Instrumente călite cu dragoste și șmirghel
Povești fără timbru 28 ianuarie 2013 Niciun comentariu la Instrumente călite cu dragoste și șmirghel 98Pentru ca să poți cînta la un nai, fluier sau acordeon, pe lîngă o ureche muzicală, mai nevoie și de cel puțin două lucruri, de timp și de răbdare. Cel puțin așa crede Gheorghe Doacă, care din copilărie nu numai că a învățat să cînte la toate aceste instrumente ci acum, la 68 de ani, le și realizează pentru oricine îi împărtășește pasiunea pentru muzica populară. Timp de 40 de ani, de cînd a plecat din satul său natal, Costești, meșterul, cu uneltele sale de strungar, a trimis sute de fluiere și naiuri modelate din bușteni groși cît brațul în toată țara.
Într-o cămăruță în care trebuie să ai grijă pe unde calci, de frică să nu crapi vreo bucată de lemn șlefuită cu mîna lui, Gheorghe Doacă își orînduiește zilele de după pensionare făcînd naiuri și fluiere. O măsuță de lîngă pat îi servește drept atelier, iar la lumina orbitoare a unui bec agățat deasupra spațiului de lucru, îl găsesc pe bătrîn meșterind la un nou instrument. Cu o bucățică de șmirghel într-o mînă și cu fluierul în cealaltă, lustruiește cu spor la o față de om, modelată pe bucata de lemn. „Acesta este cam singurul moft pe care îl fac de 40 de ani. Capul acela de voievod, de dac, asta mi-o plăcut mie, ca instrumentele mele să aibă ceva mai românesc. Dacă o să mai întîlniți acest model, o să vă dați seama că este făcut de mine”, povestește bătrînul, fără să-și ia ochii de pe fluierul pe care îl făurește de două zile
Fără acordare prin unde radio
La cei 68 de ani ai săi, nea Gică, deși este măcinat de o boală care i-a făcut bătrînețea mai grea, nu s-a lăsat biruit și, cu ochelarii prinși pe nas, lucrează și realizează naiuri și fluiere pentru oricine i-o cere. Pentru el este o sărbătoare de fiecare dată cînd „vine cineva cu un instrument făcut de mine și-mi spune «Uite nea Gigă, poți să-mi mai faci unul, la fel ca ăsta?»”, fără însă să uite de locurile natale în care a descoperit muzica.
Copilăria și-a trăit-o în satul Costești, în apropiere de Tîrgu Frumos, alături de o familie care, la început involuntar, i-a trezit pasiunea pentru lumea sunetelor. „Mama mea era croitoreasă și, cum lucra la mașină, n-avea cu cine să se ia, să muncească, să converseze, dar îi plăcea să cînte, era talentată cu vocea, o auzeam cîntînd de la șase ani”, spune bătrînul cu o sclipire nostalgică în ochi. Însă, copil fiind, tot ce făcea era să asculte. Asta pînă cînd „tata a cumpărat un aparat de radio, dar atunci nu aveam curent electric în sat. Așa că trebuiau cumpărate niște baterii, se încărca greu, era un Ciocîrlia, dar era singurul de pe la noi”. Și astfel a început să asculte doar muzică populară, iar mama lui îl împingea să încerce să cînte și el alături de ea, învățînd tot mai multe piese și ciulindu-și de mic urechile după sunetele mai melodioase.
„Pe urmă, cînd am mai crescut, la 14 ani, tata mi-o luat un acordeon de la Iași, mic, cu 32 de bași, producție românească. Dar aveam un defect, îl vedeți și acuma, îs stîngaci, iar un acordeon se folosește de obicei cu mîna dreaptă”, îmi explică nea Gică, întînzînd brațul stîng după o altă bucată de șmirghel. I-au trebuit șase luni ca să treacă peste problema sa, însă cînd degetele au început să se învețe cu jocul pe bași, tatăl său l-a dat în grija unor cîntăreți din sat ca să-l învețe mai multe. „Cinci săptămîni am stat pe capul unui bătrîn, mi-o explicat frumos «uite SI bemol, uite asta e lativa lu’ cutare, asta e dominanta»”, după care, meșteșugarul a început să vadă lumea prin clape și acorduri puțin stîngace. „Pe urmă, cînd am mai crescut un pic, m-o luat băieții cu acordeonul pe la baluri, cumetrii, era o frumusețe. Ei, fiind eliberați din armată, mă păzeau, avea grijă de mine, parcă eram de-al lor. «Balta lui Bujor», așa se chema trupa, cîntam de toate pentru petreceri, băieții chiar se mai îmbrăcau în haiduci, în costume naționale, totul era ca la carte.” Meșteșugarul își amintește cu jind de acele vremuri, pe care timp de cîțiva ani le-a lăsat închise pînă cînd a ajuns în fața altarului.
