Pierduți într-un puzzle fără contur
Prigoana fraților vitregi 1 martie 2011 Niciun comentariu la Pierduți într-un puzzle fără contur 21Cînd sînt duși de mînuță la teatru și nu iau poziție de drepți pe scaune, cei din sală se indignează: „de ce nu pot sta cuminți ca ceilalți copii?”. Îi consideră copii speciali și-i refuză în școlile lor de oameni normali, parcă de teama vreunui strănut contagios. Însă pentru copiii cu autism nu există conceptul de bine sau rău. Ei doar iau lumea în piept, așa cum o fi.
A nins și părinții își scot odraslele la plimbare pe bulevard. E sîmbătă, iar la numărul 67 de pe Sfîntul Andrei, piticoții se adună în jurul Anei. Nu vin să asculte povestea Albei-ca-Zăpada și nici a lui Pinocchio. Au venit pentru o nouă ședință de terapie în „Clubul de weekend”.
Cosmin apasă nerăbdător pe clanță. Pare să fi așteptat sfîrșitul de săptămînă cum așteaptă orice prichindel Crăciunul. Sau poate că este doar asemeni unei păsări aflate în colivie. Mama lui spune mîndră că „astăzi a arătat înspre sanie”. Îi place iarna și, ca dovadă, copilul intră în încăpere îmbrăcat în zăpadă. „Prezintă mai puține semne de autism”, spune despre el terapeutul. De cum ajunge, cere ajutorul pentru ansamblarea unei table de biliard în miniatură. Nu pare să-i pese că în sală a mai intrat, odată cu el, o fetiță bălaie de patru ani pe nume Ilona.
E ca un titirez și singurul cuvînt pe care poate să-l exprime pînă acum este „nu”, pe care-l înșiruie în aceeași propoziție la fel cum ar pune mărgele pe-o sfoară. Rîde și țipă. Dacă se poate, în același timp.
Un cosmos dezordonat
Cosmin s-a cățărat pe scaun și mai are puțin pînă să smulgă din perete calendarul personalizat cu figurile prichindeilor care vizitează centrul. Sînt copii de la patru ani, pînă la adulți de 24. Toți cu măști de zîmbete bine întipărite pe față.
Rînd pe rînd, copiii continuă să sosească la centru. Mara a trecut de 12 ani și „bună dimineața” îi iese pe gură la fel de încet ca răsăritul soarelui. Fără nici o grabă. Are în schimb o strîngere de mînă militărească și nu poți face un pas fără să ți se strecoare printre picioare.
Nicolae, tot de aproape 12 primăveri, are zulufi castanii și se cațără expert pe scara fixată de perete. La cerere, spune un „pa, mama!”, nu foarte convins. Pronunță bine, fiind singurul dintre coechipieri care merge la școală. La una specială, ce-i drept, în care programele sînt adaptate în funcție de necesități. Ultimul ajunge Marian, cel cu față de ștrengar și care la anul va face vîrsta de mers la școală. Cosmin trebuie liniștit. A început să apese în mod repetat pe butonul de insert CD al combinei roșii. De pe scaun, Nicolae a dat drumul stereotipiei lui verbale: „ghete, ghete”.
Copiii nu-și dau binețe unul altuia și rar traiectoriile lor de comete se izbesc întîmplător. „Nu realizează pericolul și de aceea trebuie în permanență supravegheați. Nu pot merge neînsoțiți pe stradă. Cosmin mai are tendința să se arunce din vîrful scării”, mă atenționează Ana.
După ce se adună toată gașca, Ana și cu cele două ajutoare îi așază pe ștrumfi la măsuțele de lemn prinse de zid și începe să împartă sarcinile. Fiecare capătă un puzzle, ori jocuri cu pictograme ce trebuie potrivite pe culori. Ilona încearcă să-și ordoneze ferma, Marian pune un ciobănesc să-i păzească turma de oi. „Răspund foarte bine la recompensa socială: bravo, felicitări, ai făcut o treabă minunată, bate palma”. Nu e de mirare că din cînd în cînd vezi mînuțe ridicate în aer aplaudîndu-se singure.
„La ei este necesar să facă asocieri de grupuri, de obiecte, să indice printr-o poză — o dorință”. Pentru asta, Ana Căpraru, persoana în jurul căreia gravitează micuții, combină în programul lor de învățare terapii special concepute (ABA, TEACCH și PECS).
Ilona nu mai are răbdare și o furtună de plîns întrerupe liniștea de o secundă. Dacă reușește să scape din poziția șezut, se luminează ca printr-o minune. Mamei i se explică că ar trebui să-și deprindă copilul să stea pe scaun în reprize repetate de-a lungul zilei și să-și ducă sarcina pînă la capăt.
Terapiile urmăresc „crearea unui program. Această rutină le conferă copiilor siguranță și implicit liniște”, o încurajează psihologul. Simona, mama unuia dintre băieți, e în prag de a se muta. Ca și cum asta n-ar fi fost de-ajuns, de dimineață i-a fost inundat apartamentul. Cu toate astea spune că nu a putut să-și lipsească copilul de terapie. Are un zîmbet contagios și de pe undeva de pe drum a șterpelit un volum gros ce titreză cu litere de-o șchioapă: „Autismul”.
