Week-end printre sfinți
Bogdan Lupescu 20 ianuarie 2020 Niciun comentariu la Week-end printre sfinți 34În dimineața zilei de dinainte, aveam să văd un film despre ultimii evrei din Iași. Un mozaic rătăcitor spunea că în Israel nu se mai duce niciodată la sinagogă, că și în România se ducea rar, asta numai fiindcă voia să întîlnească acolo oameni la fel de oropsiți ca și el. În aceeași zi, voi fi aflat de la realizatorii filmului că omul acela era pe moarte și se întorsese în România pentru ultima dată. Ținea să moară aici, cînd i-o veni sorocul chiar dacă departe de oamenii cărora Dumnezeu le-a promis un Mîntuitor ce se va naște în Betleemul Iudeii.
După numai o zi, scriu aceste rînduri, folosind cu economie lumina electrică dintr-o chilioară călugărească, în ultima noapte dinaintea Nașterii Domnului, anul 1999, la Mănăstirea Secu, în sihăstriile Munților Neamțului. Șed cu genunchii uniți, la marginea patului pe care nu îndrăznesc să-l desfac, ascult înfrigurat liniștea pustiei prin ferestruica din tavanul oblic și gîndesc simplu că astfel de locuri simple sînt numai bune de murit. Că aici, în munți, cîțiva ostași ai lui Hristos țin lumea-n loc cu mîinile lor împreunate a rugăciune neîntreruptă, să nu se ducă chiar de tot pe apa sîmbetei. Și poate, noi toți am supraviețuit vremurilor pînă acum doar fiindcă am știut că, oricît ne-ar fi putut fi de rău, mai există un loc, departe, unde putem să ne adăpostim.
Se face tare frig, dar am noroc – în sobă mai e jar. În dreapta ușii, o carpetă kitsch se pierde în albul imaculat al zidului: de-o parte Maica Domnului, ținînd în mîini o inimă în flăcări, de cealaltă, Mîntuitorul, cu aceeași inimă incendiată, doar că înjumătățită de un lănțuc negru. Cobor în curte, la stiva de lemne, și fumez în mare taină o jumătate de țigară. E un început bun.
Biserica suspendată între cer și alb-negru
Iarna, de la oameni la ziduri, mănăstirea Secu nu-i decît alb și negru. O curte albă, cu fîntînă și o biserică impunătoare la mijloc, înconjurată de turnuri de apărare și chilii pentru călugări. Pe latura de nord-est a mănăstirii a fost construită, la etaj, Biserica „Sfîntul Nicolae”, cu pereți lați de un metru. E ciudat să vezi că acolo deasupra chiliilor, atelierelor, magaziilor, camerelor de oaspeți, sus de tot, în preajma stelelor, a fost zidită o întreagă biserică, cu turlă pe naos. De altfel, cele două nivele de balcoane suspendate, care comunică între ele prin scări, îți permit, la o adică, să-ți trăiești întreaga viață doar la etaj, fără a călca niciodată pămîntul.
E sîmbătă, noapte de priveghere înaintea marelui praznic împărătesc al Crăciunului. Vecernia mare este unită cu utrenia cîntată, nici o lumină în chilii, frații nu ies decît rar, nici măcar pînă în pridvorul bisericii. Toți sînt adunați acolo, în fața sfîntului altar. Liniștea codrilor e bruiată melodios doar de un difuzor cu sunete slabe, scos în cerdacul de la ultimul cat.
