Din Protopopești, oamenii nu pot pleca nici dacă vor
Moldova de după dealuri 7 iunie 2012 Niciun comentariu la Din Protopopești, oamenii nu pot pleca nici dacă vor 642Protopopeștiul este copilul orfan al Moldovei. Iașul l-ar înfia, că-i e aproape, dar mîna care a trasat linia dintre județe l-a trecut pe partea Vasluiului, care, ca părinte adoptiv, nu-i dă nici măcar bani să treacă strada. În juru-i pădurile se strîng, de parc-ar vrea să-l sugrume, iar puținul pămînt pe care oamenii îl pot lucra trebuie să-l împartă între ei. Degeaba ar vrea să se extindă, să încerce o agricultură modernă, căci plugurile li se înfundă în desișul care-i împresoară din toate direcțiile. „Satul acesta nu-i uitat doar de lume, ci și de Dumnezeu”, spune doamna Angelica. Pe bătrîni însă nu-i interesează. Celor care au stat aici de mai bine de jumătate de secol nu le mai pasă că cea mai apropiată gară e la zece kilometri de mers prin pădure, la Iași nu merge nici un maxi-taxi și spre Vaslui e o singură mașină care pleacă dimineață și se întoarce seara. În această izolare s-au născut, au trăit și vor muri împăcați.
’Nea Ion iese cu pași mici și grăbiți din gospodăria cu gardul proaspăt vopsit în verde. E scund, n-are mai mult de 1.60 metri și pășește apăsat pe drumul care străbate buricul satului. Cară în mîna dreaptă un sac greu cu grăunțe, care atinge la fiecare cîțiva pași pămîntul bătătorit. S-a pornit să treacă hotarul, spre Iași, să meargă la moara din Poiana cu Cetate, ca să se-ntoarcă cu vreo zece kilograme de făină la soție, să pună de-o mămăligă. Lui ’nea Ion îi plac oamenii care mănîncă mămăligă cu ceapă, „ei sînt adevărații săteni. Uite la ăștia care-au început să facă niște case. Stai și te-ntrebi, ăștia ce mănîncă?”. Bătrînul rîde zgomotos, tîrîind sacoșa cîțiva metri pe jos. Dar zîmbetul îi piere la fel de repede de pe față cînd ajunge în dreptul unui gard care stă despicat și cuprins de vegetația care se revarsă pe deasupra-i. „Ce-or fi avut cu gardul ăsta de-au venit și l-au smuls, nu știu. Păzea și el ograda, asta era menirea lui. Aici locuia odată un bătrîn tare simpatic. Ion îl chema”, spune acesta uitîndu-se lung înspre pădurea care adăpostește Poiana cu Cetate și mărind pasul.
Casa de care zicea ’nea Ion stă aproape să se dărîme, acoperișul aglomerat de vegetația care i s-a strîns deasupra pare că se închină, aplecîndu-și țigla pînă la nivelul ierbii dese de jos. Iar în fața ferestrelor, zăbrele lungi de peste doi metri lipesc burlanul de pămînt, ca-ntr-o închisoare. E greu să crezi că-n casa aceea neprimitoare au locuit odată oameni, dar ’nea Ion mai întoarce odată capul, uitîndu-se înapoi, și începe să fluiere un cîntec de jale. S-a născut în Protopopești în urmă cu 64 de ani și și-a petrecut o bună parte din viață lucrînd în Arad, la uzine. S-a întors înapoi însă de vreo 20 de ani în sat, dar e o decizie pe care astăzi o regretă. „Altfel se măcinau lucrurile dacă nu mă întorceam, altfel trăiam acuma. E greu, e foarte greu pentru toți din sat, de la ăi mai tineri care au rămas să se zbată aici pînă la noi. Eu creșteam la o vreme animale. Uite!”, și mîna se întinde pe dealul din dreapta noastră, de sub buza pădurii, „alea sînt ale mele. Dar vreau să le vînd, am 120 de capete, vreau să iau alte animale să le țin mai aproape de casă, că m-au ajuns și pe mine vremurile”.
