În Oroftiana s-au ascuns, odată, rușii
Moldova de după dealuri 7 iunie 2012 Niciun comentariu la În Oroftiana s-au ascuns, odată, rușii 933Ba că e o comună pe care au sufocat-o rușii după războiul din ’45, ba că e un cătun din care nu poți ieși iarna decît cu gîndul. Asta se vorbește despre Oroftiana, sat din județul Botoșani aflat la granița cu Prutul, loc ascuns de o pădure care pare că nu duce nicăieri și se oprește exact la vamă. Granița însă a fost trasată cu forța acum aproape 70 de ani și a tăiat satul în două, lăsîndu-i pe oameni fără „pămîntul dulce românesc” și cu cu un dor mare de ducă.
Neînvățați cu chipuri străine decît în perioadele în care Prutul se revarsă și vin aici ajutoare, sătenii din Oroftiana își urcă privirile curioase deasupra porților dacă se întîmplă să audă glas necunoscut pe ulițe. Rînduiala locului cere să dai „bună ziua la orișicare”, dar dacă întorci privirea către gospodării, ca să scoți o vorbă, capetele de după gard se lasă dintr-o dată în jos și rămîn ochii lucind printre scînduri care continuă să privească iscoditor.
Lămurit lucru, oamenii din Oroftiana nu sînt deprinși cu alte suflete decît ale lor. ’Nea Gheorghe Vieru sau moșu’ Ghiu, cum îi spun sătenii, e veteran de război. A văzut „atîția morți și am atîtea amintiri urîte, încît nu vreau amu’ să dau socoteală”. Cu un ochi nu vede bine, a dat în „orbul găinilor” și încearcă să ghicească de după gard, cine îl scoate în drum „la ora asta, cînd vin vacile de la gireadă”. „Vă spun eu că satu’ ista nu mai este ce-o fost, nici lumea din el, tăți s-o înrăit. Eu am trăit vremuri grele, cumplite, dar parcă n-o fost ca acuma”, răbufnește moșu’ Ghiu, încercînd să-și stăpînească tusea care îl gîtuie. Știe multe povești despre sat, istorisiri pe care doar el le cunoaște, dar nu vrea să le spună, zice că îl chinuiesc prea tare, „și-așa că nu pot dormi nopțile, măcar să nu am coșmaruri”.
Nepoții risipitori
În spatele meu rămîne o mînă de case, printre care și a lui ’nea Gheorghe, iar de la răscruce, unde odinioară era o troiță, drumul înspre Prut o taie la dreapta, cel înspre Oroftiana de Sus, la stînga. Pe aleea strîmtă, care urcă spre rîu, vin oamenii de pe cîmp cu vitele legate de coarne cu sfoară, tîrîndu-și agale „papucii de gumă”. Bărbații duc mîna la pălărie și coboară capul în semn de salut, iar femeile se mulțumesc să-mi răspundă tresărind dintr-o dată, „săru’ mîna, maică”. Apoi rămîn cu privirea în spate, urmărindu-mă pînă fac colțul și nu mă mai zăresc.
De-a dreapta și de-a stînga drumului sînt case de sub ale căror porți nimeni nu se mai pitește să pîndească ulița pietruită. Buruienile au năpădit în ogrăzi și pe prispe, iar în unele locuri ajung pînă la geam, cățărîndu-se pe case. Pereții sînt crăpați de la temelie în sus și, din loc în loc, murdari de noroi și găuriți de parcă vreun condamnat și-ar fi ridicat brațele în fața zidului și zeci de gloanțe i-ar fi străpuns trupul. Iar gardurile sînt una cu pămîntul și mușchii s-au urcat pe lemn.
Prin geamul unei case am impresia că zăresc lumină, dar e doar soarele slab care se reflectă în sticlă. Ușile sînt ferecate și de cîteva decenii nimeni nu a mai șters praful de pe prag. „Acolo stătea moș Vasile a lu’ Tănasă, dar a murit săracu’ acuma vreo cîțiva ani, o venit nepoții, o luat ce-o putut, a închis ușile și-a plecat”, se aude o voce din spatele meu. E vecinul lui moș Vasile a lu’ Tănasă care aduce vaca de la păscut. E timpul să meargă să o mulgă, că dacă n-ar avea treabă, ar sta el „să-mi spună mai multe”. Deschide poarta cu grijă și din spatele ei o copiliță blondă țîșnește în ogradă. „Ei, da’i frumos așa, să tragi cu ochiul, măi tată?”, o mustră vecinul care se îmbujorează, mă privește zîmbind ridicînd din umeri și trage iute poarta după el.
