Motociclistul crescut pe munte care a încins asfaltul din Alaska
Povești fără timbru, Subiectele săptămînii 3 iunie 2015 Niciun comentariu la Motociclistul crescut pe munte care a încins asfaltul din Alaska 1146Petrică Ciobanu visează să vadă toată lumea călare pe motorul său. Cu aventura în sînge, crescut practic pe munte deoarece părinții săi au lucrat la stația meteorologică de pe Rarău, Petrică a descoperit pasiunea pentru motor la vîrsta de 16 ani, pe cînd lucra ca antrenor pentru cai la Herghelia din Rădăuți. Bărbatul a fost prin toată Europa și a ajuns și pe tărîmul american călătorind pînă în Alaska, iar anul acesta dorește să cucerească Asia.
De mic a fost un copil energic și năzdrăvan, astfel că părinții săi l-au înscris de la vîrsta de șase ani la echitație la Herghelia din Rădăuți. Cei de acolo l-au îndrăgit din prima clipă, luîndu-l sub aripa lor și învățîndu-l meșteșugurile acestei meserii. Timp de opt ani a călărit și antrenat cai, luînd locul trei la un concurs de galop. Această dragoste pentru animale a fost o piatră de temelie pentru pasiunea ce a urmat și a deveni chiar viciu. „Antrenam caii și am aflat că antrenorul nostru avea o mobră (nr. motocicletă românească) și a adus-o la herghelie. Eu și un prieten foarte bun am găsit-o, am pornit-o și am început să mergem pe ea și să facem ture de herghelie pînă am făcut-o praf. După cîteva luni mi-am luat propriul motor, o mobră din banii pe care i-am obținut după ce am vîndut-o pe Ileana, mașina de cusut a mamei mele. Am convins-o să mi-o dea povestindu-i cum o să aduc motorul în Cîmpulung și o s-o ajut să ducă bagajele cu mîncare la stația meteo de pe Rarău, unde lucra ea cu tatăl meu”, îmi povestește cu zîmbetul pe buze, amintindu-și de parcă ar fi fost ieri. Acest lucru s-a întîmplat la vîrsta de 16 ani, iar după ce a crescut și s-a maturizat, a avut alte motoare cu care să facă naveta de la facultate, acasă și apoi la serviciu.
Trei job-uri și o facultate
Petrică a vrut să continue pe linia asta, iar după liceu nu s-a înscris imediat să facă studii superioare „Am plecat la 20 de ani, am lucrat în Cipru la o brutărie timp de un an, am venit acasă, m-am înscris la Facultatea de Geografie și Geologie din Iași și m-am angajat la stația de meteo de pe Rarău. Acolo lucram două săptămîni cu o lună liber, deci aveam timp să mă duc și la facultate. Profesorii au înțeles situația și deși eram la zi, mă lăsau în pace”. După un an de zile, banii au început să nu mai fie de ajuns, astfel că tînărul s-a mai angajat cu jumătate de normă la Agenția Națională de Meteorologie, la radarul din Bîrnova, și astfel făcea naveta între Iași, Rarău și Bîrnova. Peste ceva timp, Petrică a ajuns să își ia un al treilea job pentru a se putea descurca și s-a angajat dispecer la Silvic, Regia Națională a Pădurilor la Suceava.
„Aveam cu mine pe drum tot timpul o stație, mama avea un fax, eu primeam niște note telefonice de la directorul de la Silvic și pentru că eram șef peste toate ocoalele din Suceava trebuia să transmit în mod continuu în mai multe locuri diferite. Mama îmi trimitea faxul pe telefon printr-un mesaj și eu cu o stație, opream motorul și făceam apel la toate ocoalele, vreo 24 în total în Suceava, și le spuneam care este nota telefonică de la directorul firmei”, își amintește Petrică. Pentru că nu performa în niciun domeniu și nu mai avea timp de nimic în cele din urmă renunță după șase luni la Silvic, iar după moartea tatălui său renunță și la Bîrnova, ca mai apoi să se angajeze la stația meteo de la Stînca Costești și să se mute la Poiana Stampei, mai aproape de Rarău.
Aventuri în Bucovina
Problemele cu banii s-au rezolvat după ce acceptă un post de meteorolog la peste 2.000 de metri, în Călimani. Programul flexibil l-a ajutat să termine facultatea din Iași și să facă masterul la Cluj în același domeniu, dar l-a mai ajutat să își îndeplinească unul din vise, acela de a călători cît mai mult.
Cu banii strînși și-a cumpărat o Yamaha TNR, iar cifra zero din bord s-a transformat în mii de kilometri parcurși prin lume. A mers prin toată România, vizitînd-o în lung și-n lat, apoi a trecut la o provocare mai mare, a vrut să vadă Europa. A străbătut Alpii, Balcanii, fosta Iugoslavie, a vizitat țările slave, țările nordice. Cînd a ajuns în Anglia, fascinat de oamenii care mergeau pe cai pe stradă, s-a angajat timp de un an de zile ca îngrijitor și antrenor la o fermă specializată. „Nu îmi venea să cred că oamenii de acolo sînt plătiți ca să călărească și să antreneze cai”, îmi spune Petrică. Cu banii strînși a venit în România, cu dorința de a clădi ceva stabil. Trăind mereu într-un mediu cu oameni pasionați de munte, salvamontiști, alpiniști, oameni care merg cu barca pe rîurile din munți, Petrică dorea din cînd în cînd să se aventureze și el, dar mereu i se refuza cererea și de aceea a avut ideea să-și înființeze propriul proiect, iar astăzi este director la firma Bucovina Adventure.
