Tînărul care a învățat cum să îmbete crabii în oțet
Povești fără timbru 27 martie 2013 Niciun comentariu la Tînărul care a învățat cum să îmbete crabii în oțet 106Sînt zeci de feluri de aluat și tot atîtea moduri de a-l prepara. Vlad Ciocan, bucătarul șef de la serviciul de catering al restaurantului Mamma Mia din Iași, a învățat de la italieni care este diferența dintre o cocă pregătită în trei ore și alta în trei zile și cum poate face o pizza dulce cu măr, scorțișoară sau mascarpone. A gătit fructe de mare românești, dar și homari aduși din Canada tocmai în Țara Galilor, unde a lucrat ca bucătar. A purtat șorț, tunică și tocă, și-a adunat în treisprezece ani toate stelele gravate pe meniurile restaurantelor pentru care a gătit, fie cîte două, fie cîte cinci deodată.
În Marea Britanie, bibanii nu sînt puși în aceeași oală cu crabii. Nu trăiesc și nici nu sînt omorîți la fel. Există legi pentru fiecare viețuitoare, iar Vlad îmi povestește că atunci cînd a lucrat în bucătăria unui restaurant cu specific pescăresc de lîngă Cardiff, în Țara Galilor, „dacă venea un control de la Protecția Animalelor și te prindea că omori un pește c-un ciocan în cap, primeai amendă. Homarii, de exemplu, au un fel de cruce, cum ar fi la noi pe partea din spate a gîtului. Acolo trebuie să îi înțepi cu cuțitul”. Crabii, în schimb, trebuie „îmbătați cu oțet pînă intră într-un fel de comă, și atunci îi congelezi jumătate de oră. Dar mai întîi trebuie să le legi cleștii, ca să îți mai rămînă degete să îi gătești”. A ajuns în bucătăria galeză abia după ce a plătit un avocat care să-i explice legile englezești, „nu sînt proști britanicii, sînt mai hoți ca hoții, dacă nu știi legile îți iau toți banii!”.
Sardinele nu se iau la pachet
În timpul liber, adică în cele două zile pe săptămînă cît avea acolo încă un bucătar, Vlad obișnuia să meargă în piața de pește din Cardiff. Stătea de vorbă cu pescarii care, „spre deosebire de cei de la noi care știu doar să vîndă, cei de-acolo știau să spună cînd a fost prins peștele și cum. Dacă voiai să cumperi somon, îți spunea că e «line caught», prins la undiță”. La restaurantul unde lucra, primeau fructe de mare vii, pe care le găteau cu puțin timp înainte de servire, fie că unii clienți cereau halibut adus din Alaska, păstrăv dungat sau crabi albaștri. Cînd bucătarul șef striga „main away”, adică „să plece felul principal, în cel mult cinci minute mîncarea trebuia să fie gata. Bucătarul șef era cel care o monta în farfurie și o dădea mai departe la runneri, care sînt un fel de ospătari. Ei nu discută, nu întreabă, dacă nu zic nimic e perfect”.
Într-o vineri, însă, a trebuit să gătească pentru clientul misterios, specialistul sub acoperire angajat să dea notă restaurantului, cum se obișnuiește în străinătate. Nimeni nu știa că pentru o seară i-a fost urmărită fiecare mișcare, nici ospătarii, nici bucătarii și nici angajatul care prelua clienții de la ușă și îi conducea la masă. Însă au trecut testul cu punctaj maxim, chiar dacă în bucătărie, din șapte oameni cîți erau în fiecare weekend, au rămas doar Vlad, un coleg englez și managerul restaurantului, care i-a ajutat pe cei doi cu preluarea comenzilor. De altfel, cît timp a lucrat acolo, a avut o singură reclamație, de la o femeie căreia nu i-a plăcut cum au fost gătite sardinele. Dar Vlad a învățat că nu trebuie să te cerți cu clienții, îți ceri scuze și le aduci altă mîncare.
Schițînd arhitectura localului cu palmele în aer, îmi descrie o sală mare în care ușa este la mijloc, iar de-o parte și de alta a încăperii se găsesc bucătăria și barul, la care se serveau, ca aperitive, stridii. Nu e greu să le desfaci, trebuie să știi cum să le înțepi astfel încît să nu moară, iar după două-trei te obișnuiești. De-acolo, clienții puteau vedea ce se întîmpla în bucătărie sau se puteau refugia într-un separeu, „lounge” cum îi spune Vlad. Are un fel didactic de a povesti, explicînd toate denumirile pe care le rostește cu accente cînd englezești, cînd franțuzești.
