Liviu Suhar: Din artă nu se poate trăi, cei care se dăruiesc acestei profesii sînt nebunii frumoși ai lumii
Microfonul de serviciu 2 decembrie 2014 Niciun comentariu la Liviu Suhar: Din artă nu se poate trăi, cei care se dăruiesc acestei profesii sînt nebunii frumoși ai lumii 6302Prof. univ. dr. Liviu Suhar a predat la Universitatea de Arte „George Enescu” din Iași pînă în toamna anului 2014, cînd, după peste 40 de ani în învățămînt, s-a retras și s-a concentrat pe Asociația „Artă și Educație – Liviu Suhar”, pe care a înființat-o împreună cu soția lui, fostă profesoară de muzică. Deși a nimerit întîmplător la examenul de admitere de la Arte, chemarea pentru pictură pe care a simțit-o de mic l-a făcut să colinde lumea în căutarea inspirației și a peisajelor. Sensibilitatea și promptitudinea cu care a fost înzestrat și cu care a plecat din comuna Iacobeni, județul Suceava, l-au ajutat să pună mîna și pe pix, iar cuvintele care nu puteau fi puse pe pînză au fost puse pe foile cărților „Pledoarie pentru obiectul metaforă”, „Natura moartă în pictura românească” și în cîteva memorii. După ce a trecut și pe la catedrele universităților „Gheorghe Asachi” și „Alexandru Ioan Cuza”, acum maestrul își petrece zilele în atelierul de pe strada Lăpușneanu din Iași pictînd, scriind și rememorînd cromatica propriei vieți.
Ce v-a determinat să deveniți pictor? Ați avut vreun model pe care l-ați urmat din copilărie?
Aproape toată viața am făcut această meserie. Dorința de a face pictură a venit de la sine. Nu am avut profesori în școala generală, dar instinctul meu către acest domeniu tacit l-au sprijinit părinții, deși nu prea înțelegeau ei ce e cu meseria acesta. Am venit la Iași, am nimerit absolut întîmplător la examenul de admitere și am făcut liceul de artă pe care l-am terminat în 1962. De aici am plecat și am dat admiterea la Institutul de Arte „Ion Andreescu” din Cluj, unde am intrat din prima, deși concurența era mare și la vremea aceea l-am și absolvit în 1968. Șef de promoție fiind, am luat repartiția în Iași ca profesor la Liceul „Dimitrie Cantemir”, unde am stat un an, după care am fost repartizat la Liceul de Arte unde am terminat studiile. Am stat acolo vreo patru ani, am luat gradul de definitivat și din 1972 am dat concurs și am devenit asistent la secția de Arhitectură în cadrul Facultății de Construcții a Politehnicii unde am lucrat zece ani pînă cînd s-a desființat. Am fost transferat la Conservatorul de Muzică și Arte Plastice, actuala Universitate de Arte „George Enescu”, unde am funcționat pînă am ieșit la pensie. Din această toamnă mi-am întrerupt orice activitate, în sensul că ultimii patru doctoranzi și-au susținut tezele și nu am mai primit alții. Am zis că ajunge, mi-am făcut datoria față de țară, am trecut de vîrsta de 70 de ani și ne vedem de viață mai departe.
Venitul în atelier e un ritual care a intrat în sînge
Cum ați reușit să îmbinați meseria de profesor cu statutul de pictor?
