Portbagajul care aduce studenților grija și pachetul de acasă
Povești fără timbru, Subiectele săptămînii 3 martie 2014 2 comentarii la Portbagajul care aduce studenților grija și pachetul de acasă 426Liviu și Cătălin spun că toate afacerile pornesc de la o lipsă sau de la o nevoie, iar dacă mai găsești încă 20 de oameni dispuși să plătească pentru ceea ce le oferi poți deja să consideri că ți-ai pus ideea pe roate. Cu peste 20.000 de studenți din orașe ale Moldovei care învață în campusurile ieșene și cu părinți care încă le mai trimit mîncarea în pachete, Poșta Studențească e ca o ședință săptămînală. A celor pentru care gențile cu mîncare livrate „de la ușa părintelui la ușa copilului” sînt încă un semn de răsfăț pe care îl primesc în schimbul a cîtorva lei.
„Apucă-te tu să faci dacă nu îți place ceea ce ți se oferă”, a fost motivația pe care Liviu i-a dat-o lui Cătălin în 2008 atunci cînd porneau prima afacere, în Pitești, o revistă pentru bărbați cu articole despre mașini și sport. O încercare de a se pune în pielea propriilor șefi, care a eșuat din cauza crizei. Cătălin consideră însă că fiecare eșec este un semn al evoluției, iar lucrurile nu trebuie făcute doar la intensitate de 80%, ci cît mai aproape de perfecțiune, indiferent de susținerea de care ai parte. „Să nu primești sfaturi de la cei care nu au făcut acel lucru”, spune tînărul care crede că majoritatea oamenilor vorbesc prin prisma temerilor și nu din experiență, încercînd, inconștient să-i țină și pe ceilalți la același nivel.
Tinerii nu au fost nevoiți să facă vreun exercițiu de imaginație, ideea mustea în mintea lor încă din vremea studenției lor.
Serile petrecute în bucătărie pînă dimineața, răsfoind și reciclînd orice gînd care avea legătură cu a aduce în Iași pachetele studenților din zona Moldovei s-au concretizat abia în toamna lui 2013, cînd, așezate atent pe bancheta din spate a mașinii, primele pachete cu mîncare ajungeau la destinatari. Tinerii nu au fost nevoiți să facă vreun exercițiu de imaginație sau să încerce să îi înțeleagă pe studenți înainte de a porni afacerea, pentru că ideea mustea în mintea lor încă din vremea studenției lor. De atunci, de cînd Cătălin își aștepta tremurînd pachetul de acasă, de la Suceava, care de multe ori întîrzia sau se poticnea printr-o gară înghețată de atîta iarnă. „Cei care primesc mîncare de acasă, de la părinți, știu foarte bine despre ce este vorba. Chiar recent am adus din Fălticeni un pachet foarte greu, cărat de o doamnă singură. Și mi-am amintit de mine și chiar mă gîndeam cum l-ar fi dus ea singură pînă la gară sau cum l-ar fi tîrît copilul ei prin oraș”, spune bărbatul ale cărui trăsături au rămas încă aceleași ca în vremea studenției.
Matematică pe patru roți
În cele trei zile ale sfîrșitului lor de săptămînă, pe agenda celor doi stau scrise 13 orașe din zone diferite ale Moldovei, toate răsucindu-se în jurul unui Iași care seamănă cu un covrig polonez. Așezat exact în centru, cu celelalte orașe gravitînd în jurul său, atît de însiropat și de aromat asemenea felurilor de mîncare care stau pitite în genți de toate dimensiunile. Pentru a putea ajunge în fiecare oraș, Liviu și Cătălin trebuie să parcurgă zilnic aproximativ 400 de kilometri, iar pentru a se încadra în timp pentru studenți și pentru părinți, trebuie să zăbovească o jumătate de oră sau, rareori, o oră în fiecare oraș. „Cel mai greu a fost la început cînd nu cunoaștem nici o stradă, ne mai ajutam cu Google Maps, cu GPS, însă trebuia să cunoști orașul la nivel de scară, pentru că locul de unde luăm fiecare pachet este chiar de acasă, de la părinți”, povestește Cătălin numărînd pe degete clienții pe care îi aveau la început. De la doi – trei clienți țîfnoși și neîncrezători care îi sunau pînă ajungeau la destinație, majoritatea s-au transformat în clienți atît de fideli, încît au învățat deja să se înscrie din timp pentru următoarea săptămînă. Iar dacă s-ar fi întîmplat să fie nemulțumiți sau dacă pachetul nu ar fi ajuns intact, ar fi primit banii înapoi. Însă nu a fost vreodată cazul.