Dincolo de rîu, casele arată ca niște furnici care stau răsfirate în jurul mușuroiului ca să păzească firul de apă ce le amenință colonia. Doar că Prutul a revărsat de atîtea ori, încît le-a lăsat doar movila pe care să stea. Tanti Paraschiva își amintește de ultima oară cînd s-a întîmplat asta, acum doi ani. „A fost ca niciodată, atît de mare s-o făcut și a ținut mult, vreo două-trei zile a crescut încontinuu și, pînă a dat în scădere, a durat cam o săptămînă. Dar noi am avut noroc, a mîncat numa’ pămîntul, nu și casele. Cei de prin Lunca și Rădăuți, săracii, au rămas cu mîinile în buzunar și atît”, povestește bătrîna. Norocul lui tanti Paraschiva și a soțului ei, ’nea Mircea, este că între Prut și casa lor, ultima din Oroftiana de Jos, este o luncă adîncă, iar ei stau în deal. „Cum vine apa dinspre pîrîu, se blochează încoace, puțin, pe canal, dar foarte puțină, că la noi este valea de aici”, explică bătrîna ștergîndu-și ochelarii de colțul fustei înfoiate. ’Nea Mircea aruncă mucul de țigară pe podeaua de lut și îl sfărîmă cu piciorul, în timp ce îmi povestește, de parcă aș fi de prin părțile locului, despre fîntînița din poiană „care nu se cunoaște, că e baricadată de buruiene. Iaca pînă acolo se umflă Prutul cînd plouă tare”.
Tanti Paraschiva nu s-a născut pe pămîntul din Oroftiana, a venit aici ca să își urmeze soțul, „că așa era pe vremuri”. A crescut în Suharău, adică în comună, într-o casă care era izolată de restul satului, undeva în cîmp, lîngă un cireș mare unde avea unchiul ei pămînt. „Eram acolo rupți de lume, mereu mi s-a urît de casa ceea”, recunoaște femeia. Dar mereu i-a fost dragă Oroftiana, mai ales că avea o soră aici, Adela, la care venea foarte des. „Aici mai vedeam cîte un băiețel, mai mă îndrăgosteam. De ce crezi tu că veneam?”, îmi face cu ochiul bătrîna, apoi continuă „le spuneam la părinți că vin să o ajut pe soră-mea, că dacă ziceam că merg la întîlnire, nu mă lăsau, dar așa, chiar mă îndemnau: „da, du-te și ajut-o!”. Aveam cîte o șustă de scăpare”, povestește tanti Paraschiva rîzînd. Soțul o privește amuzat și, printre două fumuri din țigara abia aprinsă, îi răspunde: „acuma recunoști tot, că înainte nici dacă te trăgeam de limbă, nu ai fi vorbit”.
În casa lor miroase a brînză proaspăt închegată și după sobă au un maldăr de oale și ceaune. Pe un butuc de lemn stă la răcit un gem abia scos de pe foc care mai îndulcește aerul, dar în care tanti Paraschiva a uitat să mai mestece de cînd s-a luat cu treabă.
Satul din Siberia
’Nea Mircea umblă aplecat de spate, rupe cioclejii (n.r.: bețe uscate de la porumb) de genunchi și îi aruncă în foc, că a pus de-o mămăligă. Își amintește că mergea cu soția lui la jocuri în sat și cîntau lăutarii pînă spre dimineață, erau mulți tineri și „atunci se trăgea nădejdea în flăcăii care veneau din armată, că ăia erau buni de însurătoare”. Iar tanti Paraschiva a venit cu dragă inimă în Oroftiana pentru că „mi-a plăcut foarte mult satul, mai mult decît cel natal. Acum nici dacă îmi dai o casă de aur în Suharău, eu nu mă mai întorc acolo”, spune bătrîna amestecînd în ceaunul de pe plită. Știe și ea că sînt multe case părăsite în sat, „dar înainte era multă lume, mult tineret care o plecat, da’ și bătrîni care o murit și-o rămas casele pustii, nimeni nu locuiește în ele. Și chiar dacă ar avea lumea nepoți, cine crezi că vine? Aici este o zonă foarte izolată, de la Suharău încolo e altceva, ieși mai repede la asfalt, dar la noi… Iarna mai ales sîntem înfundați, e tare greu”, se plînge femeia trăgîndu-și baticul de pe frunte.
