Cu patima mea nu puteam fi decît criminal sau călugăr
Reportaj 100% 6 aprilie 2011 Niciun comentariu la Cu patima mea nu puteam fi decît criminal sau călugăr 239Vechea hartă a Moldovei din vremea lui Ștefan se-ntinde de la Hotin și dincolo, pînă la Marea Neagră. Altădată pămînt românesc, azi meleagurile Nistrului întîrzie în timpuri sovietice. Secularizarea din 1863 determină cîțiva călugări de la Neamț să vină la Chițcani, lîngă Tiraspol, unde întemeiază Mănăstirea Noul-Neamț. În prigoana comunistă, călugării mor vînați de elicoptere sau dispar în beciurile bîntuite de moarte. Războiul din 1992 împlîntă gloanțe în zidurile mănăstirii și acuză monahii de colaborare cu moldovenii. Vremurile acelea par a fi apus. Acum un an. Acolo s-a călugărit un tînăr de 23 de ani. În viața de mirean se numea Ștefan Baștovoi. Basarabean cu patimă slavă, uimise saloanele literare din România. Poet și romancier celebru, la nici douăzeci de ani fierbea de nerăbdare să-și arate puterea. Iubea faptele ce-l cucereau cu toată ființa. De mic, dădea foc dealurilor și încerca să le stingă cu propria-i cămașă. Acest tînăr pătimaș e acum monahul Savatie de la Noul-Neamț, singura mănăstire din Transnistria unde, numai la slujbe, limba română este egală canonic cu rusa. Enoriașii români sau ruși se înțeleg deopotrivă. Dar crivățul vine de sus, de departe.
Lenin, o doică la somnul unei nații
În Tighina găsești tancuri sovietice, monumente închinate eliberatorilor transnistreni de sub „jugul” moldovenesc. Stele roșii, comuniste și sloganuri mobilizatoare animă intersecțiile. Podul peste Nistru e păzit de un post de miliție, o baracă verde acoperită cu plasă de camuflaj. Pe stînga, printre furnale, ghicești ruine din cetatea lui Ștefan cel Mare. Odată intrat în Tighina, poți fi sigur că te afli în Republica Moldovenească Transnistreană: basarabenii o numesc separatistă, rușii o țin lîngă suflet – aici rusofonii și-au făcut bastion împotriva „cotropitorilor”.
Autobuzul alunecă întins pe șosele largi, cariate. Pînă se văd iarăși statui și lozinci bolșevice. Aici e orașul Tiraspol. Încă un tanc se urcă pe dîmburile unui parc. Trei morminte ale unor eroi din războiul abia terminat se acoperă cu flori și candele de recunoștință. E sîmbătă, și perechile de miri se filmează lîngă turnul îndreptat spre Nistru. Peste drum, un obelisc înalt și roșu se termină cu un Lenin pietrificat. Buchete proaspete au căzut sub privirea lui încruntată și scrutătoare. În spate e clădirea Sovietului Republicii, la fel de roșie și colțuroasă.
Steagul transnistrean: roșu, verde, roșu flutură înălțat pe clădire. De fapt, e vechiul steag basarabean de dinainte de Unire. Milițienii în uniforme sovietice, băști cu boruri cît o mitropolie filează orice mișcare ieșită din tipare. Urc în autobuzul de Chițcani. Nimeni nu vorbește românește. În spate, o femeie se răstește spre un puștan: „Stai liniștit!”. Sînt patru români, o mamă și trei fii. „E greu cu rușii ăștia. Noi sîntem asupriți aici. Ei ne trimit peste Prut, ne zic să nu-i mai așteptăm pe români. Avem ziare, televiziunea de la Chișinău în limba română. Dar noi trebuie să ne purtăm cu grijă, deși e pămîntul nostru. Rușii sînt stăpînii. Ăștia mici trebuie să învețe româna într-o școală lîngă Tighina, într-un ocol silvic. Școlile ruse sînt aici în oraș. Ai mei învață rusa, dar nici un elev rus nu știe româna”. Mă uit la fesul ei verde, la paltonul gri, îi privesc copilașii livizi, cu ochii alburii – toate astea parcă nu mai au vlagă.
O moarte pentru Nobel
La Chițcani, clopotnița aurită a mănăstirii îmi arată unde voi afla pricina pentru care am venit. Satul se lărgește în jurul unei piețe ample cu restaurant demult părăsit.
