Noaptea dintre ani în care a ars Ciurea
Iași, capitală de război 8 decembrie 2011 Niciun comentariu la Noaptea dintre ani în care a ars Ciurea 54În noaptea zilei de 31 decembrie, în gara din Ciurea, gerul tăia în carne vie. Iar oamenii stăteau adunați unul în jurul celuilalt, bîrfind, încercînd să se încălzească. Țara era în degringoladă, dar sosise vestea că, de la francezi, a venit un general cu un batalion de soldați, medici și strategi, ca să ne ajute să ținem Iașul. Pentru că, peste o săptămînă, se împlinea o lună de zile de cînd a căzut Bucureștiul și nemții treceau prin fortărețele noastre cum trece cuțitul prin unt.
De fapt, de aceea se și adunaseră oamenii în gara din Ciurea. Zgribuliți, înfrigurați, așteptau să vină trenul „de etape”, care cobora dinspre Iași către orașele din apropierea frontului, ca să culeagă refugiați, soldați, corespondență și trupurile celor care nu se vor mai întoarce acasă. În seara de 31 decembrie, trenul se întorcea dinspre Bîrlad, pentru că nodul feroviar de la Tecuci căzuse. Era și mai lung și mai aglomerat decît de obicei, avînd în jur de 26 de vagoane pline pînă la refuz de refugiați care voiau să-și petreacă prima zi din nou an în Iași.
„Lăsați-mă la frînă!”
Primii care au țipat au fost mecanicii, dar noaptea avea să se umple în curînd de alte sute de voci înspăimîntate. Frînele, care fuseseră verificate la stația anterioară, la Bîrnova, nu reușeau să frîneze trenul pe dealul care cobora înspre gara din Ciurea. „Lăsați-mă la frînă! Lăsați-mă la frînă”, strigau oamenii de la căile ferate, din fiecare vagoane, încercînd să ajungă la capătul fiecăruia dintre acestea pentru a bloca roțile cu frîna de mînă. Dar n-au putut să treacă. Prinși în vîltoarea apropierii de Iași, oamenii se bucurau că ajungeau acasă atît de tare încît au început să chiuie, să urle, să cînte și nimeni nu îi băga de seamă pe cei care încercau să le salveze viețile.
În gara din Ciurea, liniștea fusese întreruptă de un tren militar, garat la prima linie, care trăgea, printre vagoanele cu muniție, și cîteva tip cisternă, cu motorina necesară pentru frontul din sudul Moldovei. Oamenii se uitau curioși la militarii care abandonau posomorîți, îndoiți de ger, singurul refugiu din toată România, Iașul. Cînd au văzut din vîrful dealului apropiindu-se trenul cu refugiați, istoricii spun că au început uralele, fiindcă acela trebuia să fie ultima garnitură „de etape” care venea spre Iași în iarna dintre 1916 – 1917.
Bucuria nu le-a fost însă de mare durată. Trenul care venea dinspre Bîrnova era scăpat de sub control iar coborîrea văii l-a adus la o viteză extremă. Și cum prima linie era ocupată, macazul era pus să trimită fiecare tren care urma să intre în gară pe „abătută”. Altfel, poate ar fi rămas pe șine, pentru că linia întîi se continua pe un platou drept cît vedeai cu ochii. Pe „abătută” însă, au încăput doar locomotivele și primul vagon. Restul s-au răsturnat grămadă și au intrat și în garnitura de pe prima linie a gării din Ciurea. Cei dintîi au murit cei, care, în graba de a ajunge la adăpost, veneau acasă pe tampoanele dintre vagoane.
Alți 800, poate chiar 1000, au murit în flăcări. Nici pînă astăzi nu se știe exact dacă explozia s-a pornit de la vagoanele cisternă ale trenului militar sau de la lampioanele cu gaz care luminau drumul spre casă a refugiaților. „Noaptea dinainte, cei care au scăpat cu viață, fugeau ca disperații înspre Iași. Sînt niște descrieri care spun că în gara Iași cînd au ajuns, erau negri, speriați, mamele își pierduseră copiii, a fost un dezastru. Toți aceștia au fost recuperați, întinși în spatele gării Ciurea și îngropați tot acolo. În noaptea din Ajunul Anului Nou copiii din sate cîntau «mîine anul se-noiește, să vă găsim înfloriți ca merii, ca perii» și, într-adevăr, ei erau de-acum în pămînt, să dea naștere plantelor”, își amintește scriitorul Ion Mitican.
Astăzi, în Ciurea nu mai sînt nici zece oameni care să-și aducă aminte de noaptea în care s-a petrecut cel mai grav accident feroviar din istoria țării. În spatele gării, unde a fost cimitirul comun în care au fost îngropate toate cadavrele, a rămas doar un pămînt uscat, arid, de pe care nu se ridică decît o mînă de pini. În juru-i, un gard de sîrmă ghimpată se contorsionează și nu lasă pe nimeni să intre. Pămîntul a fost revendicat, osemintele luate și mutate într-o groapă comună, unde s-a ridicat și-un monument în amintirea celor care nu au mai ajuns, de anul nou, acasă.
În urma lor, pe parcela din spatele gării, n-a mai crescut nimic de 100 de ani.
Adaugă un comentariu