Salvat din trenul morții cu o palmă
Povești fără timbru, Subiectele săptămînii 12 decembrie 2016 Niciun comentariu la Salvat din trenul morții cu o palmă 358Avea 17 ani cînd și-a luat cojocul pe el și-a urcat în trenul morții, într-o călătorie pentru care n-avea bilet și din care-a scăpat cu viață datorită unei palme. Marcel Fischer a supraviețuit Pogromului din Iași, văzînd cum moartea strînge evreii, în zilele dogoritoare de vară. Acum are 92 de ani și, deși vîrsta i-a cam moleșit trupul, se simte mai viu decît atunci cînd stătea culcat la pămînt și era strivit de bocancii ostașilor care treceau prin fața gării. Holocaustul l-a lăsat cu întrebări pe care nu știe cui să le pună și-un album cu fotografii strident colorate în roșu.
„E-atît de crudă treaba, atît de adevărată și de imensă, încît o zi și-o noapte dac-aș vorbi, nu aș termina. În 29 iunie ’41, a fost moarte”, spune posomorît Marcel Fischer, cînd se-apucă să deznoade capetele boccelei cu ororile ce-au avut loc în Iași, în urmă cu 75 de ani.
Am ajuns aici în vremea amiezii, cînd afară erau opt grade și oamenii îți dădeau strania impresie că-s niște ceainice umblătoare din care ies, necontrolat, aburi. Marcel Fischer a ieșit din spatele unui grilaj de fier, alături de însoțitoarea sa și-un scîrțîit mecanic pe care-l produc roțile mecanismului care-l ajută să se deplaseze. Nu asociezi numele evreului care-a supraviețuit Pogromului din Iași cu imaginea bătrînelului costeliv și-adus de spate, decît mai tîrziu și-un pic cam forțat. Are capul plecat în jos și-un păr de culoarea zăpezii care se-așterne, în straturi subțiri, pe trepte și este întovărășit, cît împinge cu încăpățînare cadrul ortopedic, de-un tîrșîit de picioare.
Mă salută fără cuvinte, c-un zîmbet și doi ochi ca de sticlă, deasupra cărora stă cîte-un stufăriș de fire albe, în formă de mirare. Cu mîinile încă pe capetele de-un argintiu metalizat, Marcel Fischer se-ndreaptă spre clădirea de-alături, o farmacie ascunsă de-un șir de stîlpi din beton. Înăuntru e cald, iar camera în care ne aflăm îți dă strania impresie c-ai pătruns în casa vreunui vraci. De la un capăt la altul al încăperii, într-o ordine aproape perfectă, zeci de sticluțe cu doctorii așteaptă să le descoperi proprietățile tămăduitoare. Dar ăsta nu-i un loc în care să te vindeci acum.
Alarme, legitimări și camuflaj
Cu mîinile așezate cuminți pe pantalonii de-un verde spălăcit, Marcel Fischer povestește cum, în pre-trenul morții, adică în noaptea premergătoare Holocaustului, autoritățile locale s-au folosit de-un „truc” pentru a aduna evreii, simulînd un bombardament aerian, „cu alarmă, cu legitimări, cu camuflaj”. Locuia pe-o stradă mică și-ngustă, fără prea mulți locuitori, pe care, spune el, ai putea să ți-o imaginezi dacă dai la o parte havuzul cu apă și lumini din dreptul Universității de Medicină și Farmacie. Pe stradela universității, unde-a copilărit Marcel Fischer, găseai doar evrei în 1941.
