Omul celor o mie de măști
Povești fără timbru 25 ianuarie 2011 , de Opinia Studențească Niciun comentariu la Omul celor o mie de măști 19În ultima zi a fiecărui an, în comuna Ruginoasa tinerii își acoperă chipurile cu măști grele, confecționate din piei de oaie, burete de saltea și căști de miner și se bat cu ciomegele. Un obicei dur, atît de brutal încît posturile TV românești acordă o atenție sporită evenimentului, iar localnicilor nu le mai pasă de unde vine obiceiul, ci îi bucură pentru că „aduce televiziunea de la București” în localitatea lor. O tradiție care ține cît pentru o viață de om, o viață ca a lui nea Titi, care a participat pentru trei decenii la bătaie și a cusut peste 400 de măști pînă acum, la vîrsta de 56 de ani.
O cameră de cîțiva metri pătrați dintr-o casă bătrînească cu o podea de lemn veche și roasă de stratul lucios, fără nimic altceva pe pereții goi care să atîrne cu rol decorativ în încăpere. Un singur scaun stă într-un colț, folosit pe final de an. Acesta este locul unde nea Titi a început cu cîteva decenii în urmă să coase măști și să participe la bătaia din comuna Ruginoasa. În acea cameră stătea zile întregi, fără să iasă afară, și nopți la rînd, de la începutul lui decembrie pînă în preajma Crăciunului, cosînd măștile cu care aveau să se bată, în ultima zi din an, el și camarazii săi.
În odaia alăturată locuiește nea Titi, „aicea stau eu acuma, îmi duc bătrînețile”, îmi spune cătrănit bărbatul, în timp ce deschide ușa ca să intrăm și să ne așezăm la vorbă. E o cameră mai mică decît „atelierul” de lucru și cu mobilă simplă, așezată pe diagonală: patul și televizorul, soba și masa. Pe peretele din dreptul patului este prins un covor din lînă, iar pe jos sînt așezate unul lîngă altul țoale din cordele colorate.
De rîsul fetelor
Nea Titi a început să facă măști mult mai tîrziu după prima bătaie, de la 16 ani. Cînd „și-a pus masca-n cap”, obiceiul acesta era diferit. Tinerii care ieșeau la bătaie aveau un bici cu care se șfichiuiau și măști improvizate din căciuli rusești, pentru că puteai rămîne cu niște urme usturătoare pe față, iar „fetele rîdeau dacă te vedeau așa.” Apoi, după ce biciurile se încîlceau între ele, se luau la trîntă pînă ce o tabără obosea și începeau să se retragă.
Îndemînarea cusutului de măști și-a însușit-o odată cu începerea folosirii ciomagului la bătaie, de prin anii ’82-’83 atunci cînd, într-un sat, mascații și oamenii prezenți au împins mașina miliției într-o rîpă. O grupare avea în mînă rădăcini de copac, iar forțele de ordine de atunci nu le-au permis să îndeplinească obiceiul astfel. „Ce putea să iasă acolo… mai bine că nu ne-o lăsat, că ne omoram, nu aveam măștile de acum. Dar și noi eram nervoși că nu puteam să ne batem” și astfel au ripostat. Iar din anul următor bîta a fost folosită în toate satele la această tradiție.
Stă singur de cîțiva ani în această cămăruță, de cînd a fost părăsit de soție, iar fiica lor a plecat la casa ei. Pare firav, însă cei care se bat acum își aduc aminte de el, din poveste în poveste despre faptele lui din tinerețe. Are 56 de ani și mai bine de trei decenii a fost „pe prima linie”, așa cum se spune despre cei care nu se tem să se avînte printre ceilalți în confruntare. Aparent, statura medie și corpul destul de plăpînd nu l-au împiedicat să ducă obiceiul din Ruginoasa timp de 30 de ani „numai pe deal, că eu sînt delean”. Spune că s-ar mai fi mascat, dar „te rîd oamenii din sat. Eu aveam și fata care mă ruga să nu mă mai bat. Nu m-am mai făcut că o rîdeau copchiii la școală”. Însă, din pasiune pentru tradiție a continuat să facă măști și să îi însoțească pe mascați în ziua cu pricina. Adaugă cu mîhnire că nu mai este cum era odată și că această datină se pierde: „unde te întîlneai, te băteai și după aceea mergeam toate satele cîștigătoare în centrul comunei și ne felicitam. Acuma cred că trebuie să îi țină ca să nu se bată sat cu sat”, amintindu-și că în primul an ca mascat i se strînsese pielea pe spate ca la găină, de frica ce o avea. Dar a băut „două rachiuri sec” înainte să se mascheze și nici nu își mai aduce aminte cînd s-a terminat totul.
E supărat pe cei care cu o seară înainte de ciomăgeală pierd noaptea într-o veselie continuă. „Înainte veneau de cu seară la mine și luau toate măștile acasă la cineva care se bătea și el, acuma stau și petrec, se îmbată și se bat din prostie, nu o mai fac ca să păstreze obiceiul”.
Facerea obrăzarelor
În fiecare iarnă, nea Titi coase pe puțin cinci-șase măști grele din piele de oaie, însă de la an la an vin tot mai puțini să-i dea de lucru. O fi pentru că măștile sînt folosite mai mulți ani la rînd sau că tinerii se adună în grupuri și își cos măștile singuri. „Prin ’90 am cusut toate măștile pentru deleni, peste 30. Am lucrat o săptămînă, încontinuu”, își aduce aminte omul. Stătea pe scaunul din atelier și cosea. Făcea pauze atunci cînd amorțea sau cînd se enerva pentru că i se rupea buretele sau cădea părul de pe tăbăcitură prea veche. Fuma o țigară și bea un pahar de vin sau de rachiu și o lua de la capăt cu determinare.
