Lebăda cîntă imnul vieții
Povești fără timbru 26 mai 2010 Niciun comentariu la Lebăda cîntă imnul vieții 3Nu-i poți descoperi glasul din prima. Vorbele i se îneacă tărăgănate și grele. Trebuie să privești fix și atent, să decantezi silabă cu silabă, ca să-nțelegi miezul lor. Dar el vorbește în continuare cu poftă, de parcă s-ar hrăni cu fiecare cuvînt. „Poate dacă era un accident, m-ar fi afectat moral”, spune bărbatul cu-o siguranță încrîncenată. S-a născut într-un salon în care asistentele își puneau bigudiuri. Pentru prima dată, a respirat un aer cald și înmuiat de mirosul cafelei. Dar nu și-a putut mișca nici mîinile, nici picioarele. Apoi, pe vremea cînd alți copii stîlceau „mama”, din gîtul său au ieșit silabe neștiute de vreun dicționar. Și așa a rămas, meșteșugind vorbe pe care cei ce le-auzeau, nu le puteau înțelege. „Comunicarea e viața mea!” încheagă Marius acum, iar vorbele sale poartă o greutate de dogmă. Le pronunță scurt, fiindcă nimeni nu-i înțelege graiul pînă la capăt. „Vreau să fim egali!”, dar de data asta, cuvintele nu-i mai rănesc nici pieptul, nici gîtul. Le tastează atent, cu vîrful nasului, iar ele se înnegresc pe un monitor.
Marius nu e niciodată singur. Cineva din famile îi e mereu în preajmă. Poate că ar părea un om fericit. Îmi spune că n-are de ce să se plîngă și-i mulțumește lui Dumnezeu pentru ceea ce are. Boala lui nu-i trupească, așa cum ochii străinilor ar putea să-nțeleagă. „Mă afectează lipsa de prieteni, lipsa de comunicare”, îmi spune parcă scîncind. S-a apropiat cum a știut mai bine de cuvînt, a început să scrie poezii, să se arate într-un blog, cu toate gîndurile care ar fi trebuit să dovedească tuturor că „sîntem la fel”.
Dar „de ce tineretul preferă să stea juma’ de oră cu mine și apoi își vede de viața lui”, încă n-a putut înțelege. Vocea lui stranie tremură de emoție: „Dacă vrei să mă crezi, am avut prieteni, amici, dar nici unul nu a zis o dată măcar: tanti Rodica, îmbracă-l pe Marius, să-l luăm cu noi”. Ochii i se îndreaptă spre-o tablă de lemn. Acolo, pe o plăcuță atîrnată deasupra fotoliului în care-și macină visele, se află scrise cuvintele din care-și trage puterea: „Viața e aventură, îndrăznește să ți-o asumi”. Apoi, rîndurile se întortochează, iar Marius își odihnește gîndurile pe fiecare dintre ele, de parc-ar urca trepte nevăzute spre o tărie pe care-o apără senin. „Viața e joc, joacă-l, e sfidare, înfrunt-o!”, în total, 19 feluri de viață și 19 feluri de a o trăi se decantează în sufletul lui Marius. E înțelepciunea Maicii Teresa.
La cei 31 de ani, acesta e limanul care-l face să deschidă ochii mai tare, fără să se ghemuiască în fotoliul care-l cuprinde ca o barcă împotmolită pe un covor moale, ce-acoperă pașii oamenilor care i se adună uneori în preajmă. „Imnul vieții” i se oglindește în ochii negri, visători și triști, care îți dau senzația că pun mereu un semn de întrebare.
Din cînd în cînd, își ridică domol privirea către tăbliță și un zîmbet discret îi conturează gropița de pe obrazul drept. Chipul matur de bărbat, firele albe apărute înainte de vreme și vîrsta trecută de prima tinerețe nu-i arată sufletul, unul curat, de copil care pare să aștepte după o cortină, să-i vină rîndul la o serbare. „Eu nu caut mila, ci vreau să dau ceea ce pot, să arăt lumii că putem fi egali”.
Rimele din colțul ochilor
Marius nu a fost niciodată la școală. Mai întîi a învățat alfabetul, iar apoi a citit și s-a apucat să scrie poezii: „Marius, uite ăsta e «a» mic , ăsta e «A» mare și el a înregistrat în căpșor. După aceea îi dădeam să citească și citea în gînd, și-i ziceam: «Măi Marius, citește cu voce tare să văd și eu ce înțelegi tu». Și-mi citea, așa cum putea”, îmi spune tanti Rodica, mama sa. E mîndră și îmbujorată. Fiul ei a înțeles fără să-i spună nimeni că în loc să se uite la televizor, mai bine să învețe o rugăciune, să scrie o poezie sau să asculte «muzică veche»: „Așa îl relaxează. Ascultă așa, ca în surdină. Nu-i place gălăgia, nu-i place lumina puternică”.
