Oamenii s-au pus de secole în pielea ursului
Povești fără timbru 2 martie 2015 2 comentarii la Oamenii s-au pus de secole în pielea ursului 1717Locuitorii de pe Valea Trotușului trec de Anul Vechi sub semnul animalelor ce se credea cîndva că au rol protector. Pentru ei, Anul Nou începe abia cînd cetele de urși colindă străzile orașelor în ritmul dobelor împreună cu ursarii, irozii și mascații. Atrași de canafii roșii de la urechile blănurilor, de mîrîituri și de vibrațiile pașilor apăsați, oamenii îndură frigul în picioare pentru a fi martorii tradiției ce se derulează în fața lor. Cel mai cunoscut este festivalul „Ursul de la Dărmănești”, însă cetele de urși își fac jocul și pe scenele din orașele alăturate, Comănești și Moinești.
Pieile pe care le îmbracă oamenii de la poalele munților Nemira sînt moștenite din tată în fiu, la fel și mișcările pe care trebuie să le facă în timpul spectacolului. Însă cei care vor neapărat să joace și nu au costum, pot închiria unul pentru trei zile cu 2.000 de lei, iar pentru a cumpăra unul trebuie să scoată din buzunar 1.000 de euro. Cu cît este mai îngrijită, cu atît blana este mai scumpă. „Joc ursul de la șase ani, iar blana o am de la bunicul meu. Vreau să o dau și eu mai departe. Nebunia asta cu ursul ne-a intrat în sînge și venim din plăcere”, a spus Mihai Spînu, 25 ani. Blana se întreține într-o cameră aerisită și se spală cu șampon. Însă sînt și alte rețete pentru a îngriji o piele: se unge cu ulei de in și cu cremă de ghete.
În defilările lor, mișcările executate de cei care poartă blănurile sînt energice și diferă pentru fiecare zonă în parte. Nu se știe exact originile acestui obicei, însă, după cum afirmă și prof. univ. dr. Ion H. Ciubotaru în volumul al treilea al cărții „Catolicii din Moldova. Universul culturii populare”. „Etnologii văd în aceste datini «rămășite dintr-un vechi cult al ursului» care mai dăinuia încă în secolul al XIX-lea la unele popoare din Orientul Extrem”. Cert este că multora dintre cei care joacă ursul le place să recomande obiceiul ca fiind de pe vremea dacilor.
Cu labele pe jar
Peste marginea orașului și gară stăruie mirosul de carbit de la pocnitori, iar costumele colorate ale mascaților dau un aer pestriț. Aici se întîlnesc cetele care pornesc împreună spre scenă unde fiecare dă tot ce are mai bun. Anul acesta așa se întîmplă doar în Moinești și în Comănești, căci în Dărmănești cetele vin pe rînd, fără a da cu ochii una de alta. În trecut se luptau între ele, iar cea care cîștiga putea merge în celelalte sate fără ca cineva să li se opună și erau cele mai bine primite la case. „Înainte se urcau pe dealuri și apoi dădeau năvală în sat unde se băteau”, a spus mascatul Ion Mihai arătînd împrejurimile albe ce limitează Trotușul. Acum, în Dărmănești, pe lîngă scena unde se desfășoară spectacolul sînt o mulțime de tarabe cu mici, bere, vin fiert și jucării. Un mascat îmbrăcat în Moș Crăciun umblă prin mulțime ținînd legați doi pui de urs jerpeliți, cu ochii scoși pe care îi pune să facă plecăciuni. Întinde castronul de metal trecătorilor și le cere cîte un bănuț. Pe lîngă ei trece un bărbat în costum popular ținînd de mîna un copil de patru ani îmbrăcat într-o blană strălucitoare și bogată. Toți îl opresc să îi facă poză, iar el zîmbește frumos și stă la fotografiat ca un model adevărat.
Defilarea printre oameni se face mereu cu mascați, toboșari și irozi, fiecare avînd rolul lui. Ursarii sînt cei care conduc animalul, iar îmbrăcămintea lor este specifică. Poartă ițari, cămăși și sînt încinși la mijloc cu un brîu, roșu de obicei. Ei țin în mînă o bîtă de lemn sculptată la capăt cu care se apără cînd sînt atacați. „De 15 ani sînt comandant la urs. Sînt muncitor în construcții și vin doar de sărbători, de dragul tradiției. Sacoul de piele l-am găsit la un magazin cu 400 de lei, chipiul l-am făcut eu că în magazin nu găsești. Poate doar la comandă, dar nu ies cine știe ce. Pe scenă avem un ritual, la casă de om alt ritual pentru că jucările sînt mai lungi, pe scenă ești condiționat de timp. În plus, la case ursul intră pe jos, în patru labe”, a menționat Damian Toma din Comănești. După cum spun unii, înainte cetele erau mai puține, iar urșii erau adevărați. „Știu de la străbunicul meu că veneau țiganii cu urșii și îi călcau în picioare pe cei care aveau dureri de spate. Și mai spunea că animalele erau puse cu labele pe jăratec ca să joace. Nu știu dacă e chiar adevărat, dar sînt cîteva zvonuri din bătrîni despre asta”, spune Cristi Maxim în timp ce îndeasă carbit într-un burlan de fier.
