Radu Ruba: Succesul mă inhibă, iar eșecuri nu am
Prigoana fraților vitregi 1 martie 2011 Niciun comentariu la Radu Ruba: Succesul mă inhibă, iar eșecuri nu am 78Răsfoiesc jurnalul lui Michel Tournier, membru al Academiei Goncourt. Pe 20 iunie 2000 se întîmpla la Choisel „vizita traducătorului meu român, Radu Sergiu Ruba. Sînt surprins descoperindu-l nevăzător. Orbii îmi inspiră un fel de teroare sacră. Îmi apar ca niște morți vii.” Dar Tournier se trezise în fața unui om atît de viu, că n-ar fi zis că-i orb. S-a făcut întuneric și întreb prostește dacă pot aprinde lumina. „Sigur că da”, îmi răspunde amuzat președintele Asociației Nevăzătorilor din România. Au trecut mai mult de zece ani de cînd vocea lui se aude la Radio România Actualități, în emisiunea „Ochiul Interior”. A tradus „Vineri sau Viața sălbatică”, romanul lui Tournier și studiul „A treia femeie” de Gilles Lipovetsky. Dar mai ales, a scris. Peste nouă volume – un roman, „Demonul confesiunii”, poezie și nuvele. Pentru nuvele a primit în ’93 premiul Ministerului Afacerilor Externe al Franței. Credeam că aveam să întîlnesc un mistic al cuvîntului, aflat în simbioză cu-o voce artificială care-i citește tot ce apare pe ecranul calculatorului. Dar Radu Ruba e omul rațiunii practice. „Eu scriu fiindcă așa îmi păstrez amintirile și imaginile”, îmi spune. Avea 11 ani cînd a orbit de tot.
Opinia VECHE: Ați vrut să fugiți din țară?
Radu Sergiu Ruba: Am avut așa un dor de ducă, dar născut prea tîrziu. Și-apoi mi-a trecut. Acum n-aș mai pleca pentru literatură și pentru casa pe care mi-am construit-o în Prahova, lîngă o pădure de fagi, sub munte, cu pini, salcîmi și un deal în curte. Am și plante exotice pe care le-am sădit eu. Am pus tuia și pavlovnia, de pildă. E o specie de bambus care crește foarte repede și care are niște frunze uriașe. Are catifelarea frunzei de tutun, iar tulpina e goală. Acum, pavlovnia mea aflată la al doilea an de viață și mai înaltă de doi metri stă înfășurată în coceni de porumb legați în jurul ei cu sfoară și rafie. În martie o s-o despachetez. Așa ceva, un teren întins de 2650 de metri pătrați, de felul ăsta nu mai pupi nicăieri în lume.
O.V.: V-ați bucurat vreodată de cotloanele unei case?
R.S.R.: E foarte interesant că eu nu am avut casă foarte multă vreme. Tata, fiind funcționar public, era mutat cu serviciul și primea, firește, locuință de serviciu. Aceasta se afla în incinta Sfatului Popular. Locuința părinților mei se găsea între birourile Primăriei și Secția de Poliție. După Secția de Miliție era bucătăria noastră de vară. Eu eram tare vioi cînd eram mic. Dar nu vedeam prea bine nici atunci și am orbit repede de tot.
Aveam o paranoia cu străinătatea
O.V.: Ați profitat de conștiința de clasă ca să faceți cît mai multe șotii?
R.S.R.: N-am avut timp fiindcă de pe la opt ani și ceva am fost transferat la Școala pentru Nevăzători din Cluj. Și acolo dimensiunea existenței se schimbă. Deja veneam acasă în vacanțe, eram de la oraș. Asta îmi dădea un anumit prestigiu și o anumită autoritate. Eu profitam, în nemernicia mea și povesteam tot felul de lucruri fabuloase de la Cluj, pe care, desigur că le inventam.
O.V.: Ce legende v-ați creat?
R.S.R.: Tot felul. Porneam de la întîmplări reale și le dezvoltam. Țin minte că i-am impresionat pe toți odată. Nu știu de ce, aveam fixația asta, o paranoia cu străinătatea. Și le-am zis celor din sat că în Cluj am colegi vietnamezi. M-au întrebat: „și cum se spune în vietnameză cutare?” și-am inventat eu niște cuvinte. Nu le mai țin minte. Eu eram eroul misterios, care dispărea în ceață, stătea pe alt meleag și-apoi venea înapoi și povestea cum e dincolo.