Femeia vorbește cu aceeași pasiune ca Marius. „Nu-i place lumina”, și se oprește de parcă-ar fi descoperit taman atunci un miracol: o rază de soare îi luminează obrazul bărbatului, iar el nu se ferește. „Nu a fost nici la discotecă, nici nu l-a tentat, ca l-aș fi dus, dar nu”. Ea i-a fost mereu aproape. I-ar fi așternut la picioare, întreaga lume de oameni volubili și petrecăreți, de-ar fi putut. Să afle și Marius al ei ce înseamnă cuvîntul pentru cei care-l risipesc fără să clipească. „Știi , am plîns în viața asta, dar el mă încuraja, spunea: «măi mamă, nu trebuie să plîngem, dacă plîngi și te imbolnăvești, eu ce fac? Cui rămîn? Hai să luptăm amîndoi și cum va fi, așa va fi, dar știu că ești sănătoasă». El mă încurajează pe mine și invers”.
Îl ia în brațe și-l mută cu grijă pe celălat fotoliu. E mult mai înalt și mai greu decît ea, dar tanti Rodica nu are nevoie de ajutor. Doar Marius se uită neputincios și parcă-i cere iertare cu privirea.
Numai atunci cînd mama sa dispare după o ușă se apropie de mine, mă privește fix și caută să mă facă să înțeleg o taină. Ea nu știe. Sau nu vrea să creadă. Nu e așa, cum a spus ea, despre discotecă și despre risipitorii cuvîntului. Lui îi pasă de ei. Dar „dacă nu-i caut eu, ei nu mă caută”, se oprește si se uită iar la bucata de lemn prinsă de perete. „Oare goana asta după distracție e prea mare?”, se mai oprește o secundă, dar nu așteaptă un răspuns. „Ei consideră că e mai util , mai frumos să plece cu gașca, decît să stea cu mine”. Unii i-au spus că n-ar fi așa, că nu e un pion sau un actor care să fie înlocuit într-un rol. Dar singurătatea lui l-a convins că altfel se țes ițele sufletului de om. „Eu așa văd!”, iar cuvintele îi sînt tari, răspicate și pentru prima oară, clare.
Un miracol tras la indigo
Ceva l-a făcut să creadă în miracolul nașterii sale. Apoi a crezut cu stăruință că menirea lui e să vorbească. Altora. Să le arate cum se cucerește vorbirea și ce minune e să fii înțeles. Îmi dă să citesc: „Mă zbăteam asemenea unui pește pe uscat/ Luna strălucea pe cer,/Era ceasul cînd trebuia să mă nasc,/Dar puteam să și pier”. E una dintre primele sale poezii. Acum a adunat aproape treizeci.
Știe de la mama sa că „era cum e indigoul , albastru; nici n-a țipat” atunci cînd s-a născut. I-a intrat bine în cap cît era tanti Rodica de fericită să-l aibă. I-a spus și lui, așa cum mi-a spus și mie, cu o mîndrie amestecată tăcut cu o vinovăție nemărturisită: „Cînd m-am dus pentru naștere, aveam un metru în față”. Apoi, i-a „tocat ca la vrăbiuță și îi dădeam”, pe vremea cînd Marius nu putea mesteca nici hrană, nici vorbe. „Așa ne-a fost”, iar femeia își strînge mîinile a neliniște. Marius a știut dintotdeauna că e un om important. Pentru ea. Așa a început el să citească și tot așa a început să murmure versuri. Mai întîi numai ea îl putea înțelege. Pînă și acum, după multă vreme, tanti Rodica îi este liant între el și „cei de altă limbă”, articulată după canoane automate și lipsite de taine.
„La inceput m-am întrebat: «Eminescu de ce a putut să scrie și eu n-aș putea?» Apoi, văzînd că a ieșit prima poezie, am fost tentat să continui și așa am ajuns la 30 de poezii”, îmi mărturisește Marius cu ochii în pămînt. Martor i-a fost tot tanti Rodica. „Mai întîi, eu i le-am scris pe caiet, toate mi le-a spus și eu tot mai voiam să corectez, dar el «nu, așa scrii, cum îți spun eu»”.
Femeia zîmbește. Acum e mulțumită. „Avea el o poezie foarte frumoasă cu mama. «Mama putere de fier și suflet de aur». Of, doamne, doamne” și-l îmbrățișează acoperindu-l cu trupul ei mic. Marius zîmbește și el. Nu poate să-i răspundă, dar cei doi se înțeleg din priviri. Ea știe cum a început el și prima sa carte: „Școala săptămînii patimilor”. Poate de asta îl și privește cu niște ochi tineri, care se alintă: „îi zgîrcit, nu prea mă strigă să le văd pe toate”. Băiatul e fericit ca un magician căruia i se preaslăvesc tainele. Numai dacă mănîncă vreo literă, mama i se transformă în cerber. El nu are voie să fie singur, de fapt. Nu are voie nici să scrie, nici să se simtă singur, nici măcar să vorbească de unul singur. „Păi, na! scriind cu nasul… scrii aici, te și uiți acolo, mai mănîncă cîte o literă și îi mai zic «Măi mamă, eu sînt de acord cu ce scrii tu, dar dacă sînt pe aici strigă-mă, că uite, îți lipsește cîte o literă». Și atunci, el mă mai strigă”.