Strîngînd groaza în ei, alarmele aeriene îi culegeau din case sau de pe străzi și-i băgau în beciuri, unde se-adăposteau printre borcanele cu tocane și murături. „Dar de ce trebuie să mă adăpostesc?”, i-a întrebat tatăl lui în acea noapte. Nu i se părea ceva serios, nu voia să simuleze și el groaza pe care o respirau vecinii săi în seara aceea, cu fiecare gură de aer. Și-apoi, tatăl său frecventa lumea bună. Avea un atelier de croitorie,era un „zuschneider”. Fac ochii mari și-aflu că, în germană, termenul ar însemna pre-croitor. La noi, cînd spui croitor, te referi la cusut, dar „tata nu cosea, el te fotografia. Din burduhănos, te făcea Don Juan”. Își întinde vorbele c-un zîmbet mai degrabă posomorît și, frămîntîndu-și nervos degetele, spune că tatăl său a fost școlit la Paris; de-acolo s-a întors cu jurnale și măsurători, deprinzînd tainele stofelor printre tăieturi de foarfece și metri de croitorie, care i-au adus aprecieri și renume în țară. Clinchetele clopoțeilor de la ușa atelierului de croitorie anunțau c-au sosit doar personaje precum Miluță Gheorghiu, scriitori, poeți, rezidentul regal sau fratele rezidentului regal. „Mă adresez unuia din ăsta și mă scoate de oriunde mă bagă”, i-a spus tatăl lui în seara aceea.
În încăperea strîmtă de la subsolul casei, unde era răcoare ca-ntr-un frigider și te simțeai, cu fiecare minut, înghițit de întuneric, tatăl lui a coborît înduplecat de rugămințile lui și-ale fratelui său mai mic, dar încredințat că nu era musai să coboare acolo, pentru a fi în siguranță, -„eram copii și el totuși a urmat sfatul nostru și a coborît în beci, unde am stat pînă s-a terminat alarma aeriană”. Lanternele erau toate închise, să nu vezi cine ce bombardează.
Turnătorul cu centura primită cadou
Pe scaunul din fața mea, Marcel Fischer își plimbă degetul arătător prin aer și-aruncă o plasă de cuvinte care aterizează undeva, deasupra umărului meu drept – „va fi un bombardament feroce!”. Știu că în spatele meu nu se află nimeni, dar mai verific o dată; doar ca să fiu sigură. Nu, nu ne-am întors în ’41, dar ceva greoi plutește deasupra noastră, în zăduful celor ce urmează a fi spuse.
Cînd să fie scoși în stradă, cel mai bun prieten din copilărie le-a indicat jandarmilor casa în care se aflau ei, Fischerii – „aicea, toată casa asta e de evrei”, afișînd un calm și-o seninătate care l-au năucit. Nu-i venea să creadă că tocmai prietenul său era un turnător. Era copil și se întreba dacă asta însemna să fii prietenul cuiva și nu înțelegea de ce nu-i explicase asta nimeni pînă atunci.
Cu glas tremurat, bătrînul mă scutură de braț și-mi spune că-n povestea asta, mai am de urmărit un fir. Se-agață de imaginea tatălui său care era un om cu suflet mare și-i plăcea să ofere cadouri. De ziua de naștere, de ziua numelui, de Crăciun, de Anul Nou, fiecare sărbătoare creștină era însoțită, neapărat, de-un cadou. Așa-zisul prieten primise, de curînd, o curea de la tatăl său. Cu ea a ieșit atunci afară și-a zis – „eu sînt legionarul străzii”.
De cealaltă parte, ascuns într-o nișă din beci, tatăl său nu se gîndea că va fi găsit prea curînd de jandarmii care n-aveau habar, oricum, care sînt casele cu evrei și care sînt cele cu creștini. Atunci, amicul său „și-a pus centură, peste cămașa kaki, cureaua primită cadou de la tata și-a început să comande, iar jandarmii ascultau de el. Au coborît în beci și, într-adevăr, l-au găsit pe tata. L-au scos și l-au bătut, l-au maltrat pîn-a vărsat un plămîn întreg roșu, pe gură, pînă la chestură”.
Sîngele începe să curgă
Acum se gîndește că așa cum au jucat ping-pong în curtea mică a casei, cînd erau mici, așa a făcut ping-pong cu viețile lor cînd s-a dus în fața jandarmilor și le-a zis că n-au strîns toți evreii, că „lipsește Fischer, tatăl lui Marcel, ăsta-i cel mai important; pe el tre să-l luați neapărat.”