Înăuntru e întuneric. Trupurile călugărilor se confundă cu zidurile. Doar fețele lungi, albe, se întorc din strane, atunci cînd intru. În biserică sînt și vreo douăzeci de mireni, în stînga femeile, în dreapta bărbații. Femeile, îngenunchiate în umilință, lipindu-și capetele îmbrobodite de cotloanele reci ale zidurilor, cît mai jos. Bărbații au mîinile împreunate, cîteodată cad și ei, ori bat pînă jos sfînta cruce, prinosind pe Maica Domnului. Chiar la intrare, un pelerin tînăr, cu plete lungi, își strînge în brațe fiica, îmbrăcată într-un fîș roșu, sărăcăcios și cîntă. Fără să simtă somn, copila îl sărută din cînd în cînd pe obraz, și spune, odată cu lumea, Crezul, pe care îl are în sînge. În clipe neștiute, luminile se aprind pînă la una, ușile împărătești se deschid ca prin farmec și în fața altarului iese diaconul, înveșmîntat numai în aur, iar ecourile vocii sale groase te fac să respiri mai ușor. Călugării cîntă îngerește, din locuri tainice, psalmii regelui David, vocile lor îndîrjite năzuiesc parcă să ne ridice sufletele păcătoase spre sfere tainice ale cerurilor. Mi-e puțin rușine, și-mi vine a plînge, iar gîndul că lumea pe care am lăsat-o în urmă nu prea merită asemenea minunății mă sperie nefiresc și tare.
Cuvinte și mușcături prin vămile cerurilor
După patru ore de slujbă, monahii mai cîntă încă din stranele arhierești luminate pe rînd de becuri palide, ridicîndu-se unul cîte unul pentru a citi din Evanghelie. Vorbele curg după rigori sfinte, un singur cuvînt nu e de prisos în economia rugăciunii. Ascultat din gura Părinților, mai mare putere are cuvîntul citit din cărțile cele mai savante – are aură. Un preot mă unge pe frunte cu sfîntul mir – ajutor de la Domnul, Cel ce a făcut cerul și pămîntul – și ies în pridvorul bisericii, adăpostind în palme litia. Mușcătura îmi provoacă o senzație stranie, maxilarele nu mă lasă parcă să înghit. Slujba se termină brusc și nespectaculos, călugării ies încolonați din biserică printre mirenii care se dau în lături, închinîndu-se. Luminile chiliilor se aprind ici-colo și, într-un sfert de ceas, o pace sfîntă se așterne peste tot locul. La doar cîteva ore, spre ziuă, aud pașii unui călugăr pe culoarul cu dormitoare. „Maslu! Veniți la Sfîntul Maslu!” Mă întorc ostenit pe cealaltă parte.
„Pregătiți calea Domnului, neteziți-i cărările!”
Duminică dimineață, ultima zi a Domnului înainte de Crăciun, Sfînta Liturghie începuse de mult. Vitraliile bisericii lasă doar cîteva fuioare lungi de lumină să ajungă pe fețele împietrite ale cîtorva călugări din stînga pronaosului. Față de astă noapte, biserica e ticsită de pelerini. O neîndreptățită prețuire de sine mă face să rămîn în picioare, peste spinările credincioșilor cu frunțile căzute în pămînt, atunci cînd se citește Evanghelia. Mă împiedic de bătrîni ce-și înfing unghiile pline de glod în moalele roșu al covorului persan, de copii cu ochii sîngerii, de mame ce spun în șoaptă Fericirile. Într-un balcon îngust, alungit în jos, ca o pară ieșită din zid, apare diaconul de astă noapte și citește „Apostolul”. Din altar se cîntă „Heruvicul”. Dacă duminica trecută s-a făcut pomenirea strămoșilor lui Hristos, acum se pomenesc părinții Mîntuitorului și se vestește că împlinirea vremurilor se apropie, „Căci Ioan Botezătorul propovăduia în pustia Iudeii: «Pocăiți-vă, căci Împărăția cerurilor este aproape! Pregătiți calea Domnului, neteziți-i cărările!»” Slujba e gata, aceleași năluciri negre fluturînd spre chilii și oameni alergînd discret spre trapezărie. Atît de abrupte sînt streșinele că, atunci cînd lumina frige, din turle cad potopuri de zăpadă. Numai din întîmplare, dacă treci pe dedesubt, riști să fii troienit pe veci. Dar din zăpadă n-a murit nimeni.