O.V.: Pînă să orbiți de tot, la 11 ani, învățaseți deja Braille. Ați conștientizat că vă pregătiți pentru viitor?
R.S.R.: Niște medici i-au spus mamei că e ireversibilă pierderea văzului meu și că singura șansă e să merg în Cluj. Normal că am simțit că m-au dat de acasă. Dar am văzut că și ceilalți funcționează acolo, în internat. Există un avantaj al copilului intern într-o școală. Nu mai există autoritatea părinților. Cea a dascălilor e doar formală – informal, e vagă. Nu mai ești supravegheat tot timpul, supraveghetorii se schimbă și înveți să le prinzi slăbiciunile și tot așa. Eu m-am prins imediat de avantajele astea. Dar cel mai trist a fost cînd n-am mai putut să joc fotbal cu copiii, la țară. Adică, eu ziceam că joc fotbal, dar loveam mai mult în picioarele lor, fiindcă nu vedeam. Țin minte că spuneau că „Radu joacă sălbatic”. Îmi pare rău acum de gleznele lor, dar asta este. Eram imunizat de faptul că sînt al primarului și nu puteau să-mi tragă cîte un pumn. Oricum, eu aveam conștiință civică, rurală. Odată eram cu un prieten, Zoli, cu încă un băiat și bunicul său la o lutărie. Și Zoli s-a sprijinit de o lopată, a alunecat și și-a rupt piciorul pe loc. Eu am rupt-o la fugă să relatez incidentul. Cînd am ajuns la familia lui, Zoli urla deja de mama focului în brațele mamei sale. Atunci m-am luminat că au ajuns înaintea mea fiindcă au fost luați de-o mașină. Eu am vrut să-i transform familia în Smurd, să vină în trombă după anunțul meu și să ridice rănitul. Asta este, nu mi-a reușit organizarea smurdizării din rațiuni ale evoluției tehnologiei. Dar avusesem intenția.
Fără ordine, un orb se prăbușește în haosul din el
O.V.: N-ați vrut niciodată să renunțați la calitățile de organizator pentru cele de creator?
R.S.R.: Cînd eram mic, sigur, eu îmi doream, dar nu prea puteam să organizez ceva fiindcă eram plecat tot timpul. Dar reușeam mereu să mă integrez. Acum însă, sînt așa, împărțit între starea de creație și starea de organizare. De exemplu, trebuie să mă întîlnesc cu Ministrul Muncii și apoi, să semnez un parteneriat. Bun, acum sînt consultant al Ministrului Muncii. Pentru a discuta cu el 30 de minute o dată pe săptămînă, trebuie să am temele făcute. Ce vreau să spun e că munca aceasta de organizare mă ține departe de starea de creativitate artistică. Sînt, oricum, foarte implicat în cauze sociale. Mi-am dorit mult să înființăm un centru de reabilitare a celor care orbesc la maturitate. Au nevoie de un centru rezidențial în care să învețe din nou să mănînce, să nu se teamă de zgomote, să redevină independenți. Am pornit în proiectul acesta fără nici o centimă. Am avut doar un teren concesionat.
Acum îmi doresc să nu mi se întîmple ceva în momentul în care centrul va funcționa. N-aș putea trăi fără cauza asta, de a-i ajuta pe ceilalți nevăzători. Cred efectiv că dacă te apuci de imposibil, reușești să-l împlinești. Eu mă trezesc acuzat că nu mă implic numai pentru că nu crește o indemnizație socială. Nevăzătorii mă simt ca fiind din familia lor și mă iau la rost ca-n familie. Aruncă cu sarmalele în cap. Eu știu ca au nevoie de servicii esențiale care nu există la noi. Dar ca să revin, e adevărat că nu prea am timp pentru stări de creație, dar în momentul în care mă apuc de scris și intru în starea aceea de grație, foarte greu mă desprind de ea. Mi-aș dori să o am tot timpul, dar uite că reușesc să o inhib ca să pun lucruri în ordine.
O.V.: V-ați pus și pe dumneavoastră în ordine?
R.S.R.: Pentru un orb, ordinea este, firește, vitală. Altfel, se prăbușește în haosul din el. Eu sînt și foarte descurcăreț. Viața în internat te învață asta, să fii foarte descurcăreț între ai tăi. Desigur că afară, în lume, există unele situații în care eu nu prea m-am descurcat. Am avut de recuperat cîte ceva. Școala era de băieți, abia în liceu am avut colege fete. Sigur că ordinea se face totuși foarte repede în viața unui orb. De altfel, alfabetul Braille, care este aproape geometric, este un foarte bun „ordonator”, neavînd codițele, fundițele și toate floricelele celui latin. Eu l-am învățat pînă înainte să orbesc de tot și la un moment dat, mi-am dat seama că deși încă vedeam să citesc cărți tipărite, îmi reprezentam cuvintele în Braille.
