Peste 40% din elevii români citesc un text și nu-l înțeleg
Cap în cap 22 noiembrie 2016 Niciun comentariu la Peste 40% din elevii români citesc un text și nu-l înțeleg 46Analfabetismul primar sau absolut indică faptul că un elev nu doar că nu înțelege un text, ci nu știe nici să scrie, nici să citească, acesta ajungînd, în România, la un procent de 10%, potrivit unui studiu realizat de Organizația pentru Cooperare Economică și Dezvoltare (OCDE). De asemenea, conform aceleiași analize oferite de Programul de Evaluare Internațională a Elevilor (PISA), rata analfabetismului funcțional de pe teritoriul nostru urcă și pînă la 50%, după cum urmează: 35% dintre elevi nu dețin capacitatea de a înțelege un text, 25% nu pot realiza conexiuni între anumite informații, 10% dintre elevi nu pot formula un punct de vedere, iar alți 10% nu își pot exprima punctul de vedere, deși au capacitatea de a-l concepe. Astfel, rămîne doar un procent de 10% reprezentînd elevii bine pregătiți care dețin destul cunoștințe și pot ocupa un loc de muncă. În cadrul testării PISA participă între 5.000 și 10.000 de elevi din fiecare țară membră, iar testul care se aplică pe elevii de 15 ani durează două ore. „E rău și pentru ei, este rău și pentru societate. Ei nu pot aspira la meserii de înaltă calificare și bine plătite”, a declarat profesorul William Brozo de la George Mason University, Virginia, fiind citat de mai multe publicații, atunci cînd a venit în România pentru a pune în aplicare testul în rîndul elevilor.
Pe cînd media europeană a analfabetismului funcțional este de 20%, în țări precum Finlanda, Irlanda și Estonia procentele coboară sub 15%, ajungînd chiar la 4,8%. La polul opus, România este întrecută la acest capitol de Bulgaria care deține un procent ce se ridică la 50% și de Albania. „Este un număr absolut nepermis de mare de tineri care finalizează școala fără ca ceea ce au acumulat în școală să le permită să funcționeze în societate. Media europeană este de 20% cu o țintă de sub 15% pînă în 2020. Noi, la 42%, nici măcar nu puteam tinde spre așa ceva într-un timp atît de scurt, așa că, în primul rînd, ar trebui să avem o definire a fenomenului”, a declarat Ligia Deca, consilier de stat în Departamentul Educație și Cercetare în Administrația Prezidențială, conform hotnews.ro.
Principalul efect al acestui procent ridicat îl reprezintă creșterea șomajului care, în prezent, a ajuns la 24% în rîndul românilor cu vîrsta sub 25 de ani. „Acest nivel mare al analfabetismului funcțional, afectează atît capacitatea lor (n.r. elevilor) de a se integra în cîmpul muncii și de a presta munci cît de cît calificate, ceea ce înseamnă bineînțeles că nu vom putem să creștem PIB-ul cum ne propunem cu toții, să zicem cu 5% pe an”, a declarat Valentin Lazea, economist-șef al BNR, potrivit Digi24.
„România Educată”, un proiect anti-analfabetism
Dezbaterea „Analfabetismul funcțional în România” care a avut loc la început lunii noiembrie la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării din cadrul UBB face parte dintr-un proiect numit „România Educată”. Derulat de către Departamentul de Educație și Cercetare al Administrației Prezidențiale, proiectul își propune să scadă procentul analfabetismului funcțional din România prin aplicarea, printre altele, a unor noi metode de învățare și prin identificarea politicilor publice care ar putea repara, măcar într-un procent mai mic, această problemă. „Nu este vorba de un handicap istoric. Dacă în alte domenii am fost în urma Occidentului și cu cîte 200 de ani, pentru că noi am adoptat modelul bizantino-slav, care a performat mai slab decît modelul occidental, în domeniul educației am fost a patra țară din lume care am avut un program de alfabetizare propriu-zisă“, a declarat acad. prof. univ. dr. Ioan Aurel Pop, rectorul UBB, în cadrul dezbaterii, conform „România Liberă”.
Ultimul raport PISA a fost făcut public în 2012, atunci cînd s-a constatat că elevii români sînt cel mai puțin motivați în a învăța dintre toți elevii chestionați. În 2015, peste 5000 de elevi, din 185 de școli, au participat la ultima testare PISA ale cărei rezultate ar urma să apară în luna decembrie a acestui an.
Adaugă un comentariu