Năpasta lui Nenea Căciuleanu s-a abătut și-n Tîrgul Ieșilor
Festivalul Internațional al Educației 25 iunie 2013 Niciun comentariu la Năpasta lui Nenea Căciuleanu s-a abătut și-n Tîrgul Ieșilor 17Personajele lui Caragiale s-au rătăcit, luni, 17 iunie, de la ora 19.00, la Casa de Cultură a Studenților. Regizorul Gigi Căciuleanu i-a adus la Iași și i-a azvîrlit în miezul secolului al XXI-lea pe Zoe, cu Trahanache și Tipătescu, pe domnul Goe (cu „mamițoi” mai degrabă decît cu „mamițe”), pe conii Efimița și Leonida, pe Veta cu tot cu Chiriac și Jupîn Dumitrache, pe Mița cu Nae și Didina, pe Ipingescu, cetățeanul turmentat și pe Joițica. Doar că un neinițat nu i-ar fi putut recunoaște de la prima vedere, cînd acoperiți de veșmintele comediei carageliene, cînd descoperiți de orice închipuire și livrați unei logici absurde și fragmentare, „curat ionesciene”. Dansul teatral sau teatrul coregrafic al tinerilor actori a descompus perfect fiecare verigă din „Lanțul Slăbiciunilor”, ca să ne livreze avatarurile unui Nenea Iancu care a dat „D’ale carnavalului” din secolul al XIX-lea pe „D’ale noastre”. Așa încît spectatorii contemporani să înțeleagă că un Caragiale al zilelor noastre ar fi în stare să treacă de la mp3-ul cu DJ Vasile la discul de vinil cu „Traviata” lui Verdi, fluid, doar printr-o încordare a mușchiului pieptului. Dacă simt enorm și văd monstruos viața, oamenii și lumea.
DJ Vasile cîntă Oda Bucuriei
Momente și schițele lui Căciuleanu au fost formate din linii frînte. Din piese de puzzle aruncate cînd lui Bizet, cînd lui Bach, cînd lui DJ Vasile, cînd lui Ray Charles, cînd lui Tamango de la Shukar Collective, cînd lui Mozart. Din recviem-uri, ode ale bucuriei, jazz, muzică cu accente gipsy și blues. Din personaje goale, acoperite de haine de culoarea pielii, care au îmbrăcat pe rînd personalitatea personajelor carageliene. Din dansatori care-și unduiesc corpurile ca semnalul digital, de parcă ar exista întrerupt și existența lor s-ar măsura din doi în doi.
De aceea, de la spectacolul de dans teatral „D’ale noastre” n-ai fi putut ieși decît exaltat, mirat, surprins, interzis, căutînd încă scrisoarea pierdută pe care a purtat-o năpasta, într-o noapte furtunoasă, de la domnul Goe la cetățeanul turmentat. Încă avînd pielea de găină după discursul unui Cațavencu interpretat electric de un Lari Giorgescu metamorfozat într-un dirijor care își orchestrează magistral propriul delir de putere. Fiindcă în viziunea lui Căciuleanu, politicianul-maimuță rage, răcnește, se bate cu pumnul în piept la propriu, își sfîșie hainele, tot la propriu, într-o demență spectaculară. Iar dincolo de el, în lume, triunghiurile amoroase se prefac în orgii, de brațe, picioare și bastoane împleticite.
Granițele dintre operele lui Caragiale se șterg, personajele se întîlnesc într-un spațiu simbolic, unde comicul de situație se preschimbă în umor negru sau chiar nebunie.
Undeva, în mintea noastră, granițele dintre operele lui Caragiale se șterg, personajele se întîlnesc într-un spațiu simbolic, unde comicul de situație se preschimbă în umor negru sau chiar nebunie. Nu ne amuză, ci ne fac să resimțim totul monstruos. Nu trist, doar intens. Există, ca în orice reprezentație post-modernă, și personajul absurd, în acest caz, „femeia cu burtă și sîni”, care tranzitează spațiul regizoral ca un rinocer de-al lui Eugen Ionesco. Ea este sursa de umor, care-și depozitează resursele printre faldurile de grăsime și face ca elementul dezgustător, buba de puroi, să devină un izvor de umor intelectualizat. Ea coabitează cu un Ipingescu dedublat, cu un Ion turmentat, cu un Goe retardat sau cu o Efimiția nimfomană și fetișistă. Pînă și mamițele lui Goe, nu sînt niște femei, ci niște „mamițoi” de un ridicol delicios. Universul caragialesc a lui Căciuleanu este îmbibat de un comic sofisticat. Situațiile nu stîrnesc rîsul nestăpînit, ci meditația lucidă, însoțită de un surîs amar în colțul gurii. Fiindcă și tarele societății contemporane, deși sînt moștenite de pe vremea lui Nenea Iancu, au căpătat ceva din specificul fragmentar al epocii actuale. Prostia și cocoloșeala nu mai sînt dublate de naivitate, ci reprezintă o formă de existență. Adulterul este un modus videndi și nu doar o escapadă însoțită de năbădăi. Cuplurile nu mai sînt ridicole, relația lor de simbioză este fundamental concupiscentă și se bazează pe o interdependență scabroasă.
11 actori și tot atîtea manechine spînzurate
Zborul tinerilor actori, antrenați cu biciul de Căciuleanu în sute de repetiții, e mereu tensionat și se frînge exact la vreme, în poziții cheie. Întreaga reprezentanție e ca o revărsare de idei, stări și simblouri transmise în valuri, care se izbesc puternic de pereții gîndurilor ce caută interpretări și către simțurile care nu fac decît să exulte. Fiecare mișcare e o referință, un titlu, un mesaj, o replică caragialescă și o invitație la descifrarea semnificațiilor. Cu toate acestea, sensul reprezentației nu e dat. El se construiește în mintea spectatorului pe măsură ce acele unsprezece manechine goale atîrnate la începutul reprezentației pe trei cuburi mari, negre (singurele elemente de decor ale piesei), capătă viață, simbolic, de la cei unsprezece interpreți. Și își continuă existența și după reprezentație, în fiecare dintre cei care nu-și pot vedea „d’ale lor” neturmentați.
Laura PĂULEȚ
Adaugă un comentariu