Patricia Kaas a înălțat imnuri către stele
Festivalul Internațional al Educației 24 iunie 2013 Niciun comentariu la Patricia Kaas a înălțat imnuri către stele 11„Kaas chante Piaf” din inimă. Se dăruiește imediat scenei cu o pasiune neomenească și se adună la fel de repede pentru a intra în ipostaza următoare. Iar talentul actoricesc o completează pe cîntăreață și ne-o aduce mai aproape de suflet pe artista Kaas. Pentru că, după cum ea însăși afirma, odată cu lansarea biografiei „L’ombre de ma voix”, este „un artist împlinit”. Un artist care, din martie 2013, face înconjurul lumii pentru a-i aduce un omagiu altuia, de la a cărui moarte au trecut 50 de ani. Joi, vocea lui Édith Piaf și fragmentele din viața sa au fost proiectate pe scena din Piața Palatului Culturii sub un cer senin și înstelat, îmbrăcat în liniștea specifică unui moment de reculegere. În seara de 19 iunie, a cincea zi a Festivalului Internațional al Educației, Iașul a văzut Parisul. Iar Parisul a strălucit.
Dramă cu Tequila
„Concertul nu este o copie după Édith Piaf, pentru că ea există prin cîntecele sale. Eu doar am transpus pe acestea experiența mea de viață și am adus omagiu suferinței, bucuriei și durerii artistului Édith Piaf.”
Rugăciunea Patriciei Kaas ne-a uimit. Învăluită în haină neagră de pene din care-și ridică ochii spre cer din afișul promoțional al turneului „Kaas chante Piaf”, cîntăreața s-a urcat pe scenă ca să îngenuncheze. Și să-și cînte imnul dragostei în fața lui Dumnezeu, implorîndu-L să-i lase iubitul încă puțin alături. „Mon Dieu! Mon Dieu! Mon Dieu! Laissez-le-moi, Encore un peu, Mon amoreux” (n.red.: Dumnezeul meu! Dumnezeul meu! Dumnezeul meu! Lasă-mi-l încă puțin pe iubitul meu). Întunericul ne lasă să cuprindem cu vederea o Patricia Kaas stăpînită de agonia lui Édith Piaf de la începutul anilor ’60 și de strălucirea pe care începea să o recîștige. Cu mîinile împreunate într-o dorință arzătoare, Kaas pare mai degrabă o actriță care-și îndeplinește rolul în drama în care a fost distribuită decît o cîntăreață care a ținut să aducă muzica primei jumătăți a secolului trecut în stradă.
Întunericul ne lasă să cuprindem cu vederea o artistă stăpînită de agonia lui Édith Piaf de la începutul anilor ’60.
Un „bună seara!” rostit ușor stîlcit dar savuros ne face să zîmbim discret și să o aplaudăm mai cu seamă. Aplauze care s-au întețit după ce-a menționat că omagiul pe care îl realizează la împlinirea a 50 de ani de la moartea artistei Édith Piaf este născut din respectul și devotamentul față de artista franceză a cărei carieră s-a încheiat cînd ea abia se năștea. De mică, însă, Patricia cînta „La vie en rose” fără să știe pe atunci că vocea care lansase melodia striga frămîntările societății franceze cu atîta patos. Atmosfera anilor respectivi este adusă pe scena de la Palatul Culturii prin umbre și lumini. Scena, acoperită de o cupolă imaginară pe care luminează luna, este animată de un șir de luminițe timide care ne creionează o sală impunătoare.
„Il y a cette femme qui marche dans la lumiere de Paris” (n. red.: „o avem pe această femeie care se plimbă prin lumina Parisului”) și actrița străbate scena, pregătindu-se să-i închine o odă Parisului. Acelui Paris fin, care-și așteapta locuitorii dimineața în cartiere renumite, cu cafenele intime și pregătite pentru discuții amicale. Acelui Paris care era dulce și plin de bucurii la tot pasul, din Cartierul Latin pînă-n Montparnasse. Ne amintim astfel că Patricia, dincolo de artistul desăvîrșit de pe scenă, este o persoană care-și iubește cîinele, bichonul maltez, Tequila, care adoră să înoate, să-și surprindă prietenii, să meargă la shopping sau să-și decoreze casa. Însă nu-i place deloc să aștepte. Sau cel puțin așa ni se dezvăluie în timp ce joacă rolul femeii care se ascunde într-un bar și înfruntă trecerea timpului, „Padam, padam”.
