Oamenii cu suflet de răchită
Povești fără timbru 18 ianuarie 2011 Niciun comentariu la Oamenii cu suflet de răchită 41La Heci, în familia Toderașcu, tatăl și copiii dau viață nuielelor așa cum au învățat de la bătrîni și cum nicăieri în țară nu se mai face. Îi caut întrebînd numele de familie, dar nimeni nu îi cunoaște. Doar cînd pomenesc de răchită toți ridică sprîncenele a aducere aminte și mă trimit la „Coșarcă”, asta e porecla pe care le-a dat-o gura tîrgului.
I-am găsit pe toți trei în atelier, tatăl, fiul și fiica. E o cameră mică, cu pereții de lut și tavanul de scîndură, iar de undeva de sus atîrnă un bec prăfuit. Casa este construită în stil evreiesc cu o ușă care dă în drumul mare ca la o veritabilă prăvălie. Acasă vînd și produsele împletite de ei. „Așa le șade bine unor antreprenori”, rîde Lilian Toderașcu, stîlpul căminului. Fiecare are locul lui. Bărbatul stă pe cel mai înalt scaun chiar lîngă ușă, Alexandru, fiul, la geam, iar Ancuța cea mică aproape de sobă. Toți au mîinile moi și albe ca varul de la salcina din crengile pe care le mînuiesc cu foarte mare grijă, dar, în același timp, cu brutalitate.
Toderașcu cel bătrîn este un bărbat bine făcut, cu ochelari mari și rame groase care îi alunecă adesea pe nas cînd se apleacă deasupra împletiturii. Nu tace niciodată, iar prietenii spun despre el că este „nepotul lui Ion Creangă”. Băiatul este spătos și are alura omului care n-a văzut spitalele decît din stradă. Pielea lui care încă își mai păstrează din bronzul verii, iar obrazul neras spun că este un om muncitor și dur. Doar ochii blînzi și sprîncenele stufoase îl fac cuminte. Fata are mîinile delicate și tremurînde, iar părul lung și negru este prins într-o coadă care îi curge pe gîtul subțire. Timidă, parcă nu a vorbit niciodată, ea doar aprobă ceea ce spune tatăl ei.
Coșarca nu se face, se moștenește
Lui Lilian i se spune destul de des că s-a măritat. Asta pentru că după nuntă s-a mutat în localitatea natală a soției. S-a născut într-o familie de meșteșugari dintr-un sat de pe lîngă Vaslui, iar dragostea l-a dus mai spre nord. „Mă trag dintr-o familie de meșteri populari. Bunicul meu a fost dogar, dar făcea și împletituri. El, la rîndul lui, pe toți copiii lui i-a făcut meșteri populari. Am un unchi care a fost fierar, două mătuși care au fost croitorese lemnari, tîmplari și așa mai departe. Și cînd se adunau toți ăștia, făceau o casă de la A la Z. Unul făcea soba, altul făcea mobila, altul tîmplaria și tot așa pînă era gata, iar bunicul coordona treaba”, povestește bărbatul precipitat învîrtind între degete nuielele udate cu apă de la fîntîna de peste drum. El împletește de cînd era mic, nu mai ține minte cîți ani avea cînd a luat pentru prima oară în mîini nuiaua de răchită. Astfel, de la moș Ionică, bunicul lui, și pînă la copii, au ajuns numeroase secrete despre cum trebuie recoltată, curățată, fiartă și împletită răchita.
Și Anca și Alexandru fac acest lucru tot din pasiune. Băiatul, cînd abia împlinise zece ani, povestește mama, a înfipt cîteva bețe în pămînt și răsucea altele printre cele în poziție verticale. În timp ce lucra, tatăl tăcea și observa. „Eu l-am lăsat să se joace. S-a jucat pînă într-o zi în care l-am chemat să mă ajute la treabă. I-am pus bețele în mînă și după ce i-am arătat cum se face a prins repede”. Acum muncește cot la cot cu tatăl său, iar uneori mîinile mai tinere și mai agile îl ajută să termine mai repede un coș. „Eu le-am spus copiilor mei că ce se naște din pisică, șoareci mănîncă. Le-am spus să nu pună mîța în lanț că n-o să latre și le-am spus și să nu încerce să învețe cîinele să prindă șoareci. S-ar putea ca unul dintr-o sută de cîini să prindă șoareci, dar nu este sigur. Mai bună șansă decît să facă ce au făcut și strămoșii lui nu există”, și își aduce aminte de anii în care Alex voia să devină preot. I-a dat voie, l-a îndrumat la biserici și la diferiți preoți ca să le ceară sfatul, dar, într-un final, așchia s-a întors înapoi la trunchi. „Eu nu-s popă, bunicu-său nu-i popă. Ce șansă are el să se angajeze popă?”, ridică din umeri cel care stă pe scaunul mai înalt, aprobat apoi de fiul său.
Ei au moștenit o avere din bătrîni. Au învățat secretul împletirii și l-au dezvoltat. La început Lilian a făcut doar coșuri simple cu bețe necojite, dar timpul și concurența copiilor l-au făcut să vrea mai mult de la el. A început să inventeze modele de împletituri, modele de coșuri. Cînd a crezut că modelele s-au terminat a început să împletească mese, scaune, rame pentru tablouri, suporturi pentru veselă și rafturi pentru papetărie.
Meșteșugar cu diplomă
Coșărcarii nu se laudă cu împletiturile care sînt peste tot pe lîngă casa lor, ci cu teancurile de diplome cîștigate la expoziții și concursuri naționale. Peste cincizeci de hîrtii „care atestă calitatea de meșteșugar” din Bacău, Neamț, Roman, București, Suceava, Botoșani, Vaslui sau Cluj înfoliate atent sînt „rodul aprecierii oamenilor care știu cîte ceva despre cultura națională”, spune serios Lilian.
