La Fundoaia, vatra satului s-a preschimbat în pajiște
Moldova de după dealuri 7 iunie 2012 Niciun comentariu la La Fundoaia, vatra satului s-a preschimbat în pajiște 737Din satul care se întindea odată pînă aproape de intrarea în pădure, astăzi, doar două femei mai deretică prin ogrăzile cu garduri puse de formă. Ulița care împărțea în două comunitatea este acum acoperită cu iarbă înaltă pînă aproape de brîu, iar cîinii „bat” la vederea oricărui străin, semn că nici ei nu sînt prea obișnuiți cu prezența oamenilor. Fundoaia pare acum mai aproape de sălbăticie decît de Bărc, locul de care îl desparte doar un kilometru și spre care i-au migrat toți locuitorii.
În Bărc, județul Neamț, o uliță prăfuită împrăștie pulberile de colb la fiecare trăsură care apucă unul dintre cele două drumuri în care se bifurcă: unul spre cîmp și celălalt spre pădure. Dinspre cîmp, hîrlețele și lopețile nu mai brăzdează pămîntul, iar sătenii se grăbesc spre case, să se adăpostească de ploaia pe care o anunță norii plumburii și fulgerele tăioase. Dinspre pădure, de acolo unde odinioară era satul Fundoaia, se zăresc în depărtare un văcar și un cioban cu dobitoace la păscut, iar hămăitul gros al cîinilor răzbate prin vîntul care s-a întețit. Ulița se îngustează tot mai mult cu fiecare pas și, la o sută de metri de la ce semăna cu o intersecție, iarba nu pare să fi fost deranjată prea curînd de pașii vreunui sătean. O fîntînă părăsită anunță că, demult, locul arăta altfel, iar poteca se continua pînă la ultimele case care populau locul. Acum însă nu au mai rămas decît două locuințe în Fundoaia.
Distanța de la fîntînă pînă la intrarea în pădure este mică. Dar florile de cîmp, de un galben viu, din iarbă, au crescut la cîțiva metri de arborii care ascund în întunecime vuiete prelungi ale adierilor de vînt. În față, drumul este păzit de niște cîini pe care glasul gutural al unei femei îi oprește cu un „Ia hai mai tăceți odată!”, ca să mă poată primi veselă în timp ce își curăță mîinile de pantaloni. „Poftiți, dar! Poftiți! Noi aici avem mulți cîini, dar nu vă fie teamă, ei nu mușcă pentru că n-au văzut niciodată hoți”, zice doamna Lenuța și zîmbește, lăsînd să se vadă dinții roși de vreme, ca imediat să îngaime un „că pe-aici rar mai calcă picior de om”.
Femeia se întoarce spre zare și, după un gest amplu cu mîna, oftează: „Erau aici pe vremuri 34 de familii. S-au mutat în sat la Bărc, iar locuințele le-au stricat și au luat dintr-însele ce se putea, restul au lăsat aiurea”. Imediat după ’89, locuitorii din Fundoaia s-au mutat în Bărc, cum cei mai mulți lucrau în fabrica de postav de la Buhuși, ca să fie mai aproape. Gospodăriile alcătuiau o uliță mare, iar familiile erau aici cu tradiție, proprietari de hectare întregi de pădure spre nord. Dar „astăzi mai sîntem trei case, iar una e paradită tare, nu o mai locuiește nimeni”, îmi povestește doamna Lenuța.
„Unde să te duci?”
Din satul de altădată, azi a mai rămas doar preocuparea puținilor locuitori pentru creșterea de animale și roadele pămîntului. Doamna Lenuța locuiește împreună cu soțul și unul dintre cei șase copii, care are probleme de sănătate. Din pensia ei de „trei milioane, a bărbatului de două și ajutorul de două jumătate al copilului” le rămîn bani lunar, pe care îi păstrează la CAR, „pentru mormîntare, că acușica o să vie vremea”. Bordeiul sărăcăcios este la fel de înclinat ca pămîntul pe care a fost acum zeci de ani ridicat, iar ușile sînt strîmbe și ele. Femeia nu se plînge de traiul simplu, „pentru că avem animale, vacă juncă în cireadă, iapă în pîrîu, opt oi la stînă, dar ne și-ajută copiii. Băiatul de la Buhuși vine vinerea și mai prășește”, iar iarna aduce mașini cu care să le desfunde drumul. La 74 de ani, de 48 de cînd s-a măritat, a învățat să numească hectarul de pămînt „acasă” și să îl trudească nu după puteri, ci „cot la cot cu moșneagul”.
