Despre masterul didactic, peste doi ani

Honoris fără Causa Niciun comentariu la Despre masterul didactic, peste doi ani 484

Deoarece exista riscul ca și anul acesta studenții să rămînă fără posibilitatea de a opta pentru o carieră didactică, Departamentele de Pregătire al Perso­nalului Didactic (DPPD) de la universitățile din Româ­nia au făcut un memoriu colectiv prin care au determinat amînarea masterului didactic cu doi ani. Între timp, DPPD-urile și-au reintrat în drepturi și coordonează din nou, în cadrul fiecărei instituții de învățămînt superior în parte, modulele de pregătire psiho-pedagogică. Tot ce le-a mai rămas acum universităților este să aștepte să se clarifice în acest răstimp felul în care vor fi desfășurate masteratele didactice, ca apoi să încer­ce să obțină acredi­tarea ARACIS necesară pentru a le putea organiza. Problema rămîne însă în cazul studenților care, în anul universitar trecut, erau în anul I de studiu și nu au putut urma primul nivel psihopedagogic și care, dacă vor dori să o facă de anul acesta, vor trebui să plătească o taxă de școlarizare.

Situația privind masterul didactic a devenit din nou neclară odată cu decizia Ministerului Educației Cercetării și Sportului (MECTS) de a anula aceste programe. Con­form Legii Educației Naționale, maste­rul didactic trebuia să preia sarcina De­partamentelor de Pregătire al Per­sonalului Didactic (DPPD) și trebuia să fie adoptat odată cu startul anu­lui universitar trecut. Însă, din cau­za faptului că ordinul a venit tîrziu și că nu a fost concepută o metodologie prin care să se explice cum se va rea­liza instruirea viitorilor profesori, nu au mai fost organizate nici modu­lele pedagogice, nici masteratele di­dactice. Această situație a creat o confuzie nu doar în rîndul studen­ți­lor, ci și în rîndul DPPD-urilor, care, conform Legii Educației Naționale (LEN) nu mai aveau dreptul de a organiza modulele, deși Cătălin Ba­ba, la acea vreme MECTS, declara faptul că departamentele se vor ocu­pa de instruirea personalului didactic și că vor ajuta la implementarea masteratului.

Pentru ca să se evite situația din anul precedent în care studenții nu s-au putut înscrie pentru a obține pre­gătire psiho-pedagogică, DPPD-urile au convenit un demers colectiv pentru anularea ordinului respectiv, care, conform reprezentanților acestora, nici nu se afla în concordanță cu legea. „Mai precis, un ordin al Mi­nis­terului nu poate să fie mai presus de lege. Or legislația noastră prevede că pentru organizarea unui master mai întîi trebuie depus un dosar de către universitate și apoi avizarea acestuia de către Agenția Română de Asigu­rare a Calității în Învățământului Superior (ARACIS). Și ministerul voia să facă masteratele atribuind ci­fre de școlarizare. Deci, departamen­tele au făcut un memoriu colectiv, pe care l-am semnat și noi de la Agro­no­mie, către ARACIS. Aceștia au ac­ce­ptat memoriul nostru și Ministerul a tre­buit să revină cu demersul și a apă­rut ordinul acesta care va fi valabil doi ani de zile” a declarat conf. univ. dr. Mihai Stanciu, director al DPPD de la Universitatea de Științe Agri­co­le și Medicină Veterinară „Ion Io­nes­cu de la Brad” din Iași (USAMV).

În mod concret, conf. univ. dr. Mihai Stanciu face referire la Or­di­nul MECTS nr. 5745 din 13.09. 2012 privind aprobarea metodologiei-cadru de organizare a progra­me­lor de formare psihopedagogică în ve­derea certificării competen­țe­lor pentru profesia didactică. Ordinul stipulează că DPPD își recapată atri­bu­țiile pentru doi ani de zile, pînă în anul universitar 2014 – 2015, ele fiind inițial desființate de către Legea Edu­cației în contextul în ca­re formarea psiho-pedagogică urma să fie preluată de către masteratele didactice.

Doi ani de opționale

În consecință, masteratele di­dac­tice nu vor fi anulate, ci amînate pentru doi ani de zile, pînă cînd va exista o metodologie corespun­ză­toa­re de funcționare și pînă cînd universitățile vor obține acreditarea de funcționare de la ARACIS. Această amînare rezolvă și problema studen­ților intrați la facultate în anul universitar trecut, 2011 – 2012, care nu au putut accesa modulul psiho-peda­gogic și nu s-au putut înscrie nici la masteratul didactic, nefiind urmați pașii necesari pentru ca universi­tă­ți­le să obțină acreditarea necesară. Ast­fel, pînă cînd vor termina licența studen­ții care în 2011 – 2012 erau în anul I, masteratele vor fi deja acreditate. În cazul în care aceștia nu doresc să fa­că masteratul didactic în 2014 – 2015 și vor să facă modulele psiho-pedagogice, vor trebui să plătească o taxă de școlarizare.

