Orașul lalelelor crescute din sînge
Povești fără timbru, Subiectele săptămînii 15 mai 2017 Niciun comentariu la Orașul lalelelor crescute din sînge 77Între 1949 și 1951, „orașul lalelelor”, după cum mai este cunoscut Piteștiul, a tăiat de la rădăcină. Sub o așa zisă încercare de „reeducare”, în jur de 600 de studenți au fost torturați atît fizic cît și mental, obligați să se lupte cu cei mai buni prieteni ai lor și puși să se lepede de credință. Dintre aceștia, 11 și-au pierdut viața, și mult mai mulți nu au mai fost la fel după ce au fost eliberați. O parte dintre vinovați, printre care și administratorul închisorii, au fost grațiați imediat după finalizarea procesului.
Dom’le, sînt lucruri care nu se pot povesti. Nu că sînt jenante, nu că sînt umilitoare, dar te desființezi ca gîndire sufletească, ca om.
– Gheorghe Stănică – arestat la 27 de ani.
Orașul lalelelor respiră blând, ca după o seară ploioasă de mai care-și caută culoarea printre nori. În centrul Piteștiului, mai toată lumea știe de închisoare însă puțini știu exact și unde se află. Dincolo de Aleea Florilor, după un „pe-aici pe undeva” și un „vedeți după niște blocuri”, ajung în sfîrșit pe strada Negru Vodă 30. Din exterior, clădirea albă și modestă cu arhitectură socialistă nu te face să te gîndești că a găzduit o scenetă macabră și o rană care încă nu s-a coagulat.
La intrare, Maria Axinte, proprietara a o parte din ce-a mai rămas din închisoarea pe care de curînd a transformat-o într-un memorial, așteaptă c-un zâmbet și c-o poveste. În clădirea pe care a moștenit-o de la tatăl ei, își amintește cum în copilărie n-a avut niciodată curaj să meargă la subsol. Auzise doar cum acolo, deținuții politici erau torturați cu picătura chinezească, însă nu știa exact ce înseamnă asta. Nici profesorii pe care astăzi îi vede vizitînd holurile fostei închisori n-au îndrăznit vreodată să-i explice ce s-a întîmplat.
În 2011, la un an de la absolvirea unei facultăți de artă și design în Londra, după ce a aflat mai multe despre „experimentul Pitești” din cărți și de la foști deținuți, a pornit o fundație și a decis să păstreze vie memoria locului.
Povestea închisorii începe în 1937, cînd autoritățile au decis să construiască clădirea peste rămășițele unei alte închisori, care conform unor documente „săpate” de Maria, datează din secolul al XIX-lea. Primii deținuți ajung în 1942, cînd „mai mulți frățiori de cruce sînt prinși la mijlocul conflictului dintre Antonescu și mișcarea legionară. În general sînt copii de 16-17 ani, dintre care unii au ieșit în ‘44, iar alții au rămas inclusiv pînă în ‘64, cînd vine a doua detenție”, precizează Maria, invitîndu-mă pe holul înecat de umbră.
Ghidul mai adaugă că în 1946, regimul comunist impune o categorisire a închisorilor, corpul din Pitești devenind o temniță exclusivă pentru studenții care se opun regimului. Trei ani mai târziu, încep „valurile mari de arestări”, odată cu așa numita reeducare care a produs bătăi și torturi brutale pînă în 1951, cînd aceasta se oprește, iar la închisoare încep să ajungă alte tipuri de deținuți politici.
În 1977, închisoarea ajunge să fie dezafectată, iar în contextul industrializării și al dezvoltării orașului, clădirea ajunge sediu al trustului de construcție industrial. La doi ani după Revoluție, edificiul ajunge să fie privatizat, împărțindu-se în zece firme, dintre care au supraviețuit doar patru. Una dintre ele i-a aparținut tatălui Mariei. Astăzi, doar partea care a ajuns în mîinile femeii mai păstrează din atmosfera sinistră a trecutului.
Pe ruta lui „T”
De ce au fost atunci studenții? Pentru că studenții erau prin definiție, nu numai la noi, sectorul dinamic al societății. Sectorul care pune întrebări indiferent de domeniu. Pune întrebări, așteaptă răspunsuri, și caută să le găsească.
– Petru Cojocaru – arestat la 22 de ani.
Dincolo de pereții tăcuți, ghidul mă duce pînă într-o curte interioară, transformată într-un cimitir simbolic. La capătul din față, acesta este umbrit de un bloc aproape terminat, ridicat peste o parte din coaja fostei închisori. Pe un banner uriaș, lîngă un număr de telefon, aflu că apartamentele sînt de vînzare.
