Antonia și Vunk au ținut cursuri de pop
Festivalul Internațional al Educației 25 iunie 2013 Niciun comentariu la Antonia și Vunk au ținut cursuri de pop 4
Piața Palatului Culturii a fost, joi seară, mai încăpătoare decît toate amfiteatrele celor cinci universități de stat ieșene. De Ziua Absolventului, locul profesorilor a fost ocupat, pentru cîteva ore, de Vunk și Antonia, care n-au avut nevoie să facă prezența, esplanada fiind plină cu cîteva mii de absolvenți de la toate instituțiile publice de învățămînt superior. Iar aceștia nu s-au lăsat invitați să iasă la tablă sau să-și predea lucrările la timp. Au dansat, au sărit și au țopăit pînă cînd picioarele li s-au lipit de asfaltul încă fierbinte de la arșița amiezii.
În fața scenei flutură steaguri imense și baloane care poartă însemne ale Universității Tehnice „Gheorghe Asachi”, iar fluierele și șuierăturile te fac să te simți ca la un meci de fotbal. Echipa inginerilor este cea care dă startul gălăgiei atunci cînd pe scenă este chemat cîte un reprezentant de la fiecare instituție de învățămînt superior în parte. „Unde vă sînt colegii? Vreau să vă văd colegii. Așa puțini sînteți?”, repetă sistematic prezentatorul, care dă impresia că numără pe degete studenții care înconjoară spațiul din jurul scenei. Însă situația este salvată de șirul de absolvenți care mărșăluiește pe Bulevardul Ștefan cel Mare în ritm alert. „Uite-i, frate, pînă cînd și la concert întîrzie”, se răzvrătește un inginer, suflînd cu putere în fluierul care îi stă atîrnat de gît și făcîndu-le semne cu mîna colegilor săi. „În fiecare an aștia de la Asachi sînt cei mai frumoși la marș”, îi șoptește o doamnă trecută de 40 de ani soțului ei care o ține de mijloc. Deși desprinși din peisajul studențesc, se uită cu admirație și aplaudă cu aceeași însuflețire cu care o fac și absolvenții.
În ritm de chitară
Pentru că băieții de la Vunk își încep concertul deja transpirați, agitîndu-și chitările în timp ce sar, absolvenții le urmează exemplul și strigă împreună cu ei, amintindu-și despre cum „s-au iubit doar de o mie de ori”. Un solo de chitară care ține mai bine de un minut face ca steagurile Ligii Studenților de la Automatică și Calculatoare (LSAC) să se miște ușor către ieșire, nu înainte ca cei care le poartă pe umeri să mai soarbă o gură din PET-ul de bere pe care îl împart. Însă solo-ul este doar un preludiu pentru melodia „Fiecare”, dedicată studenților care trebuie să țină minte că „fiecare dintre noi o să mai avem o încercare să schimbăm ce vrem.”
Solistul ne întreabă cîți dintre noi avem restanțe, iar mîinile se ridică asemenea unei strigări la catalogul de prezență. Ni se dedică ca imn melodia „Așa și?”, compusă în urmă cu o lună la Iași, iar versurile le învățăm pe măsură ce auzim de peste douăzeci de ori aceeași întrebare. După fiecare melodie, inginerii șuieră în ritmul muzicii, însă atenția ne este furată de chitara lui Cornel din care țîșnesc artificii în momentul în care se termină melodia „Artificii pe tavan.”
Lecție de dans
Fetele îi strigă că o iubesc, iar băieții le răspund că sînt obsedate. Antonia poartă teniși în picioare și un tricou larg care îi face pe băieți să își schimbe figura veselă în una a dezamăgire. Însă nu-și pot ține picioarele într-un loc atunci cînd cîntăreața îi face un semn sunetistului să dea drumul la un remix de piese. „Băi, pe melodiile astea am dansat tot anu de mi-o venit rău, dar acuma se aud atît de mișto! Uite cum îmi vibrează picioarele”, strigă un student de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” pe al cărui tricou scrie cu alb „geograf”. Antonia cîntă puțin, acoperind vocile inițiale din melodiile deja cunoscute și apoi ia o pauză în care îi roagă pe cei doi dansatori să improvizeze pe niște ritmuri de beat-box. Auzind-o, însă, din primul rînd, un băiat negricios îi cere microfonul și, timp de cîteva minute, băieții de pe scenă se mișcă după sunetele care imită ritmul și bătăile tobelor. „Dacă tot sînt aici, vreau și eu să mă prezint. Sînt Șobo din Țigănași și vreau să-i salut pe toți prietenii mei din Agronomie”, strigă băiatul în aplauzele agronomiștilor care și-au făcut loc în fața scenei din vîrful Copoului.
Pe ritmurile acestuia, mulțimea adunată în fața scenei din fața Palatului se leagănă abătută, cu gîndul mai mult la zecile de pagini lipsă din licență decît la ritmurile alerte care răsună din boxele mari.
Adaugă un comentariu