Profesorii IT pun în mișcare cursorul în educație
Povești fără timbru 18 octombrie 2011 Niciun comentariu la Profesorii IT pun în mișcare cursorul în educație 11Nu țipă la televizor că vor salarii mai mari, deși ar fi cei mai îndreptățiți s-o facă. Nu vin în fața studenților să dicteze de pe cursuri îngălbenite. Nici n-ar avea cum pentru că acele hîrtii sînt de aceeași vîrstă cu ei. Nu țin studenții în pauze, ci studenții îi țin pe ei la taclale după ce se termină cele două ore de studiu. Nu dau doi bani pe apelativul de „domnule” în fața titlului de „profesor”, deși sunt primii care își merită respectul. Universitatea lor nu are ziduri, iar timpul nu se limitează la cele cîteva ore în care stau în fața tinerilor în amfiteatre. Monica Dobrea, Dan Dobrea si Valy Greavu au ales să fie profesori cu toate ca ar fi putut să-și găsească un loc de muncă oriunde în lume. Ei sînt profesorii bloggeri, cu pagină de Facebook, deloc străini de Messenger, obișnuiții concursurilor de IT, cărora studenții nu se mai satură să le dea Like.
Există profesori tineri din universitățile ieșene care îi adună pe studenți la proiecte și pun România pe hartă la competițiile internaționale. Dan Dobrea, conferențiar la Facultatea de Electronică, Telecomunicații și Tehnologia Informației a coordonat în acest an echipa formată din Iuliana Vâlcea și Monica Dobrea, care a cîștigat locul al treilea la categoria Embedded Design din cadrul competiției organizate de Microsoft – Imagine Cup. Și Monica Dobrea, soția sa, predă la aceeași facultate. Valy Greavu este lector la Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor (FEAA) și de ani buni este mentorul mai multor tineri care au participat la aceeași competiție faimoasă de IT. El însuși a cîștigat această competiție în urmă cu cîțiva ani. La New York a făcut parte din juriu la categoria IT Challenge.
Cu toate că au primit oferte să plece din țară, să cîștige de trei ori mai mult și să poată face cercetare la cel mai înalt nivel, au refuzat. Dacă la cursuri nu pot să pună pauză la gîndire, cînd a trebuit să-și aleagă locul de muncă, au făcut-o cu inima. „Cînd mă trezesc dimineața îmi zic: Iei, iar merg la facultate! Îmi place așa de mult, mă simt ca un copil care merge la joacă”, povestește Dan Dobrea despre pasiunea lui. La fel de înflăcărat vorbește și despre hotărîrea de a rămîne în țară. Nu vrea să lase România în restanțe așa ușor.
Jocurile olimpice în informatică
Pe masă sînt cîteva fructe pentru micul dejun și pe noptieră pahare cu cafea. Iuliana, și ea absolventă a Universitatii Tehnice din Iași, și Monica n-au dormit decît două ore, timp în care Dan a mai testat roboțelul. E nevoie să te uiți pe geam și să vezi mirajul Times Square-ului. N-au văzut din New York decît cîteva cadre, de pe geamul autobuzului, în drumul dinspre aeroport. Cele două tinere sînt ca sportivii în cantonament. Nu au avut timp să hoinărească prin orașul care nu doarme niciodată, dar s-au conformat și nici nu s-au gîndit la somn.
Au o misiune importantă: să le arate celor din juriu că „roboțelul lor”, așa cum îl umanizează Monica, este numai bun de folosit în industrie. Siguranța la volan ar putea căpăta o altă definiție după ce aplicația echipei Endeavour Design va fi implementată.
Auto-Robotul lor pur și simplu învață izbindu-se de obiecte care este itinerariul sigur de urmat și apoi reușește, cu ajutorul senzorilor, să evite orice obstacol. „În momentul în care cineva a adormit la volan, de exemplu, și după ce a fost atenționat prin comandă vocală, dar nu a reacționat, robotul preia comanda și găsește soluția cea mai bună pentru a evita coliziunea”, explică Dan Dobrea.