Vorbele i se opresc deodată, de parcă ceva i-ar fi rupt șirul gîndului. Își întoarce privirea de parcă ar fi spus ceva necuvenit. „Dar eu niciodată nu l-am oprit să stea lîngă mine”. Apasă pe „niciodată” ca și cum ar fi într-o sală de judecată. Ea nu e ca „mamele cu inimă de piatră”, despre care a scris Marius o poezie. „Astă toamnă am fost la Iași, la Adi, băiatul mai mic, l-am dus la Mitropolie, la Grădina Botanică, sau mai mergem la țară. Na! e la mama, unde m-am născut și e frumos, aer curat și înfloresc copacii”. Vorbele i se scutură repede de pe buze, asemeni unei apărări pe care nu i-a cerut-o vreodată cineva. Nici măcar Marius, care-i zîmbește liniștit și curat.
China celor puțini
De multe ori a fost fericit în viața lui. Întîi cînd a văzut că există cineva care-i înțelege vorbele ticluite numai pentru anumite urechi, precum cea a mamei. Apoi cînd a început să murmure versuri. Apoi cînd a început să deseneze slovele cu nasul. Doar ultima bucurie n-o recunoaște c-ar fi întreagă. A încordat odată pumnul drept și-atunci a văzut că poate să iasă în lume. Atunci a primit primul cărucior electric pe care l-a putut cîrmui. Acum ține maneta căruciorului și merge singur la cabinetul de psihologie sau la magazin. Atunci, „afară”, s-a făcut pentru el o stradă mare pe care s-a lăsat să alunece ca pe derdeluș, privind către oamenii care se călcau pe picioare. „Asta a fost salvarea lui, a știut cît e ceasul și care-s banii. Nu-l păcălești!”, îmi spune tanti Rodica.
La început, el spera că odată cu strada, să i se deschidă și drumul spre China. Acolo credea c-o să înceapă să alerge de-a binelea. „Cu celule stem și cu astea, după aia am aflat că nu-s nici de o brînză și ne-am oprit. Nu la toată lumea prinde și trebuia foarte mulți bani”. Vocea femeii sună a nepăsare. Marius însă nu se clintește. El a văzut toți oamenii care nu se sfiau să se ciocnească între ei. Se îndreaptă spre mine, își drege glasul, iar cuvintele îi șuiră încet și sacadat. „Totuși văd la televizor cupluri în care unul e în cărucior, aș vrea să aflu rețetele lor”.
N-o să vorbească vreodată despre cît de mult și-ar dori o familie. „Sigur că accept situația, dar nu pot spune nu” și începe să tremure. Ar vrea să se-ascundă de-așa o mărturisire. Iar tanti Rodica știe de asta. Ea le știe pe toate mai bine, așa că explică ea ce e cu frisoanele pricinuite de vorbele acelea care l-au biciuit. „Lui i-ar plăcea, într-adevăr, o fată la care să țină, cu care să discute, dar boala e de așa natura că…”, iar ochii i se pleacă în pămînt. Inspiră adînc pînă să-și facă iarăși curaj și-aproape să strige: „Na! , poate o fi un suflet și pentru el…”.
Marius tresare deodată. Ar vrea ca mama să iasă. Să nu-l mai audă în tot ceea ce spune. Deodată, ar vrea să rămînă singur. „Te rog să fii băiat cuminte și să nu vorbești prostii. Să vorbești relaxat, ca să te poată înțelege”, îi spune simplu și răspicat.
În bucătărie, pe aragaz, fierbe ceva. El mă privește aproape cu duioșie: „Nu-i nimic, repeți după mine și-mi dau seama dacă ai înțeles”. Apoi îmi poveștește cum „de la orez, la calculator n-a fost decît un pas. Că eu de mic alegeam cu mama orez, apoi am avut un telefon mobil tip vechi. Apoi a venit calculatorul”. Dar tanti Rodica apare iarăși în prag. E timpul să facem o fotografie: „Respiră adînc și stai așa, frumos, nu te forța. Uită-te la mine. Nu tre’ să rîzi, ce-i de rîs?”, iar Marius nu rîde. După ce-și va privi chipul în poză, se va liniști, plecîndu-și capul deasupra calculatorului.
Andra PETRARIU
Adaugă un comentariu