Un magazin comunal îmi oferă covrigi uscați – 1,5 milioane de cupoane, napolitane – 5 milioane per kilogram, biscuiți – 3 milioane. Asta da devalorizare. În mănăstire, trei bisericuțe stau rînduite și gătite, aleile sînt pavate mărunt, gherghine îngălbenite se strîng în jurul unei fîntîni venite parcă de dincolo. Îl caut pe monahul Savatie, care în viața de mirean avea numele Ștefan Baștovoi, zis Bașta. S-a născut în Basarabia, copilărise într-un sat de colhoznici. La Iași, a absolvit Liceul de Artă, Secția „Pictură monumentală”, apoi a făcut doi ani de filosofie la Timișoara. Acum are doar 23 de ani.
De timpuriu și-a arătat talentul literar. Fecventa salonul Junimii, scria poezii – a publicat două volume de versuri – și începuse lucrul la un roman, „Copilăria copilului sovietic”. Acum e îmbrăcat în negru, tîmplele încep să-i fie cărunte, sprîncenele se îngemănează pe frunte, un zîmbet uitat care îți spune „știu bine lumea de unde vii” îi întîrzie încă pe față. „În liceu eram un elev cuminte, mă dovedeam șiret cînd mă scuzam, dar nu făceam lucruri extraordinare. Îi spuneam dirigintei că sînt labil psihic și trebuie să iau o pauză. Datorită conștiinței prea lucide care mă chinuia fără încetare am ajuns la Socola. Unii colegi mă credeau un ciudat, cu alții mă înțelegeam foarte bine. La optsprezece ani deja mi se cunoșteau poeziile. După aceea, pe la douăzeci, cînd intrasem în mediul Uniunii Scriitorilor din România, am considerat că premiul Nobel îmi este accesibil. Întotdeauna am făcut lucruri care-mi erau cele mai grele.” Își îndeasă potcapul pe creștet, se mîngîie peste barba cu șuvițe. „În Dumnezeu nu credeam defel, tată-miu făcuse filosofia la Leningrad și știam că sîntem primii «oameni noi». Pînă cînd, pe malurile Bahluiului, în cartierul Dacia, am avut o moarte clinică. Eu nu beam, însă atunci am vrut să aflu cum e să fii beat. Am băut o sticlă de votcă, nu simțeam greață, eram novice. Pînă am picat țeapăn. Prietenii mei m-au crezut mort. Îi vedeam. Era groaznic. Nu mă puteam mișca, înțepenisem de-a binelea. Am simțit o lumină și o stare de ușurare. Dar nu voiam să mor. Am văzut și acel tunel de care povestesc revistele «paranormale». Apoi mi-am revenit. Cu toate astea, după o săptămînă uitasem totul”.
Călugăria e o vărsare de sînge
„A urmat o viață plină de patimi. Femei, beții, peste tot eu eram Bașta și nimeni nu îndrăznea să aibă de-a face cu mine. La Timișoara eram știuți ca petrecăreți. Toate astea pînă cînd îm ajuns cu o excursie la mănăstirea asta. Călugării, credința lor m-a oprit aici. Cu patima mea, eu nu puteam fi decît criminal sau călugăr. Și m-am călugărit.” În chilie, icoanele și psaltirile atîrnă printre rafturi. Alături e o cameră întunecată. „Acolo stă un schimnic, e urmaș al preoților prigoniți de comuniști. Au fost vînați cu elicopterul, erau împușcați ca animalele de pripas. Am să-ți arăt o poză cu o fetișcană, agent KGB, umblînd cu cizmele printr-o baltă de sînge și smocuri de păr din scalpul preoților. Au fost vremuri de încercare, a curs mult sînge, însă nici nu se pomenește de lucrurile astea. Cîte șapte ani rămîn între zidurile mănăstirii. Ei sînt fără vreme”.
Pustincul rămîne ca o umbră a trecutului. Nu-i văd fața. Doar o cruce de cenușă îi înconvoaie spinarea. Pe sub umbrele butucilor de vie trecem la bucătărie, unde-l găsim pe părintele Zavistie, gras, fălcos, rumen, numai bun de chelar la magazii. Îți cere să nu cazi în ispita de a cere prea mult de la umila-i carte de bucate. Mîncăm „cașa”, un fel de grîu cu ceapă, bem ceai și mai conversăm puțin. „Uite, călugării ăia au fost parașutiști în forțele speciale, vînau rakeți, celălalt a fost boxer – toți se cunoșteau cu șmecheri, unul și unul. De un an am ajuns la Noul-Neamț și știu că trebuia să fiu aici dintotdeauna. La fel cred și ceilalți”. După masă, coborîm în pivnițele mănăstirii. Lîngă porți se gudură un motan. E Tulburel, un cotoi vărgat și durduliu. „Seminariștii l-au îmbătat cu vin, i-au dat cu ardei iute pe la bot. A început să strănute și sărea ca apucații. Preoții ziceau că au intrat dracii în el, sărmanul”. Lăsăm și vin, și Tulburel. Tăcere peste întreaga mănăstire.
