Alex Savitescu: Să nu transformăm interviul în „teatru de operațiuni”
Opinia 400 6 aprilie 2011 Niciun comentariu la Alex Savitescu: Să nu transformăm interviul în „teatru de operațiuni” 60Opinia Studențească: De ce „microfonul de serviciu”?
Alex SAVITESCU: Un lucru excepțional este acela că „Opinia studențească” își păstrează toată arhiva. Țin minte și acum că-l găseam pe Cătălin Chirilă, primul director de după reînființare, în „cealaltă cameră” a redacției, cu o cană cu ceai în mîna stîngă și cu vreun număr alb-negru, din anii optzeci, în cea dreaptă. Puteai să bați tobele lîngă el, că nu te auzea! Așa am făcut cu toții, în perioada aceea de început: citeam ca nebunii numerele de arhivă.
Așa l-am „găsit” pe Radu Eugeniu Stan cu interviurile sale absolut fabuloase și mi-am pus în cap, de atunci, să semnez și eu pe paginile „Microfonului de serviciu”. Starea asta de „îndrăgosteală” de interviuri mi-a fost dată și de colegii mei mai mari de atunci, care scoteau niște texte foarte faine: Chirilă, de care îți pomeneam, și Dana Nica. Ca să nu mai spun că, pe la mijlocul anilor ’90 și chiar și mai încolo, interviul era cultivat pe scară largă în presa scrisă de bună calitate.
Ai fost vreodată și „vînatul”, nu doar „vînătorul”, în timpul unui interviu?
Uite, mi-ai amintit că unul dintre oamenii cu care nu am reușit să fac decît un interviu telefonic, pentru un post de radio, dar pe care aș fi vrut să-l „aduc” și în paginile „Opiniei”, este Ion Țiriac.Lăsînd gluma deoparte, nu pot să spun decît că, dacă mi-am ales bine oamenii de interviu, am cam fost „vînat”! În general, oamenii puternici și cu experiență de viață încearcă să te domine: nu pentru că ar vrea neapărat să facă lucrul ăsta, ci pentru că „vînătoarea” face parte parte din „natura” lor.
Și ai încercat vreodată să scapi de asta?
Am încercat să le ofer intervievaților aparența dominării, atît cît să se simtă confortabil cu ochelaristul din fața lor. Nu există rețete sau, mai bine spus, „rețetele” astea sînt extrem de variate: contează cît de bine ești tu pregătit, cît de interesant e omul din fața ta, contează, nu în ultimul rînd, locul în care faci interviul. Dar hai, totuși, să nu transformăm interviul într-un „teatru de operațiuni” mai complicat decît este.
Cum dădeai titluri textelor?
Asta e o treabă pe jumătate calculată, pe jumătate, rezultatul „flerului”. Ca să-ți „iasă” un titlu bun, trebuie să le faci pe amîndouă! Condiția de bază e să citești textul înainte. Știu că tocmai am enunțat un mare truism, dar, dacă mă uit în unele publicații românești, se vede de la o poștă, cîteodată, că editorul de serviciu sau responsabilul de pagină dă un titlu care n-are nici o legătură cu conținutul articolului.
Ce părere ai despre deadline-uri?
Cît timp n-am avut de-a face cu șefia pe la „Opinia”, găseam de multe ori o scuză să mai întîrzii puțin predatul textelor. După aia, cînd mă trezeam sîmbătă dimineață cu două pagini făcute din șaișpe (iar revista trebuia să fie gata pînă seara), îmi venea să-i iau la bătaie pe cei care nu trimiseseră textele la timp.
Textele predate la timp sînt neapărat mai bune?
Predatul la timp al textelor nu are legătură cu calitatea „brută” a acestora, ci cu cea „finită”. E de bun simț ca orice pagină să fie văzută de mai mulți ochi. Dacă nu se întîmplă asta, riști să scrii un text antologic, dar care să apară cu o greșeală mare cît casa. Iar atunci, poți fi tu „mama reportajului” sau „tatăl interviului” sau „unchiul investigației”, că nu mai știi decît tu chestia asta!
Adaugă un comentariu