Zile numărate pentru Duminica morților
Povești fără timbru 20 mai 2013 Niciun comentariu la Zile numărate pentru Duminica morților 10Creștinii ortodocși sărbătoresc, după Înviere, Paștele Blajinilor, ziua care strînge rude din depărtări lîngă pietrele de mormînt ale apropiaților lor. Însă, din an în an, în orășelul Hîncești de peste Prut, vine tot mai puțină lume. Multora dintre cei care au luat drumul celor patru colțuri ale lumii de abia le ajung bani să se întrețină, dărămite să vină în vizită la ei acasă. Dar, chiar și cu puțini oameni, tradiția se păstrează. Se dau pomeni oricui, și celor mici sau mari, apropiați sau străini, orice bun care poate fi dus în brațe și care le-ar putea fi morților de folos pe lumea cealaltă, neapărat încoronat de un colac și o lumînare aprinsă. De Paștele Blajinilor, în Hîncești, încă se mai obișnuiește să se întindă bucate pe morminte. Doar cei ce au un loc îngrădit în cimitir își toarnă mesele din ciment, pentru că cele de lemn sau fier de obicei sînt furate. Apoi, gustă cîte un păhărel de vin, nu înainte să-i amintească pe cei care s-au stins din viață. „Să trăim și să-i pomenim și să le fie țărna ușoară”, iar la fundul acestuia lasă o gură ca să o verse în formă de cruce pe mormîntul celui pomenit. Însă duminica din acest an a fost mai săracă ca niciodată în oameni și mai bogată în cruci proaspăt ridicate.
E abia trecut de ora zece însă soarele deja îmi coace pielea de pe brațe și obraji. Cînd eram copilă, intram în cimitir de Paștele Blaijinilor ținîndu-mă strîns de bluza mamei sau de degetul tatălui. Erau mulți oameni, se aduna tot orașul împreună cu rudele venite de obicei din Chișinău. Îi petreceam cu ochii pe cei care ieșeau deja din cimitir cu pungi umplute cu pomeni primite și ne alăturam celor ce abia intrau. Eram și noi cu desaga plină cu colaci, ouă vopsite, căni, șosete, cămăși, bomboane și lumînări care urmau să fie date și răsplătite cu un „bogdaproste”. Anul acesta e unul dintre anii ce au fost loviți de criză, iar în locul fluviului de oameni încărcați cu bunuri, abia se văd cîteva mănunchiuri de capete pîrlite de arșița timpurie a primăverii, cu cîteva sacoșe în mînă.
Masa cea mare
Înainte să trec pragul cimitirului, în partea dreaptă, în fiecare an, dau de o prăvălie improvizată în care găsești totul, de la lumînări pînă la sucuri. Însă, dacă înainte oamenii își făceau loc cu coatele sa ajungă să cumpere ceva, acum vîntul foșnește pungile de pe tarabă. „Taaaare puțînă lume, s-o fi făcut tăți baptiști și adventiști sau nu mai au bani ca să vină de pisti graniță. Cred că mulți îs la țîntirimul (n.red.: cimitirul) șel nou, da’ cum să te duci la șel nou fără ca să treși pe la șel vechi? Doar și aiși au neamuri!”, bolmojește o bătrînă ce merge gîfîind pe lîngă mine. Îmbrobodită cu un batic proaspăt călcat, are fața deja bronzată, iar pielea i-a rămas albă doar printre riduri. Îi simt la trei pași amestecul din miros de naftalină cu cel de troinoi odikolon, parfum de pe timpurile sovietice, cu un miros înțepător. Pînă încerc să înțeleg dacă îmi vorbește mie sau își ține de urît, îmi alunecă din vizor odată ce intru în cimitir.
