Capitala care și-a scris istoria în umbra României Mari
Iași, capitală de război 8 decembrie 2011 Niciun comentariu la Capitala care și-a scris istoria în umbra României Mari 377Orașul din sînul Moldovei ar fi avut o istorie tumultoasă și dacă nu ar fi fost vreodată capitala țării. Acesta a fost locul în care s-au pus pietrele de temelie pentru ambele uniri, dar și citadela în care prezența anti-unionistă și separatistă a fost cea mai puternică. Privind astăzi în urmă, Iașul arăta ca un oraș puternic, care a renunțat, sub mantia unui patriotism contagios, la recunoașterea mondială. A primit în schimb, de fiecare dată, recunoștința unui popor îndatorat.
1859. LEAGĂNUL PRIMEI UNIRI
„Zi frumoasă cu soare, tot orașul era în picioare de dimineață. Fiecare simțea că în acea zi are să se petreacă un fapt mare, care va lăsa urme adînci în istoria țării noastre”. Așa prefăța Nicolae Andriescu Bogdan alegerile din Iași, de pe 5 ianuarie 1859, în urma cărora Alexandru Ioan Cuza avea să devină domnitorul Moldovei. Iar aproape trei săptămîni mai tîrziu, în urma unui vot și a unei atmosfere la fel de încărcate, în București, Alexandru Ioan Cuza a devenit primul domn ales al Moldovei și al Țării Românești.
Mica Unire s-a realizat într-un context favorabil, în care Marile Puteri (Imperiul Austriac, Imperiul Rus, Prusia, Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei și Al doilea Imperiu Francez, Regatul Sardiniei) au încheiat Convenția de la Paris în 1856. Aceștia acceptau o uniune formală între cele două principate, cu guverne separate și unele instituții ale adminsitrației comune. Și, cum tratatul nu impunea un domn diferit pentru fiecare dintre provincii, acestea l-au ales pe Alexandru Ioan Cuza ca unic domnitor al Principatelor Unite ale Moldovei și Valahiei.
Pînă nu au fost unite și administrațiile, domnitorul încă mai bătea drumul dintre Iași și București pentru a discuta cu guvernele fiecărui principat în parte. La sugestia lui Mihail Kogălniceanu, prim ministru, se intenționa ca ambele adunări ale Principatelor să se întrunească la Focșani. „Pentru ieșeni, izbînda politico-națională din ianuarie 1859 abia acuma începea să contureze măsura sacrificiilor la care erau îndatorați în numele idealului sacru al Unirii. Spre lauda lor, majoritatea covîrșitoare a entuziaștilor a înțeles și a acceptat ideea, că nici un sacrificiu nu era prea mare cînd în joc se afla supremul interes național”, menționează Dumitru Vitcu, doctor în Istorie și membru corespondent al Academiei Române din Iași.
De dragul întregirii
Abia în mai 1859 s-a înființat Comisia Centrală de la Focșani, un organ legislativ care avea rolul sfătuirii domnitorului în treburile statului. Prin urmare, ambele Adunări, atît cea de la București cît și cea din Iași începeau să aibă responsabilități din ce în ce mai reduse. Iar în 1861 s-a renunțat chiar și la sărbătorirea zilei de 5 ianuarie ca fiind cea a realizării unirii, cînd a fost numit Cuza la Iași, în detrimentul celei de 24, care, după spusele din vreme ale lui Kogălniceanu, „a absorbit-o pe cea de la Iași și, a se păstra ambele serbări ar fi a se consacra un separatism, care din ce în ce mai mult trebuie să dispară din legile, din deprinderile și chiar din analele noastre contemporane”.
Doar cînd, la 11 decembrie 1861, domnitorul anunța la Iași, în fața întregii națiuni, că „Unirea este îndeplinită, naționalitatea română este întemeiată. Alesul vostru vă dă astăzi o singură Românie” și-au dat seama ieșenii ce înseamnă această unire completă: o singură capitală.
1866. DE LA ANTI-UNIONISM LA SEPARATISM
Unirea nu a fost însă privită cu ochi buni de către toți locuitorii Iașului. Boierii care își aveau reședința în nordul țării se simțeau amenințați de faptul că urmau să-și piardă privilegiile date de poziția „superioră” pe care o aveau în societate. Astfel, în anii premergători momentului 24 ianuarie 1859, cînd facțiunile care sprijineau ideea de unitate a celor două principate organizau comitetul „Societatea Unirea” și se perindau prin Moldova căutînd susținători, în Iași se cocea o mișcare anti-unionistă.
