Mihaela, o fată „la cuțite” cu tinerețea
Reportaj 100% 6 aprilie 2011 Niciun comentariu la Mihaela, o fată „la cuțite” cu tinerețea 258Din casetele înregistrate în noaptea audierilor celor patru studenți acuzați de „omucidere cu jaf”, s-ar putea scrie ușor scenariul unui thriller. Dincolo de ecran, ar părea posibil și acest univers al morții sub cuțit, al interlopilor tentați de o mașină furată și pătată de sînge, al studenților sub acoperire, care acționează în puterea nopții și înspre răsărit pornesc, „cu cincizeci la oră”, în căutarea unei păduri neumblate. Personajul feminin, mai mereu „mărul discordiei”, ar fi o tipă mărunțică, albă ca lumina lunii, tăcută și calculată.
O poză tip buletin de inculpat
Mihaela Alina Horeanu este mai mică decît v-o puteți închipui. Chipul ei – cu trăsături ferme, întinse de o pieliță nefiresc de albă, cu nasul mic și ochi rotunzi, adăpostiți în spatele unor ochelari cu ramă subțire – nu are nimic din blîndețea și slăbiciunea unei fete de 21 de ani, cînd vîrsta, cu toate neajunsurile ei, se poate lesne desluși după seninătatea sprîncenelor și surîsul buzelor. Poza aceea, tip buletin de inculpat, luată repede la poliție, a fost deschidere de ziare. Fereastră către suflet, chipul Mihaelei rămîne și în libertate la fel ca în noaptea interogatoriului: înghețat, absent, străveziu, părăsit de spirit. Puținătatea trupului ei nu poate să fie decît o ciudățenie în plus: un corp de fetiță, nu mai înaltă decît o elevă de clasa I, cu un cap care a luat-o înaintea oricărei logici.
Bucurați-vă dacă nu îi puteți da de capăt acestei povești, în ciuda tuturor detaliilor pe care presa tot le scoate la iveală, amănunte pe care avocații încearcă să le folosească în apărarea Mihaelei și a prietenilor ei. Dacă nu înțelegem, înseamnă că încă sîntem sănătoși.
Libertatea unei fete care nu mai vorbește
Libertatea nu mai înseamnă mare lucru cînd pe urmele tale aleargă fotografi înghiontiți de reporteri, se ridică pe vîrfuri curioși și mișună avocați, ori se împiedică printre cablurile de la microfon cameramani de la toate televiziunile locale. În fața Curții de Apel Iași, joi, Mihaela este așteptată. La ora 12.00 se va judeca recursul procurorilor Parchetului de pe lîngă Tribunalul Iași. Telefoanele sar din buzunare: „A venit? Acuși ajung și eu! Să îmi ții loc. Auzi, dar ai aflat în ce sală se judecă?…”. Care și cum mai ajunge, își aprinde o țigară și se alătură grupului de ziariști. Au făcut coloană pe două rînduri, la intrare. Să nu scape nimic: o grimasă, un cuvînt, un oftat, totul este important pentru că, se știe, „fata nu vrea să vorbească”. Se ascunde între patru pereți, undeva prin Păcurari, unde ziarele își tot trimit reporteri, să scoată de la ea măcar două vorbe. De fapt, nu se ascunde. Doar stă acolo, nu dă drumul la ușă și așteaptă. Tăcerea ei de om terminat, care nu mai are nimic de zis în apărare, e o complicitate și un protest totodată.
Spectacol cu ușile închise, la Tribunal
Deodată, țigările se aruncă și se înșfacă pixurile, camerele foto și aparatele de înregistrare. Dintr-o mașină coboară Mihaela. Ca o vedetă, e repede înconjurată de blitz-uri și întrebări. Schițează un gest de apărare, își duce o palmă la ochi, ca în bătaia soarelui. Urcă în fugă scările, însoțită de Ionuț Pohrib, un avocat la costum, tinerel și zîmbitor. El nu are nici o supărare cu presa, răspunde chiar la telefon, comunică. Pentru el, cuvintele au altă putere, de fapt, cuvintele hotărăsc totul. Clienta este îndemnată să tacă, de asta se agață șansele ei de a fi cercetată în stare de libertate.
În fața listelor cu procese, Mihaela privește fără să vadă, pentru că, așa cum glumesc cu voce tare ziariștii, se uită unde nu trebuie. Pentru cîteva minute, avocatul hotărăște să se retragă împreună cu ea înapoi în mașină. Între timp, noi, ăștia cu pixurile, ne instalăm în sala de judecată. Ca la un spectacol cu ușile închise, locurile sînt rezervate familiilor – care tremură pentru „ai lor”, ce acuși vor apărea, flancați de polițiști – , avocaților și ziariștilor. Alți actori și alți spectatori nu își au rostul aici, unde se trăiește într-un univers înăbușitor și strîmt.
În primele rînduri stau avocații, apoi ziariștii, apoi familioanele. „Uită-te în spate, da’ discret, aștia sînt clanul Cutare”, îmi șușotește un coleg. Nu mă întorc decît cînd simt ceva în coastă. În tensiunea aceea mocnită și căldura respirațiilor, o femeie se descălțase de pantofi și se culcușise comod între ai ei. O tinerică o tot sîcîie cu detalii despre „crima cu studenți”, la care ea răspunde numai cu „Doamne ferește! Păcate…” și nu tresare decît cînd tînăra exclamă: „Uite, asta a băgat cuțitul!”. Mihaela a intrat și ea în sală. Se așază printre borfașii cu priviri crîncene, întunecați la față.
Final deschis
Căutătura ei e ca în fața unui perete gol și în razele soarelui strecurat printre jaluzele, îi lucesc cerceii rotunzi, de argint. E îmbrăcată cuminte, în negru, iar de sub sacoul gros se ițesc danteluțele unei bluze „de mers la școală”. A ridicat capul doar cînd și-a văzut prietenii, pe Alexandru, Vlad și Daniel, aduși de mascați cu mîinile la spate, galbeni de parcă n-ar fi, obosiți. Apoi, lîngă ea s-a așezat un bărbat cu părul alb. Tatăl lui Alexandru, care nu s-a dezis de el. După intrarea procurorilor, se strigă prezența și Mihaela face cîțiva pași în față, unde rămîne în tăcere, pînă cînd avocații își termină discursul. Nu au avut timp să consulte dosarele și pentru că vor să asigure o apărare bună clienților, ar cere o amînare. Li se acordă, pînă miercuri, 9 mai. Ieșim din sală și Mihaela aruncă două vorbe. „Lăsați-mă în pace!”.
Dana BALAN
IAȘI, mai 2007
Autorul acestui reportaj a fost premiat la Galele Clubului Român de Presă 2007
Adaugă un comentariu