De această parte a porții, gălăgia își face de cap doar în stînga. Acolo sînt mormintele țiganilor, care sînt antrenați să vorbească răcnind chiar și cînd își spun cuvinte dulci. În rest, sînt în rînd cu lumea, cu obiceiurile, hainele și pomenile oferite. Cimitirul e străbătut la mijloc de o alee, de la care pornesc cărărușele sucite în ramuri. Tot aproape de intrare, un copac mare, care ținea umbră, a fost tăiat, iar alții au fost văduviți de crengile uscate. Însă „cruci puține s-au vopsit”, se aude în spatele meu o voce de bărbat. Înainte se întîmpla să mă aleg cu haina colorată de pete albastre, verzi, negre sau gri, acum pot doar să iau cu mine rugina de pe cruci și gărdulețele neîngrijite.
Printre morminte e o forfotă stăpînită. Pe un delușor stă îngrădită o palmă de pămînt cît pentru o familie întreagă, însă, în tihnă, într-un colț, se odihnește doar o cruce pe care e scris numele Clavdia. La ea s-au strîns nepoți și strănepoți, chiar și rude îndepărtate venite recent de peste hotare, care, puse la un loc, fiecare cu steagul țării în care și-au stabilit casa în mînă, ar putea forma o bună parte din harta Europei. Printre ei, o femeie suplă, cu părul tuns băiețește, ține paharul cu vin în mînă închinînd în fața celorlalți un „să trăim și să o pomenim, că a fost o soacră bună”. Galea e de mult timp divorțată de fiul răposatei, însă din dragostea pe care o are poate față de fostul soț, poate față de fosta soacră, aceasta lipsește de la sărbătoare doar dacă e departe de Moldova.
Fiica ei e venită și ea cu copila împodobită în gherghef alb și dresuri cu model. Aceasta, împreună cu fetița, au aceleași ținute, niște rochițe din dantelă, încălțăminte ce sclipește la soare și ochelari „cu renume”. „Cum de îți stă cuminte fata?”, o întreabă o roșcată de vîrstă a doua în timp ce tot se întinde să sărute micuța dolofană care stă bine așezată în brațele mamei. „I-am zis că dacă o să zică «Hristos a înviat» o să primească cadouri”, îi răspunde femeia, îndoită de greutatea fetiței. Iar în acest timp, la „masa” vecină, un pici de vreo doi ani, care abia a învățat să-și țină bine echilibrul, strînge într-o mînuță un os cu rămășițe de carne, în timp ce cu cealaltă s-a prins de gratiile gardului prăfuit. Apoi își desprinde degetele de acesta, schimbă osul dintr-o mînă în alta și continuă să ronțăie zîmbindu-mi cerșind cu privirea. Copiii știu că de Blajini trebuie să învețe să spună „Hristos a înviat”, să aibă o pungă pregătită în buzunar, să primească colacul cu bomboane învelit într-un prosop și să sufle încetișor și nesigur un neînțeles pentru ei „bogdaproste”.
Nuntă în cimitir
Dacă arunci o privire de la crucea Clavdiei, dincolo de gardul din fier, vezi o întindere de cruci identice cu a ei. Sînt aruncate haotic, uneori una peste cealaltă, deasupra mormintelor care astăzi țin, de fapt, locul meselor pentru bucate. La amiază soarele e sus, tăria din pahar începe a clocoti, sarmalele se fierb din nou, iar fețele celor ce pomenesc se înroșesc fie de la soare, fie de la vin. Printre verdeața crudă a lunii mai se zăresc prosoapele colorate ce îmbracă țărîna de pe morminte împreună cu cele mai alese bucate, ca să nu să se facă de rușine gospodina. Vecinii sînt la o palmă distanță și îți apreciază mîncarea, dacă nu după gust, măcar după miros și felul în care arată. Lumea nu stă pe loc, circulă haotic, un fel de flashmob al noilor coafuri și ținute. Tocurile și platformele se îneacă bine în praf ca mai apoi să-l spulbere peste mesele improvizate. Iar pomenile pe care nu le primești din mînă îmbătrînită de vreme sau de bărbat, sînt întinse neapărat din una cu unghii proaspăt „crescute” care înțeapă cu vîrfurile lor atît vederea cît și palmele celui care le primește.