„Am început să cumpăr o barcă și să plimb niște turiști contra-cost. Acest lucru se întîmpla în 2010 și am investit deoarece nu aveam nimic de pierdut. A mers foarte bine, după un an aveam deja trei caiace, echipament de tiroliană, corzi pentru cățărat, pe urmă am cumpărat un microbuz pentru transportat turiștii, iar astăzi am ajuns să organizăm tabere de aventură pentru copii și vacanțe pentru oricine și orice vîrstă, care nu se mai găsesc nicăieri în țară. În 2013, am avut 160 de copii, organizați în cinci serii. Taberele sînt organizate în sezonul cald și cel rece. Avem trasee special făcute pentru orice vîrstă de la cinci ani pînă la 60. De exemplu, organizăm cîte trei-patru zile de vacanță cu all inclusive”, îmi detaliază acesta.
Prin acest proiect, tînărul dorește prezentarea și promovarea Bucovinei în alt mod, nu doar ecumenic, prin mănăstirile sale. „Proiectul a fost gîndit și finanțat exclusiv de mine în colaborare cu aproximativ alte zece persoane, fiecare specializat în alt domeniu”.
Pornind în șa către Alaska
După ce a vizitat Europa, anul trecut acesta se hotărăște că vrea mai mult și a decis să meargă pe alt continent și a aplicat pentru viză. „Sora mea locuiește în Canada și cînd m-am văzut cu viza în mînă, mi-am zis gata, tura asta trebuie să o fac. Și peste o lună, adică mai exact în septembrie 2014, am plecat”, îmi povestește entuziasmat Petrică. După ce a ajuns la sora sa în Calgary, timp de trei zile s-a pregătit pe el și motorul pentru a călători în Alaska. „Mi-am luat tot ce am considerat a fi necesar. Tot timpul am dormit în cort. Doar o singură noapte am dormit într-un hotel pentru că ajunsesem la limită, nu mai puteam de frig, iar cu mîncarea m-am descurcat binișor: conserve, supe la plic, mult ceai și echipament cît mai performant”, afirmă acesta.
Deși visa să ajungă cît mai departe, îmi povestește că a avut multe momente în care dorea pur și simplu să renunțe. „Pe 1 octombrie se declară sezon închis în Alaska și drumurile se închid, iar cînd mă auzeau cei din Peco-uri cînd mă opream să alimentez că mă îndrept spre Nord, mă faceau nebun. Voiam să văd cît mai mult. Știind că vine iarna, mă grăbeam să vizitez, deoarce voiam să ajung și pe roți acasă. Mă trezeam la 06.00 și la 17.00 trebuia să găsesc deja loc de camping deoarece se întuneca foarte repede”.
Înfluențat mereu de localnicii care îi spuneau că nu va ajunge, să nu continue, se întreba în fiecare zi oare cît va mai rezista, dar ambiția și determinarea sa au învins și a continuat drumul. A avut și momente de cumpănă în care trebuia mereu să improvizeze cîte ceva pentru a putea merge mai departe. „Unul din cele mai grele momente a fost atunci cînd am făcut de două ori pană. E un chin să stai să desfaci singur motocicleta, să dai jos toate bagajele la o temperatură cu minus”. Dar a reușit, a ținut mereu autostrada Highway, asta fiind drumul principal care are aproximativ 2.000 de kilometri, începînd din British Columbia, a ajuns pînă în Anchorage și apoi a luat-o spre Homer.
După ce a verificat prognoza meteo și a văzut că este ceva mai prietenoasă, a pornit spre Yukon și apoi spre Canada. Toată călătoria în Alaska a durat trei săptămîni în care a parcurs aproximativ 10.000 de kilometri. Cît a stat pe continentul american a vizitat McKinley-ul și toate parcurile naționale din Vest. „Am mers dinspre Est spre Vest, 200 de kilometri de Macadam, în Parcul Național Denali, am mai fost pînă la granița cu Mexic, am văzut niște rezervații fabuloase cu cactuși, tot timpul stînd la cort. Mai făceam cîte o pană, mai venea cîte un coiot să tragă de mîncare, mai înduram puțin frig, dar a fost super”, povestește acesta.
Peripețiile au continuat cînd Petrică s-a avîntat prin Death Valley. Drumul are o stradă principală care duce la toate punctele importante, dar călătorul nu s-a putut abține și a luat-o pe un drum de offroad, întîmpinînd serioase dificultăți pe drumurile de nisip deoarece avea cauciucuri de asfalt.
„Puteam să o iau înapoi pe asfalt, dar nu m-am învățat minte și am luat-o prin Coyote Canyon. Am ajuns la un drum cu probleme. Ei bine, am zis că acolo rămîn: cald peste 30 de grade afară, secetă, nu venea nimeni să te scoată de acolo, mi s-a terminat apa, mi-a luat trei ore să ies de acolo. Am ajuns pe urmă înapoi la sora mea în Calgary și apoi am venit acasă”.
În toamnă, Petrică plănuiește să meargă în Siberia, la capătul estic al Rusiei, urmînd mai apoi în Mongolia și în toate țările care se termină în „stan” Kazakstan, Uzbekistan, Turkmenistan etc. „Continui cu Armenia, Giorgia, Turcia, Bulgaria și apoi acasă. Asta în mare parte. Tura ar trebui să ia vreo patru luni și voi merge însoțit de logodnica mea Laura. Acum pregătim vizele să fim tot în regulă și după ce ne căsătorim civil în august, în toamnă o luăm din loc.”
de Beatrice JURAVLE
Adaugă un comentariu