„Dacă pe Internet circulă orice, cu atît mai mult are acces și Dumnezeu”
Preoți cu har și reach 27 februarie 2017 Niciun comentariu la „Dacă pe Internet circulă orice, cu atît mai mult are acces și Dumnezeu” 324Pe pagina de Facebook a părintelui Calistrat sînt încărcate filmulețe aproape în fiecare săptămînă. Așezat în fața altarului, preotul de la Vlădiceni lasă mîinele să-i fie surprinse ca într-un dans explicativ și uneori ascute cuvintele ca să le umple mai tare de sens. Vocea părintelui se lasă purtată printre tainele prea puțin deslușite ale credinței, pe care acesta le ancorează fără teamă într-o realitate neprelucrată, dînd voie cuvintelor să apuce din înțelesurile cele mai clare. Desprinse de prin toate colțurile lumii, răspunsurile credincioșilor apar fără tăgadă, ca să conchidă la cele spuse sau ca să mai dea părintelui îndemn de gîndire către alte pilde ce-ar putea să facă prefață unei cărți pe care preotul s-a încumetat s-o înceapă și-n spațiul virtual.
La umbra unei bolţi de beton, două porţi negre de fier, larg deschise, scîrţîie mînate de vînt. E dimineaţă şi soarele stă ascuns după mănăstire. Nu poţi să o vezi decît dacă dai voie palmelor să-ţi fie streaşină ochilor, ca să vină în ajutor în lupta cu primele raze de soare. Pe măsură ce înaintezi în curtea din faţă a Mănăstirii Vlădiceni te afunzi tot mai tare în linişte şi singura prezenţă pe care o simţi e cea a cîinelui alb, cu pete negre şi cu urechi lăsate care te așteaptă culcat pe asfalt. Înainte de a traversa cea de-a doua boltă, care străjuiește cărarea dinspre mănăstire, treci pe lîngă biserica cea nouă şi un magazin bisericesc, unde două măicuţe stau de vorbă pe şoptite. Mai sus, un şir de căsuţe maronii, aşezate într-o ordine desăvîrşită, ţin hangul cărării, pe după gard, şi urcă pînă-n deal, cît vezi cu ochii. Acestea sînt camerele călugărilor.
„Ia de aici vasul ăsta şi du-l sus băieţilor să prindă şi ei gustul de Asia”, spune părintele Calistrat, intrînd în paraclis unde împinge caserola cu paste şi legume unui preot mai tinerel, care îşi potriveşte mai bine căciula pe cap şi iese în fugă din încăpere. „Merg, să nu se răcească!”, adaugă înainte să închidă uşa maro din termopan şi s-o ia la vale, pesemne spre bucătărie, în timp ce din urmă îl mai prind vreo doi călugări.
„Ia de aici vasul ăsta şi du-l sus băieţilor să prindă şi ei gustul de Asia”, spune părintele Calistrat, intrînd în paraclis unde împinge caserola cu paste şi legume unui preot mai tinerel, care îşi potriveşte mai bine căciula pe cap şi iese în fugă din încăpere. „Merg, să nu se răcească!”, adaugă înainte să închidă uşa maro din termopan şi s-o ia la vale, pesemne spre bucătărie, în timp ce din urmă îl mai prind vreo doi tineri în veşminte negre.