O.V.: Nu vi s-a părut un alfabet sec pe vremea aceea?
R.S.R.: Nu mai știu. Era, în orice caz, mai eficient. Ușor de reținut. Orbii au foarte multe de ținut minte. Înainte trebuia să memorez numere de telefon, ordinea obiectelor din tot felul de locuri și tot așa. De asta orbii dezvoltă spontan o memorie foarte bună, un auz nu mai bun, dar mai selectiv și un pipăit foarte fin. De aceste dezvoltări compensatorii mi-am dat seama numai cînd am ajuns student la București și am văzut că am o memorie mult mai bună decît colegii mei. Ei aveau nevoie să răsfoiască. „Nu mai căutați”, le spuneam eu, „că este în cartea cutare, la pagina cutare și scrie așa.”
Am fost visător, dar voiam să ies în largul lumii
O.V.: Pomeneați de experiențe pe care-a trebuit să le „recuperați”.
R.S.R.: Ei, au fost, desigur, tot felul de iubiri, de întrebări. Credeam că o fată nu vrea să fie cu mine fiindcă-s orb. Apoi am văzut că altele tocmai fiindcă-s orb stau cu mine. Păream mai interesant. Cred că, într-adevăr, chiar eram mai interesant decît alții. Dar n-a fost chiar ușor. Repet: am crescut într-o școală numai de băieți.
O.V.: Ați scris poezie, iar orbirea e un filtru bun pentru realitate. Cum de stați așa mult cu picioarele pe pămînt?
R.S.R.: Să știi că într-adevăr, unii colegi de-ai mei, orbi, n-au putut depăși faza asta și au rămas visători. Nu au putut intra în realitate. Am fost și eu visător cîndva, dar ceea ce mă interesa pe mine, era să ies în largul lumii, să simt forfota. Voiam să mă învîrt, să cunosc, nu să inventez eu. În poezie doar mi-am format topica, fraza, condeiul. Am folosit poezia doar ca să mă formez, fiindcă eu sînt o natură epică, de fapt.
O.V.: Ați fost dintotdeauna cerebral?
R.S.R.: Ei, formulez eu clar și par rațional. Da, bine, a fost o vreme în care, ca tot omul, idealizam oamenii și realitatea ca să îi suport mai ușor și în definitiv, ca să diger realitatea mai ușor. Poftim, în primă fază, ca tot omul, am idealizat și eu femeile. Ce-i drept, pînă tîrziu. Și acum mai idealizez, dar acum, față de atunci, în prima tinerețe, idealizarea e un soi de desert exotic. Nu mai e periculos. Complicat a fost atunci, în prima tinerețe, cînd dramele sînt adînci și crezi că ai pierdut șanse unice. După o vîrstă începi să te calmezi.
Ascultam spovedanii despre erotism și libertate
O.V.: Ați predat la școala de nevăzători. Cum știați cînd îi captivați?
R.S.R.: Sigur, e firesc să descoperi oamenii pe măsură ce ei vorbesc. Sînt unele firi comunicative și volubile, altele închise. Pe acelea trebuie să le provoci și ești mereu în stand-by, fără să știi cu cine ai de-a face și cum să te raportezi. Desenul lor îl faci treptat; oamenii prind sens pe măsură ce vorbesc. Desigur, sînt și impenetrabili. Eu nu mă mai obosesc cu ăștia. Îi las așa, să rămînă în nepătrunsul lor.
O.V.: Și totuși, cum știați de la catedră că vă ascultă?
R.S.R.: Prin control. Ei, normal, cînd predam – eu predam franceza – trebuia să îi prind imediat. Să le captez atenția de la început ținîndu-i în priză prin exprimare. Întotdeauna mă exprim exact, făcînd economie de timp și folosind formule cît mai plastice, cu o expresivitate memorabilă. Pînă la urmă, știi întotdeauna că cineva te ascultă dacă nu te întrerupe, nu face zgomot în timp ce vorbești tu, nu vorbește peste tine, nu se fîțîie și nu mormăie.
O.V.: Asta poate însemna că se preocupă de altceva în tăcere. Aveți încredere în oameni?
