Peste 40% din elevii români citesc un text și nu-l înțeleg

Cap în cap Niciun comentariu la Peste 40% din elevii români citesc un text și nu-l înțeleg 46
Peste 40% din elevii români citesc un text și nu-l înțeleg

Analfabetismul primar sau abso­lut indică faptul că un elev nu doar că nu înțelege un text, ci nu știe nici să scrie, nici să citească, acesta ajun­gînd, în România, la un procent de 10%, potrivit unui studiu realizat de Or­ga­ni­zația pentru Cooperare Eco­nomică și Dezvoltare (OCDE). De ase­menea, con­­form aceleiași analize ofe­rite de Pro­gra­mul de Evaluare In­­ternațională a Elevilor (PISA), rata analfabetismului funcțional de pe teritoriul nostru urcă și pînă la 50%, după cum urmează: 35% dintre elevi nu dețin capacitatea de a înțelege un text, 25% nu pot realiza conexiuni în­tre anumite in­for­ma­ții, 10% dintre elevi nu pot formula un punct de ve­dere, iar alți 10% nu își pot ex­prima punctul de vedere, deși au capacitatea de a-l concepe. Astfel, ră­mî­ne doar un procent de 10% re­pre­zen­tînd elevii bine pregătiți care de­­țin destul cunoștințe și pot ocupa un loc de muncă. În cadrul testării PISA par­­ti­cipă între 5.000 și 10.000 de elevi din fiecare țară membră, iar testul care se aplică pe elevii de 15 ani du­rea­ză do­uă ore. „E rău și pentru ei, este rău și pentru societate. Ei nu pot aspira la me­serii de înaltă calificare și bine plă­ti­te”, a declarat profesorul William Brozo de la George Ma­son University, Vir­ginia, fiind citat de mai multe publicații, atunci cînd a venit în România pentru a pune în aplicare testul în rîndul elevilor.

Pe cînd media europeană a anal­fabetismului funcțional este de 20%, în țări precum Finlanda, Irlanda și Es­to­nia procentele coboară sub 15%, a­jun­gînd chiar la 4,8%. La polul opus, România este întrecută la acest ca­pitol de Bulgaria care deține un pro­cent ce se ridică la 50% și de Alba­nia. „Este un număr absolut ne­per­mis de mare de tineri care fina­li­zea­ză școa­la fără ca ceea ce au acumulat în școa­lă să le per­mită să fun­c­țio­neze în so­cietate. Media euro­pea­nă este de 20% cu o țintă de sub 15% pînă în 2020. Noi, la 42%, nici măcar nu puteam tinde spre așa ceva într-un timp atît de scurt, așa că, în primul rînd, ar trebui să avem o definire a feno­me­nului”, a declarat Ligia Deca, consilier de stat în Departamentul Edu­ca­ție și Cercetare în Ad­minis­tra­ția Pre­zidențială, conform hotnews.ro.

Principalul efect al acestui procent ridicat îl reprezintă creșterea șo­­ma­jului care, în prezent, a ajuns la 24% în rîndul românilor cu vîrsta sub 25 de ani. „Acest nivel mare al anal­fa­betismului funcțional, afec­tează atît capacitatea lor (n.r. ele­vi­lor) de a se integra în cîmpul mun­cii și de a pres­ta munci cît de cît cali­ficate, ceea ce înseamnă bine­în­țe­les că nu vom pu­tem să creștem PIB-ul cum ne pro­punem cu toții, să zi­cem cu 5% pe an”, a declarat Valentin La­zea, eco­nomist-șef al BNR, potrivit Digi24.

„România Educată”, un proiect anti-analfabetism

Dezbaterea „Analfabetismul func­țional în România” care a avut loc la început lunii noiembrie la Facul­tatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării din cadrul UBB face parte dintr-un proiect numit „Ro­mânia Educată”. Derulat de către Departamentul de Educație și Cerce­tare al Administrației Prezidențiale, proiectul își propune să scadă procentul analfabetismului funcțional din România prin aplicarea, prin­tre altele, a unor noi metode de în­vă­­țare și prin identificarea politicilor publice care ar putea repara, mă­car într-un procent mai mic, această pro­­blemă. „Nu este vorba de un han­dicap istoric. Dacă în alte domenii am fost în urma Occidentului și cu cîte 200 de ani, pentru că noi am a­doptat modelul bizantino-slav, care a performat mai slab decît mode­lul occidental, în domeniul educației am fost a patra țară din lume care am avut un program de alfabetizare pro­priu-zisă“, a declarat acad. prof. univ. dr. Ioan Aurel Pop, rectorul UBB, în cadrul dezbaterii, conform „Ro­mâ­nia Liberă”.

Ultimul raport PISA a fost fă­cut public în 2012, atunci cînd s-a constatat că elevii români sînt cel mai puțin motivați în a învăța dintre toți elevii chestionați. În 2015, peste 5000 de elevi, din 185 de școli, au parti­ci­pat la ultima testare PISA ale cărei rezultate ar urma să apa­ră în luna decembrie a acestui an.

Autor:

Ionuț Teoderașcu

Prefer să fac ultimele editări la un reportaj atunci cînd lângă mine ies vibrînd aburii dintr-o ceașcă de ceai negru. Mi-aș dori să trăiesc, cel puțin pentru o zi, într-o lume veche: cu stilou și foaie, cu scrisori, cu întîlniri neplanificate și fără tehnologie, dar deocamdată, viața ne fugărește de la un text la altul, gadgeturile ne ajută, apoi ne stresează și scrisorile sosesc online. La un moment dat, cer pauză din toată această agitație și îmi fac ceaiul despre care vorbeam, unul negru care îmi dă energie și-mi lasă ochii deschiși.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top