Păpușile matrioșca și-au făcut casă la Târgu Frumos
Povești fără timbru, Subiectele săptămînii 18 ianuarie 2016 Niciun comentariu la Păpușile matrioșca și-au făcut casă la Târgu Frumos 376În maşina lui Neculai Feodot stau pe bancheta din spate, suprapuse perfect şi împachetate de drum, cîteva costume populare lipoveneşti. Pe catifeaua roşie care se zăreşte din spatele foliei de plastic se văd cusute minuţios mărgele albe şi aurii, într-o ordine numai de tradiţie ştiută. Costumele-aşteaptă să fie transportate la Bucureşti, pentru ca membrii mai tineri ai Comunităţii să le poată purta-n timp ce dansează la spectacolul de început de an. Acolo se-ntîlnesc ruşi lipoveni din zona Moldovei, din Dobrogea şi chiar ruşi care-au venit de peste Prut. Toţi pregătesc momente artistice prin care sărbătoresc, pe rit vechi, trecerea dintre ani. Fie că fac parte din grupuri organizate, precum Raduga, grupul de dans tradiţional rusesc ieşean, sau nu, „tinerii dovedesc întregii comunităţi că pot păstra şi duce mai departe lucrurile care-i diferenţiază şi fac o minoritate etnică atît de specială”.
Pentru că n-a reuşit să trimită altfel costumele, Neculai Feodot se pregăteşte să facă un drum la Bucureşti, ca nu cumva tinerii să rămînă fără ele. Îşi aminteşte că-ntr-un an, la festivitate au participat mai multe grupuri din Rusia şi unul dintre ele a ieşit, în final, cam păgubit din România. „Tuturor li s-au furat paşapoartele din autocare. S-a rezolvat, cumva, rapid, cînd au mers în grup la Ambasada Rusiei la Bucureşti”, spune surîzînd, cumva, puţin ironic şi-a părere de rău. Vicepreşedinte al Comunităţii Ruşilor Lipoveni din Târgu Frumos, bărbatul povesteşte că s-a născut aici, în mijlocul oamenilor pe care acum îi reprezintă şi că, deşi a călătorit, lucrînd, prin mai multe oraşe, niciodată nu l-a bătut vreun gînd să părăsească Târgu Frumos şi să se stabilească-n altă parte.
„Am locuit o perioadă în Iaşi, cît am fost student, dar m-am întors înapoi acasă mai apoi”, spune el şi, după o pauză scurtă de gîndire, zîmbeşte şi-adaugă că n-a fost el singurul caz. Sînt mulţi tineri din Târgu Frumos care merg la studii în oraşe mai mari sau chiar în Rusia, la Moscova. Prin intermediul Comunităţii Rușilor Lipoveni, marile facultăţi din Moscova oferă anual cinci-şase locuri pentru studenţii care vor să studieze în limba lor natală. Aproape toţi cei care-au mers s-au întors, după finalizarea anilor de studiu, înapoi acasă, lîngă familie şi lîngă ceilalţi membri din Comunitate.
Sediul, aşa cum e numit adesea de oamenii din Comunitate, este, de fapt, Casa de Cultură a Ruşilor Lipoveni din Târgu Frumos. Proiectul acesteia a început în anul 2006 şi a făcut parte dintr-un ansamblu de proiecte ale comunităţii ruşilor lipoveni din întreaga Românie susţinute de Guvernul României, care a alocat şi fonduri pentru construirea unor sedii.
Aşezămîntul culturii lipoveneşti
Tinerii ruşi lipoveni care nu merg cu burse de studiu în capitala Rusiei îşi pot însuşi limba aici, în Târgu Frumos existînd posibilitatea adăugării unei materii suplimentare, un fel de opţional de limbă rusă. Inclusă în programa şcolară a copiilor, limba maternă le este predată de către profesori care fac parte şi ei din Comunitate. „Unii dintre ei reuşesc să obţină săli în clădirile şcolii pentru a-şi susţine orele, însă unii vin aici, în sediu, unde profesorilor le sînt puse la dispoziţie materiale care să-i ajute”. Sediul, aşa cum e numit adesea de oamenii din Comunitate, este, de fapt, Casa de Cultură a Ruşilor Lipoveni din Târgu Frumos. Proiectul acesteia a început în anul 2006 şi a făcut parte dintr-un ansamblu de proiecte ale comunităţii ruşilor lipoveni din întreaga Românie susţinute de Guvernul României, care a alocat şi fonduri pentru construirea unor sedii. Construcţia a început în 2006 şi-a fost gata în luna noiembrie a anului 2011, cînd a fost şi sfinţit.
