Schindler a fost un copilandru român
Povești fără timbru 26 octombrie 2009 Niciun comentariu la Schindler a fost un copilandru român 32„Ești ungur sau român?”, îl întreabă temător un bărbat. „Sînt român”, răspunde băiatul. „Ești singur? Cheamă-l pe bunică-tu”, îi spune, șoptit, același bărbat. Degeaba l-a chemat pe bunic, căci el nici nu dorea să audă ruga unui evreu. Îi era teamă să nu-l omoare soldații pentru că a ajutat „străinii”. Dar copilul n-a putut să-și astupe urechile și s-a întors în pădurea Bicului, acolo unde se ascundea bărbatul, împreună cu alți trei. Vreme de o săptămînă, ei și-au pus viața în mîinile unui copil la fel de speriat, gîndindu-se, printre lacrimi, la ghetoul din Cehei și lagărul Auschwitz-Birkenau. Fapta avea să-l facă pe Alexandru Cherecheș, băiatul din 1944, un om „drept între popoare”.
„Tare greu a fost atunci, în 1944. Prin multe am trecut”, oftează bătrînul. După 65 de ani, însă privirea i se întunecă încă de la primele amintiri pe încearcă să mi le înșire. Ar vrea să plîngă, să-și liniștească sufletul, însă ridurile de pe față-l opresc. Au devenit ca o mască, un refugiu. „Dar nu le-am simțit pentru că am fost tînăr”, îmi spune singura lui consolare. Pe vremea aceea, Ardealul era deja sub ocupația ungurilor horthyști*, iar asupririle împotriva românilor și evreilor n-au ocolit micul oraș aflat la poalele Măgurii Șimleului Silvaniei. Alexandru Cherecheș n-a uitat cum erau chinuiți toți de soldați sau chiar de civilii maghiari. Își amintește cum „la un moment dat aud cîinele că latră și mă uit înspre boscheți să văd ce se întîmplă acolo. Cînd încolo, din boschet scoate capul un bărbat și mă întreabă «ești ungur sau român?». Îi spun că sînt român și mă trimite să-l chem pe bunică-miu”, îmi povestește de parcă s-ar fi întîmplat ieri. Bunicul său, însă, nu a vrut să audă ruga, de teamă să nu fie prins. „Cînd m-am întors, am găsit trei evrei și pe tatăl meu, care fugise de munca silnică și se ascundea în pădure. Cît timp au stat acolo, ei s-au aliat”. Băiatul de atunci n-a putut să le întoarcă spatele și i-a dus într-o cabană din pădurea Bicului. Mai tîrziu, gestul avea să-l facă să tremure de frica ungurilor.
Nu i-a lăsat acolo căci le știa povestea dinainte. A crescut printre ei și le-a „furat” meseria. De la 14 ani, părinții l-au dat ca ucenic pe lîngă afacerea unuia. „Am crescut în mizerie și sărăcie, iar vara mergeam desculț că ai mei nu aveau bani să îmi ia o pereche de sandale”, spune cu amărăciune bătrînul. Tot ei i-au oferit și o masă, cînd maică-sa nu avusese să dea la muncă o bucată de pită.
O taină cît patru vieți
Cînd s-a văzut cu destinul a patru oameni în mîinile sale, teama de a nu fi prins îi înghițise limba. Nu avea cui să spună ce i s-a întîmplat, iar singura persoană la care s-a dus a fost maică-sa. Cu buzele pecetluite, a primit în taină, secretul „descoperit” de Alexandru Cherecheș. Se gîndea numai la bărbatul ei, care ar fi putut să i se întoarcă acasă. „Bunicul avea o colibă în vie și în cameră nu era decît un singur pat. Acolo stăteau ascunși cei patru”, mărturisește el. Timp de o săptămînă, viața îi atîrna în desaga cu alimente pentru cei patru. De îndată ce soarele se ascundea printre dealurile Măgurii Șimleului, tînărul își purta frica în sîn, cît timp parcurgea cei cinci kilometri, pitindu-se printre copacii și tufișurile din pădurea Bicului. Nu apuca nici măcar să stea de vorbă cu ei, zgomotul patrulelor îi rămăsese înțepenit în minte și pleca de îndată ce le dădea cele trebuincioase. „Dacă mă vedea cineva, venea poliția la noi la ușă, ne arestau și ne omorau. Casa noastră era păzită de unguri”, spune pe o voce tremurîndă, parcă ascunzîndu-se și acum de soldații cu pana de cocoș de la căciulă.