După ce apare părintele Calistrat, la Vlădiceni e o forfotă continuă. În jurul bisericii mici, liniştea pare să nu fi existat nicicum şi-ţi lasă impresia că toată lumea s-a trezit din amorțeală într-o secundă. Cum intri în camera din faţă a bisericii, pe un scaun acoperit c-o păturică împletită cu model tradiţional, în faţa unei mese pe care stă mereu o Biblie cu copertă roșie, îl zărești pe părintele Calistrat. E la mănăstirea Vlădiceni din 2009 și cam tot de pe atunci își așteaptă credincioșii în dreptul ușii din paraclis. A crescut lîngă Mănăstirea Putna, de cînd se știe a stat între călugări, dar nu poate să spună că aici s-a văzut de la început. Prima dată l-a împins gîndul spre mănăstire prin clasa a VII-a, dar părinții nu i-au îngăduit să plece și l-au trimis „să facă școală”. „Mare școală n-am făcut oricum și în mănăstire am intrat imediat după ce-am făcut armată, cînd eram deja major și puteam să iau eu decizii”, spune părintele în timp ce-și potrivește veșmîntul negru. În `89 a plecat la Sihăstria cu cel mai bun prieten al său, părintele Visarion, cu care se îndemna, de mic, „și la muncă, și acasă” și cu care a luat-o și pe calea credinței. Mulți le-au spus că n-au să reziste, dar ei știau deja că în alt loc n-ar putea să fie, așa că nu au mai lăsat răgaz de teamă.
De cînd a îmbrăcat haina monahală, părintele și-a construit în jurul numelui preoțesc o aură aparte. E cunoscut peste tot pentru predicile sale explicite și pe-nțeles, dar și pentru maniera distinctă cu care a ales să propovăduiască credința. Încă din `95, cînd televiziunea nu pătrunsese prea mult în sfera bisericească, și cu atît mai puțin în cea mănăstirească, părintele ținea o dată pe săptămînă o oră de cuvîntare care putea fi urmărită la televizor, duminica. De atunci și pînă azi, lucrurile s-au schimbat, odată cu mentalitatea colectivă, așa că de prin 2013, părintele Calistrat are un canal de Youtube pe care sînt încărcate filmări cu predicile de după slujbă, care sînt mai apoi distribuite pe blog și, de curînd, și pe o pagină de Facebook ce îi poartă numele.
Pînza de prins predicile
În duminicile în care părintele cuvîntează, Cosmin, un tînăr ieșean pasionat de fotografie, își aduce camera și o amplasează plin de tactică într-un colț al bisericii, din care să-i poată surprinde preotului fiecare gest. Cînd are timp, le editează și le încarcă pe Youtube, ca mai apoi să le urce pe blog, de unde Fabian, un fost student la Teologie, le ia și le distribuie pe pagina de Facebook. Cei doi lucrează ca o echipă de PR, dar spun că în spatele lor sînt mai mulți oameni care mai pun din cînd în cînd umărul la editat și care n-o fac de dragul artei, ci mai mult din respect. „Ce fac pentru părinte nu este muncă, e mai degrabă un gest care vine din prietenie”, spune Cosmin vădit emoționat de fiecare dată cînd pronunță numele preotului. Părintele Calistrat nu s-a dat înapoi nicio secundă cînd au apărut „ideile astea noi” și i-a lăsat pe băieți să-și facă treaba așa cum știu. „Ceea ce facem nu e pe bază de contract, o e chestiune bazată pe o înțelegere tacită. Și asta e o metodă de a răspîndi cuvîntul Domnului, nu e science-fiction”, spune preotul în timp ce caută cu privirea încuviințarea unui călugăr care-l privește blajin de pe un scaun alăturat. Consideră că, prin tot ceea ce face, mai șterge din amărăciunea oamenilor care nu pot ajunge atunci la biserică sau care sînt plecați prin țări străine și nu vor să facă uitată credința strămoșească.