A mai interpretat la nunți și alte petreceri pînă cînd „am plecat din localitate și-n ’70 m-am căsătorit. Mă lăsasem de cîntat și lucram în industrie, ca macaragiu la Metalurgică, dar de meserie eram strungar, școlit la Arad.” O vreme a stat în chirie și nici nu prea reușea să-și găsească un loc de muncă, însă necazul său nu se termina doar acolo. „Nici cu socrii nu o duceam bine, mă ocărau că n-am una-alta, însă la fabrică se înființase un ansamblu de muzică populară și așa m-am reapucat de vechea pasiune”. Se oprește pentru o secundă ca să-și dreagă puțin vocea subțire, trasă de timp. „Mi-am cumpărat un acordeon Den Meister și m-am apucat de studiu, la o școală populară de artă. Am făcut canto popular, m-o luat Sorin care era și dirijor la corul pastoral, toate decurgeau ca în filme.” Așa s-a apucat din nou să bucure oamenii pe la nunți sau cumetrii, pînă cînd a fost văzut de cîțiva colegi de la Metalurgie. „M-au chemat la ansamblu, dar după un timp au început să fie puțin invidioși pe mine că eu, cum știam să cînt din voce, puteam să fac treaba mai multor oameni. Iar, la o cumetrie, care pe atunci se făcea într-un apartament cu două camere, mă plăteau numai pe mine, nu era nevoie de doi-trei oameni”.
Meșterit din greșeală
Astfel nea Gică a ajuns să se împartă între muncă și pasiune, dar meseria pe care o practică acum și-a descoperit-o cu adevărat după ce a fost trimis la București să cumpere corzi de țambal, l-a cunoscut pe viitorul său profesor de muzică, Radu Simion. „Mă interesa un nai, tot mă chinuiam cu unul din comerț și nu prea era acordat. Un meșter evreu de la care am luat corzile mi-a dat cartea de vizită a lui Radu și astfel am ajuns să-l întîlnesc”, povestește bătrînul fixîndu-și ochelarii pe nas. Odată la două săptămîni, cu primul tren care mergea spre capitală, nea Gică a început să deslușească tainele instrumentului de suflat, pînă cînd, la un moment dat, studiul său a luat o întorsătură apropiată de meșteșugul strungăriei. „Cum lucram eu pe macara acolo sus, mai ciripeam din cînd în cînd să mai treacă timpul. Odată însă aveam de așezat o sarcină cumva sub cabină, și am pus naiul pe scaun pentru că trebuia să mă ridic și să scot capul pe geam, să văd pînă jos. Cînd am terminat treaba, din greșeală, m-am așezat la loc și aud ceva crăpîndu-se. Atît o trebuit, necaz mare, am stricat naiul”. Nea Gică n-a stat mult cu supărarea și a început să se gîndească ce sa facă ca să-l repare, iar cu cîteva unelte de pescuit și cu degete de strungar a găsit o soluție. „M-am apucat să tai cîteva fire de la o undiță rusească, apoi am schimbat țevile de la mijloc care s-au crăpat. De-acuma i-am dat și bagheta jos, n-o fost simplu, le-am măsurat cu șubleru, mi-a luat ceva pînă m-am prins cum se face”, povestește bătrînul arătîndu-mi pe un instrument de lîngă el cum a reparat primul său nai.
„În final, după ce l-am reparat, mi-am zis să mai fac unu, de rezervă. Acesta mai trebuia puțin acordat așa că l-am dus la domn profesor Simion, la care zice «Da de unde îl ai?»”, povestește bătrînul simțindu-se și acum la fel de rușinat ca prima dată cînd fusese în fața dascălului. Dar își revine repede, cum a făcut-o și atunci, cînd a aflat că, de fapt, profesorul fusese impresionat de lucrare. „N-am putut să mă abțin și i-am zis că e făcut de mine, la care el s-a mirat. «Băi, tu faci așa ceva, tu ai reușit? Ascultă, de azi nu mai spera că o să ajungi mare naist, tu te-apuci de acuma și faci naiuri» și mi-o cerut să-i mai fac cîteva.”