În curtea chesturii, și-a dat seama că-i „dramatică treaba”. Stăteau culcați la pămînt și primiseră ordin nou, acum trebuiau să se elibereze de-obiectele prețioase. Simțeau că le crapă vezicile, dar trebuiau să-și desfacă ceasurile, să-și scoată verighetele și cerceii și-apoi să le dea drumul în săculețele cu care umblau, lacomi, legionarii. Li se interzisese să se ridice în picioare, aveau buzele lipite de trotuar și li se imputa că evreul e cauza „morții și pîrjolului” din Iași. Tot auzeau că n-ar fi fost bombardament aerian dacă evreii n-ar fi semnalat dușmanului. Logica din spatele acuzațiilor de-atunci n-a găsit-o nici acum, după atîția ani, cînd încă se-ntreabă- „cum era să zic- băi, bombardează-mă!”. Netezindu-și o cută de la pantaloni, Marcel Fischer își amintește cum, la scurt timp, au apărut și nemții.
„Erau cei mai aprigi măcelari nemții și, totuși, n-au luat parte la toată treaba asta”, spune el. Cînd au apărut, nemții au făcut slalom printre trupurile chircite la picioarele lor; n-au atins pe nimeni. Se uitau și plecau mai departe. În noaptea aceea, tatăl lui a fost împușcat mortal. Și n-a fost singurul. Lui i s-au alăturat, rînd pe rînd, toți ceilalți evrei care-au îndrăznit să facă vreo mișcare. „Ordinul era ordin”, mă avertizează pe-un ton serios și-o față în care s-a mulat, pe-obraji și-n colțurile gurii, necăjirea. Își amintește că de tras, s-a tras dintr-o biserică care se afla vizavi și care putea fi observată cu ochiul liber din curtea chesturii, unde erau ei culcați. Acolo au plasat jandarmii și gloanțele care-au găurit trupurile evreilor – „curgea sîngele ca ploaia, la marginea trotuarului, în rigole”. Cînd s-au strîns prea multe cadavre, au apărut cotiugarele, niște căruțe triple, cu patru cai, folosite la cărat saci cu făină și lemne de foc. Ele urmau a fi folosite la cărat evreii morți, cantități neglijabile culese din bălți pline de sînge:„strîngeau cadavrele, exact așa cum strîngi și lemnele: le iei și le arunci sus, în căruțe”. Auzi, privești buimăcit și simți cum ți se taie respirația.
„Cam ăsta e episodul propriu-zis al Holocaustului. Dar Holocaustul nu e doar asta. Holocaustul, cred eu, e o ideologie care mînă la ură și ucidere. Și-atuncea, sigur că s-a intitulat ca atare”, încheie Marcel Fischer primul capitol dintr-o istorie scrisă cu sînge și-nmormîntată în Cimitirul Evreiesc din Păcurari.
Înghesuiți în trenul morții
A doua zi, evreii rămași în viață au fost încolonați și trimiși spre gară. Pe drum, cei care credeau că evreii au provocat bombardamentul nu mai conteneau cu insultele și scuipăturile. „În gară, sigur că am fost primiți – nu cu flori”, își amintește Marcel Fischer. Li s-a ordonat să stea culcați la pămînt, dar nu li s-a spus de ce, doar au simțit cum sînt călcați, de vii, pe mîini și picioare, „care a nimerit pe craniu- vai de capul lui!”. Erau trupele române care plecau pe front și-acum urmau să se îmbarce în tren, același în care aveau să fie urcați și evreii, doar că-n vagoane diferite. Cele de la sfîrșit, în care se-ncărcau, în mod obișnuit, grîne și lemne de foc, erau vagoanele evreilor; din ele s-a format trenul morții.