În ceea ce privește curriculumul, acesta va rămîne același care era și înaintea desființării DPPD-urilor. „Se va continua cu acest modul, iar cînd va fi cazul și vom primi un ordin, se va implementa și masteratul didactic. Studenții care au făcut deja pri­mul an în acest modul nu sînt afectați în nici un fel, așadar nu o vedem ca pe o soluție de compromis ci mai de­grabă ca pe una viabilă. Bineînțeles dacă primim ordin vom relua acest masterat, dar pînă atunci mergem pe acest program care este deja pus în vigoare”, a declarat prof. univ. dr. ing. Neculai Eugen Seghedin, pro­rec­tor responsabil cu activitatea di­dactică de la Universitatea Tehnică „Gheorge Asachi” din Iași.

Hibele masterului didactic

După ce vor trece acești doi ani și se va trece la masterul didactic, vi­i­to­rii profesori vor trebui să ur­me­ze opt ani de studii. Mai întîi aceștia ter­mină cei trei ani de licență, mai apoi au de urmat doi ani masterul profesional pentru a se specializa într-un domeniu, după care urmează alți doi ani pentru masterul didactic, iar în fi­nal un an de practică. Acesta din ur­ma va fi realizat într-o unitate de în­vă­țămînt cu care universitatea sau fa­cultatea are încheiat un acord, și va fi coordonat de către un profesor mentor.

Cît despre universitățile de profil, este greu de apreciat cum vor reuși acestea să adune resursele necesare pentru aplicarea masterului. „Ideea masterului didactic este bună, dar ar trebui reglementat raportul acestuia cu masterul profesional: poate fi ur­ma­te acestea simultan sau succesiv? Nu cumva se va ajunge la o concu­rență neloială, în sensul că, dat fiind că pentru a deveni profesor e obliga­toriu masterul didactic, nu oare vor dispărea masteratele profesionale, din lipsă de candidați? Apoi, la nivel de licență, nu ar fi necesar un modul psi­hopedagogic în așa fel încât absolvenții să poată preda la nivel de gimnaziu? Ce va face un absolvent de ciclu de licență în matematică, fi­zică, chimie, biologie etc.? Că nu se poate încadra ca profesor niciunde, legislația nu permite acest lucru. Așa­dar, mai sînt multe aspecte de lă­mu­rit”, a completat prof. univ. dr. Con­stantin Cucoș, directorul DPPD de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”.

În ceea ce privește finanțarea stu­diilor, fostul ministru Cătălin Baba preciza că toți studenții vor beneficia de locuri bugetate și că vor primi o bursă de 700 de lei, echivalentul sa­lariului unui profesor debutant. Mai mult, în prezent, urmarea celor două module psiho-pedagogice este gratuită, atîta timp cît studenții se în­scriu în primul an de studiu, atît la licență cît și la master. Prin urmare, prof. univ. dr. Constantin Cucoș conside­ră că pe același principiu trebuie fi­nanțat și masteratul didactic și că „ar fi necesar ca în bugetele viitoare ale ministerului să se rezerve fonduri și pentru așa ceva. Deocamdată legislația prevede că pentru nivelul al II-lea studentul va plăti taxa de șco­la­ri­za­re, aspect bizar și discutabil, dar nu avem ce face, legea – bună, rea – trebuie respectată. Ar fi ținut de normalitate ca și nivelul al II-lea să fie gratuit, dar nu a fost să fie”.

***

Chiar dacă pe moment situația pare stabilă, este greu de prevăzut cum vor arăta lucrurile peste doi ani cînd va trebui să se organizeze masteratul didactic în condițiile în care în ul­ti­mele șase luni la MECTS s-au schim­bat șapte miniștri, fiecare cu o viziu­ne proprie asupra legii educației. Și mai greu de prevăzut este numărul studenților care se vor încumeta să se înscrie la un astfel de program în condițiile în care salariul pentru un profesor debutant a rămas la fel de mic, iar eliberarea de posturi este mo­mentan la fel de incertă.

Iulian BÎRZOI

Mădălina MORARU

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top