Pe urme de poveste – Frica de eșec, un „motor” suficient
Supliment 6 aprilie 2011 Niciun comentariu la Pe urme de poveste – Frica de eșec, un „motor” suficient 2În 2002 se sărbătorea anul Caragiale și mi se părea o ocazie perfectă pentru a vizita locul în care s-a născut scriitorul. Cam asta a fost toată ideea, nimic mai mult în afară de un pretext și o pornire pe care o aveam ca orice jurnalist aflat în primii ani de meserie. Simțeam că un reportaj bun poate să apară și dacă te dai pur și simplu jos din tren într-o gară, într-un oraș sau sat și cauți povestea în orele pe care le petreci acolo.
Să cauți povestea într-un loc despre care nu știi nimic este partea cea mai frumoasă a meseriei pentru că, de cele mai multe ori, ocazia asta nu există, subiectele sînt „livrate” de context, evenimentele în desfășurare sau șefii redacției. „Metoda” asta a descoperirii unui loc despre care nu știi nimic nu e nouă, o descoperisem în cele „175 de minute la Mizil” ale lui Geo Bogza sau într-„O duminică la Titu” a lui Cornel Nistorescu.
Pentru mine era o încercare, de care mi-era frică și căreia nu-i vedeam o finalitate clară. Dar în jurnalism frica de eșec are un rol important și te împinge la creativitate. Așa că am plecat spre „Caragiale”, fostul Mărgineni, și am coborît pur și simplu din tren căutînd ceva. Și-am tot căutat notînd aproape tot ce făceam, ce întîlneam, ce vedeam, mai mult dintr-o frică de eșec. Spaima că n-o să am ce să scriu mă făcea să nu treacă nimic pe lângă mine fără să rămînă notat în carnețel. Nu mi se întîmpla nimic special, spectaculos, senzațional. Poate doar vizita în închisoarea Mărgineni mă mai făcea să sper că reportajul poate să aibă ceva interesant, dar nici de asta nu eram foarte sigur.
Așa că am plecat de-acolo dezamăgit, fără o idee clară a ceea ce aveam să scriu, dar cu multe nume, personaje și întîmplări notate. Pe tren, tot recitind notițele, mi-am dat seama de fapt că întîlnisem, printre zecile de oameni, trei care aveau aceeași poreclă: „Dumnezeu”. Trei personaje distincte care locuiau în trei părți reprezentative ale comunei: pușcăria, țigănia și colonia foștilor muncitori la întreprinderea de armament de la Mija. Așa am hotărît să-mi construiesc povestea, în jurul celor trei și folosindu-mă de pretextul sărbătoririi lui Caragiale în „construcția” textului pe modelul unei piese de teatru. Restul sînt detalii.
Liviu IOLU
Adaugă un comentariu