Artistul cu muza de nuiele
Au ținut și cursuri pentru copii, dar de nimeni nu se leagă nuiaua cum se leagă de ei. Programele prin care au dezvoltat aceste proiecte sînt acțiuni ale asociațiilor din care meșterii din Heci fac parte. Lilian este membru în două astfel de organizații, iar fiul, doar într-una. „Sînt la modă asociațiile de meșteri populari. Pe noi ne ajută foarte mult pe plan psihologic că facem parte din ele. De ce? Pentru că există o tendință a oamenilor de a-i eticheta pe cei pe care nu îi înțeleg și de a-i face nebuni. Ei nu se gîndesc că poate ei sînt proști și nu înțeleg ce e cu acea persoană. Cînd ne întîlnim acolo cu o sută de meșteri populari ne dăm seama că nu sîntem singurii nebuni de pe fața pămîntului”, și îmi mai spune că atunci cînd se întîlnește cu colegii de breaslă prinde curaj, iar dacă nu, are tendința de a se lăsa păgubaș. Este supărat că din asemenea structuri fac parte și persoane care nu produc, care „fac bișniță”. Ei au „chinezării”, zice el.
Prin Asociația Meșteșugarilor din Moldova și cea a Meșterilor Populari din Bucovina a ieșit în lume cu ceea ce avea acasă și nu a vîndut numai prin tîrgurile din satele învecinate. „Înainte să fiu în organizațiile astea eu nu știam că am acest statut, eu știam că împletesc nuiele, dar niciodată nu mi-am propus să fiu meșteșugar”, a aflat de la Victor Munteanu, directorul Muzeului Etnografic, care l-a vizitat pentru că auzise de talentul său și al copiilor săi.
Meșterul care cîntă la împletitură
De supărarea pe „bișnițari” și „chinezării” l-a tratat Tudor Gheorghe care este un „mare om”. Cît timp coșurile se împletesc unul după altul pe planșete un aparat vechi zbîrnîie Radio Iași fără un semnal prea bun în atelier. Acolo l-a auzit pe artist, într-un interviu despre calitatea muzicii, spunînd răspicat reporterului: „Dom’le, eu nu mă mai adresez tuturor proștilor!”. De atunci a decis să nu mai scadă nici prețurile ca de la el să cumpere doar cunoscătorii care sînt dispuși „să investească într-un coș care să-l țină cel puțin trei ani”.
Tot de atunci nu mai umblă după nuielele din flora spontană. A devenit și distribuitor pentru el însuși. „Am în grădină nuiele pe vreo șase prăjini de pămînt cultivate de mine. Am pe culori, roșii, verzi, galbene. Am pe soiuri, Rigida, Diminaris”. Împreună cu familia le prășește, plivește, le stropește cu substanțe împotriva dăunătorilor și le udă în fiecare vară „și de cîte două ori pe zi dacă e nevoie”.
Un singur lucru regretă Lilian și familia sa, acela că oamenii cumpără kitsch-uri și munca lui „nu este destul de apreciată”, dar își îngroapă zîmbetul amar și oftează așteptînd ziua “în care omul va ști care coșarcă e coș”.
***
O poveste cu final fericit
Demult, trăia într-un sat un împletitor de nuiele. Trudea cu tragere de inimă la meșteșugul său și trăia mulțumit alături de nevasta și de fiica sa.
Într-o zi, un înalt dregător care trecea călare, cu suita, prin acele locuri, văzu preafrumoasa fată umplîndu-și ulciorul cu apă. Și atît îi plăcu dregătorului chipul și purtarea fetei, încât se gîndi s-o ia de soție. Trimise el, degrabă, pețitoare. „Înaltul dregător vă face cinstea să o ceară pe fata voastră de soață, spuseră ele împletitorului de nuiele”. „Cinstea e mare, într-adevăr, iar despre dregător norodul vorbește numai de bine. Dar, înainte de a-mi da fata, vreau să știu dacă cel ce vrea să-mi fie ginere cunoaște vreo meserie. Adică, dacă la o nevoie ar putea să-și cîștige traiul așa ca mine”. „Ce gânduri ai, omule! se miră pețitoarele. El e ditai dregătorul. Ce-i trebuie lui meserie? E om bogat.”
„Eu nu zic că nu-i așa, numai că eu vreau ca ginerele meu să știe o meserie trudnică, cinstită”.
Cum înaltul dregător dorea mult s-o ia pe fată de soție, se îmbrăcă în straie de om nevoiaș și colindă pe la fel de fel de meșteșugari. Pînă la urmă, tot împletitul de nuiele învăță și, în scurt timp, izbuti să devină el însuși meșter.
„Aflînd cum stau lucrurile cu cel ce voia a-i fi ginere, tatăl fetei își dădu încuviințarea și nunta se făcu”.
Nu trecu mult și, prin intrigi, tînărul dregător pierdu bunăvoința domnitorului. El fu scos din înalta sa funcție, iar averea i-a fost luată, încerca să dobîndească o altă funcție, dar nimeni nu îl asculta, de teamă să nu-și atragă mînia domnitorului. Atunci își aduse omul aminte că știe o meserie și se apucă să muncească alături de socrul său. Tînărul lăudă, în sinea sa, bunul simț și dreapta judecată a socrului. Muncind cinstit, el se bucură de stima tuturor celor din jurul său și a trăit fericit pînă la adînci bătrîneți.
Victor ILIE
Adaugă un comentariu