Noaptea newyorkeză în inima Moldovei
Festivalul Internațional al Educației 25 iunie 2013 Niciun comentariu la Noaptea newyorkeză în inima Moldovei 3
Nostalgia se ascultă cu ochii închiși. Mai ales cînd e cîntată, uneori pianissimo, angelic și domol, alteori forte, sobru și furtunos. Mai ales cînd vuietul ei spune povești frînte, legate doar de înrîurirea miraculoasă a unui glas. Andrea Bocelli a luat, fără să știe, un tribut din amintirile de vinil ale Iașului.
Ritualul a început nestatornic, ca să ne fure văzul și auzul cu zvăpăierile Ducelui de Mantua, într-un fragment de „Rigoletto” verdian atît de ludic încît în jurul scenei, pe scaune, în picioare, fără vreo regulă, s-a strîns un chef de viață cu zeci de picioare. Ritmul – bătut sub tălpile pantofilor, luminile – stinse și strînse într-un ochi de lună, Bocelli – tînăr și bătrîn pe o enormă scenă în aer liber din New York. Publicul – furat de iluzia concertului. Iar invitații speciali – glasuri c-o fină mijlocire de emoție, ca Bryn Terfel, Pretty Yende, Celine Dion, Ana Maria Martinez și nemuritorul Tony Bennett.
Unii s-au transformat în dirijori de aer, alții au fotografiat scena goală.
Am fost înveliți în aer cald de iunie și-ntr-un mănăstiresc parfum de mir și tămîie. Ca-ntr-o binecuvîntare, alături de ecoul acelui unic „Ave Maria” pornit din glasul tenorului s-a așezat o liniște oftată. Ieșenii au strîns rîndurile iar și iar vreme de aproape două ceasuri, încercînd să ajungă mai aproape de-o fantasmă. Pentru că proiecția artistului și-a invitaților de pe scena montată acum doi ani în aer liber în metropola americană a fost atît de caldă, de colorată, iar Orchestra Filarmonică din New York a vibrat atît de aproape de noi sub bagheta maestrului Alan Gilbert încît i-am crezut, pe toți, mai mult decît vedenii. Am simțit Iașul umplîndu-și plămînii cu aer înainte de refrenul aeriei „Libiamo ne’ lieti calici” și l-am lăsat să explodeze în refrenul înflorit cu viori. L-am alintat și cu cîte-o pocnitură galeșă de degete, în timp ce Tony Bennett și Andrea Bocelli interpretau, în fața noastră și a celor 75.000 de spectatori de pe ecran, un elegant și nemuritor „New York, New York”.
Dansînd pe Brooklyn Bridge
Spectacolul „One Night in Central Park” e o reinterpretare a unor piese clasice, a unor coloane sonore surprinzător de bine decantate pe sufletele celor care le-au ascultat măcar o dată, dar și a ascultătorului „naiv”. „Am fost cîndva pierdut, dar acum sînt regăsit”, a răsunat a speranță imnul „Amazing Grace”. N-a plouat, ne-a trecut doar pe deasupra creștetelor o bufniță care s-a rătăcit apoi printre frunzele copacilor de pe Esplanada Teatrului Național „Vasile Alecsandri”, în timp ce ascultam „rugăciunea” din glasul lui Celine Dion, în „The Prayer”. Unii s-au transformat în dirijori de aer, alții au fotografiat scena goală, iar locurile n-au fost nici o clipă îndeajuns. Nici măcar la final, unul care ne-a lăsat cu mîinile împreunate timid. Încîlciți în îmbrățișările artiștilor am așteptat, din clipă în clipă, ca atunci cînd Andrea Bocelli va saluta din nou orașul, cînd se vor arunca mulțumiri în loc de petale de flori, să se rostească „Iași” în loc de „New York”. Poate-ar fi trebuit să îndrăznim să aplaudăm. Și-atunci ne-am fi trezit „într-un oraș care nu doarme niciodată”.
Adaugă un comentariu