Învățămîntul românesc e un fel de cimitir de vocații

Cap în cap Niciun comentariu la Învățămîntul românesc e un fel de cimitir de vocații 1

OPINIA VECHE: Con­si­de­rați că re­centele cazuri de plagiat sînt doar cî­teva exemple ale unei si­tua­ții mult mai ample, naționale chiar?

IULIAN COMĂNESCU: Da, pro­babil că plagiatul e foarte răs­pîn­dit și probabil că există în Ro­mâ­nia și o spe­cie de plagiat inocent. Atîta am fost frecați la cap cu învățat co­mentarii lite­rare pe dinafară, la li­ceu, că a papaga­li­ci lucruri ni se pare suprema virtute in­telectuală. Am și exemple. Acum vreo trei ani, organizam un concurs care avea ca mi­ză o vizită în Parlamentul European a unor fete de liceu interesate de te­matica UE. Fetele trebuia să scri­e articole despre instituții și al­te no­­țiuni europene, pentru un wiki nu­mit Eurospeak.ro, pe care l-am îngrijit cu folos cîtăva vreme. La un moment dat, nu știu ce mi s-a părut în neregulă și am căutat două-trei fraze ale fetei pe Google. Textul res­pectiv era copiat de undeva. Iar întîmplarea face că respectiva era, printre altele… membru în co­rul unei biserici. Presupun că nu și-a dat seama ce a făcut.

O.V.: Dacă problema este în­vă­ță­mîntul superficial de după ’89, ve­deți vreo „rezolvare”? Mai ales pri­vind la ultimele propuneri la Edu­ca­ție și calificarea acestora.

I.C.: Habar n-am ce rezolvări se pot găsi. Am la activ o serie de trainin­guri de comunicare – din Ar­menia pî­nă în România și de la politicieni la jur­naliști și oameni de afaceri – și de fiecare dată mi s-a pă­rut că oamenii ca­re mă ascultă sînt receptivi, curioși și normali la cap. Și nu mă consider un geniu profesoral deloc, e doar una din ac­tivitățile mele. Dar presupun că pro­ble­ma e la cei care predau, fiind­că în­vă­țămîntul românesc e, din pă­cate, un fel de cimitir de vo­ca­ții, o slujbă pîrlită și exasperantă pe care ajungi să o faci fiindcă nu ai fost în stare de nimic alt­ceva, în direcția în care te-ai dus. Exis­tă tot felul de absolvenți de facultăți inu­tile care n-au avut ce face cu pseudoștiința lor și ca urmare au eșuat prin licee unde încearcă să-i ino­cu­le­ze pe co­pii cu respectiva pseudoș­tiință. Nu e o plăcere să îm­bă­trî­nești, dar mă bucur că nu mai sînt licean.

O.V.: De la cazul Corina Du­mi­tres­cu încoace presa a devenit foarte atentă la noile numiri, chiar și la alți politicieni, nu ne­a­părat la Educație. E doar o campanie împotriva ac­tua­lei conduceri sau o evoluție reală a presei, care va fi mai atentă de acum la acest aspect al politicienilor?

I.C.: Sigur că și Corina Dumi­tres­cu, și Mang au fost plimbați mai ales prin outlet-urile media duș­­mă­noa­se cu USL și prietenoase cu PDL. Dar asta nu-i absolvă de vină nici pe una, nici pe celălalt. Atî­ta cît mi-am dat eu seama, do­ve­zile sînt concludente și nu prea avem ce procese de intenție să le fa­­cem celor care au descoperit ca­zu­­ri­le.

Sigur că se poate căuta și în partea cealaltă. Mie masterate ca al Elenei Udrea nu-mi inspiră deloc încredere – deși nu sugerez că ar fi vorba de plagi­at.

O.V.: Pot aceste evenimente (de­miterea sau depunerea de­mi­si­ei a mi­niștrilor cu probleme) să mai creas­cã încrederea publicului român în mass-media și rolul acesteia în socie­tate?

I.C.: E cale lungă pînă acolo, mai ales că după ce a stabilit fapte valide, presa tinde să se isterifice pe tema res­pectivă pînă la momentul la care publi­cul cu discernămînt devine sătul de toa­tă povestea și autorul faptelor e victimizat.

Ioan STOLERU

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Etichete:

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top