R.S.R.: Cu încrederea e complicat. Uneori se capătă, alteori se pierde… în unii am, în alții n-am.
O.V.: Aveați „discipoli”?
R.S.R.: A! Am și-acum destui! Sînt mulți!
O.V.: De obicei sînt puțini. Cum vă descurcați cu mulți?
R.S.R.: Sînt foarte mulți cei care se raportează la mine, ceea ce mă încîntă, fără doar și poate.
O.V.: Cînd vi s-a făcut prima spovedanie de către elevii dumneavoastră?
R.S.R.: Imediat. Eu, fiind tînăr pe vremea aceea, le-am inspirat de la început încredere. Și mi-au spus tot felul de lucruri. În general, spovedaniile erau despre erotism și libertate. Ceea ce înseamnă că băieții erau vii. Și fetele.
Eram un copil deștept, dar fără simțul realității
O.V.: Fiindc-ați pomenit de libertate, ați fi vrut să participați la Revoluție?
R.S.R.: Nu. Eu am participat la Revoluție de acasă, dînd telefon lui Liviu Stoiciu și informîndu-l foarte clar despre ce se întîmplă pe stradă. Eu am aflat de alții, care mă sunau și de la prietenii mei care se refugiaseră la mine fiindcă nu puteau ajunge la casele lor. De fapt, eu am început revoluția din Focșani, fiindcă l-am sunat pe Liviu Stoiciu. Chiar și înainte de asta, am fost un rebel. Mă chemaseră să fac parte din colectivul de redacție al revistei „Litera noastră”. Pentru asta trebuia să intru în partid. Am făcut eu cerere și întîmplător, fiindcă reprimiseră în partid pe un coleg de-al meu care fusese dat afară și din învațămînt, și din partid, m-au primit și pe mine odată cu el. Că altfel, cum eram eu intelectual, abia în vreo cinci ani mi s-ar fi acceptat cererea. Și a venit tovarășa Eftimie, de la Sector, să primească oamenii în partid, să-i cunoască. Eu eram atunci cu o fostă elevă în curtea Asociației și cînd mi s-a spus cu atîta fală: „Radule, vino s-o cunoști pe tovarășa Eftimie”, am plecat. Dar numai peste poartă se putea trece. Am urcat eu, am coborît și după asta mi-au povestit colegii: „măi, cînd te-am văzut în vîrful porții, am înghețat. A întrebat Eftimie cine-i acolo… Niște elevi”, i-au spus ei. Astea au fost contactele mele cu partidul. Drept pentru care, după ’89 am fost băgat în tot felul de comitete ca rebel, dizident și mai știu eu ce. Adevărul e că în ultimele luni, la Cenaclul Universitas, unde mă duceam eu, îi simțeam cum roiau în jurul meu. Veneau cîte unii și ma întrebau cum mă simt eu în viață sau mă felicitau că sînt în viață, în timp ce alți orbi fac pe nebunii… Prostii din astea! Era clar că erau securiști și se apropiaseră.
O.V.: Ați riscat vreodată mai mult?
R.S.R.: Am riscat uneori incredibil de mult. Eram deștept, dar fără simțul realității. În timpul lui Ceaușescu, la vremea Tezelor din Iulie, aveam 17 ani cînd am scris o scrisoare pentru Europa Liberă. Am dat în ei ca-n fiare, ca-n șobolani. Era o scrisoare inteligentă, așa, scrisă elegant. Le-a luat trei luni ca să mă găsească. Eu o dictasem surorii mele care avea pe atunci 13 ani. Ce s-a întîmplat? Un prieten de-al meu a dat-o unei turiste, unei unguroaice, care a plecat. Dar ea a pus-o în poșetă, iar la control, la vamă, s-a văzut scris pe plic „Europa Liberă”, la adresă și au confiscat-o. Firește ca semnasem sub pseudonim, așa că nu mă puteau găsi decît prin analize grafoscopice. Și-au bătut capul pînă au ajuns la o elevă din clasa a șaptea. Și așa, specialiștii din două județe au lucrat trei luni ca să dea de un orb din Cluj. Cînd m-au găsit erau mai șocați decît mine! A fost o experiență foarte dură și foarte ciudată.
O.V.: Dură, prin interogatoriu?