Timpul trecut
La mănăstire începe vecernia. Numai monahii țin slujba. Biserica e neagră pe dinăuntru. Cinci lumînări pe un sfeșnic. Monahul cîntă rugăciuni. E-atît de întuneric… Lîngă un zid, ghicesc întunecimile cîtorva călugări. Straniu. Cineva suflă greu lîngă altar. E acolo, îl auzi, de nu se vede. În română sau în slavonă, cîntarea e șoptită către un singur Dumnezeu. Afară, seminariștii încheie rondul făcut în fiecare noapte purtînd icoana Maicii Domnului. Intră în biserică și se alătură cinstirii divine. Luna plină se vede prin ferestre. E noapte, deși s-a luminat.
Dimineața urc în clopotniță – șaptezeci de metri, clopote de nouă tone. Aici e redacția „revistei de gîndire și cultură ortodoxă editată de Mănăstirea Noul-Neamț”: EKKLESIA (biserică). Un calculator cam trecut în ani, un pat și un calorifer electric – asta-i recuzita. În revista monahul Savatie și alți clerici încearcă să explice dacă „trebuiesc sau nu canonizați Eminescu și Mireca Eliade” sau „Oratoriul lui Eugen Ionesco pe care îl așteptăm”. Din clopotniță văd un sat dezordonat, cu livezi pustiite, hîrcile vechilor hambare și heleșteul mănăstirii ce poartă o barcă.
Coborîm. E timpul să las locul ăsta plin de Dumnezeu. Îmi pare rău că plec, oricum nu am puterea să rămîn. „Vino de Crăciun pe aici. E o minune”. Călugărul Savatie îmi strînge mîna. Am plecat. Autobuze îmbîcsite, pancarte comuniste. O noapte în Chișinău mi se conturează discret.
Rugăciuni de închinare sub altarele cu „Plecări / Sosiri”
Înnoptez în gara din Chișinău. Sala de așteptare. Mutră buhăită de băutură. Somnul îi înconvoaie pe toți. O femeie ieșită de printre șine trece pe hol cărînd cutii goale, burdușite cu boarfe murdare. O privesc și cred că mă înjură pe rusește. Trenul de Odessa s-a oprit. Un pîlc de prostituate trece pe sub boltă. Cu 30 de lei (cam 50 de mii de-ai noștri) primești tot meniul senzual. Mă culc pe un scaun lîngă două adormite – mama și fiica. „Muto, scoală, treci în locul meu. Și dă geanta, fă, n-auzi?” Cred că le înspăimîntasem. Un pehlivan se plimbă iute printre scaune.
Ațipesc. „Ce-i?! Ho, du-te de aici spurcăciune!”. Pehlivanul se luase de fiică-sa, trata prețul unei partide fierbinți. „Șterge botu’ șeala! Și ochii! n-auzi, fă?!”. Încep să amorțesc, e frig. De pe ușile din dos năvălesc femeile de serviciu. „Hei! Gios!”. Toată viermuiala înghețată pe scaune începe să se agite. Zbierătele măturătoarelor te zoresc, nu-ți dau răgaz să zăbovești. Gara devine o catedrală a muribunzilor. Coboară înșiruiți, tîrîndu-și gioarsele. Se învîrt și pică buimaci sub panourile cu anunțuri. Or fi înălțînd rugăciuni de-ndurare sub altarele cu sosiri și plecări. S-au luminat ferestrele. A sosit Bucureștiul. „Vă rugăm poftiți în vagoane!”. Gata cu veghea. Adorm pînă Iași.