Cei mai mulți călugări mor repede
Trebuie să-l întîlnesc în fața camerelor de oaspeți pe monahul Ioanichie, pe care aveam să-l întreb prostește cum poți ajunge și ce este de fapt un călugăr. El avea să-mi răspundă îngăduitor că un călugăr este „înger în trup”, că trebuie să treci prin toate umilințele – cele trei voturi evanghelice: sărăcia, castitatea și ascultarea deplină. Novicele e orînduit la ascultări pînă ce e îmbrăcat în ținută, dar tot frate se numește. Abia rasoforul e „jumătate de monah” și, după mai mult de trei ani de sacrificiu total, Consiliul duhovnicesc îl poate numi călugăr. „Cei mai mulți însă «mor repede» – mor duhovnicește, mă refer – și se întorc în lume, nu-i deajuns să te trîntești în fața altarului și să juri ascultare, e vorba de mîntuire! Uitați, cei 65 de muritori de la Secu s-au lepădat de lume, cale de întoarcere nu mai există, ei vor muri aici. Într-un dialog cu Paisie cel Mare, sfîntul împărat Constantin spunea: «O, mare este viața asta a călugărilor. Privește ce slavă am, dar unde stau adevărații călugări nici nu pot să privesc!…» Luați aminte.”
Sihăstria chipurilor senine
Alți trei kilometri pe jos, pînă la mănăstirea Sihăstria. Pe drumul înzăpezit, grupuri de plozi trimiși la cerșit tocmai din Gura Secului te trag zdravăn de haină și plîng pentru bani. După un semn de curbă periculoasă, văd turlele bisericii „Nașterea Maicii Domnului”, ieșind dintre brazi. E timp de vecernie, ceasul nouă al zilei, la paraclisul „Sfinților Părinți Ioachim și Ana”. Monahii se roagă din ce în ce mai repede, pe două voci – „Doamne miluiește!” – oamenii se închină pînă jos în fiecare firidă a paraclisului, iar eu ies. La Sihăstria, călugării sînt parcă mai frumoși, dulamele le sînt mai curate iar chipurile mai senine. Înțeleg că mănăstirea aceasta este acum dintre cele mai bogate din țară.
În trapeza săracilor, un călugăr bătrîn, cu șorț în carouri de bucătărie, ne ispitește părintește din ușă: „Haideți, copii, veniți mai aproape, haideți, unii lîngă alții, e viață de obște!” În fața mea, la masa lungă a săracilor, este un tînăr blond, buclat, cu ochii mari și total inexpresivi. Alături, o bătrînă umilă are un tic ciudat – încuviințează fiecare privire pe care i-o arunc. Un frate netrecut încă de pubertate tîrîie pe roți un cazan enorm pînă în capătul mesei, farfuriile de metal trec din mînă în mînă spre dînsul. Ne întoarcem spre răsărit, către icoana Maicii Domnului, și spunem cu toții o rugăciune pentru binecuvîntarea bucatelor. Mîncăm împreună, tineri și vîrstnici, cu capul plecat în blid, un bărbos cît un bivol plescăie sonor, căci zeama de cartofi frige la limbi.
Bătrînul fără duh și Judecata de Apoi
„Acum trei zile, un copil de cinci ani mi-a luat rugăciunea din gură. I-am spus c-o să ajungă episcop.” Masa se sfîrștește, un mic afacerist pios, cu scurtă de piele își face sfînta cruce și dă să plece. „Iertați, de ce vă grăbiți așa, a venit ieri o domnișoară profesoară de la Botoșani, dar cu mare trăire duhovnicească.” Mi-a spus – iertați că sînteți la masă – că vine «sanepidul» în licee să-i învețe cum se folosește prezervativul! Sfîrșitul e aproape, copii! Pregătiți-vă!” Omul se așează, cerînd din toată inima iertare. „Cum zice evanghelistul – «Afară sînt cîinii, vrăjitorii, curvarii, ucigașii, închinătorii la idoli, și orișicine iubește minciuna și trăiește în minciună!»” Părintele se întărîtă pe sine, îi place mult să își audă glasul citînd din Sfintele Scripturi și vorbește încă o jumătate de ceas, necontenit, de un al doilea înger păzitor ce ne ajută să trecem vămile văzduhului la judecata de după moarte, că timpul ne e aproape, că o pîine aruncată în balanță ne duce la cei drepți, și iarăși istorioare cu draci, iar oamenii ascultă surprinzători de docili, încuviințînd colectiv și sincronizați din capete, ca niște sectanți imbecilizați și e vădit lucru că bătrînul e lipsit de har, e complet sterp de orice grație, energie sau vocație duhovnicească. Dau să mă ridic și călugărul mă surprinde răcnind: „Stați jos, aveți răbdare!”, în timp ce eu plec îngăimînd ceva, cum că trebuie să mă spovedesc părintelui Ioanichie Bălan.