Pilda băiatului deștept
Cînd mai are puțin timp liber și ocazia de a-i întîlni pe băieți îi întreabă despre mersul lucrurilor. Așa a învățat că „Internetul e ca o pînză de păianjen și că predicile astea tot merg din unu-n altu și așa sînt date mai departe”. Fabian i-a spus de curînd că „media celor care stau pe pagina de Facebook e cuprinsă între 18 și 56 de ani”, așa că a devenit mai sigur ca niciodată că „mugurul tînăr al ortodoxiei e încă sănătos”. Acolo vrea să țintească. E convins că un tînăr care dă din greșeală de o predică de-a lui pe Facebook și o ascultă, o să meargă măcar o dată la biserică. Nici nu vrea să audă idei cum că pe tineri i-ar interesa mai puțin Dumnezeu, spune doar că ei s-au desprins de „modul mitocănesc de a face pietățile de altădată, ușor obositoare sau plictisitoare” . Într-o zi, cînd mergea pe stradă, a văzut un tînăr arătînd spre el și zicînd „Uite, popa!”. S-a dus zîmbind și i-a dat 10 lei, spunîndu-i c-o face pentru „că-i băiat deștept”. „Știa cine sînt, e mare lucru. L-am văzut apoi la spovedit, vădit impresionat de faptul că nu m-am lăsat enervat. Așa e cu tinerii, sînt mai libertini”, spune agale, în timp ce mîngîie cotorul Bibliei de pe masă.
De cînd e o prezență constantă pe Internet, oamenii îl recunosc și pe stradă. De hramul Sfintei Cuvioasei Parascheva, un om s-a apropiat la rînd și i-a zis – „Părinte, noi vă știm de pe Facebook, vă urmărim predicile”. Cu unii dintre ei mai schimbă numere de telefon și, din cînd în cînd, primește mesaje de la oameni care-i transmit că le place ceea ce face. Cîțiva mai îndrăzneți l-au întrebat chiar dacă-și filmează predicile în studio, de reușește să fie atît de natural în fața camerelor. „Dacă pe Internet circulă orice, cu atît mai mult are acces și Dumnezeu, ba chiar primul are drept pentru că el a creat undele”, conchide părintele cînd e vorba să facă lumea să-nțeleagă care-i legătura dintre mănăstire și tehnologie. Pentru el biserica nu e o metodă de a ține poporul sub control, ci mai degrabă o cale de a-l face mai liber, dar care trebuie bătătorită cu dorința unei ancorări în realitatea de astăzi.
Timpul a favorizat schimbările, s-a făcut trecerea de la lumînare la lumină, de la sobă la centrală electrică, de la preoți nepregătiți la duhovnici școliți, așa că o trecere spre tehnologie n-ar avea cum să dăuneze și, în niciun caz, n-ar trebui să fie o corvoadă.
Un bec la marginea Iașului
Nici mănăstirea n-ar mai trebui să fie privită ca pe o fortăreață sau ca pe o „autoritate malefică”, zice părintele. Ar vrea ca oamenii să o privească în forma unei cărți deschise, în care cei care intră trebuie să se rupă de păcate, nu de ceea ce le poate ajuta, precum informația. „Multă lume are impresia că imediat ce ai intrat la mănăstire te-ai lepădat de toate, ești într-o stare de plutire și te înalți la cer în miros de tămîie. Ești om firesc”, spune părintele, convins că imaginea asta austeră care i se atribuie cel mai frecvent monahiei este doar ca să mai sădească îndoială în sînul tinerilor care vor să se apropie de ea.
În viața monahală e ca la stomatologie, preotul găsește stricăciunea, o curăță, tratează, umple golul din ea și la final, cînd îi dă o formă, face dintele să arate exact ca la început. Exact așa își imaginează părintele Calistrat legătura bisericii cu omul și nu vrea să cadă pradă îndoielilor pe drumul spre finisarea acesteia.
La Vlădiceni, preotul și-a construit „un beculeț la marginea Iașului”, pe care îl alimentează cu propria-i energie și credință pentru ca oamenii să găsească acolo de fiecare dată exact ceea ce caută. Printre cuvîntări și mîncăruri exotice, părintele strînge la un loc sufletele din mănăstire și le vorbește asemeni copiilor săi. Călugărul cu fes negru tras pe frunte exclamă bucuros, cînd trece din prima odaie spre biserică, în timp ce mai prinde cîteva cuvinte „nu putem noi pricepe, cîte are părintele a spune”.
Adaugă un comentariu