Acești boieri nemulțumiți s-au strîns în jurul lui Teodor Balș și au început să lucreze în umbră pentru sabotarea eforturilor realizării întregirii naționale. În 1856 au organizat o campanie ideologică în teritoriu împotriva teoriilor pro-unioniste răspîndite de către „Societatea Unirea”. Pentru a-i deruta și mai mult pe moldoveni, au editat un ziar care a devenit organul lor de presă, „Nepărtinitorul”, și în care nu militau pe față împotriva unirii, ci își asumau titlul de susținători ai unei uniri în sens moral și sufletesc, nu a celei politice și administrative.
Nemulțumiri boierești
Mișcarea anti-unionistă, devenită după 1859, separatistă, a avut două momente în care și-a atins apogeul. Primul dintre aceste se regăsește premergător unirii, în 1857, cînd, la comanda lui Nicolae Vogoride, reprezentantul Imperiului Otoman în Moldova, Costin Catargiu, unul dintre ginerii lui Teodor Balș, Nicolae Istrati, și alți moșieri moldoveni, asistați de consulul austriac Godel Lannoy, au încercat să fraudeze alegerile. Văzînd că mișcarea unionistă nu mai poate fi înfrîntă, aceștia au prelucrat listele electorale. Au eliminat din cei 40.000 oameni cu drept de vot din Moldova aproximativ 35.000, doar 4.600 mai putînd să-și exercite opinia și aceia erau toți favorabili caimacanului instaurat ca regim de conducere în principat. Consulul francez în regiune, Victor Place, trimitea un mesaj la Paris în perioada premergătoare alegerilor în care pretindea că indignarea generală devenise atît de mare, „poporul a ajuns la ultimele margini ale răbdării și că, dacă se îngăduie a se face alegerile în condițiile de față, nu mai răspund de liniștea publică”.
Intervenția puterilor europene a adus amînarea cu 15 zile a alegerilor pentru revizuirea listelor electorale însă, în urma unor subterfugii, termenul a fost devansat cu o săptămînă, iar „Societatea Unirea” a îndemnat alegătorii să nu meargă la vot. Astfel au reușit să boicoteze alegerile, iar puterile europene, după o serie de dispute, au anulat „simulacrul electoral” din 19 iulie și au organizat alte alegeri cu liste electorale revizuite la 10 septembrie 1857.
Cu mitropolitul, înainte!
Al doilea moment important al activității separatiștilor a fost aprilie 1866, în contextul abdicării lui Cuza și a dificultăților Locotenenței Domnești (care avea conducerea interimară a statului) de a găsi un principe străin care să guverneze asupra celor două. Considerînd că rolul Iașului s-a diminuat semnificativ pe timpul domniei lui Alexandru Ioan Cuza, separatișii au decis organizarea unui protest la 3 aprilie 1866. Acesta s-a transformat însă într-o luptă de stradă.
3 aprilie căzuse într-o zi de duminică și mulțimea era adunată în curtea Mitropoliei din Iași. Cînd s-a terminat slujba și Prea Sfințitul Mitropolit Calinic Miclescu a ieșit din biserică, oamenii au început să-l provoace, „să meargă împreună cu dînșii la Palat să gonească pe locotenenți. «Jos Unirea», strigau unii, «Revoluție! Nu vă temeți, țineți-vă numai cîteva ceasuri că vin rușii în ajutorul nostru», strigau alții. Și așa, mitropolitul cu cîrja în mînă și cu manta pe umeri, se puse în fruntea lor și gloata de oameni se îndrumă spre Palat strigînd «Jos Unirea! Vină rușii în ajutor!»”, relatează publicația „Vocea Națională” în ediția sa din a doua zi.
Astfel, cei 500 de oameni s-au îndreptat către Palatul Roznovanu, unde era sediul Locotenenței Domnești, și au fost întîmpinați de soldații care o păzeau și între cele două grupări s-a iscat o luptă în urma căreia au murit doi ostași și 15 au fost răniți. Din rîndul protestatarilor au fost uciși 15, 25 răniți, iar mitropolitul a fost rănit și el, adăpostindu-se în pivnița unei case din vecinătate. Pînă la urmă, mișcarea separatistă a fost înăbușită, ieșenii dezicîndu-se de acțiunile acestui grup, care, spun ei, nu reprezenta ideile și voința întregului teritoriu.
