Primul candidat care nu mizează pe frică

Povești fără timbru Niciun comentariu la Primul candidat care nu mizează pe frică 25
Primul candidat care nu mizează pe frică

Sînt un basarabean stabilit de nouă ani în Iași pentru care ceea ce s-a întîmplat în Republica Moldova după 2009, atunci cînd Partidul Comuniștilor a fost înlocuit de o alianță formată din partide pro-europene, a fost o mare dezamăgire. Așa zișii pro-euro­peni s-au dovedit a fi corupți și fără scrupule, fo­losind ideea integrării în Uniunea Europea­nă doar ca să cîștige puterea și să-i folosească pîrghiile pentru propriile interese. Atunci cînd Curtea Constituțională a venit cu o decizie prin care Președintele urma să fie ales de popor, și nu de Parlament cum era pînă atunci, nu am simțit nicio emoție. Eram deja convins că lucrurile nu pot fi schimbate în Republica Moldova și începuse să mă preocupe mai degrabă situația politică din România.

Pe măsură ce alegerile s-au apropiat a fost imposibil să mai stau deoparte și să nu ob­serv un nou actor politic, diferit față de tot ce a existat în Republica Moldova pînă acum. Este vorba despre Maia Sandu, ex-ministru al Educației, singurul ministru care a avut curajul să lupte cu sistemul și să implemen­te­ze reforme nepopulare. Maia Sandu a de­monstrat că dacă ai curaj și dacă pui interesul public mai presus decît cel personal sau cel politic, aprecierea oamenilor de rînd va veni în timp. Integritatea, curajul și perse­ve­ren­ța sa demonstrate ca tehnocrat, din pozi­ția de ex-ministru al Educației, au persistat și în rolul de politician, lider al unui partid nou înființat și candidat la Președinție.

În această campanie, mesajul Maiei San­du a trecut dincolo de discursul convențional ba­zat pe geopolitică și frică. Divizarea oameni­lor între cei pro Rusia și pro UE și crearea unor campanii electorale bazate pe geopo­li­tică și frică i-a adus lui Dorin Chirtoacă trei mandate de primar al Chișinăului. În ciuda unor sfaturi insistente venite de la Chișinău sau București de a merge pe un discurs care să alimenteze fricile oamenilor cu privire la Rusia, Maia Sandu a continuat să le vorbeas­că oamenilor despre problemele din interior, în special cele legate de corupție și instituții disfuncționale. Nu le-a vorbit doar pro-euro­penilor, ci s-a adresat cu mesaje atît pentru vorbitorii de limbă română, cît și pentru cei care vorbesc rusa, atît pentru tineri, cît și pen­tru pensionari, atît pentru cei din mediul ur­ban, cît și pentru cei din mediul rural.

Strategia folosită în această campanie de către Maia Sandu a fost una curajoasă, la fel cum a fost și activitatea sa de ministru. Competența sa este completată de valori și principii solide, iar oamenii din Republica Moldova au nevoie de un astfel de lider și model. De cealaltă parte, Igor Dodon este extrem de populist și lipsit de scrupule, cu o avere ce depășește cu mult ceea ce declară în mod oficial. Ultima sa declarație celebră a fost că dacă ajunge președinte va elimina Bacalaureatul, urmînd să susțină aceste exa­mene doar elevii care vor să meargă ulterior în afara țării la studii. Șansa Maiei Sandu es­te o prezență mai ridicată la vot în rîndul ti­nerilor din Republica Moldova și în diaspora. Din acest motiv am decis că o atitudine civică corectă este să mă implic în campania de mobilizare a basarabenilor din Iași pentru a ieși la vot. La două zile după primul tur am lansat, împreună cu cîțiva prieteni, campania „Basarabenii din Iași își aleg Preșe­din­tele”.

În primul tur al alegerilor prezidențiale din Republica Moldova, la Iași au votat doar 1.400 de persoane. Deși nu există statistici clare privind numărul de basarabeni cu drept de vot care locuiesc în Iași, o simplă estima­re bazată pe numărul de tineri admiși la studii în ultimii ani, la care se adaugă liceenii cu drept de vot și basarabenii care s-au stabilit cu traiul în Iași, indică un număr de aproximativ 10.000 de persoane. Pornind de la faptul că mulți dintre aceștia au plecat acasă să voteze, iar în secția de votare de la Consulatul Republicii Moldova de la Iași sînt puse la dispoziție alegătorilor doar 3.000 de buletine de vot, sperăm ca în turul al doilea să avem un număr dublu de basara­beni care să voteze la Iași.

Prin această campanie am derulat acțiuni în mediul online, dar și offline. Am creat un eveniment pe Facebook și am reușit să creă­m o comunitate de oameni implicați care să ajungă la toți basarabenii din Iași invitîndu-i la acest eveniment, scriindu-le mesaje, distribuind materiale informative și mobilizatoare. Aceeași comunitate s-a implicat în ac­țiuni de distribuire de pliante în căminele studențești și cele de liceeni. De asemenea, am lipit afișe informative în oraș și în campusuri. Pe basarabenii care locuiesc în Iași de ani buni și la care nu am putut ajunge prin comunitățile de studenți și elevi sau prin online i-am informat prin intermediul mass-media locale distribuind comunicate de pre­să și participînd la emisiuni TV și radio.

Text de Igor ROTARU, inițiator al campaniei „Basarabenii
din Iași își aleg Președintele!”

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top