Istoria mănăstirii de sub pămînt
Povești fără timbru 26 octombrie 2010 Niciun comentariu la Istoria mănăstirii de sub pămînt 15Dincolo de dalele gri și roșii care ondulează pietonalul mereu înflorit din curtea bisericii zace istoria mănăstirii Brazi din veacul lui Ștefan cel Mare. Secolele au săpat în pămîntul lutos o poveste tristă, spusă de umbra celor șapte biserici dărîmate de om ori de natură din veacul al XV-lea încoace. Acum sînt două, una la vale, în curtea mănăstirii, și una în deal, construită pe jalea și pe ruinele lăsate în urmă de nemți și de comuniști. Legate sînt de istoria de pe povîrnișurile Vrancei și de un tunel subteran, de care nu mai vorbesc decît oamenii Pancilor, rareori, cînd deapănă legende.
Drumul pavat stîngaci în urmă cu cîțiva ani șerpuiește la vale, de pe dealul Panciului mai bine de un kilometru pînă în lunca Hăulitei. Un firicel de apă coboară agale pe sub sălciile dese care întîmpină trecătorii la întrarea spre Schit. Frunzele lunguiețe și ascuțite care încep a se îngălbeni cad de-a curmezișul drumului. Acesta coboară pe două alei spre curtea Schitului, dincolo de o altă alee străjuită de brazi. Două măicuțe încinse la brîu cu șorțuri gri, pînă-n pămînt, mătură frunzele de pe alee, oprindu-se din timp în timp pentru a răsufla ridicînd ochii spre cer. Prin părțile astea, nu-i timp de zăbavă.
Ruinele regimurilor trecute
Maica Eusebia, stareța Schitului Brazi, iese dintr-o chilie cu uși vopsite cu grijă în alb, pe cerdacul din lemn brodat, maroniu aprins. Zîmbetul candid îi trasează riduri delicate în colțurile gurii, iar de sub acoperămînt, la tîmple, se ivesc cîteva șuvițe gri. Mă întîmpină cu un “Doamne ajută!” aproape șoptit și cu mîinile prinse pios una în cealaltă. I se citește istoria schitului din ultimele două decenii în amestecul bizar de împlinire și tristețe pe care-l trădează ochii albaștri.
Maica prinde a-și aminti poveștile auzite și cele trăite apoi, vorbind rapid, cu vocea tremurîndă. „În 1959 a fost dat un decret prin care călugării au fost alungați de la mănăstire. Și aici, peste tot, n-a mai fost voie să mai locuiască nimeni. Unele mănăstiri au luat alt statut, de azile, de orfelinate. Iar aici, Schitul Sfîntul Ioan, după cum spunea cineva în anii 1960, acest schit a fost considerate o pată la adresa orașului. Au fost aduși țigani să locuiască aici, în timp s-a distrus mare parte din loc. Ba chiar, auzeam un țigănuș vorbind, o dată prin oraș. Spunea: „Eu, eu m-am născut… la Schit”. Vara erau lăsați aici, iar iarna erau duși prin spitale, case sociale, pe unde se putea, în adăposturi și aziluri”. Dincolo de asta, în 1980, locuitori din Panciu au distrus din temelii biserica și tot așezămîntul mănăstirii, au furat materiale de construcție fără socoteală și au lăsat în urmă un maidan searbăd.
Maica oftează adînc și-și sprijină mîinile de cerdacul din lemn, după care urcă ușor mîna muncită pe bîrna lemnoasă de susținere. Îmi spune cu voce stinsă cum s-au ruinat ambele biserici. În deal, au urcat și buldozere printre vii, și tot ce a fost construit pînă la regimul comunist a fost distrus. Pînă și primul război fu mai blînd cu mica mănăstire. Oamenii fugiseră să se ascundă și, o dată cu ei, și călugării și călugărițele de la Brazi. Trupele germane care au ocupat locul doi ani au ars tot lemnul găsit, și abia aproape de 1920, epitropul Adolf Căpățînă, alături de clerici ai vremii au deschis din nou vechiul lăcaș. Apoi, în al doilea Război Mondial, totul a trecut prin prada nemților, care au luat toate bunurile mănăstirii „de parcă ar fi fost rodul sudorii lor”. Au stabilit o tabără la schit și au lăsat doar jale în urma lor. La cîțiva ani, cutremurul din 1944 a măturat din temelii ambele mănăstiri. „Cu timpul, s-au refăcut. S-a refăcut întreg complexul monahal. Chiliile, biserica, totul pînă cînd au fost călugării dați afară în ’59, că de atunci nu s-a mai putut face nimic”, adaugă stareța privind înainte, spre paraclisul cu uși din fier închise și spre ghivecele de flori care străjuiesc aleile din mijlocul curții.