Mă despart de bătrîn la ieșirea din sat, cînd el s-a înhămat la povîrnișul anevoios care-l ducea spre pădurea ce adăpostește Poiana cu Cetate.
Cu rădăcini bine-nfipte
În spatele gardului mic al primei case pe dreaptă, de la intrarea în sat, Ion Baciu și-a crescut copiii cu dragoste de pămînt. Unul dintre ei a absolvit liceul agronomic din Iași iar celălalt universitatea de același profil și s-au întors să se-ngrijească de cele 50 de hectare din jurul casei împreună cu tatăl lor. Ion Baciu este unul dintre puținii oameni din sat care au încercat să „schimb mersul lucrurilor”, cum spune mîndru. Îmi vorbește despre o agricultură modernă, dar apoi se oprește scrîșnind aproape din dinți. „Lumea trăiește aproape arhaic aici. Sînt multe lucruri pe care oamenii nu le știu. Și-apoi, sîntem între păduri, am vrut eu să fac mai multe, să iau un proiect pe bani europeni, dar unde să te extinzi cu agricultura aici, cînd dai peste tot de pădure? Pămînturile sînt puține și e strîmt. Eu aș vrea să mă extind, dar unde să mă duc?”. La o palmă de capul bărbatului din fața mea trece în viteză o vrabie. Se oprește pe colțul casei, avînd în cioc o crenguță mică.
Ion Baciu n-a vrut niciodată să plece din satul natal. A plecat unde i-a venit repartiția în comunism, dar de atunci s-a întors înapoi în Protopopești. N-a făcut-o din vreun orgoliu al moștenitorului sau dintr-o dorință de a continua pe urmele părinților, ci a făcut-o pentru că așa i s-a părut normal. „M-am căsătorit, mi-am făcut case, mi-am luat teren și animale”, declară acesta exaltat. Pentru el, lumea a început și s-a închis în satul încercuit de pădure.
Fuga pe loc
Pe ulița centrală din Protopești nici vîntul nu bate. Auzi de după garduri un radio care țipă un meci de fotbal dar soarele amiezii i-a alungat pe toți în gospodăriile răcoroase. Dar doamna Ileana stă pe cîmp, la cei 77 de ani ai săi, și plivește buruienile care s-au născut între porumbul de-o șchioapă. Bătrîna stă în partea de sus a satului, unde mai are cîteva voci de copii care să-i aline singurătățile. Aici, spre miezul așezării, doar școala îi mai scoate pe prichindei la drum și pe săteni în spatele gardului, urmărindu-i cu bucurie „E foarte greu și sîntem foarte necăjiți, acesta e adevărul. Păi uitați, cît a fost CAP-ul am lucrat, toată viața mea am muncit, și mi-au dat drumul ca acuma să stau cu o pensie de 300 de lei dintre care 200 să îi dau pe medicamente. Păi mai trăiește taică. Uite și la femeia asta de peste drum”, îmi spune doamna Ileana ridicînd sapa înainte. „Bărbată-su e plecat în America și are grijă de doi copii, îi plimbă peste tot cu ea. Muncește săraca cît poate, dar ce-o să poată să facă, cît o să poată să trăiască și ea? E tînără, dar la ce-o ajută?”, se plînge bătrîna.
Pentru că cea mai mare problemă a sătenilor nu e faptul că le pleacă tinerii, ci că, la rîndul lor, ei nu-i pot urma nici dacă ar vrea. Cea mai apropiată gară de sat e cea din miezul pădurii dinspre Poiana cu Cetate, la Bîrnova, dar pînă acolo sînt zece kilometri de mers pe un drum anevoios. Curse de mașină spre Iași nu mai sînt nici ele de vreun an de zile, și atunci făcea „unul Manole, din sat, cîte o cursă pe zi. Dar mergea la negru și l-au prins de cîteva ori, așa că acuma, că e și bolnav cu inima, stă acasă”, spune doamna Ileana, aducîndu-și mîinile la piept ca-ntr-o rugăciune și lăsînd sapa să-i scape între păpușoi.