Dar de unde știți de schitul Nifon?
Și mai este un lucru, pe care aș vrea să-l citiți cu o atenție nițel mai încordată și selectivă.
Ieri, părintele Ioanichie de la Secu mă întreba: „De unde știți dumneavoastră de schitul ăsta Nifon? Aha, dar nu sînt ruine, biserica e neterminată, e loc blestemat acolo. În 1860, călugărul Nifon n-a căpătat binecuvîntarea episcopului pentru construirea unui schit în pădure, a lăsat totul de izbeliște, și a plecat spre Sfîntul Munte”.
Urmează, ca într-un fel de vis, dealul aproape vertical dinapoia Mănăstirii Secu, podețul din lemn și cărarea lungă șerpuind în pustie, printre culmile teșite. Iată și troița cu inscripție: Schitul Sf. Nifon – 10 minute. Știu că acolo sus, lîngă Nifon, Părintele Damian sau Constanța construise recent alt schit din lemn – împreună cu fratele Gheorghe, foarte renumit prin credința sa – dar schitul luase foc pînă în temelii acum o lună.
Mai știu că Părintele Irineu, unul dintre cei mai vestiți duhovnici de la Secu, pe care îl cunoscusem în urmă cu un an, dispăruse și el în pustia codrului de puțin timp.
Cărarea se bifurcă, dar povîrnișul îngust din stînga, cu poiană înconjurată de brazi, îmi spune că trebuie s-o iau pe ramura îngustă. Și trag mare spaimă, tot urcînd prin omătul pînă la genunchi, cînd îmi dau seama că întreaga cărare, cu meandrele ei chibzuite, este făcută din urme de picior gol. Mă așez în genunchi și le privesc cu atenție: da, nu sînt modelele de pe bocanci, este călcîiul și cele cinci degete ale unei tălpi mari, cam 44 după ochi. Sus, după gardul înalt ce împrejmuiește acum doar cenușă și cîțiva meri scheletici, la marginea posibil de locuit a lumii, un fir de fum iese din pămînt. Acolo trăiește fratele Gheorghe, unul dintre ultimii pustnici din Munții Neamțului.