R.S.R.: Exact. Primul a fost făcut de-un reprezentant din Satu Mare. Dar după aceea, au venit cei de la Securitatea din Cluj. Atunci m-am speriat. M-au căutat, m-au luat și-mi amintesc că m-au băgat într-o mașină. Mie mi s-a părut că mașina a pornit așa cum ar fi decolat un avion. Și-am întrebat timid: „Ce marcă e mașina?” Mi-au spus: „Chaika”. După aia am aflat că „chaika” înseamnă „pescăruș”. M-au dus într-o cameră și m-au lăsat singur timp de o oră și jumătate. Un lucru exasperant. Prima dată declarasem că nu mai fac, că fusesem indus în eroare. Ce era să spun? Că o să continui? Că o să pun bombe?
Să merg la cenaclu era o formă de-a ieși din internat
Atunci m-a salvat memoria, fiindcă și a doua oară am declarat exact ceea ce spusesem și prima dată. După ce au confruntat declarațiile, mi-au dat pace. Acesta e motivul pentru care am plecat eu la facultate, în București și n-am rămas în Cluj. Cînd eram în clasa a XII-a, la mama a venit un securist. O tot întreba ce voiam eu să urmez. Maică-mea mi-a spus: „măi, am impresia că ăștia vor să-ți blocheze intrarea la facultate”. Mie mi-a intrat asta în cap și în noaptea de dinainte de admitere, m-am urcat pe neașteptate în tren, am ajuns în București și am intrat con brio.
O.V.: Pomeneați la început că n-ați putea trăi fără să vă dedicați cauzei nevăzătorilor. Cum vă simțiți cînd întîlniți oameni care se împotmolesc în situații pe care dumneavoastră le-ați depășit?
R.S.R.: Eu, spre deosebire de alții am reușit să realizez multe și știu prin ce eforturi. Adică, eu n-am făcut neapărat eforturi deosebite, dar am știut mereu la ce fel de tactici deosebite față de cele ale omului de rînd, a trebuit să recurg. De pildă, ca să pot să citesc, pînă să apară vocea electronică, a trebuit să recurg la niște subterfugii. A trebuit să mi se citească. Apoi, ca să pot ieși. Cît m-am luptat în internat ca să fiu independent!
O.V.: Prin ce fel de tactici v-ați cîștigat independența?
R.S.R.: Acolo, era un program pe care trebuia să-l respecți. Și atunci, evident că am găsit niște subterfugii ca să-l încalc. Despre asta e vorba.
O.V.: Ca de pildă, ce fel de subterfugii?
R.S.R.: De exemplu, am obținut aprobări ca să merg la cenaclu. Asta era o formă de a ieși înafara programului din internat. Dar pentru aprobările astea, a trebuit să public, deci, să scriu. M-am apucat de poezie. Apoi m-am înscris la cursuri de engleză și am obținut aprobări și pentru asta. Am obținut aprobări ca să facem practica în oraș – ce făceam noi, masaj și kinetoterapie. Și profitam de asta ca să plec în oraș și așa mai departe.
M-a rănit că prietenii meu n-au crezut ca pot vedea realitatea
O.V.: V-ați răspîndit creator în toate speciile, scriind poezie, roman, traducînd..
R.S.R.: Acum simt nevoia să scriu teatru.
O.V.: Aveți ceva mai intim decît cuvîntul?
R.S.R.: Ei, ce să am!? Vreo credință? Nu! N-am decît cuvîntul și cîteva amoruri.
O.V.: Atunci cum de n-ați ajuns la o percepție mistică a cuvîntului?
R.S.R.: Nu știu, cred că din lene. Mie îmi place să văd ce iese efectiv din cuvînt, adică ceea ce se vede că e creație – roman, traducere ori poezie ori altceva. Mă interesează cuvîntul ca să savurez ce este artistic sau informația.
O.V.: Aveți sens?
R.S.R.: Eu zic că am, deși nu știu să-l păstrez. Mă las pe tînjeală de fiecare dată cînd am succes. Am observat asta la mine. Succesul mă anesteziază, mă inhibă. Nu cred că pot suporta emoții foarte puternice, precum succesul. Eșecuri nu am. N-am avut pînă înainte de ’89, iar după Revoluție, un eșec a putut să fie învăluit în posibilitatea de-a încerca noi soluții… Dar succesul știu sigur că-l auto-inhib. Imediat după un succes, nu mai fac nimic. Încep să mă preocup de altceva, să fac altceva. Nu-mi dau niciodată continuitate.
O.V.: Cum stați cu libertatea?
R.S.R.: Cum să stau? Bine. Sînt căsătorit, dar asta nu mă stingherește. Soția mea e înțelegătoare iar eu nu sar calul vreodată. Mă simt bine. Mă simt liber.
