Liliac, cătunul în care morții se îngroapă singuri
Moldova de după dealuri 7 iunie 2012 1 comentariu la Liliac, cătunul în care morții se îngroapă singuri 218Într-un colț al comunei Bahna, oamenii care își ascund părul cărunt sub o pălărie sau un batic spălăcit își duc anii rămași cu prea puține griji legate de lumea care-i înconjoară. Dar refugiul la țară nu este doar al celor nostalgici. Constantin Vortolomei te lasă să-nțelegi că anii de care a încercat să fugă l-au ajuns din urmă și astăzi, în Liliac, scăparea atît de mult căutată alunecă într-o izolare forțată.
De îndată ce cobor din autobuz, singurul lucru care mă întîmpină este lătratul unor cîini din curțile oamenilor și vîntul care mai mătură din praful de pe drum, care în buricul satului se împrăștie pe trei cărări. O apuc pe cea care duce spre un deal nu prea înalt, dar din vîrful căruia se pot vedea pînă și coșurile afumate ale caselor. Ca desprinse din romanele pitorești, acestea stau aliniate cu acoperișul cu țigla pe alocuri crapată și gardul din lemn, și el, pe ici, pe colo, puțin despicat.
De la fabrică, pe cîmp
La una dintre astfel de case o găsesc pe Antomia Elena dînd de mîncare la păsările pe care le ține închise într-un țarc. S-a născut în Liliac și „pe veci tot aici o să fiu”, îmi zice femeia de locul în care și-a trăit o mare parte din cei 57 de ani. Casa, vopsită într-un albastru spălăcit de vreme, a moștenit-o de la părinți, după ce aceștia au murit. La umbra unei vițe de vie, întinsă de-a lungul întregii ogrăzi, se lungește o masă la care doamna Elena mă invită să-mi povestească tot ce știe despre așezarea în care, de mică, a învățat să dea cu furca. „Ăsta e sat bătrîn acum, abia dacă sîntem vreo 200-300 de oameni și ei la bătrînețe. Asta se întîmplă cînd îți pleacă tot tineretul. Restul din sat sînt oameni foarte gospodari, toți au grijă de curțile lor, dar nu se ocupă cu nimic altceva”, îmi povestește femeia cu amărăciune în glas. Vorbele i se înviorează însă cînd își amintește cîte ceva din istoria Liliacului. „Tot ce se întinde de aici pînă la Roman aparținea unui boier care a ținut la noi, muncitori agricoli și servitori. După ce a dispărut moșia, aceștia au rămas și, în afară să dea cu sapa, altceva nu știau.”
Femeia care în tinerețe își tocea mîinile lucrînd „la fabrică la Buhuși”, acum își mai cocoșează spinarea doar cînd se ocupă de grădină. „Am lucrat o perioadă la un CAP, dar cel mai mult pot zice că am avut de lucru aici, de la îngrijit animale, la strîns struguri”, povestește cu un zîmbet care îi mai alungă din ridurile din obraji. Dar, la fel ca generațiile de astăzi, și ea a trebuit să plece din sat pentru a putea să se întrețină. „Problema la noi e că nu sînt bani. Eu de exemplu a trebuit să-mi vînd toate oile și caii, iar ca să-și facă un trai, după revoluție, băiatul meu s-a dus și el. Acum, mai trece la sfîrșit de săptămînă să-mi mai aducă de ce am nevoie”. Pentru că Liliac este satul în care nu există o brutărie sau un magazin alimentar. Nici măcar o crîșmă. De aceea, oamenii sînt nevoiți să-și aducă de-ale gurii de la cîțiva kilometri depărtare. „Cum la noi ultimul magazin care l-am avut a rezistat puțin, ori ne aduc copii ce ne trebuie cînd trec pe la noi, ori mergem cu autobuzul la Broșteni să cumpărăm”, îmi spune doamna Elena, ridicînd resemnată din umeri. Pînă la poartă, femeia îmi zice să mă duc în cealaltă parte de sat, că „aici nu ai cu cine vorbi, pe ulița asta îs doar eu și cu vecinul. Du-te la biserică”. De altfel, ar fi greu să te rătăcești pînă la lăcașul de cult fiindcă, în afara străzii pietruite, pe orice uliță ai lua-o, vezi de la intrare capătul care închide poteca cu cîte o casă.
De dragul moștenirii
Dacă nu ai auzi zgomotul unui ciocan bătut în depărtare sau al cotcodăcitului unei găini din spatele unui gard, după pustietatea de pe uliță nici nu ai crede că sînt oameni care să se fi așezat pe-acolo. Rar mai întîlnesc vreun vîrstnic care să-și întindă picioarele pînă la un vecin, să stea de vorbă. Ei sînt însă uneori singurii care mai folosesc băncile din fața porților, căci, în Liliac, cu greu mai găsești urmă de vreun suflet care să urce sprinten dealul din mijlocul satului. Constantin Vortolomei este printre puținii săteni care nu au depășit vîrsta de 50 de ani, iar cei doi băieți pe care îi are în grijă se numără printre cei șapte din Liliac care mai aleargă după o minge.