Invazia horthystă a dus la hăituirea evreilor din Șimleul Silvaniei, unde atunci era cea mai mare comunitate din județul Sălaj. Pe lîngă crucea galbenă pe care trebuiau să o poarte pe umăr, Cherecheș ține minte toate umilințele la care „fiii lui David” erau supuși. O dată fusese pus să meargă la casele acestora, pentru a-i aduna în piața orașului, urmînd a fi cercetați, bătuți și percheziționați de maghiari. „Du-te la casa cutare și adu-i pe toți în stradă”, continuă bătrînul.
Numai alături de Katz, Adler, Lax și Ștefan – tatăl lui – a simțit spaima că vor fi găsiți de armată. Patrulele mișunau prin pădure, iar în oraș evreii deveniseră deodată dușmanii locuitorilor. Cei care erau prinși erau duși la cărămidăria Klein, transformată în ghetoul Cehei, pentru ca ulterior să fie transferați în lagărul din Polonia, Auschwitz-Birkenau. Încă nu îi ajunsese pe la urechi lui Alexandru ce li se întîmpla prizonierilor. Teroarea, însă, devenise un soi de boală care-l urmărea peste tot. Își aduce aminte de Olteanu, un vecin care fusese omorît de soldați. „Într-o zi, l-a luat o patrulă, împreună cu un localnic”. Ambii au fost duși la marginea drumului, iar acolo au început să-i bată. „După ce l-au schingiut și chinuit pe Olteanu, aceștia l-au împușcat”. Ochii i se deschid brusc, iar imaginile sumbre par să prindă din nou contur în mintea bătrînului. Parcă aude țipetele femeilor care erau ucise cu baioneta, iar în față i se varsă sîngele unchiului, omorît la masacrul din comuna Ip, în 1940. Recunoaște, în schimb, că acum nici vorbă de ură pe ungurii din oraș.
Libertatea vine pe la Ciucea
Erau deja cîteva zile de cînd îi ținea ascunși pe bărbați în cabană, iar într-o duminică parcă un fulger îi străbătu toată șira spinării. Alexandru Cherecheș participa la o ședință în Casa de Cultură a orașului, iar atunci a auzit „în pădurea de la Bic e plin de evrei și români, ei trebuie îngrădiți și prinși”. Încet, mergînd cu spatele, s-a retras și a fugit cinci kilometri, într-o suflare, pînă la adăpost, spunîndu-le fugarilor ce îi așteaptă. „Ne împușcă pe toți”. Atît i-a mai putut spune mama lui cînd a auzit vestea.
Trebuia să-i ajute să treacă granița, altminteri, vorbele doamnei Ana urmau să se adeverească. „Dragii mei, auziți, nu-i puteți ajuta să treacă granița pe soțul meu, împreună cu trei bărbați?”, se ruga cu lacrimi în ochi la sătenii din Ciucea. Acolo au găsit o familie care i-a promis că îi va ajuta pe cei patru urmăriți. Drumul eliberării, 30 de kilometri, l-au străbătut în șoaptă, ascunzîndu-și spaima din suflet, uitînd de durere, numai să nu fie prinși pe drum de patrule.