1866. ACALMIA DINAINTEA RĂZBOIULUI
Ruinele Junimii
„Precum Bucureștiul este Bucurosul «Le Joyeuse», Iașul ar putea fi astăzi Mîhnitul («Le Triste»). De cînd prin unirea Moldovei cu Valahia s-a ales Bucureștiul capitală a celor două Principate și locul de reședință a Domnitorului, viața pare să fi dispărut din Iași.” Istoricul Nicolai Andriescu-Bogdan se folosea de acest citat din Larousse pentru a prezenta viața din Iași după ce Alexandru Ioan Cuza a plecat împreună cu mulți dintre boieri și personalitățile notabile ale Iașului. Dincolo de influența pe care o avea atunci cînd încă era unul dintre orașele cele mai importante ale țării, Iașul acum începe să sufere și de faptul că principalii oameni de cultură din regiune se îndepărtează de orașul celor șapte coline atrași fiind de către viața Bucureștilor, unde se puteau afla „în miezu’ problemei”.
Alexandru C. Cuza pune în versuri suferința municipiului în momentul în care Iacob Negruzzi se hotărăște să mute sediul revistei „Convorbiri Literare” la București. „Coane Jaques, mă ’nchin cu stimă, la boieri mă dau plecat:/ Am să spun vreo două vorbe, nu vă fie cu bănat,/ Chestiunea-i arzătoare, din pricina burghezimii/ Care stă și bocește pe ruinele Junimii/ Convorbirile ne lasă, Jaques se duce, vai și chiu/ Iașul veselă grădină se transformă în pustiu”.
Acalmia fostei mari capitale a fost ruptă însă în 1866, atunci cînd Alexandru Ioan Cuza a fost înlăturat de Monstruasa Coaliție. Dincolo de mișcările separatiste care au avut un impact și o susținere scăzută în cele două principate, Iașul a avut o tresărire de orgoliu.
Dintre sutele de cereri
În momentul în care, la conducerea țării a fost numit Carol 1, principe de Hohenzollern-Sigmaringen, cetățenii Moldovei au emis o serie de cereri pentru ca cel mai important oraș al Moldovei să nu mai alunece din nou din viața culturală, politică și economică a țării. Acestea au fost prezentate de către primarul Dimitrie Gusti cu ocazia primei vizite a lui Carol la Iași, în august 1866. „În acel an Iașul a avut un număr de 815 cereri, dar poate cea mai importantă este aceea în care doreau ca ungerea principelui să se facă la Iași și ca acesta să stea șase luni de zile pe an în Moldova. Deasemenea, Curtea de Casație e o altă mare promisiune care însă nu s-a îndeplinit”, a precizat prof. univ. dr. Gheorghe Iacob, profesor la Facultatea de Istorie de la Universitatea Alexandru Ioan Cuza (UAIC) și prorector al instituției.
Printre acestea, ieșenii mai cereau ca universitatea să își completeze toate facultățile. Mai mult, aceștia voiau ca să se accelereze construcția șoselelor din Moldova, în special cele dintre Iași și București, și ca averea bisericilor să fie dată în administrarea statului pentru a putea susține financiar și școlile din regiune. La rîndul lor, administrația statului a promis că Școala Militară să va muta la Iași, că vor fi alocați 500.000 de lei pentru „îmbunătățirea pavajului și altele” sau că Prutul să devină navigabil.
Dintre ele, însă, puține au fost îndeplinite, atît cele pe care le-au cerut ieșenii, cît și cele pe care le-au oferit conducătorii țării. Printre cele mai notabile se remarcă despăgubirea în 1880 cu zece milioane de lei pentru „pierderea dreptului de capitală”. Trebuie însă remarcat faptul că Iașul nu a dus niciodată lipsă de voci puternice care să-i susțină cauza în București, și nici de respect pentru gestul făcut în 1859. Celebru este discursul lui A.D. Xenopol, care proclama pe timpul domniei lui Alexandru Ioan Cuza, că „dacă Unirea s-a făcut ea s-a datorat în exclusivitate Moldovei și îndeosebi centrului ei, Iașul, care sîngerează și astăzi de jertfa făcută pe altarul neamului”. Chiar și Carol I, într-un discurs ținut la începutul domniei, se obliga să țină „seama de trebuințele morale și materiale ale Moldovei. Mă oblig după o lungă așteptare, a face a se da Iașilor o răsplătire pentru marile sacrificii, ce acest nobil orașu au făcut cauzei Unirei”.