Prosoapele cu mîncare se tot întind pînă cînd ajung la crucea lui Ion, soțul Clavdiei. Mormîntul lui e săpat pe cărare, iar la poza lui așază bucatele fiica sa nelegitimă. Bărbatul și-a părăsit soția, lăsînd-o cu doi fii, pentru că avea o amantă. „Tot ea l-a distrus, l-a pus să muncească, să tîrîie legume și fructe la piață, nu i-a păsat că a fost operat la inimă, iar el n-a rezistat”, îmi spune indignat un nepot de-al său. E și el deja trecut de tinerețe, aproape cărunt, ridat și un pic șîșîit. „Acum stă în drum, chiar lîngă frate-miu, da’ frate-miu, dacă vezi, e așa mai într-o parte, are mult loc și gard… tot neamul nostru are loc la cimitir, numai moșu-miu a rămas în drum”. Bărbatul, care îmi vorbește despre pedeapsa pe care o ispășește unchiul său, și-a îngropat deja părinții, un frate și pe cei mai buni prieteni. Își calculează din timp deplasările, fiind tirist, astfel încît de Paștele Blajinilor să fie acasă. Soția sa urăște această sărbătoare și tradiție de a mînca de pe morminte, însă în fiecare an se pregătește și vine cu el numai „ca să nu fie scandal în casă”.
La cîteva sute de prosoape distanță, tot un Ion însă cu o Marie zac sub stratul de țărînă. Ei au fost înmormîntați alături, cu toate că Ion a așteptat-o pe Maria, aici, în țărîna cimitirului, mai mult de jumătate de secol. El, trecut prin război, foame și represiunile NKVD-ului (n.r.: poliție secretă a URSS-ului) pentru că a vorbit urît de Stalin, murise de tuberculoză la sfîrșitul anilor ’50. Și-a lăsat nevasta cu patru copii mici în casă. Ea nu s-a mai recăsătorit, a trăit viața singură și a muncit ca femeie de serviciu. „Ne-au sprijinit rudele, bunica mea și evreii care pe atunci încă erau în oraș. Mama cu tata i-au ajutat să fugă de nemți, aceștia s-au întors după război și le-au fost recunoscători pînă au plecat în Israel după ’90”, îmi spune cea mai mare fiică dintre cei patru copii orfani de tată, iar de vreo zece ani încoace și de mamă.
Dacă înainte nu aveai loc unde să calci, acum cimitirul e liber, de undeva se aude cîntarea părintelui, iar lumea, după voce, îl deslușește deja dacă e popa de la Biserica românească sau cea basarabeană. E și aici o politică. Fiecare, cu mîinile împăcate, își așteaptă preotul care umblă sub un anumit steag. „Părintele Anatol, așel care se supune Mitropoliei din Basarabia e mai preot, da’ așelălalt știe numai să-și crească pîntecele”, spune apăsat și lent un moșneag căruia abia i se mai mișcă mușchii feței.
Preotul a trecut, a cîntat, i-a stropit pe toți cu agheazmă. Cei veniți să sărbătorească Paștele lor, al morților, s-au revăzut, și-au amintit de copilărie, s-au plîns de conducerea țării și și-au povestit bancuri și istorioare haioase pe care le pățesc peste hotare pînă l-au așteptat pe popă. S-au lăudat, au exagerat cu povești, au reușit să semene un bob de invidie, unul de ură și altul de compătimire. Femeile au ochit reciproc ținutele și au estimat cu cît s-a subțiat portofelul fiecăreia. Bătrînii au stat de priveghi, ca niște paznici, și și-au urmărit odraslele mușcîndu-și obrajii și schimonosindu-și ochii la soare, iar copiii au bătucit pămîntul, ca să se așeze mai bine. „Ciudat, n-am văzut nici un țigan să cerșească prin cimitir, nici un bețivan să caute un pahar de vin pe gratis, o fi la cimitirul nou, o fi plecați cu totul, s-au fi dat în altă religie…”, îmi spune mama îngîndurată. Iar în spatele meu, ținutul crucilor se face tot mai mic, mai tăcut și mai urcat pe deal.
Daniela VORTOLOMEI
Adaugă un comentariu