Are 44 de ani și vîrsta începe să-l prindă din urmă, după albeața din păru-i încîlcit. În ograda sa, ne așezăm pe o prispă ascunsă după o Dacie care acum nu pare să mai poată mișca o roată. Acesta e printre singurele lucruri care i-au mai rămas după ce nevasta l-a părăsit pe el și i-a lăsat copiii. „Eu am crescut în Liliac, dar am fost printre cei care au plecat să-și găsească ceva de lucru. La Roman am fost mecanic, reparam de toate, dar acum opt ani m-am întors, din motive, să le zicem… personale”, îmi spune bărbatul, fîstîcindu-se. „Nevasta însă nu a suportat și a plecat, da unde a plecat nu știu și nu-mi pasă că am doi băieți de care trebuie să-mi fac griji acum”, îmi povestește omul fixîndu-și privirea pe pămîntul de sub picioare. S-a întors în sat din responsabilitate pentru moștenirea primită de la părinți, dar îmi spune mîhnit că nu mai crede că vor mai fi generații care să mai trăiască în Liliac. „Nu e de viitor aici, n-ai școală, n-ai magazin, doar biserica asta. Băieții îmi pleacă dimineața cu autobuzul să învețe la Broșteni și cînd se întorc mai cumpără o pîine sau ce mai trebuie. Dar acuși, asta mare, care e într-a șaptea, o să trebuiască să meargă la liceu la Roman și cu banii nu-i ușor deloc. Măcar învață, doar atît aștept de la ei”, zice acesta mîndru, cu un surîs care îi întinde mustața de-a lungul feței.
Un pui se apropie de el și-l ia în cu grijă în palme, după care îl întinde spre mine. „Cam asta e ocupația de prin satul ăsta Eu tot ce mai fac în plus este să mai repar cîte o sapă, cîte o furcă, plus la tractorul unui vecin dacă se mai strică cîte ceva. E sat bătrîn”.
Răsaduri scufundate
Din partea opusă a drumului, văd un om îndreptîndu-se spre mine cu repeziciune. Îl cheamă Sebastian Dobja și, cu cît se apropie mai tare, cu atît mai mult i se poate citi de pe față că are necazuri pe care vrea să le verse cuiva. Deși este mic de statură, cel mai tare îi iese în evidență mersul puțin schiop, pe care l-a căpătat după ce a încercat să-și ajute părinții. „Asta a fost demult, vroiam să dărîm un perete la casa lui tata, dar a tras calul prea repede și a căzut peste piciorul meu”, spune bărbatul de parcă nu s-ar fi întîmplat nimic. „Dacă ai trecut prin vale, cred că ai văzut mocirla care s-a făcut. Asta pentru că acum două zile, acea zonă a fost inundată după ultimele ploi. Și fix acolo am avut eu și încă alți oameni rînduri de răchită, cartofi”, îmi spune el cu o frustare amestecată cu dezamăgire în glas în timp ce-și ține mîinile deasupra capului.
O luăm la pas spre locul în care au poposit apele, să-mi arate tot ce a rămas după ele. „De vreo trei, patru ani se tot întîmplă asta, dar nimeni nu a ridicat un deget să ne ajute. Nici măcar noi între noi. Unde avem rîndurile ar trebui construit un mic dig, doar ceva care să le apere, dar sînt doi oameni care nu au fost de acord. De ce, nu știu să-ți zic”. Pe chip i se citește o furie îndreptată spre ceea ce el numește „lenea sau prostia unora”. Dar, mai mult, se simte lăsat baltă de autoritățile comunei, pe care le acuză de faptul că nu le pasă de oameni. „Am sunat la primar cînd am văzut că vin apele și i-am zis să trimită un excavator. Și nu e prima dată cînd fac asta, la fel am făcut și anu’ trecut, și acu’ doi ani dar parcă îi intră pe o ureche și-i iese pe cealaltă. Sîntem un sat uitat de lume domnule, asta sîntem”, zice în timp ce aruncă o privire piezișă pe la casele din jur.
Mocirla este tot ce a mai rămas în locul în care odată creșteau plante numai bune de vîndut la tarabe. Aceasta începe să se prelingă și pe bocancii noștri, cînd încercăm să ne apropiem mai mult. Mă conduce spre casa lui, „măcar glodul ăsta să-l dăm jos”. În curte are cîteva păsări și cîțiva porci, dar „am avut și alte animale pe care a trebuit să le vînd. Acu nici cartofi nu mai am, mi s-a dus tot”. Dar nici în astfel de condiții nu-l duce gîndul să se despartă de sat „Ce să fac? Să vînd casa? Eu aici m-am născut, aici o stat tăică-meu și maică-mea și aici o să mor și eu”, îmi răspunde răspicat în timp ce freacă cu o perie noroiul de pe încălțăminte.
Cea mai mare frică a bărbatului e însă faptul că, după ce va muri, nu va mai fi nimeni care să-i sape mormîntul. „A murit acu ceva timp o femeie și n-a avut cine să o îngroape așa că a trebuit să sap eu și cu încă unu de vîrsta mea groapa. Prima mea astfel de lucrătură, dar într-un sat mic ca Liliac, trebuia să mă aștept la asta.”
Un comentariu
Admitere, admitere, admitere!