1916. „ACUM ORI NICIODATĂ”
Exportator de cultură
Iașul nu a fost uitat, dar a fost lăsat încet să-i dispară din splendoarea cu care fusese cunoscut ca „Florența României”. Iar pînă în 1914, a început să redevină un centru cultural important în țară, „prin faptul că Iașul a avut această capacitate extraordinară de regenerare din punct de vedere al culturii. Dintotdeauna personalitățile au tras înspre capitală, dar faptul că s-au format întotdeauna alții la fel de buni în locul lor este poate mai important decît plecarea primilor”, menționează dr. Remus Zăstroiu, cercetător științific principal de gradul I la Institutul de Filologie Română „A. Philippide” din Iași.
Cînd a izbucnit însă Primul Război Mondial, românii de pretutindeni aveau un singur ideal: realizarea unirii mari. În fruntea lor era un rege „pe care istoria îl privește ca fiind unul slab, pentru că nu avea acele calități care fac, de regulă, un rege să stăruie în memoria colectivă”, apreciază lect. univ. dr. Ovidiu Buruiană, de la Facultatea de Istorie a UAIC. Însă, pînă și acesta, impresionat de voința poporului, dorea atingerea țelului unirii tuturor teritoriilor. Totuși, Consiliul de Coroană întrunit la Sinaia în 1914 a declarat neutralitatea României într-o primă fază. Au urmat doi ani în care intrarea țării în război a fost cerută atît de Puterile Centrale (Germania, Austro-Ungaria și Italia) cît și de Antanta (Anglia, Franța și Rusia), cele două facțiuni beligerante. Însă exista o stare de incertitudine, dat fiind faptul că regele era de factură filogermană iar regina cu afinitate spre Rusia. Pe de altă parte, și opinia publică, împreună cu majoritatea cercurilor politice, era de părere că alegerea cea mai bună ar fi de partea Antantei deoarece urmăreau eliberarea Transilvaniei și a Bucovinei. Existau însă și voci în lumea politică ce rîvneau la o alianță cu Puterile Centrale, avînd în vedere pericolul reprezentat de ruși și eliberarea Basarabiei.
Pe drumul Iașului
Sub deviza „Acum ori niciodată”, România a intrat totuși de partea Antantei la data de 14 august 1916. În aceste sens, regele Ferdinand a trebuit să-și calce pe inimă și să se alieze cu inamicii țării în care s-a născut. „Bietul rege, de la mijloc, se uita cînd la unii, cînd la alții. El tare ar fi vrut să se alăture Puterilor Centrale. Dar, undeva în spate, la biroul de alături, veghea și era foarte atentă, M.S. Regina Maria”, amintește scriitorul Ion Mitican. Iar în acest context trupele românești au intrat în război în noaptea de 14 august, trecînd frontiera cu Austro-Ungaria.
Fiind însă înconjurați de Bulgaria, Austro-Ungaria și de un batalion german venit tot la sudul granițelor noastre, și ținînd cont de repetatele înfrîngeri din Transilvania suferite de armatele române, conducerea țării a fost nevoită să ia niște decizii radicale. Văzînd cum nemții se apropie de București, aceasta a hotărît mutarea ministerelor, instituțiilor principale, a tezaurului și, într-un final, a familiei regale către Iași. Plecarea primului ministru Brătianu din București, pe 20 noiembrie, a fost conștientizarea renunțării luptei pentru păstrarea capitalei.
Astfel, pe 6 decembrie, Bucureștiul cade sub conducerea Puterilor Centrale, mare parte din populația Munteniei și Olteniei spre nordul țării și Iașul se transformă din nou, în capitală.
1916 – 1918. SUFERINȚA UNEI CAPITALE
Un oraș prea plin
Au trecut mai mult de 50 de ani de cînd Iașul a fost unul dintre punctele centrale ale țării. Demografic, acesta avea undeva în jurul a 100.000 de mii de locuitori în momentul în care au început să sosească trenurile cu refugiați din țară. La 6 decembrie însă, cînd administrația se instalase și numărul refugiaților care veneau a început să scadă, capitala de război număra undeva în jurul a 300.000 de locuitori, fără a contabiliza și soldații care tranzitau, periodic, orașul.