Nu știu dacă am avut sau nu chiar această vocație, dar în ceea ce mă privește am avut colegi care nu au înțeles și nu au acceptat ideea. Ei au spus că sînt artiști și cu asta s-a terminat, nu pot fi profesori. Mie mi-a făcut bine acest lucru, am simțit că activitatea de cadru didactic e benefică din mai multe motive. În primul rînd, faptul că eram într-un contact cu tineri din toate generațiile însemna o permanentă întreținere și activare a energiilor care există în fiecare om. Obligativitatea de a te instrui și de a fi la curent cu foarte multe lucruri te scoate din izolarea la care recurge un artist prin natura profesiei. Eu am predat ca profesor toată paleta de discipline din acest domeniu, începînd cu caligrafia și terminînd cu cursuri teoretice și practice. Le-am făcut cu mare drag pentru că era un prilej să mă întorc la cărți. Pasiunea pentru lectură am avut-o întotdeauna, de cînd eram copil deși nu provin dintr-o familie unde să existe biblioteci sau cărți, dar un anumit fel de curiozitate și neastîmpăr de a cunoaște cît mai multe lucruri m-a atras și m-a provocat să citesc permanent. Lectura pentru mine e o necesitate, citesc înainte de a mă culca și cînd mă trezesc, urmăresc librăriile și cărțile noi publicate. Pe partea cealaltă, pictura a fost în interior, fără ea nu puteam trăi. Venitul în atelier e un ritual care a intrat în sînge. Devin suferind dacă trece o săptămînă și nu pot veni aici. Chiar dacă odată intrat nu am dispoziția sufletească de lucrat, răsfoiesc mapele cu desene, mă uit pe schițe, revăd ce am făcut în săptămînile anterioare, se nasc idei, descopăr ce trebuie să fac pentru etapele următoare. Am rămas fidel unui obicei care intră în tradiția pictorilor: purtatul în buzunar al unui caiet de schițe, unde dacă descoperi ceva interesant te oprești și consemnezi. Ca reporterii, caut informații. Un portert, colț dintr-o stradă, de natură, cîteva linii pe care le-am pus în caiet fixează și îmbogățesc memoria. Dacă s-ar pune problema să pun în balanță cele două domenii, al educației și al creației, ele sînt aproape egale. Nu am simțit nicodată că una o afectează pe cealaltă, dimpotrivă, contactul cu tinerii a însemnat o permanentă alimentare a energiei și interesului. Nu trebuia să picteze un student cum vedeam eu lucrurile, ci eu descopeream în exercițiile lui niște lucruri care puteau să mă provoace.
Cînd poporul va fi mai educat, atunci abia vom putea spune cu mîndrie că sîntem români, acum încă nu putem.
Mulți părinți nu își lasă copii să vină la arte pe motiv că nu vor avea o meserie bănoasă. Dacă părinții dvs s-ar fi opus să veniți la studii de artă în Iași, ce ați fi făcut avînd în vedere că ați mărturisit într-un interviu că știați de mic că veți ajunge pictor?
Tata a vrut să fac liceul și să devin medic. Eu voiam pictor, nu doctor. Terminasem studiile și mama tot nu a înțeles ce e cu meseria asta, dar nu s-a opus niciodată. Îmi spunea uneori „mai bine te făceai tîmplar, era o meserie în care puteai să cîștigi un ban”. Nu mă plîng de aspectul ăsta, faptul că am stat la catedră neîntrerupt, 45 – 46 de ani, a însemnat printre altele, asigurarea existenței la un nivel minim. Eu nu am avut decît șase – șapte luni întrerupere, cît am făcut stagiul militar. Dar exista un salariu, atît cît era, era suficient. În general, din artă nu se poate trăi, asta să fie clar. Cei care se dăruiesc acestei profesii sînt niște nebuni, desigur nebunii frumoși ai lumii și ai societății și nu prea sînt înțeleși și agreați. Dar ei dau culoarea vieții și culturii. Scriitorii, poeții și ăștia trăiesc cu capul în nori. În pictură sînt cheltuieli pentru materiale, pînză, rame, culori. Închirierea și întreținerea atelierului se plătesc, nimeni nu îți dă nimic. Toți vor pe gratis. Dacă unui cumpărător virtual îi ceri 1.000 – 2.000 de lei pe un tablou, face stînga împrejur. Ei își cumpără mașini, își fac vile și pun tot felul de porcării în casă. Din acest punct de vedere, societatea este una primitivă în raport cu arta și cultura. Nu putem spune că toată opulența pe care o regăsim în peisajul românesc reflectă și gradul înalt de cultură. E o butaforie în spatele căreia sînt niște oameni total neinstruiți, necivilizați, lacomi, ahtiați după bani. Eu mă bucur cînd la manifestări importante vedem tineret. El e speranța noastră de mîine, că se va naște o categorie de oameni care vor aprecia cultura și arta în general, căci ăsta e tezaurul țării. Cînd ne prezentăm în fața lumii îi scoatem la înaintare pe Enescu, Brâncuși, Luchian, Tonitza, Cărtărescu, Pleșu, Liiceanu. Ei sînt cei care dau contur și imaginea solidă a țării și speranța e că poporul se va educa mai mult, în sensul înțelegerii vieții reale. Cînd poporul va fi mai educat, atunci abia vom putea spune cu mîndrie că sîntem români, acum încă nu putem.