La început, nea Gică ascultase de cerința profesorului, dar, după o perioadă, începuse să se simtă că dascălul profită de el. „Nu prea mi-a convenit, dar mi-a plăcut de el și cînd a demisionat pentru că cei de la școală n-au vrut să-l lase să plece cu un turneu prin Canada, am plecat și eu. Nu puteam să învăț cu alt profesor”.
Ajunsese să-l respecte atît de tare pe vechiul său mentor încît acesta îi împărtășise un secret important, pe care avea să-l modeleze în arta sa. „Radu Simion era ginerele lui Fănică Luca, un profesor și cîntăreț mare pe timpul ăla. Într-o zi, îmi dă cotele socrului său, să-i fac un nai la fel de bun, cote după care mă ghidez și astăzi”, îmi zice bătrînul ridicîndu-se cu greu din pat ca apoi să întindă mîna spre una dintre „arhivele” sale personale. A păstrat aproape de el mereu o colecție întreagă de poze atinse de negura vremurilor, schițe și planuri. Dintre ele scoate o foaie îngălbenită și puțin răvășită pe care o desface ușor. „Cînd faci un nai sau un fluier se respectă niște cote, dacă astupi două găuri, să iasă La, trei pentru RE, nu se face doar la întîmplare cum se făcea odată cu cornu de furcă înroșit în foc. Aici am dimensiunile țevilor, găurilor și, în timp, m-am abătut puțin de la ele, formîndu-mi propriile cote.”
Însă ca să faci un nai, trebuie să știi și cum să aplici aceste numere, începînd cu „dopul de plută. Se lipește jos și se pune ceară pînă ajunge la fund iar la fluiere contează găurile.” Pentru nea Gică, tehnica este foarte importantă, fără de care consideră că nu poți realiza nimic. „Dacă sînt prea mari, prea mici, prea îndepărtate nu iese bine. E migăleală mare, nu dai trei găuri cu un burghiu și termini toată treaba.”
Meseria de-acasă
Din familia sa, doar fiul mai mare a prins cîte ceva din meșteșugul tatălui, și îl mai ajută din cînd în cînd să făurească instrumentele. Nea Gică știe însă că nu-i tocmai de trăit din asta. „E o muncă în care îți trebuie răbdare și timp. Da băietul meu e și el om la casa lui, trebuie să trăiască din ceva. După Revoluție ne-am deschis un atelier de tîmplărie aici în curte și-l mai ajutam cu una, două, dar după ce m-am îmbolnăvit l-am lăsat să se descurce”. Doar fiul cel mic nu a căpătat aceeași pasiune ca a fratelui și tatălui său, însă nea Gică nu-l învinuiește. „El a devenit bucătar, lucrează la local aici în Iași, dar și el face cum făceam și eu la vîrsta lui, ceea ce știam”, zice meșterul șlefuind din nou la unul din fluiere, despre care îmi spune că este unul puțin mai special. „Cavalul acesta îl fac pentru un doctor de aici din Iași, care m-o ajutat în cel mai incredibil mod posibil. Prin 2009 am avut probleme mari de sănătate și m-am internat la spital”, unde a peste un pacient care îl cunoștea pe nea Gică și auzise de talentul său.
„Băiatul ăsta zice deodată «doamnă doctor, știați că avem un artist pe aicea?», iar femeia mai glumea și ea «care artist, care artist, tușește vreunu?». M-o descoperit pînă la urmă după ce m-a văzut în ziar și apoi n-a vrut să mai primească bani de la mine, mă ocără dacă îi întindeam palma cu bani”. Bătrînul ajunsese astfel să-și folosească talentul pentru a putea plăti din dările sale. „Plăcerea mea o fost să-i fac cadou un instrument iar ea se bucură tare mult, îmi zice «domnule, eu nu vreau nimic altceva, ce mi-ai oferit dumneata n-am primit niciodată»”.
Nea Gică nu regretă însă nici un moment petrecut alături de naiele și fluiere care el consideră că i-au schimbat viața. „E un trai frumos, care îmi place, și uite că după atîta timp meseria care mi-a condus viața a ajuns să mi-o și salveze”.
Paul ANDRICI
Adaugă un comentariu