În mod concret, pînă la începutul lunii decembrie s-au închiriat toate locuințele libere din Iași, iar după această perioadă, fiecare dintre cetățenii care dețineau un spațiu în care se putea locui erau îndemnați de către primarul Gheorghe Mârzescu să îl împartă cu cîte un refugiat. „Acum 95 de ani, pe vremea aceasta, refugiații umpluseră Iașul. Vă închipuiti că au ajuns să stea pînă și în cotețele porcilor, cei care au ajuns mai tîrziu. Nu exista nici măcar un serviciu de primire. Mergeau toți la primar, la el acasă, și el mai suna pe cineva, mai rezolva cu cîte un loc. Condițiile au fost foarte grele”, povestește scriitorul Ion Mitican.
Dacă mulți dintre refugiați nu erau mulțumiți de felul în care arăta noua capitală, nici ieșenii nu apreciau felul în care s-a transformat orașul. După cîteva luni de la retragerea în nordul țării, nici proprii cetățeni nu mai puteau recunoaște aleele pe care se plimbau nu cu mult timp în urmă. „Starea deplorabilă în care a ajuns îndeseobi stradele și clădirile publice ale acestui oraș, inspiră o adevărata jale. Nu putem spune că înainte de a servi de capitală și adăpost refugiaților, aspectul acestui oraș, ca întrețienre și curățenie, ar fi fost ireproșabil, dar totuși de pe urma acestei cinste și datorii se constată numai ruină și murdărie… Iașului îi trebuiește o compensație pentru lucsul ce și-l plătește de a servi cu ruina lui de capitală”, nota ziarul „Opinia” la începutul anului 1917.
O pădure de cruci și prea puține cimitire
Din cauza aglomerației mari de oameni și de lipsa posibilității administrăriii acestora, orașul a devenit insalubru și, pe alocuri, de nelocuit. „Cantități mari de gunoaie conținînd mortăciuni, fecale, se depun pe locul viran din stradele Cișmeaua, Păcurari”, mai scria tot „Opinia”, în aceeași perioadă.
Această insalubritate nu a rămas însă fără consecințe. Pe fondul unei ierni geroase, în care oamenii mureau înghețați de frig pe străzi, și a unei lipse acute de hrană, lemne pentru foc, a izbucnit o epidemie de tifos exantematic. „Începutul bolii e brusc. Progroamele sînt: moliciune, cefalee, dureri în ceafă. Boala începe cu friguri și vărsături în timpul primelor trei zile după care survine o stare febrilă care durează, conjonctivele injectate, durere de cap, amețeală, rapidă diminuare a forțelor, cu dureri de picioare, insomnie”, și aceste simptome prezentate în presa vremii erau doar cele timpurii. De cele mai multe ori, cei atinși de boală mureau, adesea în chinuri, iar străzile, bisericile și spitalele erau pline de cadavre. „Zilnic, pe străzile Iașului se vedeau care cu boi și camioane încărcate cu cadavre; s-a ajuns pînă acolo încît trupurile celor morți erau depuse la cimitir unul lîngă altul, în șanțuri lungi. Nu ajungeau sicriile, lipsind scîndurile și nu totdeauna se găsea posibilitatea de a face slujbe religioase”, menționează prof. univ. dr. Ion Agrigoroaiei, de la Facultatea de Istorie a UAIC.
Tifosul, care se transmitea prin pișcătura unui purice, adusese Iașul în genunchi. Doctorii mureau alături de pacienții în spitalele improvizate chiar și în școli, care nu și-au mai început activitatea în 1916, deși anunțaseră amînări de mai multe ori. Bilanțul final al victimelor făcute de boală nu este cunoscut cu exactitate, însă se știe că au murit peste 30.000 de oameni, atît civili cît și militari, încît „tot dealul Galata, care era o pădure nu acoperit cu case cum e acuma, a fost defrișat și din lemnul copacilor s-au făcut cruci”, amintește Ion Mitican.