Contrar aparențelor, eu am fost disciplinat și responsabil toată viața
Spuneați într-un interviu că de mic ați avut pasiunea obiectelor și că aveți chiar și o colecție de ceramică. Nu v-ar plăcea să pictați mai mult oamenii sau v-au trezit mai puțin interesul?
Am cicluri întregi de lucrări, lumea le zice oale. Pot să le spun și eu oale, dar au o pornire de la forma de vase, dar eu le-am văzut ca pe niște figuri vii, care se ceartă, discută între ele. O umanizare a formei plastice. Încă nu am epuizat-o din cînd în cînd îmi mai vin idei și orice obiect are o încărcătură a lui, are o încărcătură energetică. Ideal este ca între utilitate și formă să existe o armonie.
Ați avut vreun moment cînd din cauza unui necaz prea mare sau a nemulțumirii ați dorit să renunțați la pictură?
Nu există așa ceva. Contrar aparențelor, eu am fost disciplinat și responsabil toată viața. Îmi place ca lucrul pe care îl fac să fie făcut bine pînă la capăt. Așa se întîmplau lucrurile la noi, în Iacobeni. Acolo au conviețuit nemții cu românii și au învățat unii de la alții. Lucrul trebuie, cum spune noul președinte, bine făcut. Îmi place extraordinar ideea asta și dacă nația asta va înțelege vreodată că dacă se apucă de un lucru să îl facă bine și, cel mai important, să îl încheie. La noi totul se începe și se împrăștie. De aia merg lucrurile cum merg. Eu am avut șansa să prind niște burse și să plec în străinătate, nu atunci cînd eram tînăr și necopt, ci după vreo 50 de ani, cînd eram un om cu experință de viață, cu idei clare în minte. Am putut judeca altfel ceea ce descopeream și visam să văd o viață întreagă. De aici s-a născut ideea doctoratului. Mulți artiști se întreabă ce înseamnă asta, dar și în domeniul artelor este necesar pentru că etapele de studiu, de autoevaluare, de cercetare îl modelează, îi aduc limpezirea gîndurilor, a conceptelor estetice proprii. Eu am făcut doctoratul în perioada cînd se dădeau trei examene, trei referate și vreau să spun că am lucrat patru ani de zile cu o plăcere de neimaginat. Din acest doctorat s-au născut cîteva cărți, am redescoperit o cochetărie, ca să zic așa, care undeva în subconștientul meu era într-o stare latentă de a scrie. Simțeam nevoia să scriu, să țin în mînă un jurnal, să notez impresii, nu numai sub forma unor desene, ci și prin cuvinte. Am avut sentimentul că în mintea mea toate s-au așezat. Ele existau, dar erau risipite.
Noi încercăm să valorizăm banul, materializîndu-l sub forma tablourilor
Cum de ați luat inițiativa înființării Asociației „Artă și Educație – Liviu Suhar”?
Inițiativa am luat-o împreună cu soția. Ne apropiam de pensionare amîndoi și am luat decizia de a face acestă asociație tocmai în ideea de a continua ceea ce am făcut o viață întreagă, profesorat. Poveștii acesteia i s-a adăugat suportul material – casa pe care o avem rămasă la Iacobeni a trecut pe numele meu și am zis să o facem muzeu. În localitate era o doamnă primar ceva mai tînără și mai instruită, care dorea să atragă pe cei cîțiva plecați de acolo să vină să ajute la reabilitarea ei. I-am spus că sînt pictor, nu om de afaceri ca să dau bani să facă nu mai știu ce. Și am inițiat un Simpozion de pictură și desen numit „Iacobeni – particularități imagistice” care a devenit internațional. Am făcut trei ediții pînă acum și comuna Iacobeni este la ora actuală posesoare a circa 70 de lucrări semnate de artiști din toată țara participanți la eveniment. Acum încearcă reabilitarea unei clădiri casă națională, unde va fi o secție a muzeului. Iar în podul casei noatre deja am organizat de trei ani colecția de ceramică destul de bogată, căci am avut pasiunea de a strînge obiecte. Am transformat-o în muzeu care e vizitat și de copii care ies de la școală. Casa propriu-zisă are peste 100 de ani, iar în ea am expuse permanet 20-25 de lucrări de ale mele. Am păstrat mobilierul vechi de cel puțin 70-80 de ani vechime și cu obiecte țesute, căci mama mea a fost dăruită cu acest har al țesutului de covoare. Și alături avem coliba nostră, cum îi zicem. Am transformat-o, dintr-o magazie de lemne mi-am făcut un mic atelier. Mi-am creat un habitat cu toate facilitățile, iar după ce le punem la punct, vor rămîne ale comunității.