Șopronul este încărcat cu lucerna pe care femeia a strîns-o mai mult singură anul ăsta. Își amintește că, în sat, țăranii încărcau șurile cu fîneț pentru animale, pînă să plece în Bărc, sau mai departe, unde și-au vîndut dobitoacele ca să stea „mai la lume”. Doar doamna Lenuța nu s-a mutat. „Unde să te mai duci?”, mă întreabă cu amărăciune, cînd „nu are cine rămîne în casă dacă noi murim și cît om mai trăi ne ajunge ce-am strîns o viață”.
Iar fasolea pe care a îngrijit-o de cu primăvară o să-i ajungă pentru multe blide de mîncare, la vară, cînd nepoții o să-i umple casa. „Asta-i viața omului, frumoasă. Cît e tînăr e sănătos, dar nu îi nimeni sănătos acuma la noi, eu îs bolnavă, iar moșneagul și mai și. Dar parcă poți să nu faci treabă? Mi-am pus copiii la cale, de murit pot să mor mîine”, rostește bătrîna aproape șoptit.
Doar munca e aceeași
înă la cealaltă casă a satului de odinioară, iarba este înecată pe jumătate în glodul care s-a făcut din cauza ploii, cu o seară înainte. Spre sud, ciobanul și-a adunat în jur toți cîinii turmei, în timp ce oile au împrăștiat pete ba albe, ba negre, pe întinderea deluroasă. Alături se văd dărăpănăturile unei case lăsate în paragină, iar din gardul care împrejmuia cîndva așezarea a mai rămas conturul pămîntiu al locului pe care nu a mai crescut iarba. Cea de-a doua casă arată mult mai îngrijit, iar grădina plină cu flori nu lasă privirea să cadă pe acoperișul cu țigle lipsă. Cîinele, care „bate” mai-mai să rupă lanțul, aduce în ușa locuinței o femeie plină, care face un semn cu mîna, în timp ce se apropie de gard. „Nu vă uitați că nu e perfect, că și eu îs bătrînă”, îngaimă tanti Marghioala pe un ton distras, în timp ce ne studiază cu ochii ageri ai omului care nu a mai văzut demult picior de străin. „Am fost la prășit și cînd am văzut ce nori vin afară, m-am întors. Acu haideți să vă dea mătușa un pahar de vin”, spune ca pe-un îndemn, în timp ce desface cîrligul porții șubrede.
După ce desfășoară pe masa din curte o mușama, pe care cîndva erau desenate cîteva flori, femeia își proptește privirea pe copacii cu crengi plimbate de vînt și, după un moment de liniște, mărturisește că „mi-e bine aici, că am pămînt, muncesc, am oleacă de pensie, nu multă și mă descurc destul de bine, am fetele care nu mă uită”. Femeia de 82 de ani admiră zilnic priveliștea pădurii de mai bine de 45 de ani. „Poate vă gîndiți voi că stau la capătul lumii, dar mai acum vreo 20 de ani eram chiar în mijlocul satului”, mă anunță fără să-mi dea timp să privesc locul. În fața casei, un brad zvelt își aruncă ramurile pe acoperiș, pe care în cîteva locuri l-a biruit, intrînd cu țepii pînă în pod. „Bradul ăsta l-a pus soțul meu. El a pus doi, da’ unul l-am tăiat, că era drept în geam. L-am batjocorit oleacă, apoi o trecut. Ce, brazi îmi trebuiau mie?”, întreabă bătrîna rîzînd cu poftă, în timp ce face un semn din sprîncene, că i-ar fi ajuns pădurea din față.