„De 15 ani sînt comandant la urs. Sînt muncitor în construcții și vin doar de sărbători, de dragul tradiției. Sacoul de piele l-am găsit la un magazin cu 400 de lei, chipiul l-am făcut eu că în magazin nu găsești. Poate doar la comandă, dar nu ies cine știe ce. Pe scenă avem un ritual, la casă de om alt ritual pentru că jucările sînt mai lungi, pe scenă ești condiționat de timp. În plus, la case ursul intră pe jos, în patru labe”, spune Damian Toma din Comănești.
În niciun caz nu sînt de ignorat doboșarii căci ei țin ritmul jocului. Se credea că sunetele de dobe țin la distanță spiritele rele. Fiecare zonă are propria ei bătaie. „Sînt mișcări cu bătăi specifice de dobă. Cînd ursul e jos e subțire, numită firicelul, iar apoi bătăile de sus. Doba am făcut-o acum șapte ani din piele de capră și pînză de banzic de șase de la circular”, explică doboșarul Adrian Vizitiu. Dobele se mai fac din piele de vițel, de cîine și mai nou din nylon, iar pe fiecare este pictat un motiv, de obicei ursul, lupul sau fete în costume populare și opinci. În ele se bate întotdeauna cu un băț de lemn. În jurul ursului se găsesc și irozii care țin în mînă săbii împodobite și suflă din fluiere concomitent cu bătăile doboșarilor. Sînt îmbrăcați în costume albe, iar pe cap poartă o pălărie albă, împodobită, iar dansul lor amintește de nașterea Mîntuitorului. Singurii care au totală libertate în costumație sînt mascații. Pe lîngă măștile tradiționale din lînă, cu boabe de fasole în loc de dinți, cu ochi mari și nas lung, roșu, fiecare se costumează cum poate mai bine și mai original. Mulți profită de faptul că nu pot fi recunoscuți și prind putere, la fel ca ursul. Dar spre deosebire de acesta nu au aceelași statut mîndru, ci mai degrabă seamănă cu niște drăcușori care nu respectă nici o regulă. Îmbrăcat în doctor, cu perucă blondă, un bărbat înalt aruncă făină pe oameni cu un bidon cu gaură la dop. În urma lui un altul curăță victimele cu un măturoi. Mascații se tachinează mai puțin între ei și se concentrează pe cei din public. „Violența mascaților sugerează ruptura ce trebuie să se producă între ceea ce a fost și ce va fi” scrie prof. univ. dr. Ion H. Ciubotaru în cartea sa. În același volum, acesta menționează că „cetele s-au contopit cu alte obiceiuri și înțelesurile acestor jocuri s-au estompat”.
Vedete cu blană
Tot alaiul are parte de momentul de glorie. Pe scena de lemn din centrul orașului Dărmănești urcă mai întîi mascații care rostesc plugușorul, apoi ceata de urși intră pe scenă în șir indian, de la cel mai mic la cel mai mare. Ursarul zice strigătura care diferă de la o regiune la alta: „Na! Na! Na! Martine, na!/ Nu te da, nu te lăsa,/ Că pun mîna pe nuia (…) Joacă, joacă, Moș Martine,/ Că-ți dai miere de albine”. Cei aproximativ 20 de urși se întorc, scutură capurile cu podoabe și, în unele cete, mai fac și tumbe. Mișcarea „clasică” reușește să uimească în fiecare an. „Martinii” fac un cerc în mijlocului căruia doi țin orizontal un par pe care se urcă un al treilea și se zburlește energic din toate încheieturile. După ce încheie spectacolul, aceștia sînt asaltați pentru poze. Cei care au scăpat de fotografii, încing o horă, parcă numai ca să scape de gura comandanților. Lumea se adună în jurul lor, îi alintă ca pe niște animale de pluș, iar o tînără îi trage jucăuș de urechi. Aș putea spune că rolul canafilor este de a feri ursul de deochi, și mai puțin de a atrage atenția.
Toți vin la Festival de dragul tradiției, căci nu primesc bani de nicăieri. Iar asta o dovedește rezistența pe care o demonstrează în fața frigului și a oboselii. Pieile pot cîntări și 60 de kilograme, însă timp de aproape o săptămînă în care joacă în fiecare zi, nu se plînge nimeni, nici tînăr, nici bătrîn. De parcă blana funcționează ca o baterie continuă, atît pentru cei care o îmbracă, cît și pentru privitori.
2 comentarii
Admitere, admitere, admitere!
Admitere, admitere, admitere!