„Nu știu dacă aș mai putea să fac o dată același lucru”
Viața nu i-a revenit la normal nici după ce a scăpat de „grijă”. Ocupația horthystă continua să facă victime printre locuitorii din Șimleul Silvaniei. „I-au adunat, în curtea școlii evreiești pe toți, iar masa din mijloc, de vreo șase metri, era plină pînă în vîrf de bijuterii. Pe noi (n.r.: românii) ne-au pus drept cordon, iar printre noi treceau evreii. O fată care mă cunoștea m-a ghiontit și mi-a zis « ia de aici, să nu dau acolo!». Era un ceas din aur cu lănțișor, dar bine că nu l-am luat. În spatele meu era un băiat de ungur, iar dacă mă vedea cum îl luam, mă împușca direct”, mărturisește, vrînd să arate cum s-a dat în spate, numai să nu-l vadă nimeni. Ca și cum cineva ar fi vrut să-i arate unde ar fi ajuns cei trei evrei, dacă nu i-ar fi ajutat, în același an a mers la Cehei, împreună cu bunicul său. Erau obligați, pentru că aveau căruță, să strîngă toate hainele și să le aducă în oraș. „La intrarea în lagăr era unul care îl bătea pe un evreu și îl tot întreba unde mai are aur”, întinde mîinile, iar apoi și le încleștează repede înapoi, încercînd, parcă, să-și încălzească trupul. A revăzut ura din ochii soldatului, și din nou, ca și cum ar fi acolo și se apără spunînd „nu știu dacă aș mai putea să fac o dată același lucru”.
După un an, în 1945, s-au întors tatăl său și Lax Iaszi, unul din cei trei evrei. S-au împrietenit, iar Alexandru a ajuns să-i fie martor și la nuntă. „Eram o dată în prăvălie și erau mulți clienți, Lax s-a uitat la mine și apoi a spus clienților de față: « îl vedeți pe domnul acela? El este cel care mi-a salvat mie viața»”. Lax i-a rămas întotdeauna recunoscător chiar și după ce a plecat în America. În toți acești ani, a primit vreo patru scrisori de la familia lui, mulțumindu-i pentru ajutorul oferit. Printre rîndurile citite își imaginează cum arată nepoții sau strănepoții lui. Nu ar vrea decît să-i vadă, „de or veni în vizită în micul oraș din județul Sălaj”.
***
„O fi de la vreme, aici iernile sînt mai grele”, îi spun bătrînului, în timp ce mi se plînge că se simte din ce în ce mai rău. Mă ascultă, însă privirea-i din ce în ce mai tristă. Povestea o termină abia după ce-mi spune că în ‘45 s-a însurat cu Elena, Lenuța, cum o alinta. Au fost 42 de ani împreună, căsnicie în care „am fost tot timpul fericit”. „Îmi spunea că îmi va pregăti ceva de ziua mea. Era pe 19 noiembrie. Iar eu atunci i-am făcut praznicul”. Timpul nu i-a șters amintirile și în fiecare zi își amintește de soția lui. Neștiind ce boală are, a căutat un leac la doctor. „Spuneți-mi ce am, dați-mi un calmant”, îi spune medicului. Răspuns nu a primit decît că „tu nu ai nimic. Pentru durerea ta, singurul calmant este pămîntul galben de sub picioare”.
George GURESCU
***
Răsplata pentru teamă
„Un omagiu adus tuturor acelor ne-evrei care, în condiții vitrege și-au riscat viața, familia și averea pentru a-și păstra omenia, iubirea aproapelui, ajutîndu-i și salvîndu-i pe evreii prigoniți”, scrie cu litere mari pe diploma îmbrăcată în piele. Alexandru Cherecheș a primit distincția „Drept între popoare” pe data de 14 octombrie 2009 în prezența secretarului ambasadei Israelului, evenimentul avînd loc la Muzeul Memorial al Holocaustului din Transilvania de Nord din Șimleul Silvaniei. „Drept între popoare” este una din cele mai mari distincții oferite de statul Israel ne-evreilor. Ea a fost acordată începînd cu anul 1953, de institutul Yad Vashem, altfel cunoscut ca Memorialul Victimelor Holocaustului. Pe lîngă diplomă, Alexandru a primit o medalie inscripționată cu numele său, de asemenea, el va fi trecut și pe „Zidul de Onoare din grădina drepților între popoare” din apropierea Yad Vashed-ului și este considerat cetățean de onoare al statului. În Rom=nia sînt, în momentul de față, 64 de cetățeni care au fost numiți astfel. Printre acestea, se numără Regina Elena a Rom=niei, Viorica Agarici (președinta Crucii Roșii din Roman, în perioada celui de al doilea război mondial) sau Traian Popovici (primarul Cernăuțiului din timpul deportărilor evreilor în Transnistria).
Adaugă un comentariu