La probele prin care trebuie să-și prezinte proiectul, să facă demonstrații cum funcționează robotul și apoi să răspundă unei sesiuni de întrebări, cele două tinere au folosit eleganța și măiestria cu care gimnastele cuceresc podiumul. „Lucrez împreună cu Dan cam de doi ani la acest concept – iar partea hard, roboțelul în sine, l-a realizat Iuliana. Robotul poate fi aplicat în mai multe domenii. De exemplu, cînd a fost cutremurul din Japonia și exista pericolul unei explozii la Fukushima, s-a pus problema să fie trimis în interior un robot, dar se putea lovi de lucruri și dezastrul ar fi fost mai mare. Aici ar fi putut funcționa robotul nostru”, explică Monica.
Pasiunea pentru cercetare le-a adus pe fete în finală. Invenția lor se poate ramifica pe lîngă industria auto, și la scaunele inteligente, sistemele robotice din misiunile spațiale sau din misiunile de salvare. Pentru perfecționarea acestuia, mai au de lucrat, dar nici lumea nu a fost creată într-o zi.
Cinci runde pînă la knock out
9 iulie, ora 9.30. Într-o sală mică, cu juriul deja pregătit și cu cronometrul gata să pornească, șase concurenți s-au așezat deja fiecare în colțul lui, în fața unui calculator. Stă să înceapă una dintre cele mai dure secțiuni din concurs: IT Challenge. Ionuț Sinescu reprezintă Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, unde este masterand la Sisteme Informaționale pentru Afaceri.
Sarcina cu care trebuie să-i facă knock-out pe ceilalți cinci candidați este crearea întregii infrastructuri informaționale a unei fundații. Totul în doar 24 de ore, non stop, muncă ce în mod normal s-ar fi întins pe mai mult de o lună. Ca înaintea unui meci de box, acesta primește ultimele sfaturi și încurajări. De cînd pornește cronometrul, are voie să se întrețină doar cu energizant. Unii adorm pe tastatură, alții merg la masă și fac totul în ultimele ore, iar cei mai mulți înlemnesc pe scaune.
Ionuț e obișnuit însă cu nopțile nedormite. Pe lîngă masterat, mai are și două joburi. E trecut de prînz, deja a scăpat cu bine de prima rundă și a luat toate cele zece puncte. Greul abia începe. Din cînd în cînd, o sirenă cu lumină roșie îi trezește. Au primit mncare la pachet, tot ce trebuie să facă este să creeze.
Valy Greavu a făcut la New York un record de aproape trei zile nedormite. Cît îi supraveghează pe concurenți, mai aruncă două-trei vorbe pe blogul său, să-i țină la curent pe cei de-acasă.
A doua zi dimineață se simte deja povara oboselii și a concentrării. Ochii i s-au înroșit de parcă participanții abia ar fi ieșit din arenă. Mai sînt zece minute și Ionuț s-a oprit din lucru. „Nu mai am timp să mai fac ceva acum”, spune tînărul, beat de somn.
„Vara trecută nu știam nimic despre Imagine Cup, dar mi-am dorit să particip că să demonstrez că pot. Colegii mei de la master nu credeau că un băiat care a terminat FEAA poate să fie priceput la programare, baze de date și rețele”, spune Ionuț cu hotărîre. Siguranța de sine are și o explicație: este printre primii șase cei mai tari concurenți de la Imagine Cup.
Și Valy Greavu l-a ajutat să descopere că poate mai mult și cînd a trebuit, a știut și să-l învețe să se relaxeze. De altfel, rîsul lui e mai mult decît molipsitor. Poate și asta îl face atît de iubit de studenții săi. În acest an, a primit din partea lor titlul de „Profesor Bologna”.
***
Imagine Cup, competiția care-i trece pe studenți în divizia A
Microsoft organizează în fiecare an competiția Imagine Cup. Înscrierile au început deja pentru concursul din acest an, iar cei care sînt siguri că au dezvoltat aplicația potrivită care să schimbe lumea, pot deja să se înscrie în competiție pe site-ul imaginecup.com.
Vara viitoare, finala se va ține la Sydney, așa că măcar o excursie pînă în capitala australiană poate fi o motivație suficientă. Probele pentru care se pot înscrie sînt Software Design, Game Design: Xbox/Windows, Game Design: Windows Phone sau IT Challenge.
România a venit acasă cu premii pe măsură. Echipa MNA, formată din Ciprian Maxim și Răzvan Diaconu, a concurat la secțiunea Digital Media și a obținut locul întîi. Ionuț Sinescu s-a clasat printre primii șase din lume la Digital Media, la fel și echipa Simplex, de la Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca. La competiție au participat echipe din 183 de țări.
Andreea ARCHIP
Adaugă un comentariu