Catedra coborîtă din turnul de fildeș
1001 de chipuri 24 octombrie 2016 Niciun comentariu la Catedra coborîtă din turnul de fildeș 19„E important să păstrezi linia subțire dintre statutul de prieten și cel de profesor”, subliniază Lavinia, zîmbind, în timp ce își pregătește ceaiul adăugînd puțină miere. Tînăra de 22 de ani zîmbește călduros îmbrățișînd cu palmele cana aburindă așezîndu-se confortabil pe scaunul masiv. Lavinia Luca este studentă în primul an la master la specializarea Literatură universală şi comparată, însă deja a început să predea Limba și Literatura Română la Școala Gimnazială din Gorban, o comună aflată la o oră distanță de Iași. Îmi spune că visul ei încă din liceu a fost să fie profesor, și nu s-a gîndit în niciun moment să urmeze o altă carieră. Vorbește cu entuziasm despre elevii ei, și îmi spune, amuzată, că cel mai mare dezavantaj, vîrsta, a devenit unul din cei mai mari aliați ai săi pentru că a reușit să se apropie mult mai ușor de copii.
Își amintește perfect prima oră de curs, o oră în care a încercat să fie cît mai serioasă, cît mai rigidă, să nu arate nici un fel de slăbiciune, iar după finalul orei a rămas cîteva secunde în spatele ușii ascultînd un val de voci juvenile strigînd în cor: „Ce rea e noua profesoară!”. Cu timpul însă a învățat că piedestalul pe care se urcă mai toți profesorii la începutul orei nu reprezintă o soluție. Și, în timp, catedra ia forma unui turn de fildeș la care nu mai poate ajunge nimeni. Așa că și-a apropiat elevii folosindu-se de diverse activități, i-a îndemnat să scrie poezii, să deseneze și chiar să încropească mici povestiri, toate astea îmbrăcate într-o revistă a școlii, în care a pus bani din propriul buzunar.
„Învățămîntul gimnazial e imprevizibil, pentru că, într-un singur an a întîlnit elevi, de la cei foarte buni pînă la cei care abia pot mîzgîli două cuvinte pe-un caiet”, după cum îmi povestește Lavinia. Însă înhămîndu-se cu multă răbdare a încercat să lucreze separat, să îi aducă la un anumit nivel, dar a observat că unii părinți nu înțeleg că scopul profesorului este același cu al lor, să-i educe pe copii cît mai bine. Propriul discurs pare să o fi întristat, așa că se refugiază pentru cîteva secunde în aburii fierbinți ce evadau din cana de ceai, ochii săi calzi trădînd, parcă oboseala.
Tocmai de aceea, o mare problemă pentru Lavinia este somnul, sau mai degrabă lipsa lui. Pentru ca să ajungă la școală la timp trebuie să se trezească la 5.00, însă cu grijă pentru a nu-și trezi colegele de cameră, avînd în vedere că stă la cămin. Face mai bine de o oră pînă la școală, fiind nevoită să folosească mai multe mijloace de transport și deja se gîndește cu teamă la iarna ce stă să vină sperînd să nu înghețe în tramvai sau nămeții să o împiedice să ajungă la timp la autobuz. Treptat, fața rigidă parcă începe să se mai relaxeze. Frigul i-a ieșit din oase, iar amintirea orelor îi aduce căldură în priviri. Îmi spune că nu ar renunța la meseria de profesor oricît de greu i-ar fi fost pînă acum și este decisă să facă asta pînă cînd își va pierde entuziasmul pe care îl simte înaintea fiecărei ore.
Adaugă un comentariu