Singurătatea, haine grele
Dacă nu ar fi singură, femeii nu i-ar fi greu. „Eu din casa mea nu pot să plec, deși fetele tot mă roagă. Pe mine nu mă lasă inima. Nici iarna. Ce? La oraș nu-i tot omăt?”, îmi spune, apoi oftează. „Au fost peste 30 de familii și canton a fost aici! Peste tot erau doar case, pînă spre pădure. Cînd o venit comuniștii, le-o luat oamenilor pămînturile. Eu mă mir că mai sînt, cît am suferit, că noi am avut pămînt mult și tare-am fost chinuiți. Aveam o livadă frumoasă de meri. A venit și ne-a tăiat-o și au scos-o cu tractoarele”. Nici rugile și nici credința de atunci a femeii nu i-a înduplecat pe socialiști să cruțe vreun petec de pămînt din cele șapte hectare pe care le întreținea cu trudă. „M-am chinuit mult atunci, dar Dumnezeu m-o ținut că am avut credință. Plîngeam și le ziceam să îmi lase măcar livada și nu mă ascultau”, își amintește femeia întristîndu-se. Astăzi, singura legătură cu Dumnezeu este preotul, care vine la sărbători să o spovedească. Ea nu mai poate acum să meargă la biserică, deși în tinerețe nu era slujbă la care să lipsească duminica.
Că în sat nu au mai rămas decît două case a amărît-o pe femeie după ce bărbatul i-a murit, iar ea a rămas singură. Degeaba a primit, după ’89, pămînturile înapoi. Livada nu mai era, nici vecinii cu care să meargă împreună la munca cîmpului sau la vie, iar ea a fost nevoită să dea cinci hectare dintre cele șapte „la asociație”, pentru ca de restul să aibă grijă împreună cu fetele ei, care o mai ajută în vacanțe sau la sfîrșit de săptămînă. „Și eu am fost în rînd cu lumea, nu te uita că acum am numai găini. Am avut vaci, oi, porci, cireada-i ici și le duceam imediat, făceam brînzărie și uneori se și strica de cîtă era de multă, acuma însă de cînd nu mai e moșul nu mai am ce să fac. Fac compoturi, dulcețuri, gemuri, bulionuri, pun pe iarnă. Că am grădină și ar fi și păcat…”, zice bătrîna zîmbind mulțumită.
Fără curent electric și vizitată numai cîteodată de copii, tanti Marghioala întreține gospodăria mai mult de urît, dar serile îi sînt la fel de neplăcute ca și nopțile tîrzii în care nu poate dormi. „Ziua mă iau cu treaba dar cînd intru și-s singură e foarte greu. M-am învățat și fără lumină, dar dacă dorm devreme de cu seară, nu mai dorm după douășpe, apoi uneori nu pot să dorm înspre ziuă”. Singurătatea nu o sperie însă, ci mai mult o împovărează pe femeia care, cu douăzeci de ani în urmă, ieșea pe poarta aceleiași case în mijlocul unui sat. „Pămînturile le-au lăsat pîrloagă cînd au plecat, oamenii ăștia, iar acuma pasc oile pe ele, tot ale lor sau ale celorlalți săteni din Bărc”.
Cînd drumul nu-i era atît de lung din sat pînă acasă, își amintește că a fost prădată de hoți. „Țin minte, cînd trăia moșul, mi s-a furat din găini, curci, cum țineam înainte. Am avut o oaie pe care am uitat-o de partea cealaltă de gard și ne-a luat-o. Dar în rest, acuma nu vine nimeni. Ca să vie pentru așa ceva cineva, pentru furat, se lasă lehamite pînă ajunge-aici”, spune femeia pe un ton serios. O deranjează că „nu ai aici vorbă cu nimeni” și trec, uneori, zile și chiar săptămîni fără să aibă cui adresa un cuvînt. „Eu nu m-am mutat în sat că soțului meu așa i-a stat aici toată familia din timpuri. Au rămas toți în Fundoaia, iar dacă eu aveam un băiat, poate băiatul rămînea și el. Se rade satul ăsta o dată cu noi”, îmi zice bătrîna amintind de mînăstirea de călugări despre care se aude că ar fi existat pe locurile astea înaintea satului.
Și, la fel ca lăcașul de cult a cărui existență nu o poate nimeni dovedi, Fundoaia va fi fost un sat, poate, lîngă Bărc.
Livia RUSU
Adaugă un comentariu