Mîinile care au văzut viața de mii de ori
Povești fără timbru 24 ianuarie 2017 Niciun comentariu la Mîinile care au văzut viața de mii de ori 45Frica de durere, teama că nu vor reuși să ghicească fiecare tresărire a copilului abia născut sau lipsa cuvintelor de încurajare din sălile de naștere au făcut ca, în ultimii ani, femeile să refuze nașterea naturală și să prefere nașterea prin cezariană, fără să știe că toate acestea sînt mai ușoare dacă ai în preajmă o moașă. Moașele, așa cum erau ele cunoscute pe vremuri, erau acele femei care se îngrijeau de viața copilului și a mamei, dinainte de naștere și pînă la prima lună de viață. Maria Bolotă, prima moașă licențiată din Iași a făcut Facultatea de Medicină Generală cu specializarea Moașe la aproape 50 de ani, după ce 25 de ani a mîngîiat pe creștet femeile care se pregăteau să dea naștere copiilor, fiind asistentă de obstetrică-ginecologie. Le-a mîngîiat, le-a încurajat și a fost mereu alături pentru fiecare dintre ele, în timpul sarcinii, dar și după naștere, atunci cînd aveau nevoie de sfaturi. Anul trecut s-a înscris și la un doctorat, dorind să găsească factorii care duc la ruperea prematură a membranelor înainte de termen, să curme și suferința mamelor care își pierd copiii prin nașterea prematură. Din păcate, spune ea, în ultimii ani, lipsa moașelor din fiecare comunitate a dus la o creștere a nașterilor prin cezariană, majoritatea femeilor fiind speriate de dureri, neavînd cine să le încurajeze și să sufere alături de ele pînă aduc pe lume copilul.
În urmă cu cîteva zeci de ani, moașele erau cele care cărora duminica, la biserică, oamenii le dădeau binețe, fiind cunoscute ca făcînd parte dintre oamenii respectați dintr-o comunitate alături de preot, învățător sau medic. Ele erau cele care reușeau să împlinească visul unei familii, aducînd pe lume „boțul de aur” din fiecare casă. Maria Bolotă nu a numărat vreodată cîte astfel de bucurii a adus în fiecare casă prin care a trecut, asta pentru că fiecare dintre ele a reprezentat „o minune dumnezeiască”, însă totodată și o responsabilitate de care s-a bucurat abia după ce amîndoi erau bine. Tot moașele erau cele care pe vremuri dacă erau repartizate într-un sat, începeau să îl cunoască la pas, încă din momentul în care coborau din tren. Participau la petreceri, la reuniuni sau la praznice, în special acolo unde se adunau cei mai mulți oameni, iar grija lor era să identifice viitoarele mămici, întrebînd în stînga și-n dreapta de ele pentru a le putea găsi cît mai ușor. Din acel moment, mergeau la ele acasă, le consiliau și le dădeau siguranța că vor reuși să devină mamele unor copii sănătoși, cu toate degetele și fără vreun defect. Moașele luau în mîini cele două vieți, a mamei și copilului, și le purtau de grijă pînă ce „minunea dumnezeiască”, așa cum le place lor să le spună bebelușilor, ajungea pe lume.
În primii ani, Maria Bolotă a fost moașă într-un sat la cîțiva kilometri depărtare de oraș, fiind repartizată acolo chiar dacă terminase cu nota 10. Atunci a auzit și pentru prima dată cum oamenii îi spuneau „coana moașă”, iar la acel moment i se părea un fel de jignire, deoarece exista preconcepția că moașele erau femei simple, fără niciun fel de studii, care doar ajutau mamele să nască, pe baza unui spirit instinctiv. Mai apoi a realizat că de fapt, moașa e cea care modelează, așteaptă și dă siguranță mamei că totul va fi bine. „După ce-am terminat școala postliceală, în anul 1975, am fost trimisă la Movileni, pentru că nu aveam buletin de Iași. Atunci directiva era ca să trimitem femeile să nască la clinicile universitare, iar noi aveam rolul cel mai important în depistarea gravidei, dispensarizarea și urmărirea ei după naștere. Dacă nu depistam gravidele pînă în trimestrul I eram sancționată. Atunci era și problema cu întreruperea sarcinilor și trebuia să te ocupi și de consiliere, să îi explici că mai importantă e viața ta, a celor doi trei copii, decît să faci o nenorocire. Unde mănîncă trei, mai mănîncă unul”, povestește femeia spunînd că în decursul acestor ani a convins multe femei să nu își abandoneze copilul. Imediat după naștere, doar le punea pruncul în brațe, iar gînguritul lui le scotea din minte ideea abandonului.