Cu gîndul că trebuie să intre cît mai mulți evrei în vagoane, au fost bătute în cuie și date cu var toate gratiile de la ferestre. Varul proaspăt dat le irita ochii și le provoca usturimi pe esofag, îngreunîndu-le respirația. În ziua aceea, în loc de 50-60 de oameni, au încăput în tren, striviți, peste 200 de oameni – „ca să putem încăpea, i s-a ordonat unui jandarm să lovească cu patul armei în picioarele evreilor. Și-a lovit ăsta pînă cînd li s-au rupt unora oasele, de nu mai puteau nici să meargă. Așa voiau ei să ne forțeze, făcîndu-ne să ne strîngem de durere”. Înghesuiți și-mbrăcați cu paltoane, ei crezînd că vor pleca în Siberia, creaseră, fără să-și dea seama, o etuvă de aburi.
În viață dintr-o palmă
Circulau pe linii moarte, iar tabla trenului pocnea de la căldură – „29 iunie a fost o zi dogoritoare, 38-39 de grade căldură, ca-n Sahara. Parcă s-a pus și natura să fie împotriva noastră”. Se sufocau și implorau după paharul de apă pe care nu li-l oferea nimeni. Cînd nu mai aveau forță să strige și se făcea liniște, venea armata și deschidea ușile, lăsînd mormanul de cadavre s-alunece pe jos, lîngă roțile trenului -„cădeau oamenii cum cad muștele”. Te gîndeai, poate, c-ai putea să cobori de-acolo, dar gurile vagoanelor nu-ți dădeau voie, scuipau maldărele de cojoace în care recunoșteai, cînd și cînd, cîte-o față care s-a aflat lîngă tine pînă nu demult. „Cuvîntul «coborî » ar trebui scos din dicționar, cînd vorbești de Holocaust”, îmi spune c-o mină serioasă Marcel Fischer.
C-un glas sugrumat, spune că n-avea nici 17 ani cînd călătorea, fără bilet, cu trenul morții. Se afla împreună cu fratele său mai mic care s-a prins, mai repede decît el, ce trebuie să facă pentru a scăpa cu viață de-acolo; secretul era să n-adormi, iar dac-adormi, să ai pe cineva alături care să te pălmuiască. Îmi explică, cu mișcări agitate, că minutul în care adormeai era și cel în care îți găseai sfîrșitul sub un morman de cadavre, care-ar fi căzut peste tine. „Mă înec cînd mă gîndesc că frățiorul meu de 13 ani m-a salvat pe mine”, spune Marcel Fischer, care n-a înțeles încă tîrgul bizar pe care l-a făcut cu el soarta, luînd viața din buzunarul fratelui său și strecurînd-o în al său – „m-a pălmuit, ăsta nu-i un gest prietenesc, dar pe mine m-a ținut în viață. Nu mai ajungeam eu la nouăj’ de ani, că muream atunci, odată cu el. Dar el a murit și eu am supraviețuit.” Cînd au dat drumul următorului val de cadavre, a murit și fratele său, prins între trupurile fără suflare și sufocat de greutatea lor.
Lagăr-mină-moarte
Cînd a ajuns în lagăr, s-a trezit, complet dezbrăcat, lîngă un bătrîn care-i dădea impresia că s-a rătăcit într-una din poveștile pe care le asculta în copilărie – „avea barba albă și dormea pe-o laviță de lemn. N-avea așternut, era și el sărac”. Tot atunci au început să vină ajutoare de la celelalte comunități, adică sticle cu apă sau lapte și cîteva alimente.
Își amintește cum, în lagăr, scria scrisori pentru rudele celor alături de care muncea și că, burdușit cu batiste și nasturi, a și evadat la un moment dat – „tu te duci la mine acasă și-arăți batista asta”, îi spunea cineva și-n clipa următoare se trezea cu trei batiste și-o mînă întinsă c-un nasture de la bărbatul despre care nu mai știa nimic familia sa; nasturele era „un semn din dînsul, că nu credeau cei de acasă că a mai rămas cineva”. Tot ce s-a întîmplat atunci era un fel de fir polițist, care nu se divulga în lagăr, povestește el – „știu că odată cineva mi-a dat cadou o bucățică de mămăligă. Am vrut să-l sărut pentru gura aia de mămăligă”.