Roagă-te și muncește
Viața la mănăstire a prins a reîncepe abia în septembrie 1990, cînd două maici, Iustina Angheluță și Pavelina Cafagiu s-au întors în părțile locului. Au locuit o bună vreme în vechiul beci de alimente al măicuțelor care viețuiseră la schit în perioada interbelică. Era singurul adăpost pe care l-au putut încropi atunci, același în care trăiseră și se rugaseră primii ctitori ai mănăstiri, călugării Teofilact și Sava. Maica Eusebia rămîne pe gînduri, apoi prinde a povesti încet despre lururile pe care nu le citise din cărți. „Era doar o grămadă de bălării și moloz în toată curtea, nu mai era nimic, nimic, nimic. Primele două maici au stat într-un beci, în mal, care era folosit de vechile călugărițe, în 1940 pentru alimente. Absolut totul a fost avariat. Apoi, în primăvara lui 1991 au mai venit încă două. Și așa, în doi ani de zile, trei, au mai venit cîteva măicuțe, iar acum sîntem 18”.
Dar tot ce s-a făcut, s-a făcut cu plăcuța-n brațe. În primul an, în 1991, inginerul Plopeșanu le-a ajutat cu fața căsuței, doar fundația a fost gratuită, dar au fost plătiți și constructori pentru lucrările ce au urmat. Apoi, restul chiliei, paraclisul, biserica și tot ce se vede au fost ridicate puțin cîte puțin. Măicuțele au fost prin toată Moldova și pînă în Maramureș. Așa au mers trei-patru măicuțe pe an și au strîns.
Zidirile care spun povești
Ușor, ușor, mănăstirea începea să semene cu cea din pozele îngălbenite din vremea lui Adolf Căpățînă. Biserica în care se făceau slujbele în 1994, cu hramul Nașterea Maicii Domnului a văzut sfințirea în 1994, apoi maicile și lucrătorii pănceni au pus umărul pentru chilii și anexe gospodărești. Împreună au ridicat Biserica Sfîntului Teodosie care este așezată chiar pe ruinele primei biserici subterane.
„În paraclisul subteran era un tunel de aproximativ un kilometru pe care îl foloseau călugării pentru a se adăposti în caz de pericol. Primii doi călugări, Sava și Teofilact, în 1642 au construit o biserică subterană de teama năvălitorilor”. Pe locul celei mai vechi biserici a fost ridicat un altar de vară unde au loc slujbe de hramul Sfîntului Teodosie, martir și mitropolit al Moldovei în timpul lui Vodă Dumitrașcu Cantacuzino. În paralel cu Mănăstirea Brazi s-a ridicat din nou și Mănăstirea Sfîntul Ioan, în culmea dealului, aproape de vii.
Istoria desprinsă din cărțile de basme prinde contur în momentul în care asculți păncenii, măicuțele sau istoricii vorbind despre culoarele subterane ale mănăstirii, vechi de sute de ani, care dăinuie încă sub paraclis, pînă departe spre valea pîrîiului Șușița. Smerenia, pe vremea cotropitorilor turci și tătari, era pedepsită cu moartea, iar acum, cînd nici războaiele, nici regimul opresiv nu le mai suflă în ceafă, oamenii au prins a uita poveștile despre călugării care se rugau pe coridoare săpate în pămînt. Sperau să nu-și afle sfîrșitul de săbiile tătare.
Acea bisericuță era legată de un complex monahal mai mare, săpat de-a lungul a mai multor decenii”. Maica îmi arată apoi din priviri spre un zid scund de cărămidă care înconjoară curtea și delimitează vechile lungimi ale bisericii subterane. Acum, din lateralul paraclisului se pot coborî trepte spre gura unui tunel care începe dincolo de trei chilii care dau dintr-una-n alta, tot mai scunde, pînă într-o fundătură.
Acolo, săpăturile s-au oprit. „Tunelul se spune că ieșea undeva în valea Șușiței, spre sud. Bătrîni săteni de aici spun că au mers pe acel tunel, noi l-am găsit prăbușit la gură. Se poate să fie bun în continuare, dar la noi e surpat la deschizătură, din păcate”, explică gesticulînd ușor stareța. Cu toată complexitatea ansamblului de chilii și culoare subpămîntene întinse sub tot dealul Șușiței, doar spațiul amenajat de maici, cu relicvele mormîntului Sfîntului Teodosie de la Brazi, este menționată în Lista Monumentelor Istorice.
De la Teofilact la Teodosie
Maica Eusebia răsuflă greu, cu gîndul la tot prin ce-au trecut oamenii și pămînturile pe care calcă. Îmi mărturisește cu voce joasă că a fost aici, a trăit și a văzut schitul prinzînd viață în ultimii 20 de ani. „Noi am simțit ajutorul spiritual al Sfîntului Teodosie și al celor care s-au rugat înainte de noi. S-a muncit, s-a pus suflet în această lucrare. După vorbă, cînd ai voință, e putere. Împlinirea noastră, cea mai mare bucurie și cea mai mare încîntare a fost canonizarea Sfîntului Teodosie de la Brazi”.
Între cîmp de bătălie, loc sfînt, cărare de întîlnire între Slavici și Gala Galaction, în zorii secolului al XX-lea și monument istoric, Schitul Brazi își scrie legendele pe cărămizile vechi intrate în stîncă. Nici maicile, nici păncenii care-l pun pe blazon n-or ști vreodată, totuși, cîte au de spus zidurile care n-au văzut lumina zilei.
Alexandra PANAETE
Adaugă un comentariu