Moise ca să îi elibereze mental pe evrei după plecarea din Egipt, i-a plimbat prin deșert vreo 40 de ani, pînă s-au schimbat generațiile. Au trecut 25, eu nu mai apuc să trăiesc să se împlinească 40 și să văd o generație care gîndește altfel.
Asociația este una non-profit. Cum reușiți să strîngeți fonduri pentru menținerea acesteia?
Banii i-am adunat încet, pas cu pas, din relațiile cu prietenii care ne-au înțeles și ne-au mai dat 1.000 – 2.000 de lei. Începem toamna, tot adunăm, mai dă și primăria care este săracă și calică, dar dau și ei cît pot, și în felul acesta mai facem o ediție. Pentru că ceea ce rămîne e valoarea, banul vine și pleacă. Noi încercăm să valorizăm banul, materializîndu-l sub forma tablourilor. Simpozioanele noastre durează zece zile, iar artiștii au cazare, masă inclusă și materiale de muncă. În schimbul lor, au datoria să lase două lucrări, una care merge la primărie și una rămîne asociației. O colegă a urcat pe vîrful muntelui Suhard la o stînă, iar un profesor de acolo, specializat în ovine a vrut să cumpere tabloul. Noi am pus niște sume, rezonabile, dar nu l-a luat. Probabil că îl voia pe gratis, dar nu se poate. Oamenii nu înțeleg încă faptul că dacă dau 2-3.000 de lei, sigur, e mult, dar banul îl cîștigă din altă parte și rămîne cu obiectul ăsta în casă, care are din start o altă valoare. Mai mare decît cea pe care a plătit-o, iar valoarea unui tablou crește în timp. Lumea încă nu înțelege, e foarte grăbită. Dacă cei care au bani ar veni și ar cumpăra cîte un tablou de la cîte un pictor, am trăi și noi mai bine. Vedeți ce salarii modeste au profesorii. Ce fel de societate e asta? Cînd tu nu ai grijă exact de oamneii care îți modelează poporul. Cum va arăta națiunea dacă pe cei care îi pregătesc pe cei mici pentru viață, numai te faci că îi plătești.
Am observat că pomeniți mult despre germani, credeți că noul președinte va reuși să aducă vreo schimbare în România?
Firea noastră este păguboasă, în sensul că avem prostul obicei de a ne culca pe o ureche și să zicem „A venit noul președinte, o să fie bine!”. Dar el este doar un om și dacă nu e ajutat, atunci ce poate face? El transmite niște idei, principii depinde de noi cum le înțelegem și ne înhămăm la treabă. Dacă poporul va continua să stea tot cu mîna întinsă și să spună „că trebuie să-mi dea” nu va fi bine. Este un semnal care dă mare speranță și sper că vor termina cu oamenii care dezinformează, și vor înțelege că poporul, omul de rînd a tras un semnal. M-am simțit jignit a treia oară la alegeri prezinețiale. Prima dată în 2004 cînd am văzut o risipă îngrozitoare de bannere cu candidatul social democrat Adrian Năstase, care apropo, e plin de oameni super bogați. Măcar să schimbe titlul, să nu mai spună că luptă pentru lumea săracă. În 2009, am plecat cu soția și cu băiatul dînsei, căci noi sîntem recăsătoriți, partenerii noștrii de viață au decedat în același timp, avea un concert dirijat la Filarmonica din Sibiu unde era violoncelist. Am rămas stupefiat că în toate tufele erau spînzurate la nesfîrșit afișe cu Geoană. Iar acum cu actualul prim-ministru. Lumea a început să își dea seama din banii cui se plătsc toate astea. Și Iașul, care era al lor, în palmă, i-a taxat. Chestiunea asta trebuie s-o bage la cap și s-o înțeleagă, căci trăiesc într-o altă realitate, a bussinesului.