„Fără Psaltire nu pot să trăiesc”
Prin crăpătura ușii bordeiului subteran, cu doi ochi încruntați mă spionează din întuneric: „De ce-ați venit? Ce vreți de la mine?… Bine. Hai, intrați, eu de obicei nu primesc, dar dacă tot ați bătut atîta drum…” Cobor în grota aceea îngustă, săpată în lut. Înăuntru nu e decît o laviță din lemn, acoperită cu un lăicer și, față în față, o masă lungă cu trei cărți: Evanghelia, Ceaslovul și Psaltirea, ultima deschisă. Alături, ochelarii și un ceas întors care ticăie neobișnuit de puternic. Nu mă înșelasem, schimnicul umblă doar cu picioarele goale, ba chiar a mers o dată pînă la el acasă, în Vrancea, desculț. „Mata să nu te smintești la ce-ți zic, că ești băiet tînăr. Nu mai vreau să-i mai văd acolo, la mănăstire, cum se mîțîie de șase ori «Aliluia! Aliluia!», eu citesc toată Psaltirea în fiecare zi, nu pot să trăiesc fără ea. Doar duminica asta n-am fost la Liturghie, tot timpul mă duc. Și, să știți, Liturghia-i viața lui Hristos, cum a fost scuipat, înjurat, răstignit…” Sihastrul sare repede de la una la alta, se vede că totuși simțea demult nevoia să-i spună cuiva toate lucrurile astea. Are o barbă răvășită, nasul ascuțit, și palmele enorme, degetele sînt însă frumoase, nemuncite de mult. „Viața de dinainte? Mari probleme am avut cu femeile. Ș-acuma îs vînjos, sparg, rup, tot ce prind în mînă. Părintele stareț mi-a zis: «Tîrnăcopul și lopata!» Nu m-a ajutat. Vedeți dumneavoastră, un taur, un «harmasar» pus la munci grele, cînd îi dai drumul, face prăpăd la iepe. Așa-s și eu. I-am spus: părinte, eu nu mai pot, eu postesc nouă zile. De aici a început totul…”
Și-am zis că nici dacă belești „chelea” de pe mine nu mă mai întorc
Fratele Gheorghe fusese șoferul personal al starețului Vichentie, văzuse și auzise multe. După șase zile de post negru, îi tremurau genunchii, nu avea putere să meargă nici la biserică. „Mi-am legat mușchii picioarelor cu cîrpe, am zis că nu-i las pe draci să-mi facă ce vor ei. Să vedeți, la nouă zile starețul m-o trimis cu mașina jos, în oraș, nu m-o mai lăsat să postesc. Așa tare m-am enervat!” Ridică glasul, temperîndu-și din răsputeri izbucnirea, încleștînd pumnii uriași, ca două baroase. „Bun, nu mă lăsați să postesc… Am oprit mașina la mijlocul drumului și am dat foc la carnet. Pentru mine, postul e calea spre sfințenie, și dacă îți mai pune un duhovnic adevărat mîna pe creștet și te ia în brațe, e de-ajuns, nu-ți trebuie învățătură, nu-ți mai trebuie nimic.” Doar starețul l-a înțeles oarecum, i-a dat binecuvîntarea să urce aici, în munte, ba chiar a vrut să-i dăruiască haina monahală. „L-am refuzat, pentru că nu-mi trebuie să fiu cu haina lungă de călugăr și păcatele cele mari! După cîte stricăciuni am văzut prin mănăstiri, am mers odată trei zile prin pădure, m-am pus pe o buturugă și-am început să plîng în hohote pentru toate relele lumii, pentru ce-a ajuns biata noastră ortodoxie. Și-am zis că doar aici, în sihăstrie, îmi pot găsi liniștea, și-am zis că nici să belești chelea de pe mine nu mă mai întorc. Poate c-așa-s eu, fire mai sensibilă, cel mai mic din nouă frați, cînd tăia tata porcul nu puteam să văd, fugeam.”
Fratele Gheorghe mă conduce pînă la poarta îngustă, în locul acela frumos unde poți vedea de sus Mănăstirea Secu. Tot povestind, încins cu centura călugărească, de adevărat ostaș întru Hristos, cu toiagul cît mine de înalt, trece desculț peste zăpadă, pîraie, pietre și cîteodată aș zice că trece peste întreagă firea. În rest, sînt doar povești.
De veghe în camera de tezaur
Cu odoarele bisericești de la Secu, îți poți cumpăra țara.
Mănăstirea Secu a fost ctitorită în 1602, de vornicul moldovean Nestor Ureche și soția sa Mitrofana, părinții cronicarului Grigore Ureche, în locul unei sihăstrii numită „Scitul Zosima” (1564), moștenind un tezaur de o valoare inestimabilă.