Ana spune direct un adevăr care îi întristează pe părinți: cei din jur nu sînt întotdeauna foarte înțelegători. „Cînd merg cu autobuzul, copii mai ating călătorii, și aceștia se simt deranjați. Am întîlnit și situații în parc în care ni s-a spus «duceți-i la nebuni»”. În încercarea de a-i feri de astfel de situații, în Iași părinții se străduiesc să dezvolte un atelier protejat în cadrul căruia copii să poată deprinde abilități care să le confere o oarecare independență.
Într-o lume fără adresă
Clădirea de mărimea unei școli adăpostește aproape 60 de piese ale unui puzzle ce așteaptă să își găsească locul într-o societate care nu le vrea. Un culoar lung desparte încăperile ca pe niște compartimente de tren. Varul alb, de spital, e ornat cu ghirlande de hîrtie, uitate pesemne de la Crăciun. Camerele sînt populate de pijamale pe diferite mărimi, ponosite și de un gri bolnăvicios. Cele cîteva camere ce găzduiesc copiii lăsați în grija statului formează întregul lor univers. Pereții stau peticiți ca niște saci roși de șoareci. În sala de mese, în paturi cît niște cutii de chibrituri spoite în diferite culori sînt cazați mezinii Centrului de recuperare a copiilor cu handicap sever.
Cînd vine ora de tratament se adună în jurul asistentelor ca niște pui în cuib și așteaptă picăturile trecute în răboj sau pilulele palide. Mulți au prins și-un guturai și sînt nerăbdători să le treacă. Stau pierduți, iar unul mai mic se plimbă cu o pungă de plastic încheiată cu fermoar în mînă. Mi-o arată și pomenește ceva de Moș Crăciun.
În mare parte, persoanele de aici, care au și pînă la 30 de ani, suferă de autism. Pe lîngă aceasta mai au mai primit și diagnostice precum epilepsie sau deficiență mentală severă.
În mintea copiilor
Dosarele cu fișele copiilor poartă nume după personaje celebre din desene animate. Așa ajungi să faci cunoștință cu trupa de pitici, de ursuleți sau cu cea a lui Mickey Mouse. I-au împărțit așa după ce a debarcat la ei o echipă de specialiști din străinătate.
„Majoritatea are mintea unor copii de trei sau cel mult patru ani”, le pictează inocența una dintre asistentele care are grijă de ei.
Tot ea constată cu mirare puntea pe care aceștia și-au creat-o cu lumea exterioară. Li s-a întîmplat ca atunci cînd imobilizau vreun copil (care suferea de alte tulburări, era violent sau avea tentative suicidale), seara la culcare era dezlegat de vecinul de pat cu autism. Pe unii dintre copii ar putea spune că i-a crescut de mici. Au fost aduși înapoi de asistenții maternali care nu au putut să facă față problemelor. Doar 5% dintre ei mai vin să-și viziteze foștii copii, după spusele asistentei. „Mi-o puteți da pe Maria două săptămîni acasă?”, sună cererea unui astfel de părinte de împrumut.
„S-au atașat de ei și vin să-i vadă de mai multe ori pe an”, mai adaugă ea. Vin în număr mai mare decît părinții naturali, cei mai mulți decăzuți din drepturi. Mulți dintre copii sosesc aduși în urma anchetelor desfășurate de asistenți ai Direcției Generale de Asistență Socială și Protecție a Copilului.
Cît despre copiii din centru, ei nu pot visa să ajungă doctori sau cosmonauți. Cel mult li se va acorda dreptul de a face cîteva clase la o școală specială.
***
Pledoarie pentru normalitate
Carmen Ghercă, mama care a ajuns la Bruxelles pentru a susține o petiție pentru respectarea drepturilor copiilor cu autism, își dorește ca aceștia să poată fi primiți în școlile de stat, fără să mai întîmpine rezistența celorlalți părinți și a profesorilor. „Am prefera ca cei în situația copiilor noștri să învețe de la persoane umane, de la cei din jur și nu de la un robot”, spune Carmen referindu-se la Probo cel verde, dezvoltat de un grup de cercetători belgieni. Tot ea continuă supărată: „pentru adulții cu autism nu există nici servicii. Ei stau acasă, izolați în familii, iar părinții încep să îmbătrînească și sînt speriați de gîndul că nu vor trăi veșnic pentru acești copii. Te simți frustrat de cele mai multe ori pentru că nu poți să-ți ajuți copilul”.
În plus, statul român limitează accesul la servicii al persoanelor cu autism pînă în 6 ani, restul fiind excluse. De terapie ajung astfel să beneficieze doar cei care își permit cheltuielile sau cei care primesc ajutorul unor organizații non-guvernamentale ori al unor centre particulare.
Irina GOCIMAN
Adaugă un comentariu