Marea întregire, la Brătianu
Dacă regele stătea aproape în permanență la Comandamentul de Război și se retrăgea odată cu frontul, regina își petrecea foarte mult timp în mijlocul răniților și a refugiaților, încercînd să îi ajute. În oraș, aceasta își luase locuință fostul sediul al Corpului IV al Armatei, de pe bulevardul Carol, lîngă Școala Militară, actualul Palat al Copiilor, regele stătea în palatul Creditului Funciar Urban, reședința în care a locuit și Alexandru Ioan Cuza iar Ionel Brătianu locuia pe strada Lascăr Catargi, în casele Ralet. Acum, acolo are sediul postul regional al radioului național.
În casa lui Brătianu, primul ministru, aveau loc toate întîlnirile importante pentru viitorul țării. Toți trimișii aliaților din Antanta cît și delegațiile oficiale ale provinciilor românești care încă nu se alipiseră de România veneau întîi pe strada Lascăr Catargi ca apoi să se întîlnească cu regele.
În timp ce oamenii își duceau suferința în oraș, frontul a avansat dincolo de Tecuci, Rîmnicu Sărat și de Focșani. În sprijinul armatei române a venit o delegație din Franța condusă de generalul Berthelot, cu ajutorul căruia țara noastră și-a reorganizat armata și strategia în luptă. În momentul în care părea că avem o șansă de a-i întoarce pe nemți la Mărășești, alături de armatele combinate ruso-germane, în Rusia a avut loc revoluția bolșevică și românii au rămas să se apere doar cu sprijinul delegației franceze. Timp de doi ani de zile, Iașul s-a luptat cu înfometarea în timp ce pe front, soldații se luptau să țină nemții departe de cele șapte coline.
Chiar și în Iași a avut loc o încercare de detronare a monarhiei, de către un grup de bolșevici care și-au luat drept sediu Gara Socola, însă acțiunea lor a fost oprită în ultimul moment în urma unei confruntări în apropierea locuinței lui Brătianu.
***
În timpul celor doi ani de zile cît a fost capitală, Iașului i s-a cerut din nou să facă un sacrificiu patriotic. Să adune țara în casele sale și să-și deschidă magaziile pentru a o hrăni. În timp ce războiul amenința să intre și în nordul țării, oamenii mureau pe capete din cauza frigului sau a bolilor de tot felul. În momentul în care războiul s-a încheiat, Unirea, care s-a stabilit în mica locuință a prim-ministrului Brătianu de pe Copou, s-a înfăptuit. Conducătorul țării a plecat, pentru a doua oară în istorie, din Iași către București, iar în urma sa, orașul era aproape distrus. Și în capitala moldavă nu ajunsese nici un picior de neamț. Însă ieșenii, ca și în 1859, au dat întîiate țării și reîntregirii neamului.
***
Tezaur pierdut peste Nistru
În Iași siguranța nu și-a făcut loc în ședințele Parlamentului, cum au sperat cei din conducerea țării. Deși decizia de a muta tezaurul în Moldova a fost luată încă de la începutul lunii noiembrie, avansarea trupelor germane în amontele Siretului i-au determinat să facă încă un pas. Aceștia ar fi vrut ca tezaurul țării să fie trimis fie către Anglia sau Franța, sau chiar și în nord, la aliații din Danemarca, însă singurul culoar rămas sigur a fost cel către Rusia. Pînă să fie trimis însă, acesta a stat o lună de zile la Iași, fiind depozitat, în principal, la Banca Națională, valorile culturale fiind ținute la Biserica Trei Ierarhi, iar ce a mai rămas nedepozitat din aur a fost trimis la Clădirea Vămii.
Între 12 și 14 decembrie 1916 a plecat primul tren de 17 vagoane care cuprindea majoritatea aurului țării, printre care și bijuteriile Reginei Maria, către Moscova. Presați de către armatele germane și în urma luptelor grele care se dădeau la Mărăști, Mărășești sau Oituz, frontiere la care puterea combinată a armatelor române și a celor rusești reușeau să reziste, s-a decis trimiterea unui al doilea transport. Între 23 și 27 iulie, 24 de vagoane care cuprindeau restul aurului rămas în țară, arhiva, titluri, depozite și alte valori ale Băncii Naționale au luat drumul Rusiei.
Dar revoluția bolșevică care s-a iscat într-o Rusie măcinată de probleme financiare a făcut ca legăturile diplomatice dintre țara noastră și vecinii răsăriteni să se rupă, iar aceștia din urmă au decis sechestrarea tezaurului și nici pînă în prezent acesta nu a fost restituit în totalitate.
Iulia CIUHU
Cătălin HOPULELE
Adaugă un comentariu