Oamenii s-ar putea îndrepta spre Vaslui, chiar dacă e o singură mașină care face cursa, dimineață, însă „e foarte departe. Eu am lucrat trei ani de zile în Iași și făceam naveta pînă la gară și-napoi. Am ajuns la un moment dat să plătesc un om să mă aștepte după-amiază, cînd mă întorceam, cu calul și căruța mea la gară și să mă ducă dimineața”. Din spatele gardului abia o poți vedea pe Angelica Paviliu, o femeie scundă, de 50 de ani, educatoare în sat. Pînă să mă întorc spre ea, își pitește capul după scîndurile vopsite în culori vii. Cînd deschid poarta, o văd fugărind două rățuște mici prin curte, încercînd să le ducă la o clocitoare.
De dragul abecedarului
„Singurul lucru care s-a schimbat în ultimii zece ani în satul ăsta e legat de telefoane. Înainte, ca să dăm un telefon, trebuia să pierd o zi ca să merg la Tăcuta, să dau aviz telefonic, să aștept vreo două-trei zile, și apoi să mă duc din nou să vorbesc”, spune femeia rîzînd, în timp ce încerca să-și aprindă o țigară. S-a născut în satul de la periferia județului Vaslui și ar fi vrut poate să plece, cum fac „toți tinerii de azi, care uită să se întoarcă, după ce și-au cîșigat un bănuț și să-și facă aici cuibul. Dar soțul meu venit aici cînd a terminat liceul pedagogic, cu repartiție guvernamentală, și s-a legat de sat mai mult decît mine. Eu aș fi vrut să plec, dar el nu a vrut”. Și apoi, au fost copiii. De dragul vocilor din sat femeia s-a hotărît să nu plece niciodată și să-și ducă bătrînețea sub nucii stufoși care îi cresc în curte. Însă își dă seama cîte greutăți presupune izolarea în care trăiesc oamenii din Protopopești. „Sînt persoane care au animale acasă, dar care preferă să dea laptele la porci, că n-au ce face cu el. În sat n-ai cum să-l vinzi, sînt cumva oameni rupți de realitate. Trăiesc într-un fel tot ca acum 50-100 de ani. E dificil”, spune femeia stingînd țigara de-o lespede sprijinită de peretele casei.
Se teme însă că distanța foarte mare față de un oraș o să-i îndepărteze atît de mult pe tineri, încît școala, care a fost modernizată printr-un program european anul acesta, o să devină, cu timpul, muzeu. Pe băieții ei spune însă că nu îi va prinde niciodată prin sat. Amîndoi sînt absolvenți de medicină la Iași, dar nici unul n-a vrut să urmeze medicina de familie și să vină în comună măcar, dacă nu în sat. Mai mult, au încercat chiar să o convingă și pe mama lor să urce pentru ultima oară culmea care pleacă din Protopopești spre Iași și să se stabilească acolo. „Soțul meu se consideră deja de aici, și la cît de mult îmi plac copiii, cum aș putea să plec? Cineva trebuie să-i învețe carte și pe micuții de la țară.”
***
La ieșire din Protopopești, ’nea Ion se întoarce agale de la moară. Pasul întins s-a tranformat într-unul legănat, obrajii au căpătat o roșeață tomnatică și la braț poartă făina proaspăt măcinată ca pe-un nou-născut. Dincolo de orice regret, ’nea Ion s-a împăcat cu soarta care l-a făcut să-și planteze rădăcinile în satul de pe hotarul dintre Iași și Vaslui. Nici de distanță nu se mai plînge „avem «privați» și la noi, avem aer și-avem liniște. Dacă vrem, ne mîncîm unii între alții și aici. De ce ne-ar trebui și altceva?”
Adaugă un comentariu