A rămas pe moșia boierului Zipa, unde a lucrat la niște batoze care treierau și lansau un praf pe care, neavînd încotro, ajungea să-l înghită. Nu știa ce este praful acela, dar cînd scuipa avea senzația că expectorează noroi. La sfîrșitul zilei, primeau o masă care, se gîndea el, era plătită din banii boierului – „ne dădea o mizerie de ciorbă, din mazăre fiartă, care provoca diaree”.
Cînd au terminat cu muncile cîmpului de pe moșia Zipa, cîțiva dintre ei au fost trimiși acasă. Cealaltă parte, printre care și Marcel Fischer, a fost trimisă la muncă în Republica Moldova, într-o mină din care scoteau piatră dură pentru șosele. La Ghidighici, c-așa se numea mina, a lucrat sub comanda unui bărbat căruia îi spuneau Căpitanul. Foindu-se greoi pe scaunul din fața mea, bătrînul de 92 de ani te pironește cu privirea și-ți spune că nici aici n-a fost ușor să rămînă viu – „făceam explozia chiar în mină, unde ne feream să nu fim omorîți de dinamită”.
„Ăsta a fost episodul lagăr-mină-moarte, dar Holocaustul este, de fapt, mai mult decît atît. I s-au luat evreului toate drepturile.”
Au stat la Ghidighici, în detenție, mai mult de trei ani și ceva, adică pînă la așa-zisa eliberare, din 1944; în anul acela au simțit ei că sînt liberi. Pînă atunci, li s-a dat voie să supraviețuiască cumva – „puteam să cîștigăm ceva, să găsim ceva de mîncare sau de băut. Dar nu eram eliberați”. Libertatea fizică au căpătat-o abia după Suceava. Veneau cu sutele dinspre Copou, de la Agronomie, ajungînd, mai mult morți decît vii și la pielea goală, pe Lăpușneanu – „pe șosea ne-mpușcau nemții, dacă aflau că partea stîngă e coloana cu evrei care se întorc din lagăr, deschideau o mitralieră și-n cinci minute, nu mai era nimeni”. Căpitanul, cel care le dădea ordine în mină i-a scăpat în ziua aceea de nemți, povestește Marcel Fischer. „Mîncau unii niște bătăi de la acest căpitan, boxerul, că te-ntrebi cum au mai supraviețuit. Eu l-am stimat pentru că el ne-a apărat pe noi la întoarcere” – el a predat, cînd au ajuns în Iași, registrele care-au dovedit după aceea că au fost în lagăr.
„Ăsta a fost episodul lagăr-mină-moarte, dar Holocaustul este, de fapt, mai mult decît atît. I s-au luat evreului toate drepturile; n-aveai voie să cumperi nimic, totul era sub biciușca poliției”, adaugă acesta. Holocaustul este plin de întrebări, spune Marcel Fischer care nu știe dacă i-ar mai ajunge timpul pe care-l mai are de trăit, pentru a discuta despre viața din lagăr, despre munca obligatorie și mîncarea, și-așa puțină, pe care a primit-o în batjocură. Îmi spune că bătăi cum a suportat în anii aceia, n-a mai văzut niciodată și mă-ntreabă ce rost mai are să dormi, cînd vezi cum curge cu ploșnițe din scîndurile pe care-ar trebui să te-odihnești noaptea. Astăzi, cînd zici 29 iunie, „nu mai trebuie să zici anul. Tot universul știe ce-a fost la Iași, la fel cum pe 21 ianuarie se știe c-a fost Holocaustul de la București, cînd i-au atîrnat pe evrei în cîrligele alea în care prindeau cîte-o vită întreagă ca s-o jumulească”.
Adaugă un comentariu