Despre masterul didactic, peste doi ani
Honoris fără Causa 23 octombrie 2012 Niciun comentariu la Despre masterul didactic, peste doi ani 484Deoarece exista riscul ca și anul acesta studenții să rămînă fără posibilitatea de a opta pentru o carieră didactică, Departamentele de Pregătire al Personalului Didactic (DPPD) de la universitățile din România au făcut un memoriu colectiv prin care au determinat amînarea masterului didactic cu doi ani. Între timp, DPPD-urile și-au reintrat în drepturi și coordonează din nou, în cadrul fiecărei instituții de învățămînt superior în parte, modulele de pregătire psiho-pedagogică. Tot ce le-a mai rămas acum universităților este să aștepte să se clarifice în acest răstimp felul în care vor fi desfășurate masteratele didactice, ca apoi să încerce să obțină acreditarea ARACIS necesară pentru a le putea organiza. Problema rămîne însă în cazul studenților care, în anul universitar trecut, erau în anul I de studiu și nu au putut urma primul nivel psihopedagogic și care, dacă vor dori să o facă de anul acesta, vor trebui să plătească o taxă de școlarizare.
Situația privind masterul didactic a devenit din nou neclară odată cu decizia Ministerului Educației Cercetării și Sportului (MECTS) de a anula aceste programe. Conform Legii Educației Naționale, masterul didactic trebuia să preia sarcina Departamentelor de Pregătire al Personalului Didactic (DPPD) și trebuia să fie adoptat odată cu startul anului universitar trecut. Însă, din cauza faptului că ordinul a venit tîrziu și că nu a fost concepută o metodologie prin care să se explice cum se va realiza instruirea viitorilor profesori, nu au mai fost organizate nici modulele pedagogice, nici masteratele didactice. Această situație a creat o confuzie nu doar în rîndul studenților, ci și în rîndul DPPD-urilor, care, conform Legii Educației Naționale (LEN) nu mai aveau dreptul de a organiza modulele, deși Cătălin Baba, la acea vreme MECTS, declara faptul că departamentele se vor ocupa de instruirea personalului didactic și că vor ajuta la implementarea masteratului.
Pentru ca să se evite situația din anul precedent în care studenții nu s-au putut înscrie pentru a obține pregătire psiho-pedagogică, DPPD-urile au convenit un demers colectiv pentru anularea ordinului respectiv, care, conform reprezentanților acestora, nici nu se afla în concordanță cu legea. „Mai precis, un ordin al Ministerului nu poate să fie mai presus de lege. Or legislația noastră prevede că pentru organizarea unui master mai întîi trebuie depus un dosar de către universitate și apoi avizarea acestuia de către Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământului Superior (ARACIS). Și ministerul voia să facă masteratele atribuind cifre de școlarizare. Deci, departamentele au făcut un memoriu colectiv, pe care l-am semnat și noi de la Agronomie, către ARACIS. Aceștia au acceptat memoriul nostru și Ministerul a trebuit să revină cu demersul și a apărut ordinul acesta care va fi valabil doi ani de zile” a declarat conf. univ. dr. Mihai Stanciu, director al DPPD de la Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” din Iași (USAMV).
În mod concret, conf. univ. dr. Mihai Stanciu face referire la Ordinul MECTS nr. 5745 din 13.09. 2012 privind aprobarea metodologiei-cadru de organizare a programelor de formare psihopedagogică în vederea certificării competențelor pentru profesia didactică. Ordinul stipulează că DPPD își recapată atribuțiile pentru doi ani de zile, pînă în anul universitar 2014 – 2015, ele fiind inițial desființate de către Legea Educației în contextul în care formarea psiho-pedagogică urma să fie preluată de către masteratele didactice.
Doi ani de opționale
În consecință, masteratele didactice nu vor fi anulate, ci amînate pentru doi ani de zile, pînă cînd va exista o metodologie corespunzătoare de funcționare și pînă cînd universitățile vor obține acreditarea de funcționare de la ARACIS. Această amînare rezolvă și problema studenților intrați la facultate în anul universitar trecut, 2011 – 2012, care nu au putut accesa modulul psiho-pedagogic și nu s-au putut înscrie nici la masteratul didactic, nefiind urmați pașii necesari pentru ca universitățile să obțină acreditarea necesară. Astfel, pînă cînd vor termina licența studenții care în 2011 – 2012 erau în anul I, masteratele vor fi deja acreditate. În cazul în care aceștia nu doresc să facă masteratul didactic în 2014 – 2015 și vor să facă modulele psiho-pedagogice, vor trebui să plătească o taxă de școlarizare.