La țară, copilul este pus la treabă. Nu stă și butonează, iar mama și tata scot limba din piept, gîfîind
Pictorilor care vin la Iacobeni, le lăsați libertatea de a-și alege singuri locurile sau obiectele pe care să le picteze sau le indicați dvs?
Bineînțeles, dar recomandarea sună din genericul simpozionului „particularități imagistice”. Ceea ce adunăm noi și configurăm la final e într-o formă sau alta o cronică plastică a locurilor. Prin unele tabere sînt artiști care spun că au tot ce le trebuie, vin să se odihnească și aduc de acasă lucrările. Noi acolo am ținut ca dimpotrivă, să configurăm un ansamblu de lucrări pentru micul muzeu în care să se regăsească specificul locului. Artistul se urcă în mașină, privește locurile și își alege motivele.
V-ați gîndit să vă implicați studenții în simpozionul din Iacobeni? Sau lucrați numai cu oamenii integrați deja în sistemul de educație, care sînt deja instruiți?
În general lucrez cu artiști care sînt membrii Uniunii Artiștilor Plastici, dar am avut și foști studenți. Am avut ideea la un moment dat să fac o secvență cu tineri, dar e vorba de posibilități materiale. Ca să fac un fel de ediție specială numai cu ăștia tineri trebuie să am bani, să plătesc o cazare la o pensiune, masă, materiale, aceleași condiții. Doar componența grupului e legată de faptul că sînt tineri, dar am avut artiști din toate generațiile.
Aveați în jur de 14 ani cînd ați plecat de acasă pentru a studia. Care este cel mai mare sacrificiu făcut pentru a vă îndeplini visul?
Dacă noi povestim cum am ajuns fiecare din generația noastră către generația voastră o să mă întrebați dacă e posibil așa ceva. Noi am trăit cu multe restricții toată tinerețea și copilăria noastră. Nu am avut tentațiile și ofertele care le găsești pe toate drumurile. Eram elev în clasa a XII-a cînd s-a pus primul televizor la liceu. Ca să pot supraviețui ca student, nu mi-am permis nici să cad la vreun examen. Am fost integralist în toți cei șase ani. Veneam în vacanțele de vară și îmi petreceam o lună de zile la coasă. Copilul la țară, pe măsura forțelor lui, este pus la treabă. Nu stă și butonează, iar mama și tata scot limba pe piept gîfîind. Au fost și astea sacrificii și din partea părinților, căci eram patru copii. Sînt atîtea exemple discrete și nezgomotoase de copii buni care vin de la țară. Am intrat în clasa I în 1949, cînd începuse sovietizarea și rușii erau călare pe noi. În clasă era tovarășul Lenin, Stalin, Marx, Engel și apoi era Comitetul Central cu Ana Pauker, cu Lucrețiu Pătrășcan. Începeam școala cu imnul Uniunii Sovietice în care zicea „lui Stalin slavă, slavă îi cîntăm” și apoi imnul românesc. Și era o sărăcie de te durea capul. Produseseră cote și tu, aveai n-aveai, trebuia să dai o găină, un porc și alte produse. Pîine cumpărai odată pe săptămînă și aia pe cartelă. Desigur, copilăria e frumoasă oricum, dar părinții făceau sacrificiu. Era perioada cînd prindeam din zbor cîte o discuție cînd erau vînați așa-zișii dușmani ai poporului și auzeam că a fost la ei duba. Duba, însemnînd o mașină neagră care venea noaptea, îl umfla pe unul și dus era. Nu aveai voie să cîrtești nimic. Am avut un unchi, un frate de-a lui tata, care a fost luat așa. A stat trei ani și jumătate la canal, la stuf. Nici proces nu a avut, nimic, doar a venit de acolo cu un diabet care l-a băgat în pămînt. Știu că erau deportați oameni care fuseseră demnități publice și erau trimiși aici, cu domiciliu obligatoriu. La noi în Iacobeni a stat un domn care fusese magistrat și primarul Craiovei, sau așa ceva. După ce a plecat mi-a trimis două cărți cu dedicație. Erau ca o premoniție, căci eram în clasa a V-a. Am primit „Jurnalul de călătorie” a lui Nicolae Milescu Spătaru și „Spre Pol” a lui Nansen. Ce a văzut omul ăla în mine? Probabil erau niște intuiții.