La intrarea-n clădirea cu pereţi proaspăt văruiţi într-o culoare gălbuie stau de pază, în vitrine de sticlă, veşminte populare care lasă impresia siluetelor omeneşti ce le-au purtat odată. Rochiile vechi de mireasă în culori stridente au la mîneci şi la bazele fustelor desenate dungi albe şi lîngă gulere au agăţate valuri de mărgele. Nu le lipsesc florile din piept şi nici mînecile lungi, acestea din urmă fiind o parte-a veşmîntului fără de care niciun rus lipovean n-are voie să intre-n Biserică, indiferent de ocazie. „Din costumul popular femeiesc nu lipsesc fustele lungi, înflorate, bluzele cu mîneci lungi şi baticurile. La noi, la ruşi, femeile măritate poartă, în Biserică, două baticuri, cel de dedesubt fiind întotdeauna dintr-un material mai subţire. Cele tinere trebuie doar să aibă capul acoperit”, explică mîndru Neculai Feodot. La portul popular bărbătesc, nelipsită este „rubashka”, adică, tradus din limba rusă, o cămaşă încheiată pînă la jumătatea gîtului peste care trebuie să fie purtată haina, un palton de culoare închisă, pînă la genunchi.
Nu există în Casa de Cultură niciun perete fără vreun tablou care să întruchipeze o personalitate impunătoare a Rusiei, ce şi-a lăsat amprenta în istoria sau în literatura lor.
Lîngă vitrinele cu portul popular al ruşilor lipoveni stau vitrine în care se află medalii, figurine specifice sau diplome obţinute din partea Asociaţiilor ruşilor lipoveni din Dobrogea sau chiar ale celor de peste Prut. Tot acolo se află şi o Carte de Oaspeţi, în care toate personalităţile mari care calcă pragul sediului Comunităţii îşi lasă semnăturile.
Nu există în Casa de Cultură niciun perete fără vreun tablou care să întruchipeze o personalitate impunătoare a Rusiei, ce şi-a lăsat amprenta în istoria sau în literatura lor. Într-un simplu tur, ajungi să dai nas în nas cu poetul Serghei Esenin, cu Feodor Dostoievski, Aleksandr Soljeniţîn sau cu Aleksandr Puşkin şi, la etajul superior al clădirii, poţi chiar să-i întîlneşti în manuscrise tipărite-n rusă, aşezate cotor lîngă cotor pe rafturile unei biblioteci.
Aici, preşedintele se plimbă de la un birou la celălalt şi-ncepe să ordoneze frumos cărţi şi reviste tipărite-n limba rusă. „Zorile”, o revistă care apare lunar, e răsfirată în cîteva numere în rafturile bibliotecii şi-n ea ruşii lipoveni din România îşi adună ştirile de pretutindeni şi scriu despre realizările lor din fiecare regiune. „Toţi sîntem colaboratori aici. Scriem despre ce facem şi trimitem la Bucureşti”. La o primă vedere, crezi că revista e bilingvă, dar dacă începi s-o răsfoieşti, realizezi că textele scrise-n limba română sînt într-un număr mult prea mic.
Viaţă în jurul Bisericii
Cei aproximativ 1.100 de ruşi-lipoveni din Târgu Frumos, pînă să-şi găsească locul de întrunire „la sediu”, se-ntîlneau la biserică. „Acolo se află, totuşi, şi-acum ultimele noutăţi şi acolo se stabileşte cam tot ce ţine de Comunitate”, spune Neculai Feodot. Respectînd portul, bătrînii lipoveni sînt nelipsiţi de la fiecare slujbă pe care preotul o ţine şi „viaţa toată a Comunităţii se clădeşte-n jurul bisericii”. Slujbele ruşilor lipoveni sînt ţinute de preot în limba slavonă, limbă pe care numai bătrînii, astăzi, o mai înţeleg, dar credincioşii de toate vîrstele sînt nelipsiţi, participînd la fiecare sărbătoare.
„Un lucru poate nemaiîntîlnit este că preotul, la fel ca 90% din restul comunităţii, lucrează şi el pămîntul”. Agricultura este principala sursă de venit a ruşilor lipoveni din Târgu Frumos. Ei cultivă în sere legume pe care, mai apoi, le vînd, reuşind să cîştige destui bani încît să-şi construiască un trai „mai mult decît decent. Nu se poate spune că sîntem o minoritate săracă. Aici, orice funcţie ar avea cineva în Comunitate, are obiceiul şi de-a cultiva pămîntul. Sînt medici sau profesori care sînt şi ei agricultori, învăţîndu-şi copiii să facă la fel, ducînd, astfel, tradiţia ruşilor lipoveni mai departe, prin tineri”.
Adaugă un comentariu