Călătoriile lui Purcărete în țara uriașilor mizantropi
Festivalul Internațional al Educației 25 iunie 2013 Niciun comentariu la Călătoriile lui Purcărete în țara uriașilor mizantropi 23Festivalul Internațional al Educației a adus „Călătoriile lui Gulliver” ale lui Silviu Purcărete, de la Edinburgh, la Iași. Yahoo-ii au tropăit pe scena Casei de Cultură Studenților, grav și sentențios, într-o alegorie a mizantropiei. Unii dintre spectatorii care au umplut Sala Gaudeamus nu au rezistat pînă la sfîrșitul piesei să fie absorbiți în distopia absolută a regizorului. Fiindcă pe 20 și pe 21 iunie, de la ora 19.00, s-au derulat tablouri dedicate celor care suferă de o luciditate cronică, cinică și aproape morbidă. Pe podeaua mozaicată a lui Jonathan Swift, Purcărete a pus un copil să călărească o bicicletă de lemn, făcîndu-l martor prematur la întreaga decădere a omenirii. El i-a văzut pe corporatiști devorîndu-se între ei, pe femei metamorfozîndu-se iremediabil în prostituate, pe mame vînzîndu-și copii ca să le fie prăjită inima pe grătar, pe bătrîni celebrîndu-și ilar și grotesc sfîrșitul. Pentru a înțelege, dintru început că „nu contează ce vrei să fii. Ești ceea ce ești”.
Să începem cu sfîrșitul
Regizorul Silviu Purcărete a întors și mai pe dos lumile decît a făcut-o Jonathan Swift. Iar călătoria propusă de el nu a fost una menită să reflecte o filosofie politică sau să scrie o istorie a mentalităților. Cu atît mai puțin să transpună vreo călătorie imaginară. Ci să codeze realitatea în deplinătatea nenorocii ei și să le reveleze oamenilor ceea ce este mai abject în ei decît ei înșiși. Ceea ce a expus reputatul regizor într-o oră jumătate de reprezentație care a primit numeroase distincții în strănătate și a obținut premiul UNITER pentru „Cel mai bun spectacol” în 2013 a fost o filosofie a vieții desprinsă dintr-o vedere hiperbolică asupra păcatelor lumii, înscrise tocmai în ARN-ul condiției umane. El a preluat dihotomia propusă de Swift între „oameni mici” și „oameni mari” și între animale (cai) și oameni, precum și pretextul călătoriei inițiatice. Însă a luat oamenii și i-a pus, ca pe niște păpuși vodoo într-o cutie. Ca să fie pedepsiți, doar pentru faptul că există, de un Dumnezeu crud și pervers și de o voce narativă din off. De un Gulliver auctorial, aproape divin, transpus în secoul al XXI-lea, în care indivizi diformi își trăiesc ororile cu voluptate și cu hohot. Își mușcă din existența maladivă, își devorează propriile progenituri și își celebrează demența. Nu se știe dacă acel copil care asistă la „vernisajul” de tablouri decadente pe tot parcursul piesei (adică a vieții), este un înger (sugestie a purității care încă mai există în orice făptură umană, parțial disociată de „ființa de carne”) sau o victimă a unei moșteniri de veacuri a răului, damnată să perpetueze toate defectele speciei.
Cu toate acestea, Purcărete nu apelează la ironia fină și nici la subtilități. Hiper-realismul și supra-realismul său grăiesc mai mult decît un spectator chiar și avizat poate digera de la prima vizionare. Sugestiile de interpretare ale piesei abundă și se găsesc inculcate în scene de un realism și o duritate viscerale. Piesa începe cu o scenă dintr-un ospiciu (sau dintr-o fostă catedrală devenită grajd, transformată apoi în azil), unde bătrînii nu sînt niște ființe fragile care-și așteaptă moartea cu resemnare și nici măcar niște senili binecuvîntați. Ci niște hiene care așteaptă să devoreze sufletele ființelor tinere și fragede pentru a supraviețui. În acest cadru, Houyhnhnn-ul nu este doar o abstracțiune, este un cal în carne și oase care tropăie, demn și elegant, pe mozaicul unei catedrale simbolice, acoperite cu fîn. În timp ce oamenii nechează, bătrîni impotenți sînt violați, abulicii fiind, mai rău, abandonați. Șobolanii, simboluri supradimensionate ale molimei se împerechează pe paturi de spital. În această lume decazută ei sînt, paradoxal, cei mai curați. După cum spune și naratorul, „o priveliște mai jalnică nu mi-a fost dată să văd”. Iar priveliștea expusă de Pucărete, are menirea de a-l face pe orice spectator să conchidă, precum Gulliver: „îmi cam trecuse pofta de nemurire”.