„De ce s-a făcut aici un cimitir simbolic? La Aiud și Gherla, existau gropi comune, sau cel puțin, în conștiința comunității locale, la marginea orașului exista un anumit loc unde se aruncau trupurile celor care mureau în închisori. La Pitești nu există pentru că au murit 11 persoane, numai în timpul reeducărilor, într-o perioadă foarte scurtă, de trei ani, iar noi nu avem vreun indiciu unde ar fi putut ajunge trupurile. Așa că le-am făcut acest cimitir simbolic aici”, explică Maria, care îmi povestește și despre cazul unei femei care și-a pierdut părinții și trei frați în mai multe închisori politice, fără să afle vreodată ce s-a întîmplat cu trupurile lor.
Ne întoarcem din cimitir, înapoi pe holul îngust și coborîm pe niște scări circulare pînă în subsolul scorojit, pe lîngă care Maria se juca cînd era mică provocînd monștrii de la capătul scărilor, și cu grijă să nu intre pe teritoriul lor. Acum, jos nu au mai rămas decît fantome și bruma timidă a luminii care-și face loc prin geamurile mici și ruginite.
Fiecare cameră de la subsol a fost amenajată astfel încît să reprezinte un pas prin „fenomenul Pitești”. Prima cameră în care intrăm semnifică sosirea la închisoare. Studenții ajungeau de regulă cu trenul, înghesuiți în niște vagoane speciale fără geamuri și aerisire. Ghidul îmi spune că uneori, drumul pînă la Pitești era întîrziat în mod special pentru a le pune răbdarea la încercare viitorilor deținuți, care ajungeau nemîncați și bătuți.
Pe o măsuță albastră și pătrățoasă, lumina cade uniform și dezvăluie o parte din mărturiile celor închiși aici. În mijlocul mesei, o machetă realizată de Gheorghe Pop, un fost deținut, amintește de cum arăta locul cîndva. Maria îmi atrage atenția că temnița are forma literei T și că la un moment dat, subsolul în care ne aflăm era inundat. Ca formă de izolare, cei închiși aici trebuiau fie să stea cu cartofi pe lîngă ei, de care să nu se atingă, fie erau obligați să stea în apă pînă la brîu și lăsați să reziste așa mai multe zile la rînd.
Sărbătoarea neagră
Ăsta era el (n.red.: Eugen Țurcanu), o bestie veritabilă. Greu de înțeles și greu de iertat… greu de iertat.
– Gheorghe Stănică – arestat la 27 de ani.
Ajungem în spatele unei alte uși verde, într-o altă cameră ceva mai mare, cufundată în întuneric, a cărei singură sursă de lumină este un videoproiector. Lumina moleșită dezvăluie cărămida roșie expusă de-o parte a peretelui. Față în față cu strălucirea artificială stau portretele a doi studenți care privesc sfidător în gol. Cei doi, îmi spune Maria, sînt personajele principale care au inițiat reeducarea.
„În stînga este Bogdanovici, în dreapta este Eugen Țurcanu. Primul era student la Drept și era șeful grupului de frați de cruce din facultatea lor. În ce-l privește pe Țurcanu, el a făcut la un moment dat parte dintr-un grup asemănător, dar se pare că doar a asistat la niște întîlniri. Nu l-au prea convins și în timp el s-a redirecționat către comuniști, crezînd că încep să prindă mai multă putere. Cînd a fost arestat, acesta se pregătea de o carieră diplomatică în guvernul comunist”, îmi povestește ghidul, mai multe particule de praf vrînd parcă să-i mîngîie pe ambii studenți.
Potrivit fondatoarei memorialului, amîndoi au fost arestați pentru apartenență la mișcarea legionară și au fost duși la Suceava. Aici, pentru a-și scoate colegii din închisoare, Bogdanovici s-a gîndit la o metodă de reeducare prin care voia să demonstreze că el și colegii lui se dezic de ideile legionare și că ajung adepți ai comunismului. Pentru asta, studentul, împreună cu ceilalți tineri, citeau ideologiile comuniste ale lui Karl Marx și Vladimir Lennin sau cîntau zgomotos cîntece patriotice comuniste.
„Sigur nu erau nici ei convinși de lucrul ăsta, Securitatea cu atît mai puțin. Țurcanu însă a preluat ideea, dar o vedea într-o formă violentă. După ce a propus-o securității, aceasta din urmă a găsit în Țurcanu o unealtă foarte bună de care s-au folosit pe toată perioada reeducării, devenind mîna dreaptă a securității în închisoarea de la Suceava și apoi la Pitești unde a fost trimis să pregătească terenul”, completează Maria. Aceasta adaugă că cei doi studenți au fost trimiși în același timp la Pitești, iar Bogdanovici nu voia să renunțe la ideea sa de reeducare formală, non-violentă. De aceea, acesta a devenit persoana non grata pentru Securitate, mai tîrziu fiind unul dintre cei 11 care se sting la închisoarea Pitești, bătut pînă la moarte de către Țurcanu.