Știu că fiecare persoană are propria viziune asupra unui lucru, dar există vreo diferență mai generală, care să poate fi observată între viziunea unui pictor străin și a unuia român despre Iacobeni?
Fiecare se manifestă cu viziunea și personalitatea lui. Acum doi ani am avut doi pictori din Ungaria, foarte buni, profesioniști, apoi, anul acesta și anul trecut am avut din Polonia, din Cracovia. Unul dintre ei chiar a fost studentul meu și de loc e din Bălți. S-a căsătorit cu o fată care a fost lector de limbă polonă la Iași și au plecat acolo. Și Serj Vasilendiuc, căci așa îl cheamă, e foarte atașat și vine în multe tabere.
Inspirația e zăcămînt, zestre pentru a descoperi subiecte de creație
Cum ați reușit să aduceți pictori străini la Iacobeni?
Foarte simplu. Am păstrat o oarecare corespondență cu colegii. Cei din Ungaria i-am contact printr-un artist din Timișoara care mergea în tabere la ei. Pentru că sînt schimburi și mai ales colegii noștri din Vest au contacte dese cu artiștii de dincolo și din cauza distanței mai mici. Se duc în tabără la Seghed și parcurg doar 50 de km. Anul acesta nu au mai venit căci s-a suprapus o tabără de-a lor cu a noastră. M-au chemat, dar nu am mers. Am un coleg de clasă care este în Germania, Frantz Josepf, care pur și simplu e atașat ce ceea ce facem noi. Acolo fusese șef de sindicat. Vara asta a venit cu mașina și a făcut niște afișe în care vorbea despre simpozionul nostru. M-a întrebat dacă le poate folosi ca să ne facă publicitate și i-am zis să facă ce vrea. El a lipit afișe și pe mașina lui cu care a venit din sudul Germaniei. Lucrurile se pot face pur și simplu implicîndu-te fără să-ți pui întrebarea cum sau cu ce le faci. Te apuci și le faci. Găsești pe parcurs ceea ce ai nevoie pentru a le putea duce la capăt. Îmi amintesc cînd eram decan și mă duceam cu hîrtii la contabilitate îmi trînteau în nas că nu se poate, nu au bani, dar nici măcar nu se uitau peste ele. Asta ți-o spuneau toți comuniștii din regimul vechi. La modul ăsta de a gîndi trebuie renunțat. Noi improvizăm mereu. Moise ca să îi elibereze mental pe evrei după plecarea din Egipt, i-a plimbat prin deșert vreo 40 de ani, pînă s-au schimbat generațiile. Au trecut 25, eu nu mai apuc să trăiesc să se împlinească 40 și să văd o generație care gîndește altfel.
V-ați gîndit să faceți și ediție de iarnă a simpozionului?
Ar fi extraordinar, dar iarna trebuie să ai condiții și ar fi mult mai costisitor. Acolo se lucrează în aer liber, iarna te obligă să stai închis undeva. Și dacă l-ai adus pe omul ăla acolo, trebuie să îi asiguri căldură pemanentă, plus că iarna e ziua scurtă. M-am gîndit la treaba asta, dar nu am acolo posibilități.
Nu ați putea apela la fonduri europene pentru ca simpozionul să se desfășoare și iarna?
Ba da, dar nu mai pot eu. Ar însemna să mă ocup numai de administrare. Este o colegă de la Suceava care se ocupă cu așa ceva. A fost doctoranda mea. A zis să facem un proiect, dar cine aleargă să facă toată documentația aia? Eu nu mai am timp fizic, mai pictez, mai scriu. Dacă aș avea 40 de ani m-aș arunca la o chestie de asta, dar așa nu. Gîndurile zboară, ideile sînt, dar motorul e puțin obosit.
Unde credeți că își găsesc inspirația tinerii de azi, știind că dvs stăteați mai mult prin atelier și muzee?
Pentru un artist inspirația este peste tot. Tot ce există în jurul nostru, în viața nostră, în spațiul în care locuim și ne iubim. E zăcămînt, zestre pentru a descoperi subiecte de creație. problema care se pune e cum privești realitatea din jurul tău. Trebuie să extragi din ea ceea ce se potrivește cu idealul tău de creator. Nu este altfel.
Adaugă un comentariu