Sfîrșitul îl duce omul cu servieta
Pentru toată osînda aceasta, nimeni nu se face vinovat și totuși toată lumea își poartă povara crucii, dar nu și crucea. De aceea intermezzo-urile se joacă în umbră, după o perdea de calc. Dincolo de această lume (sau tocmai în ea) pășesc aplecați oamenii cu pălărie și baston, ce par desprinși dintr-un tablou al lui Rene Magritte. Ei sînt niște magi ratați sau niște apostoli (inconștienți?) ai Răului. Ei vestesc doar sfîrșitul lumii. Acest sfîrșit al lumii este adus de coporatiștii în sacou și cu servietă, canibali ai unei societăți de consum, în care singura formă de supraviețuire este devorarea celuilalt. Se conturează astfel o imagine a luptei pe viață și pe moarte pentru ascensiunea pe scara socială într-o societate post-modernă.
Omul adaptat este cel care se întoarce la condiția sa animală și îi domină pe ceilați prin forța brută. Scenele îi suprind de corporatiști robotizați, comportîndu-se cînd ca niște butoane ale unui mecanism, cînd mărșăluind după trasee prestabile, împiedicîndu-se de obstacole. Toți execută aceleași mișcări, au aceeași privire goală și sînt total alienați. Însă la doar cel mai mic stimul, reacționează pavlovian. Dacă unul iese din rînd va fi sancționat de ceilalți. Corul sclavilor moderni, ce părea să aibă ceva in eufonia solodarității, se sparge. Iar de aici începe o adevărată scenă de canibalism. Trei milenii de existență n-au servit la nimic omenirii. Nici măcar pentru a-și accepta decent moartea, după cum am fost avertizați de la început. De aceea bătrînii merită să le fie atribuită reprezentarea unor făpturi grotești.
Omul adaptat este cel care se întoarce la condiția sa animală și îi domină pe ceilați prin forța brută.
Cu toate aceste, dintre toți oamenii, cele mai dezgustătoare sînt femeile. În viziunea lui Purcărete, ele sînt niște țate pitice, care își dispută locul pe trotuar. Femeia este destituită și din rolul de mamă. Copiii sînt procreează la întîmplare, iar șatra îi poartă cu și după ea ca pe niște baloturi de haine. Unii sînt fătați (nu născuți sau aduși pe lume) în găleată și livrați fără resentimente unui abator. Dacă acel abator este tocmai simbolul lumii în care trăim, spectatorul se poate întreba. În acest „abator” simbolic, se vinde societății de consum Corina, „curva vestală”, pe care n-o vrea nici ultimul bețiv, dar din serviciile căreia se înfruptă întreaga omenire. Ea este bătută, violată pînă la hemoragie. Dar nici măcar ea nu este ceea ce pare, e doar un travesti care, în pofida unei existențe mizere, are o teribilă poftă de nemurire și nu doar rezistă supliciilor ci se și înfruptă din ele.
Servieta nu se poate ascunde după perdea
Scenele din „Călătoriile lui Gulliver” ale lui Purcărete sînt mai expresive ca tăișul cuvintelor tari. Perdeaua sa este doar o cortină transparentă, din spatele căreia oamenii devin umbre, reprezentări, sugestii. În acest crepuscul al omenirii, uriașul este la rîndul lui un silfid, care poartă ilar un omuleț într-o undiță de picior ca pe-o broască, dar se dezumflă cînd alții plesnesc din degete, preschimbîndu-se din brobdingnag în liliputan. În fapt, pe tot parcursul reprezentației se accentuează ideea că un Gulliver în țara piticilor e de fapt un liliputan ale cărui determinare și condiție atîrnă de o voință divină, de un Dumnezeu fetișist, încarnat într-un supra-om. De aceea, imaginile de „background” sînt găuri negre, decupate din lumini și proiectate pe fundal.
Este evident că Purcărete, cu ochelarii lui prin care vede monstruos, nu l-a luat pe Gulliver să le citească spectatorilor, în intermezzo-uri, o poveste pentru copii, ci să le prezinte în tușe groase alegoria existenței ca supliciu. Să îi trezească la realitate cu un duș cu acid clorhidtric, care să le taie nu doar pofta de nemurire, ci pînă și pofta de moarte.
Laura PĂULEȚ
Adaugă un comentariu