Catedra coborîtă din turnul de fildeș

1001 de chipuri Niciun comentariu la Catedra coborîtă din turnul de fildeș 19
Catedra coborîtă din turnul de fildeș

„E important să păstrezi linia sub­țire dintre statutul de prieten și cel de profesor”, subliniază Lavi­nia, zîmbind, în timp ce își pregătește ceaiul adăugînd puțină miere. Tî­nă­ra de 22 de ani zîmbește căl­du­ros îmbrățișînd cu palmele cana abu­rindă așezîndu-se confortabil pe sca­unul masiv. Lavinia Luca este stu­dentă în primul an la master la specializarea Literatură universală şi comparată, însă deja a început să predea Limba și Literatura Româ­nă la Școala Gimnazială din Gorban,­ o comună aflată la o oră dis­tan­ță de Iași. Îmi spune că visul ei încă din liceu a fost să fie profesor, și nu s-a gîndit în niciun moment să ur­meze o altă carieră. Vorbește cu entuziasm despre elevii ei, și îmi spu­ne, amuzată, că cel mai mare dezavantaj, vîrsta, a devenit unul din cei mai mari aliați ai săi pentru că a re­ușit să se apropie mult mai ușor de copii.

Își amintește perfect prima oră de curs, o oră în care a încercat să fie cît mai serioasă, cît mai rigidă, să nu arate nici un fel de slăbi­ciu­ne, iar după finalul orei a rămas cî­te­va secunde în spatele ușii ascul­tînd un val de voci juvenile stri­gînd în cor: „Ce rea e noua profesoară!”. Cu timpul însă a învățat că pie­des­talul pe care se urcă mai toți profesorii la începutul orei nu repre­zintă o soluție. Și, în timp, catedra ia forma unui turn de fildeș la care nu mai poate ajunge nimeni. Așa că și-a apropiat elevii folosindu-se de diverse activități, i-a îndemnat să scrie poezii, să deseneze și chiar să încropească mici povestiri, toate astea îmbrăcate într-o revistă a șco­lii, în care a pus bani din propriul buzunar.
„Învățămîntul gimnazial e­ imprevizibil, pentru că, într-un singur an a întîlnit elevi, de la cei foarte buni pînă la cei care abia pot mîz­gîli două cuvinte pe-un caiet”, du­pă cum îmi povestește Lavinia. În­să înhămîndu-se cu multă răb­dare a încercat să lucreze separat, să îi a­ducă la un anumit nivel, dar a observat că unii părinți nu înțeleg că scopul profesorului este același cu al lor, să-i educe pe copii cît mai bine. Propriul discurs pare să o fi întristat,­ așa că se refugiază pentru cîte­va secunde în aburii fierbinți ce eva­dau din cana de ceai, ochii săi calzi trădînd, parcă oboseala.

Tocmai de aceea, o mare pro­ble­mă pentru Lavinia este somnul, sau mai degrabă lipsa lui. Pentru ca să ajungă la școală la timp trebuie să se trezească la 5.00, însă cu grijă pen­tru a nu-și trezi colegele de cameră, avînd în vedere că stă la cămin. Fa­ce mai bine de o oră pînă la școală, fiind nevoită să folosească mai mul­te mijloace de transport și deja se gîn­dește cu teamă la iarna ce stă să vi­nă sperînd să nu înghețe în tramvai sau nămeții să o împiedice să ajun­gă la timp la autobuz. Treptat, fața ri­gidă parcă începe să se mai relaxeze. Frigul i-a ieșit din oase, iar amin­ti­rea orelor îi aduce căldură în priviri. Îmi spune că nu ar renunța la me­seria de profesor oricît de greu i-ar fi fost pînă acum și este decisă să facă asta pînă cînd își va pierde entuziasmul pe care îl simte înaintea fiecărei ore.

Autor:

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top