Bătăușii își aduceau materialele pentru mască: pielea de oaie, buretele gros de vreo cinci-șase centimetri, cel mai adesea luat de la o saltea veche de pat, o cască sau două de miner și o căciulă cu urechi. „Numa’ ața de de cusut e a mea, restul, pînă și parul cu care se bat se ocupă să le aibă înainte să vină la mine”, exclamă meșterul.
Primul lucru pe care îl face este să trîntească casca, cu forță, de beton. Dacă aceasta rezistă înseamnă că e bună. Dacă nu, trebuie să-și caute altă cască. Apoi, prinde căciula de interiorul căștii de fier, iar între ele îndeasă bucăți mici de burete pînă cele două se fixează. Peste cască se pune un material aspru ca să nu alunece stratul de burete gros, apoi este căpătuită pielea de oaie și i se face proba ca să nu doară. „Asta-i tăt, și să fii atent să cadă bine pe umăr ca să nu sară cînd te bați. Nu-i nici un secret mare despre măști, da’ contează dacă o faci cu poftă sau în rîs”.
Pentru că locuiește între două sate, nea Titi e mereu ocupat în preajma sărbătorilor. Vin la el atît delenii din satul Ruginoasa, cît și vălenii din Dumbrăvița, și este și favoritul lor, pentru că face măștile ușoare, „doar de 5-6 kile”. Așa a ajuns să creeze peste 400 de măști „în patruzeci de ani de activitate”. Acum, după atîtea obrăzare făcute în toți acești ani, termină una în trei-patru ore de muncă.
„Un pachet de țigări era de-ajuns și o carafă de băutură cît coseam masca, atît. Mă mulțumesc să îi văd pe mascați cum păstrează obiceiul, ce îmi trebuie mai mult?”. Asta pentru că îi amintește de tinerețe și de vremurile demult apuse.
În fiecare an termină toate măștile pînă de Crăciun și în zilele de sărbătoare doarme cît pentru toate orele în care lucrează neîncetat. Asta ca să poată fi odihnit la bătaie și să nu se sfîrșească rău pentru el, cum a pățit-o într-un an în care a fost nevoit să se tîrască pe sub un podeț ca să scape de ciomăgeala promisă de văleni.
Oameni „stricați la burtă”
A scăpat atunci cu o fugă rușinoasă, dar sănătoasă și, pentru că l-am întrebat dacă a fost lovit vreodată, mă asigură că nu a avut răni grave și în toți acești ani nu își aduce aminte să fi avut decît doi sau trei dinți rupți. Sînt întîmplări pe care le-a trăit și pe care și le amintește de fiecare dată cînd vorbește despre obiceiul din Ruginoasa. Cînd era pe vremea însurătorii, de pildă, a promis că vine la bătaie, dar nu s-a mai prezentat pe motiv că „s-a stricat la burtă”, și de atunci așa se spune despre cei mai lași.
Cînd vorbim de motivație și de interesul flăcăilor de a se bate, nea Titi îmi spune că ține mai degrabă de mîndria fiecăruia de a se considera mai bun decît celălalt. „Ce obicei și întîietate la fete cum spune la PRO TV… cînd se întîlnesc delenii cu vălenii după bătaie își spun «ți-am dat-o? ți-am dat-o!» Asta e ce contează pentru ei”.
***
Un obicei mîndru
De pe toate drumurile care te duc către Ruginoasa aceasta se vede împînzită cu cele patru sate ale ei, pe dealurile acoperite de un strat alb de omăt. În mijloc se vede semeț castelul memorial al domnitorului Alexandru Ioan Cuza. Circulă doar zvonuri aproape uitate, cum că, de pe vremea cînd Cuza își avea reședința aici, s-ar fi reînviat un obicei vechi și păgîn, ce i-ar fi făcut plăcere acestuia. Spuneau cei din vremuri vechi că flăcăii, în ultima dimineață a anului ce se termina, se îmbrăcau în haine colorate și cu măști urîte pe cap își dovedeau puterile printr-o bătaie ce avea loc pe toloaca din fiecare sat. Și cei care îi alungau pe ceilalți erau văzuți altfel în sat, iar fetele se uitau cu alți ochi la ei, luîndu-i la joc la horele de peste an.
Dacă întrebi pe oricare localnic, îți va spune o variantă diferită una de cealaltă asupra bătăii ce îi însuflețește pe tineri. „Cîte bordeie, atîte obicee” îmi spune o bătrînă gîrbovită. Pe localnici îi interesează prea puțin de unde vine obiceiul, dar să numească „bătaie” acest obicei, li se pare brutal. Preferă să o numească competiție sau întrecere, este de părere vecinul femeii, moș Vasile.
În fiecare an vin din ce în ce mai mulți oameni să vadă cum mascații se lovesc cu ciomege peste măștile greoaie din lînă. Printre bătăuși și oameni se avîntă cameramanii televiziunilor în speranța unui cadru mai apropiat, căci, se pare că publicul gustă această orînduială „barbară”, iar pe oamenii din Ruginoasa îi bucură interesul „bucureștenilor” pentru că, zic ei, aduce faimă localității.
Georgel COSTIȚĂ
Autor:
Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.
Adaugă un comentariu