O.V.: Vă întrebam de cealaltă libertate. Cunoașteți, de pildă, țări străine prin intermediari – oameni și cărți.
R.S.R.: E adevărat că există o anumită dependență de intermediari. Dar eu cunosc și simțind spiritul locului. Prin ceea ce plutește în aer. Parisul de pildă, are un miros specific, de baghetă, de pîine de-a lor. Atena miroase sărat, așa.
O.V.: Nu vă simțiți păcălit de lentila literară sau de cea oferită prin companie?
R.S.R.: Ei, aici este, într-adevăr, o problemă. E o capcană la mijloc. Cunoști partea vazută prin intermediari, iar tu doar ți-l reprezinți. Eu am pățit un lucru care nu-mi place, cînd am scris romanul „Demonul confesiunii” și pe care, cei mai multi prieteni de-ai mei scriitori nu l-au citit. De ce? Mi-au spus: „Nu credeam că…” „Da’ de ce nu credeai?”. „Nu că nu erai capabil să scrii, dar credeam că o să te învîrți în același cerc închis, că n-o să aibă legătură cu realitatea”. Fiindcă oricum ar fi un roman, el trebuie să vadă împrejururi. Trebuie să vadă detaliile realității. Iar ei au rămas uimiți de capacitatea mea de a crea ceva atît de cinematografic. M-a rănit că n-au crezut că aș putea să văd realitatea.
O.V.: Ați pomenit de „Demonul confesiunii”. În finalul romanului, Eliza simte lumea din jur prin intermediul aurei care i se întinde pînă pe holuri. Ați scris despre dumneavoastră?
R.S.R.: Exact! Da! Dar eu nu pot să fac nimic cu aura asta! Mi-a masurat-o Valeriu Popa, cu ansa. Era prin ’90 și eram într-o sală. Mi-a zis el: „Domnule, ai o aură teribil de mare”. „Cît, domnule?” „Nouă metri. Adică nu!” Am ieșit pe culoar. Nouă metri, 80 avea. Și mi-am mai măsurat-o o dată. Tot cam atît avea. Dar nu-mi folosește la nimic. Adică nu pot să fac nimic cu ea. Nu văd lucruri, nu pot vindeca, nu pot influența nimic, așa că nu m-a interesat.
O.V.: Nu v-ați săturat să-i tot auziți pe oameni vorbind?
R.S.R.: Ba da. Aș vrea uneori să tacă. Mai ales ca există foarte multă răutate și ambiții tîmpite. Foarte multă dorință de a te claca, nu cumva să fii deasupra lor. Cu lucrurile astea mă tot confrunt. Uneori mă trezesc că este cîte unul care mă urăște și nu înțeleg de ce. Nu-i convine faptul că sînt deasupra lui, într-un fel sau altul.
***
Vorbeam în gînd ungurește cu Zoli, prietenul meu imaginar
O.V.:Ați trăit vreodată într-un Babel?
R.S.R.: Da. Bineînțeles. Atît în unul la propriu, cît și în unul figurat. De fapt, ar fi visul meu să trăiesc într-un Babel. Aș vrea să cunosc 99 de limbi străine, dar nu cunosc decît vreo șase. Dacă ar fi continuat comunismul, sigur că aș mai fi învățat încă vreo două. Din plictiseală.
O.V.: Străbunica dumneavoastră trăise 14 ani în Statele Unite. Nu v-a creat un dor de fugă prin poveștilor ei?
R.S.R.: E un paradox. Am învățat deopotrivă cu româna, limba engleză, de la ea. Firește, nu era mult, ci doar vreo 120-180 de cuvinte, cîte or fi fost. Toate erau puternic viciate de accentul nostru ardelenesc, germano-maghiar. Și apoi, am învățat foarte ușor limba maghiară. În partea de jos a satului, unde locuiam noi fiindcă tatăl meu era primar, se găsea satul vechi, unde trăiau șvabi vorbitori de limbă maghiară. Îmi amintesc că simțeam nevoia să vorbesc tot timpul. În românește n-aveam probleme. Dar fiindcă voiam să vorbesc și ungurește tot timpul, mi-am găsit un prieten imaginar pe care l-am botezat Zoli, cu care vorbeam în gînd. Aveam și-un prieten real, evreu, pe care-l chema tot așa. Dar Zoli imaginar era negricios și micuț, iar Zoli real era cu bujori în obraji și bucălat.
Adaugă un comentariu