Ca ’nea Sănduleanu însă, nu mai cunoaște nimeni satul, asta o spun toți oroftenii. Și unde mai pui că e și om gospodar, are curte îngrijită și nu umblă prin „crîșmele din sat” decît ca să mai vorbească cu lumea, că de de băut, nu bea. În fața casei are trei căpițe de fîn bine clădite, acoperite cu celofan prins în cîțiva pari mari înfipți în pămînt. Sătenii mă îndrumă înspre casa lui din Oroftiana de Sus, „vezi că e ultima din sat, chiar la barieră, dincolo de casa lui vine fîșia, îs ucrainienii”.
Mai tare chiar decît moșu’ Ghiu, care a luptat împotriva rușilor, ’nea Sănduleanu îi urăște pentru că le-a mîncat pămînturile. Bătrînul are cam 70 de ani, e rotund la față și înalt, se ține drept și e mereu rumen în obraji. Respiră repede și sacadat de parcă ar urca mereu un deal cu o povară mare în spate și cînd arată cu brațele înspre locurile care odinioară erau ale românilor, și mai greu răsuflă. „Înainte Oroftiana era comună, avea 7000 de locuitori, acum nici cu tot cu Suharău nu sînt atîția. Uite, aici, după deal, unde vezi cruce ceea”, spune arătînd înspre două bețe de lemn încrucișate, acoperite de copaci, „era biserica din satul Frunza. Oroftiana se întindea pînă hăt-încolo, aproape de Prut. Doar aici era teritoriul nostru, dar atunci cînd o fost războiu’, s-au setat granițile, au venit rușii, au dărîmat tot și i-au trimis pe toți în Siberia. Toți românii în Siberia”, povestește ’nea Sănduleanu dînd din cap de parcă nici lui nu i-ar veni să creadă ce spune.
În locul spre care ’nea Sănduleanu arată cu degetul nu este decît o poiană mare și mai la vale, Prutul. Bucăți din fortificațiile vechi au mai rămas încă, dar sînt înecate de vegetație și mulți dintre săteni știu de „Frunza” doar din auzite.
„Dar matale cum te înțelegi acum cu rușii?”, îl întreb pe bătrîn. Sprîncenele i se unesc într-o încruntătură adîncă și alungă cu mîna primul gînd care îi vine în minte. „Ei, cum să mă înțeleg? N-am eu treabă cu ei. Uite, vezi acolo, jos, acolo e fîșia și partea aia unde sînt copacii era a noastră. Acum e din Ucraina”, îmi răspunde ’nea Sănduleanu, retrăgîndu-se cu pași repezi și mari înspre ogradă.
Casă de împrumut
Satul doarme la ora zece de seară, doar ’nea Ion se întreține la o discuție în fața porții cu „băieții de frontieră”. Stă chiar la ieșirea din sat, înspre pădurea care îl ascunde cînd vii dinspre Suharău. E tare supărat pe noi, pe tineri, pentru că nu mai muncim ca înainte și lăsăm pămînturile de izbeliște. ’Nea Ion din Oroftiana e om așezat la casa lui, țăran respectat în sat, om bine clădit, negru la față pentru că a stat toată viața în soare pe ogor și sprinten la vorbă. „Eu la Revoluție aveam 30 de ani de serviciu, dar murim și nu mai trăim noi vremuri ca atunci. Am fost o viață tractorist, am umblat prin toată țara, pe la Constanța, Timișoara, Giurgiu, Călărași și pe la Timișoara, Giurgiu, Constanța, ăhăă, pe unde n-am mai fost eu”, spune fostul agricultor arătînd cu mîna în zare.
Dar ’nea Ion e refugiat. S-a născut în Lunca, partea cealaltă de Prut și războiul l-a purtat aici, de voie, de nevoie. Nu a venit cu prea multă tragere de inimă, dar nici nu avea să rămînă „într-una din cele nouă comune ocupate de ruși”. Cu timpul însă și-a crescut rădăcinile pe pămînturile din Oroftiana și oricît de departe era trimis în campanii ca să lucreze pe cîmp, tot acasă se întorcea. „Acasă, adică aici, la Oroftiana”, punctează bărbatul.
’Nea Ion este unul dintre sutele de refugiați care au găsit adăpost după război și s-au stabilit în Oroftiana. Într-un sat despre a cărui măreție mai știu doar cîțiva bătrîni care doar privesc de după poartă, dar nu vor să o spună și altora.
Cristina BABII
Adaugă un comentariu