Zvîcniri cîntate
„Édith Piaf a jucat într-o piesă de teatru pe care Jean Cocteau o scrisese special pentru ea «Le Bel indifférent». A fost dificil să aleg un anumit repertoriu pentru că sînt melodii cunoscute și deosebite. Cînd l-am ales, m-am axat pe acele melodii care mă reprezintă. Mi-am dorit să împărtășesc publicului aceleași sentimente pe care le simțea și ea la momentul respectiv.”
Tot ce se petrece pe scenă o reînvie pe Édith Piaf ca într-un vis, iar noi ne uităm uluiți cînd pe scenă, la reprezentația ireproșabilă a artistei, cînd la ecranele uriașe, situate de o parte și de alta ale acesteia. Spectacolul Patriciei este unul contemporan și complex. Vocea-i înfierbîntată este acompaniată de instrumentiști care-și conduc vioara (Nicolas Stevens), orga (Frederic Helbert) și acordeonul (Johnny Dyke) cu tact, și de Kevin Michael, dansator care-o însoțește ascultător în periplul său. Iar călătoria pe care o face ne trasmite zeci de stări. Zvîcnire și bucurie, nebunie și teamă, fericire și iubire. Toate sub diferite forme, exprimate prin mișcări ample sau sacadate, bruște sau lente, pline de foc și dăruire.
«Kaas chante Piaf» este un spectacol în care, pe lîngă interpretarea muzicală, veți regăsi și o parte teatrală. A fost dificil să aleg un repertoriu anume, pentru că toate melodiile sale sînt deja cunoscute, iar eu am vrut să mă axez pe acelea care mă reprezintă și astfel să împărtășesc publicului aceleași sentimente pe care și ea le simțea la momentul respectiv.
În momentele de pînă acum, Patricia Kaas este cînd femeia abandonată de amantul său și înnebunită de durere, cînd femeia care-și așteaptă iubitul dis-de-dimineață, sub un soare călduț de vară. În transă, însă, intră atunci cînd interpretează „L’hymne à l’amour”, ca pe-o ultimă strigare disperată a lui Édith Piaf către Marcel Cerdan, boxerul care i-a furat inima. Iar pentru ca scenariul să fie complet, Patricia își pune halat și mănuși, pregătită parcă pentru a urca în ring. Nebunia o apucă și în „Les belles blouses blanches”, cînd își smulge voalul rochiței de altădată, iar cînd își revine, artista este un bețiv cu palton și bocanci pe care îndată și-i rătăcește. Cu picioarele goale pe scenă, Patricia este „la petite fille des rues”, simpatică și iubită de cei care-i înțeleg frămîntările, precum a fost șansonetista anilor ’20. „Bețiva” este mulțumită de interpretarea sa scenică și se oprește la un moment dat să se admire și să ademenească publicul cu vorbe dulci.
„Mais regardez moi, je suis bien” (n. red.: „priviți-mă, sînt bine!”), ne îndeamnă artista, cu picioarele împleticite și mersul legănat. Rîdem un moment, suficient cît Kaas să se mai agite actoricește pe scenă, iar cînd introduce personajele din cîntecul următor, agitația devine un dans care se transformă într-o poveste a doi copii „care nu știau să se mulțumească cu viața, care nu știau ce sînt visele și să zîmbească”. Atunci Patricia se imaginează dirijor de destine și creionează, prin spasme și cercuri, o boală numită iubire, care-i mistuie pe îndrăgostiți. Tot cu iubire i se adresează și lui el, un el imaginar, fără de care nu vrea să trăiască „toi, toujour toi, rien que toi” (n. red.: „tu, mereu tu, nimic în afară de tine”). Iar dacă el nu este sensibil și nu o ascultă, noi o urmărim cu atenție de fiecare dată cînd se transformă într-un alter ego al cîntăreței Piaf.
Artista Patricia Kaas pare că se depășește cu fiecare interpretare, iar publicul ascultă ultima reprezentație a acesteia ridicat de pe scaune. 10.000 de persoane aduc minute în șir de urale și aplauze ca tribut pentru melodiile cîntate. Însă puțini știu versurile pe care artista le murmură pe scenă și mult mai puțini încearcă să le îngîne. „Hai tată, fă și tu un efort”, spune mititica aproape adormită în brațele părinților cînd aude bîlbîiala publicului de la final. Înainte de plecare, ridicată pe vîrfuri și îmbrăcată într-o rochie albă, o pisicuță alintată de pe scenă făcea cu mîna aparatului de fotografiat.
Adaugă un comentariu