În ceea ce privește curriculumul, acesta va rămîne același care era și înaintea desființării DPPD-urilor. „Se va continua cu acest modul, iar cînd va fi cazul și vom primi un ordin, se va implementa și masteratul didactic. Studenții care au făcut deja primul an în acest modul nu sînt afectați în nici un fel, așadar nu o vedem ca pe o soluție de compromis ci mai degrabă ca pe una viabilă. Bineînțeles dacă primim ordin vom relua acest masterat, dar pînă atunci mergem pe acest program care este deja pus în vigoare”, a declarat prof. univ. dr. ing. Neculai Eugen Seghedin, prorector responsabil cu activitatea didactică de la Universitatea Tehnică „Gheorge Asachi” din Iași.
Hibele masterului didactic
După ce vor trece acești doi ani și se va trece la masterul didactic, viitorii profesori vor trebui să urmeze opt ani de studii. Mai întîi aceștia termină cei trei ani de licență, mai apoi au de urmat doi ani masterul profesional pentru a se specializa într-un domeniu, după care urmează alți doi ani pentru masterul didactic, iar în final un an de practică. Acesta din urma va fi realizat într-o unitate de învățămînt cu care universitatea sau facultatea are încheiat un acord, și va fi coordonat de către un profesor mentor.
Cît despre universitățile de profil, este greu de apreciat cum vor reuși acestea să adune resursele necesare pentru aplicarea masterului. „Ideea masterului didactic este bună, dar ar trebui reglementat raportul acestuia cu masterul profesional: poate fi urmate acestea simultan sau succesiv? Nu cumva se va ajunge la o concurență neloială, în sensul că, dat fiind că pentru a deveni profesor e obligatoriu masterul didactic, nu oare vor dispărea masteratele profesionale, din lipsă de candidați? Apoi, la nivel de licență, nu ar fi necesar un modul psihopedagogic în așa fel încât absolvenții să poată preda la nivel de gimnaziu? Ce va face un absolvent de ciclu de licență în matematică, fizică, chimie, biologie etc.? Că nu se poate încadra ca profesor niciunde, legislația nu permite acest lucru. Așadar, mai sînt multe aspecte de lămurit”, a completat prof. univ. dr. Constantin Cucoș, directorul DPPD de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”.
În ceea ce privește finanțarea studiilor, fostul ministru Cătălin Baba preciza că toți studenții vor beneficia de locuri bugetate și că vor primi o bursă de 700 de lei, echivalentul salariului unui profesor debutant. Mai mult, în prezent, urmarea celor două module psiho-pedagogice este gratuită, atîta timp cît studenții se înscriu în primul an de studiu, atît la licență cît și la master. Prin urmare, prof. univ. dr. Constantin Cucoș consideră că pe același principiu trebuie finanțat și masteratul didactic și că „ar fi necesar ca în bugetele viitoare ale ministerului să se rezerve fonduri și pentru așa ceva. Deocamdată legislația prevede că pentru nivelul al II-lea studentul va plăti taxa de școlarizare, aspect bizar și discutabil, dar nu avem ce face, legea – bună, rea – trebuie respectată. Ar fi ținut de normalitate ca și nivelul al II-lea să fie gratuit, dar nu a fost să fie”.
***
Chiar dacă pe moment situația pare stabilă, este greu de prevăzut cum vor arăta lucrurile peste doi ani cînd va trebui să se organizeze masteratul didactic în condițiile în care în ultimele șase luni la MECTS s-au schimbat șapte miniștri, fiecare cu o viziune proprie asupra legii educației. Și mai greu de prevăzut este numărul studenților care se vor încumeta să se înscrie la un astfel de program în condițiile în care salariul pentru un profesor debutant a rămas la fel de mic, iar eliberarea de posturi este momentan la fel de incertă.
Iulian BÎRZOI
Mădălina MORARU
Adaugă un comentariu