Pizza cu gust de tiramisu
Dacă de la galezi știe cum se gătesc fructele de mare, de la italieni a deprins cum să prepare aluatul pentru pizza. Orice fel de aluat, fie că este lăsat la crescut cîteva ore, fie cîteva zile, așa cum este coca inventată de un brutar polonez în cel de-Al Doilea Război Mondial, cînd, în timpul bombardamentelor, malaxorul în care pregătea maiaua a rămas intact, frămîntînd aluatul două-trei zile. Și italienii au formulele lor ca să verifice calitatea făinii. Nu-i mai bună sau mai rea, e doar mai fină sau mai puțin măcinată. Vlad încearcă să-mi explice cum calculează ei coeficientul care le-arată „forța făinii. Acolo, cea mai slabă e de 240, la noi se folosește 160. Cu cît numărul ăsta e mai mare, cu-atît se maturează aluatul mai greu și devine mai digerabil. Drojdia trebuie să trăiască în aluat și să moară la 60 de grade ca tu să poți să o mănînci. De aia majoritatea pîinilor de la noi sînt grele pentru că nu-s maturate, e ca și cum ai bea un vin care n-a stat destul la macerat”.
În Italia a învățat să prepare și pizza dulce, iar, cu trei zile înainte să se întoarcă în țară, a participat împreună cu un prieten, tot din Botoșani, de unde este și el, la Campionatul internațional de pizza desert. A pregătit un aluat în formă de carte, simbolul învățăturii, căci de asta a plecat acolo, cu gust de tiramisu, primul desert pe care l-a învățat de la un italian. A ieșit pe locul 21, concurînd cu aproape 100 de bucătari, dar e mîndru că măcar a bifat numele României pe tabelul de participare.
Și în țară se înscrie la competiții. De cîțiva ani ia parte la Campionatul internațional de gătit în aer liber, de la Iași, și-mi arată regulamentul pe care sînt scrise cu litere rotunjite de mînă zilele cînd vor avea loc probele de anul acesta, la sfîrșitul lui martie. Punctînd cu pixul fiecare categorie, explică cum la probele de mîncăruri calde nu are voie să vină cu nimic gătit înainte. Un singur bucătar se află la masă și trebuie să pregătească cîte două porții, una pentru prezentare și una pentru jurizare, în 45 de minute. La probele de mîncăruri reci, însă, produsele le prepară de dinainte, și acolo numai le montează, „pe ardezie, pe sticlă, nu pe ceramică. Nu poți să lași tortul sau petit fours în farfuria de la restaurant”. Jurații nu gustă niciodată, ei dau nota după aspect, tehnica de preparare sau ingredintele folosite, iar fiecare fel, cald sau rece, trebuie asociat cu un vin. Cine-l potrivește cel mai bine, cîștigă un trofeu înmînat de somelierii prezenți la competiție.
La concursul de artă culinară Metro Chef, președintele juriului a fost Horia Vârlan. „Poate dă bine la televizor, dar mie nu mi-a plăcut pentru că în loc să gătesc trebuia să stau de vorbă cu el. Și la microfon. Cum fac aia, de ce așa și nu altfel, dintre cei patru concurenți, numai pe capul meu stătea”. Ca să înțeleg cum era amenajat spațiul, îmi desenează pe o foaie de hîrtie un fel de „L”, și îmi arată unde era așezat fiecare participant. Anul acesta nu mai concurează tot el, ci un coleg bucătar, căci trebuie să învețe și alții „pentru asta sînt competițiile, ca să prinzi experiență”.
Cu uniformă de școlar în loc de șorț
Astăzi primește în bucătăria sa și elevi practicanți, la fel cum și el, cînd s-a înscris la Colegiul Economic din Botoșani, petrecea mai mult timp în restaurante. De acolo, șeful de sală îi semna adeverințele de practică și așa promova la toate obiectele, chiar dacă „mai mult curățam cartofi și spălam vase, nu lasă nimeni un copil de 14 ani să se apropie de tigăi sau de cuțite”. Deși ar putea spune că în familia sa dragostea pentru arta culinară se moștenește, de la brutari, patiseri sau ospătari, n-a văzut același drum și pentru el. De fapt, își dorea să urmeze Liceul Militar, însă din cauza unui defect fizic, „mi s-a spus că nu puteam să fac carieră, și cum Colegiul Economic era peste drum, și majoritatea rudelor mele au lucrat în domeniul acesta, m-am înscris acolo”. La 18 ani, s-a angajat la un restaurant de trei stele, cu specific tradițional, unde l-a cunoscut pe unul dintre bucătarii-șef ai lui Ceaușescu. I-a plăcut firea lui și de la el a învățat arta culinară, ca pentru începători. A lucrat și în Constanța, la un restaurant cu specific pescăresc, pe faleză. Patronii erau soț și soție, el machedon, ea unguroaică, dar „erau niște oameni deosebiți, tot ce voiam să știu îmi arătau. După cîteva zile, lucram cu ei cot la cot la plită, iar în pauze mergeam pe plajă să ne bronzăm”. Cu timpul, a ajuns să gătească în restaurante de cinci stele. Tunica îi era mereu apretată, iar toca impecabilă.
Îi mai lipsește doar diploma de maestru, ca să mai adauge o emblemă imprimată pe costumul de bucătar.
Cătălina DOBROVICEANU
Adaugă un comentariu