La o distanță de 25 de ani după ce a devenit asistent de obstetrică-ginecologie, Maria Bolotă și-a dat seama că meseria de moașă este mai mult decît aducerea pe lume a unui copil sănătos, este vorba despre responsabilitatea a două vieți. De aceea s-a înscris la Facultatea de Medicină Generală, specializarea Moașe, de la Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa”, la vîrsta de 45 de ani, devenind astfel prima moașă licențiată din Iași, fiind și șefă de promoție în anul 2007. Atunci cînd s-a înscris la facultate, fata acesteia tocmai terminase Facultatea de Medicină și spune ea că acest lucru i-a fost de ajutor deoarece adeseori studia după cursurile acesteia. Însă și-a dorit atît de mult să devină moașă specializată, încît nu a mai contat că toți colegii săi de grupă aveau jumătate din vîrsta sa. „Am vrut să devin un profesionist, pentru că mi-am dat seama cît de important este să fiu bine pregătită, că prestația mea este în ajutorul mamei și al copilului. În această meserie nu poți greși a doua oară, poți să fii timp de nouă luni de zile Dumnezeu pentru mamă, iar dacă se întîmplă ceva și copilul nu se naște viu, s-a terminat totul, nu mai ești nimic în fața mamei. Și este dreptul ei”, spune femeia cu un glas ferm, însă care inspiră blîndețe.
Moașa, liantul din familie
Maria Bolotă își amintește că la începutul carierei vedea în toate sălile de naștere o cană de patru litri, plină cu compot. Abia după ce a terminat studiile a primit și explicația, compotul nu era ca să își dreagă glasul moașele, ci era pentru ca mamele să aibă energia necesară. „Așa reușeam ca împreună să naștem frumos. Nu vă pot descrie imaginea și legătura care se creează între mamă și moașă după ce iese pruncul și auzim acel țipăt, care spune «iată-mă! am venit pe lume»”. Pe atunci, își amintește aceasta cum de fapt moașa era un liant între mamă și tată, reușind să întărească legătura dintre aceștia, deoarece îi ajuta să înțeleagă modul în care va trebui să funcționeze de acum încolo familia. „Noi consiliem mama, îi spunem că trebuie să se odihnească, că împreună cu soțul trebuie să împartă somnul. Laptele poate fi pus la frigider, încălzit atunci cînd este nevoie și poate și tatăl să alăpteze, iar mama să doarmă. De asemenea, și baia trebuie făcută împreună, nu de bunici sau străbunici, pentru că e boțul de aur al mamei și al tatălui”, îmi spune femeia gesticulînd, ca și cum deja ar ține în brațe un bebeluș și le-ar explica părinților cum trebuie să aibă grijă de el.
În ultimii ani, cei de la Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali, în subordinea cărora se află moașele, s-au gîndit cu ce termen ar fi potrivit să înlocuiască cel de moașă, deoarece exista în continuare mentalitatea învechită că moașa este o persoană fără studii sau instruire. „Chiar dacă nu avea studii, orice moașă știa că trebuie să aibă un ibric cu apă caldă, știa că lehuza trebuie să stea 40 de zile după naștere în pat. Nu știa de ce, dar știa că așa trebuie făcut, că mama trebuie supravegheată, îngrijită. Îngrijirea post-natală este foarte importantă pentru că organismul trebuie să își revină la forma inițială”, povestește moașa. Mai apoi, și-au dat seama că de fapt, termenul de moașă are o anumită semnficație care nu poate fi înlocuită cu alt cuvînt, deoarece este predestinat să arate grija și atenția față de mamă. „A moși înseamnă a aștepta, a modela, a nu te grăbi. Moașa preferă să aștepte, să facă acel travaliu de opt sau zece ore împreună cu mama, lucru care pe multe femei le sperie. Din păcate, nimeni nu le explică faptul că totul se dirijează de la nivel cerebral, că durerea este progresivă, crește în intensitate, te lasă, apoi iar revine. Moașa este cea care stă lîngă mamă, care o ajută, o mîngîie și îi spune cum să respire”.
Adaugă un comentariu