Relația cu clienții trebuie întreținută pe toată durata drumului
De asemenea, Cătălin subliniază că pe parcurs, au învățat că relația cu clienții trebuie întreținută pe toată durata drumului, lucru la care soția lui Liviu este considerată un ajutor de nădejde. „Faptul că mergem prin mai multe orașe într-o zi implică punctualitate atît din partea noastră cît și a părinților, de aceea îi sunăm înainte cu cel puțin jumătate de oră pentru ca ei să fie gata și doar să coboare”, mai adaugă acesta arătînd cum își calculează fiecare rută în funcție de consumul de combustibil, de kilometri, de timp sau în funcție de numărul pachetelor pe care trebuie să le aducă.
Ora 14.00, Piatra Neamț, vineri
Primele pliante răsfirate prin căsuțele poștale din Piatra Neamț au adus primii patru clienți care au fost dublați de una dintre mamele care a avut curaj să lase pachetul cu mîncare al copilului său în mașina celor de la Poșta Studențească. Și pentru că prima dată mîncarea a ajuns repede și aproape caldă, la fel cum fusese pusă în geantă, mama a dat de știre vecinilor, prietenilor sau chiar cunoștințelor de la Buhuși și Bacău. „S-a oferit să ne facă și un spot publicitar gratuit care a apărut la televiziunea locală de acolo, a vorbit tuturor cunoștințelor despre noi și ne încurajează mereu să mai mărim prețurile, spune că sînt prea mici. Acum ea este cea care strînge cîte trei – patru pachete și ni le aduce nouă”, explică rîzînd Cătălin. De la pungi de trei kilograme care pot fi livrate în Iași cu trei, cinci sau șapte lei, în funcție de distanță și pînă la colete mari și genți voluminoase care pot fi transportate cu opt, 12 sau 15 lei, tuturor li se găsește cu atenție un loc în portbagaj.
Ora 16.00, Bacău, vineri seară
În fiecare sfîrșit de săptămînă, venirea celor de la Poșta Studențească îi prinde aproape nepregătiți pe părinții din Bacău care abia ies de la serviciu și nu reușesc încă să pregătească bunătățile pentru copiii lor. „Știm că e incomod și oarecum din pripă pentru ei, fiind încă la muncă, însă acolo zăbovim cam o oră și îi așteptăm să își termine pachetul. Partea mai proastă acolo este că mereu ajungem la o oră de vîrf, iar Bacăul e destul de prost semaforizat”, spune zîmbind tînărul care se consolează cu ideea că au ajuns să cunoască orașele asemenea unor taximetriști cu experiență.
Ora 12.00, Botoșani, sîmbătă
E devreme, iar Poșta Studențească nu le-a intrat încă sub pielea botoșănenilor. Liviu și Cătălin își amintesc că în patru luni de zile au avut un singur client care să îi cheme pînă în nordul Moldovei. Însă motivul nu este legat de neîncredere sau lipsa promovării, ci de faptul că există deja patru companii de transport în zone diferite ale orașului care livrează cît mai aproape de campusuri.
Tinerii spun că atunci cînd li se cere, se mai pot abate chiar și 15 kilometri pentru a lua cîte un pachet rătăcit prin vreun sat din preajma orașelor. Însă nu ar mai reuși să adauge noi puncte pe hartă, chiar dacă au primit cereri destul de mari și din alte locuri unde momentan nu ajung.
Ora 17.00, Vaslui, duminică seara
Cătălin spune că, în majoritatea orașelor, părinții au fost cei mai receptivi la serviciul „de la ușă la ușă”, studenții fiind aproape imuni la mulțimea de pliante pe care le primesc la cămine sau în căsuța poștală. Astfel, după cîte o zi de împărțit pliante prin fiecare oraș, numărul clienților a crescut de la cinci la aproape 100, iar cei 180 de lei pe care îi cheltuiau pe combustibil nu au mai rămas bani pierduți, ci s-au transformat în cîștig. „Îmi amintesc că astă-iarnă, cînd erau ninsorile alea grozave, pînă sîmbătă seara aveam 14 comenzi, iar pe drum l-au mai sunat pe Liviu încă zece persoane. Nu ne așteptam la asta, el plecase singur cu o mașină mică și m-a sunat și pe mine să vin ca să putem lua toate pachetele”, spune bărbatul amintindu-și că acela a fost momentul cînd și-au dat seama că trebuie să ceară Moșului o dubiță cu care să poată prelua mai multe comenzi.
Părinții au fost cei mai receptivi la serviciul „de la ușă la ușă”, studenții fiind aproape imuni la mulțimea de pliante pe care le primesc la cămine sau în căsuța poștală.
De atunci, cei doi caută să își mărească echipa cu cineva care să le poată prelua responsabilitățile și care să poată ține ritmul cu fiecare dintre cei 100 de clienți și 100 de studenți, ținînd cont că fiecare client are povestea lui. Liviu și Cătălin cred că Poșta Studențească este abia la început și că un astfel de serviciu nu ar putea să rămînă fără clienți, atîta timp cît există studenți și părinți. Pentru că orice criză economică ne-ar lovi în moalele capului, nu ar putea stinge grija părinților și nici umple stomacul studenților.
2 comentarii
Admitere, admitere, admitere!
Admitere, admitere, admitere!