Umbra celor doi studenți se scurge pînă în camera de vizavi, în centrul căreia se află o masă îngustă. Deasupra ei sînt mai multe plăcuțe de faianță în care stau scorojite zeci de nume, date calendaristice sau semne ale crucii. Pereții sînt diferiți față de cei din camerele anterioare, formînd un mozaic peste care se află mai multe desene ce par a fi făcute cu creta, descriind violențele prin care au trecut studenții. Pe unul dintre ele, un tînăr, cu lacrimi în ochi, îl lovește pe un altul cu pumnul.
Ghidul explică că primele violențe au început în ziua de Sfîntul Nicolae, cînd în celule, printre studenți, era o atmosferă prietenoasă și de sărbătoare. „Dintr-odată, unul dintre deținuți strigă «pe ei», iar o parte încep să scoată din bagaje și de sub paturi bîte, picioare de scaun, sau ce aveau la îndemînă, după care încep să-i bată pe ceilalți”, relatează Maria, care adaugă că taberele respective erau cele ale lui Bogdanovici și Țurcanu. Acesta din urmă convinsese deja mai mulți studenți de la Suceava să-l ajute pentru cînd vor ajunge la Pitești, Securitatea oferindu-le suportul.
Cînd au ajuns în temnița din „orașul lalelelor”, prima parte a planului era de a se infiltra printre colegii lor, pentru a afla cît mai multe informații ce i-ar fi putut ajuta pe comuniști. Cum aceștia erau închiși împreună și aveau vîrste apropiate, studenții se împrieteneau și o parte își dezvăluiau informații pe care nu le spuseră la anchetă. Totuși, „era o limită și pentru asta iar Securitatea nu dorea oricum să se poarte cu mănuși față de tineri, așa că au pornit procesul de reeducare în ziua de 4 decembrie 1949”. Fondatoarea memorialului spune că primele bătăi au fost haotice și că tinerilor nu li se spunea de ce sînt atacați, iar înainte ca acestea să se extindă în toată închisoarea, o parte dintre foștii deținuți își amintesc urletele cărora nu le puteau găsi o logică.
Demascarea sinelui
În cameră, noi eram trei cu numele de Nicolae. Si sigur, uitînd unde sîntem, trăiam sufletește sărbătoarea. La un moment dat se deschide ușa și apare Țurcanu. (…) Cînd a zis „pe ei”, așa ne-am pomenit toți înconjurați de unul, de altul care erau deja „demascați” și ne-am trezit loviți. Șocul cel mare a fost că „cine ne-a dat loviturile”? „Prietenii noștri, frații noștri”. Asta a fost șocul.
– Nicolae Purcărea – arestat la 25 de ani.
La un moment dat, Securitatea a început să-și justifice bătăile, încercînd să scoată informații de la tineri. De regulă, aceasta era interesată să afle ce membri ai familiei sau prieteni ai studenților fac parte din organizații anti-comuniste.
Pe perioada reeducării, așa cum apare și într-o ilustrație de pe perete, prizonerii erau obligați să mențină o poziție fixă permanent. De dimineața, cînd aceștia se trezeau, pînă la stingere, studenții trebuiau să stea așezați pe pat sau pe prici (n.red.:un fel de pat rudimentar, din scînduri, folosit la comun de un număr foarte mare de persoane), cu mîinile pe genunchi și privirea la picioare. „Dacă-și mișcau privirea la stînga sau dreapta erau taxați prin bătaie de către ceilalți deținuți care intraseră în gașca lui Țurcanu. Noaptea trebuia să dormi pe spate, cu pătura pînă la piept și mîinile deasupra ca nu cumva pe sub înveliș să-ți tai venele. Tot timpul un bec era aprins, iar dacă involuntar în somn te mișcai, era cineva care te lovea”, explică Maria care-și fixează ochelarii pe ochi. Aceasta mai dezvăluie că o parte dintre deținuți preferau să se miște și să fie bătuți pentru a nu îngheța în poziția respectivă.
Un alt desen de pe perete, ilustrează faptul că din Pitești n-a ieșit nimeni „curat”. La un moment dat, fiecare dintre cei închiși a fost obligat să lovească pe cineva, existînd mai multe schimburi de la statutul de victimă, la cel de agresor și invers. Iar atunci cînd deveneai agresor, conform ghidului, nu aveai voie să dai semne că ai vreo ezitare sau că ești slab, pentru că în caz contrar ajungeai iar în postura victimei.