***
Transnistria, pețire în stil rusesc
De pe la 1700, malul estic al Nistrului e prada care întărîtă majoritatea românească și minoritatea slavă. Cine stăpînește Transnistria are drum liber către Dardanele. Strîmtoarea e „cheia Rusiei”. În 1924, Rusia formează Republica Autonomă Sovietică Moldovenească. După Al Doilea Război Mondial, bolșevicii împart Transnistria între Basarabia, devenită Republica Sovietică Socialistă Moldovenească și Ucraina. Mare parte din industria Moldovei e concentrată aici. Apoi, URSS dispare. Convulsii: Rusia sprijină autonomia regională, invocînd datoria ei de a proteja etnicii ruși, însă majoritatea populației e moldovenească. În 1992 izbucnește un război între moldoveni și rusofoni. Armata a 14 – a rusă intervine, sprijinind pe separatiști. Raportul era de 20 la 1 pentru ruși. Astăzi, Transnistria e o republică autonomă. Are guvern, armată, limbă, monedă (cupoane), televiziune proprie. Regiunea a devenit nod strategic în traficul de arme, de droguri, în spălarea banilor. Armata a 14 – a staționează și azi, „menținînd” pacea regională. Întemnițarea lui Ilașcu, pedepsirea „inamicilor secreți care trebuie eliminați” întrețin psihoza în rîndul dizidenților.
***
Gagarin nu-L văzuse, deci nu există
Romanul „Copilăria copilului sovietic” însă nu e terminat. Poate, într-un tîrziu, ecourile lui o să aducă printre noi istorisirea acelor vremuri. Atunci, omul de rînd trăia în belșug. Toți știau că există capitala republicii, fie ea la Chișinău, Kiev sau Tallin. Dar lumina tuturor era Moscova. Sovieticii se considerau invincibili și n-aveau motive să creadă altceva. Butonul roșu, rachetele nucleare erau la îndemîna lor. Pe atunci se trăia atît de bine, că „omul nou” nu știa ce să facă pentru a deveni erou. Dorea înfăptuirea unor lucruri mărețe, grandioase.
Tovărășia cu Dumnezeu fusese depășită. Sub timpurile astea trăiește Sașa, elev sovietic în clasa a treia (faptele lui au fost împlinite de actualul părinte Savatie). Era un copil cuminte, care-și împărțea viața între timpul școlii și-al păscutului de oi și vite. În fiecare dimineață, autobuzul galben îl lua din poarta casei. În fiecare dimineață, la școală învățau despre copiii americani oropsiți, închiși în beciuri – copii care nu primeau pîine cu unt și zahăr. Voiau din toată inima să-i ajute. El cu o rublă își cumpăra patru porții de ruladă, un suc și biscuiți. Pe cînd săracii americani erau lihniți de foame. După școală, cu același autobuz galben se întorcea acasă și pleca să pască vacile. Așa se urmau zilele lui Sașa – băiat tăcut, care începuse să-și croiască o conștiință. Spera să oprească pămîntul cînd acesta se va rostogoli și tot atunci să o salveze pe Sonia, fata pe care o iubea în taină. Dumnezeu era un moș bătrîn care trebuia uitat. Gagarin fusese în Cosmos și nu-L zărise.
Deci nu există. Cu mic, cu mare, doreau să ajute patria. Sașa citise că Lenin a stins cu haina un foc izbucnit într-un hambar. Dorea să facă la fel. Si a dat foc la un deal, apoi a încercat să-l stingă cu cămașa. Pe-atunci apare și Dimitri – tatăl lui Bașta – care, dornic de apreciere comunală, se apucă să crească iepuri de casă în mediul sălbatec. Teoria evoluționistă a lui Darwin îl îndemna la asemenea experimente. Cu un excavator a săpat o groapă și acolo crește iepuri mari și blănoși. Se înmulțesc pînă scapă, fug peste garduri. Ajung prin păduri unde mor pe capete. Proiectul grandios dă greș. Dimitri nu se lasă. Începe să construiască o scară uriașă. În sat, omul cu scara cea mai mare era într-adevăr respectat. Dimitri face o scară mare, albă, pe care la sfîrșit nu o poate urni. O lasă în pădure. Oricum el știa că are șansa cea mai mare. Se simțea mîndru. Sașa îi găsește scara: „Asta-i scara lui Dumnezeu. Am să-L pîndesc pînă L-oi zări. Dumnezeu e la mine în pădure și taie lemne ca un hoț oarecare. Am să-L pîrăsc la dirigintă”. Împreună cu niște prieteni de la o școală de debili, Sașa fărîmă scara. Hotărîseră ca Dumnezeu să rămînă la ei în sat, să nu li-L fure cei din satele învecinate. Pe aici se-oprește povestea… dacă v-a veni sfîrșit, numai Bașta și-a Lui Dumnezeu o știu.
Radu ȚUȚUIANU
Iași, noiembrie 1999
Autorul acestui reportaj a fost nominalizat la Gala Premiilor Clubului Român de Presă 2001 și premiat la concursul „Tînărul Jurnalist al Anului 2005”
Adaugă un comentariu