Părintele Ioanichie iese în pas vioi din întunericul chiliei, cu o cheie imensă, de jumătate de metru. Alarma de la ușa camerei de tezaur țipă scurt, slobozind ecouri pînă sus, în munții Varsanului. Pășim discret în penumbra rece, și soba e piesă de muzeu. În vitrine elegante tronează evanghelii îmbrăcate în argint aurit, vase liturgice, cădelnițe, dvere, panaghiare, bastonul Sfîntului Paisie și un felon arhieresc – broderie & țesătură cu fir de aur și argint, reprezentînd Pogorîrea Sfîntului Duh, fețele, mîinile și picioarele Sfinților Apostoli pictate pe piele de căprioară. Prezintă importanță celebra Cazanie a Mitropolitului Varlaam, tipărită la Iași în 1643, alfabet chirilic. Interesantă e și povestea imensului postament de sfeșnic din argint furat de turci și pierdut în goana calului prin codrii Neamțului. Se observă, încă, urmele rupturii de restul sfeșnicului.
Umilințele fratelui Gheorghe, pustnicul desculț de la Secu
Eu sînt din Vrancea, înainte să vin aici, la Sfînta Mănăstire Secu, am fost sus, la Piatra Tăieturii, unde m-am înțeles bine cu un călugăr fără un picior. Apoi am fost în Bistrița, la o mănăstire, mi-a spus unul de acolo, un diacon, că nu poate citi Acatistul: cum începe să citească vin dracii și i se face somn. I-am zis: «Dă la mine, îți citesc nu acatiste, chiar Moliftele Sfîntului Vasile cel Mare îți citesc!» Și le-am citit, le-am citit draga tatii, de le-a ieșit fulgii, m-au scos cu poliția din biserică. Tot preotul ăla care m-a pus să citesc – Policarp îi zice – ăla m-a turnat. Dracul lucrează prin oameni, să știți, nu vine cu coadă și cu coarne, vine în chip de om învățat, știe scripturile, că doar din rai a căzut. Dacă-l vezi pe părintele Policarp ce frumos cîntă, ce înalt e, dar ce drăcovenii face. Iertați-mă, nu vă smintiți! Are un cîine mare, alb, cu ochii roșii, n-am mai văzut așa ceva, dă laba cu el cînd pleacă și alte drăcii de-ale lor pe care nu pot să vi le zic.
Părintele Cleopa? Oho, nu se mai naște așa duhovnic ca el! Părintele Cleopa m-a văzut așa desculț și mi-a zis: „Băi, cu mîntuirea nu-i de joacă! Din patruzeci de călugări, unul dacă se mîntuiește”. Nu cum fac ei, nu le mai ajung banii, mașinile, tractoarele! Are mănăstirea vaci și porci în cinci locuri prin munții ăștia. Starețul nu-și mai vede de rugăciune, de cîte afaceri are, șefii lui francmasoni îl pun. Agață cîte o tablă de gît călugărilor, îi trimit în sate, și merge popa bucuros pe ARO. Să știți, banii nu se cîștigă cinstit niciodată, eu am avut bani mulți, dar mi-am dat și încălțările de pomană.
Vreți să vă zic unde e duhovnicul Irineu? Din cauza nelegiuirilor lor, a plecat de la Mănăstire! A fugit în secret la stîna Tăciune pe unde păștea oile cîndva Părintele Cleopa. Nu mai vrea să audă de nimeni.
S-apropie timpul! Semnele sînt aici, aveți buletinele astea de plastic, ei știu întotdeauna unde sînteți, apoi vin cardurile magnetice, alea cu liniuțe… Eu am liniștea aici, ar trebui să nu mă privească, dar moare ortodoxia, biata noastră Biserică!
După atîtea umilințe, ajungi să îi cunoști pe oameni după duh. Abia tîrziu am înțeles: e duhul lui Dumnezeu și duhul dracului. Prostii, călugăr ca înger în trup… Ori sfînt, ori drac! Ori, ori! Nu e cale de mijloc. I-am spus și părintelui Ioanichie, cu care ați vorbit – Doamne, cîte suflete de băieți a stricat și el- că se vede după ochi duhul omului. El m-a întrebat: „Ce-i, Gheorghe, ai vrea să fii un sfînt?” Da, vreau să fiu un sfînt!
Text de Bogdan LUPESCU
Adaugă un comentariu