În camera cu mirosul cel mai înecăcios al subsolului, poveștile și mărturiile de pe mesele pătrate vorbesc despre „demascare”, care spre deosebire de celelalte torturi, lucra la un nivel psihologic. Aceasta, era de două feluri. În primul rînd, studenții erau puși să se blameze singuri, practic să spele cu ei înșiși pe jos și să-și vorbească de rău părinții. „Gîndiți-vă că oamenii aceștia aveau 20 de ani, în general veneau din familii cu o creștere morală și spirituală foarte puternică și nu prea aveau experiență de viață. Chiar mulți spun că nu sărutaseră o fată cînd intraseră la închisoare”, povestește Maria, care-mi face semn către o altă ilustrație.
Potrivit fondatoarei, cealaltă formă de „demascare” era una exterioară, în care prietenii erau puși să se bată între ei. Dacă refuzau, aceștia erau bătuți de către Țurcanu pînă ce se conformau. Mulți dintre deținuți au spus că atunci cînd își loveau amicii, ceva murea și în interiorul lor.
În situațiile respective, ultimul punct de sprijin al tinerilor era credința în Dumnezeu. Însă, Securitatea știa despre El și pentru a-l elimina, organiza „Liturghiile negre”, iar slujba devenea o scenă de teatru blasfemiatoare, în care principalii vizați erau studenții la teologie. Aceștia erau puși să joace rolurile sfinților „în timp ce din săpun se făceau mai multe obiecte genitale pe care aceștia trebuiau să le sărute ca pe Sfînta Cruce” povestește Maria.
Totuși, tinerii mai aveau și momente de serenitate, iar ultima cameră din capătul subsolului, cea mai ospitalieră cu lumina soarelui, este o mărturie că speranța n-a murit niciodată de tot. Iar ghidul vorbește cu blîndețe despre micile gesturi dintre studenți prin care-și demonstrau că și-au păstrat umanitatea. „De exemplu, studenții mai încercau să-și zîmbească unul altuia. Dacă unul era într-o situație să zicem pe muchie de cuțit, dacă urma să cedeze la următoarea bătaie, aceștia încercau să-i zîmbească sau să-l mîngîie ca să-l mai întărească. Asta însă era foarte periculos pentru că puteau să fie taxați cu o bătaie din care nu se știe dacă mai ieșeau vii” completează fondatoarea memorialului.
Camera 4 Spital
Ca o constatare personală. Nu știu de ce și cum, dar eu nu simțeam durere niciodată. Și știți de ce? Aveam această intuiție, că în ultima fracțiune de secundă, ăsta se oprea. Adică avea o ezitare să continue și numai prindeai lovitura aceea cruntă.
– Dumitru Dan Lucinesc – arestat la 20 de ani.
Ne întoarcem din subsol pentru a lăsa șoaptele să cuprindă iarăși încăperile și de data asta urcăm tot pe niște scări circulare la etaj. Holul, deși nu este foarte îngust, simți cum te sufocă dacă lași simțurile să-ți scape de sub control. La capăt, o cameră uriașă și plictisită așteaptă îmbrăcată în alb. De o parte, paraclisul care miroase a mir indică că aici s-a întîmplat ceva păgîn.
Din noaptea de 25 decembrie 1949, de Crăciun, Camera 4 Spital devenea sediul central al reeducării din închisoarea Pitești. Fiind camera cu cea mai mare suprafață, era mai ușor pentru Securitate să-i adune pe studenți pentru a-i tortura. La marginile camerei, pe niște băncuțe din lemn erau îngrămădiți cîte 60-80 de studenți care erau obligați să asiste la chinurile celorlalți. Pentru mulți dintre tineri, durerea mai mare era resimțită atunci cînd își vedeau prietenii bătuți, decît atunci cînd le venea rîndul. Tot aici, se desfășurau și liturghiile negre.„La un moment dat se pare că în centrul camerei a fost adusă o masă de lemn pe care deținuții erau torturați prin așa numita metodă a tocatului. Aceștia erau întînși pe față și pe spate și erau loviți cu un par ca și cum erau tocați”, povestește Mihaela privind către paraclis și schimbînd tonul discuției.
Deși la presiunile occidentului și pentru a-și păstra imaginea de stat democratic s-au organizat două procese, cei care au tras sforile scenetei macabre și au permis ca totul să se întîmple din umbră, au rămas nepedepsiți. Cadrele securiste implicate, deși primisereă mai mulți ani de închisoare, au fost grațiați aproape imediat. Un alt exemplu că autoritățile s-au străduit să acopere torturile îl reprezintă chiar placa ce descrie monumentul, din fața clădirii, care dă vina pe influențele rusești. Singura dreptate care a mai rămas de făcut este cea din cărțile de istorie.
Adaugă un comentariu