Demnitatea Regelui Mihai
Cap în cap 12 decembrie 2017 Niciun comentariu la Demnitatea Regelui Mihai 814
Aveam 12 ani cînd a venit Revoluţia din decembrie 1989. Prin urmare, nu pot pretinde că am înţeles ceea ce se întîmpla; dimpotrivă: mintea mea de pionier fruntaş refuza să priceapă că aşa ceva este posibil. Pentru mine, a vedea scris pe o pancartă sau a auzi strigîndu-se „Jos Ceauşescu” (imagini şocante, pe care le surprinsesem la jurnalul televiziunii bulgare) ţineau de domeniului absurdului. Oricum, ţin minte că mi-am însemnat într-un carnet (pierdut acum) toate evenimentele care mi se păreau importante. Entuziasmul m-a cuprins şi pe mine brusc atunci cînd am auzit că „de acum înainte se vor găsi portocale”. Prin urmare, am început să cred că Ion Iliescu, Petre Roman, Gelu Voican Voiculescu sînt oameni buni, care ne-au scos dintr-o mare belea. După aceea, mai mult dintr-un spirit de frondă specific pubertăţii şi adolescenţei, am început să mă arăt reticent faţă de preferinţele politice ale unor persoane din preajma mea. Începeau să-mi placă „golanii” din Piaţa Universităţii, începeam să nu mai rîd de papionul lui Ion Raţiu sau de faciesul lui Corneliu Coposu. Pentru vîrsta mea, era suficient.
Aşa se face că păstrez viu în memorie momentul, deformat teribil pe unicul post de televiziune, aflat la cheremul regimului Iliescu, cînd Regele Mihai era prezentat ca un fel de terorist care descinsese în patrie pentru a spori haosul, pentru a incita la violenţă, pentru a fura revoluţia etc. De aceea, se spunea, înlăturarea sa este absolut necesară pentru a nu pierde ceea ce s-a obţinut cu sînge şi alte sacrificii. Pentru obiectivitatea relatării momentului, recurg la o foarte bună documentare a faptelor, alcătuită de Domniţa Ştefănescu în lucrarea Cinci ani din istoria României. O cronologie a evenimentelor. Decembrie 1989 – decembrie 1994. Data de 25 decembrie 1990. Cu un an înainte fusese asasinat Ceauşescu, din ordinul urmaşului său Ion Iliescu. „Mihai de Hohenzollern este din nou izgonit din ţară. Orele 18, 15, aeroportul Otopeni. Sosesc cu o cursă Charter fostul suveran al României şi membrii familiei regale. Sînt invitaţi în salonul oficial, se constată că au paşapoarte diplomatice daneze, fără viza română de intrare în ţară. Li se acordă o viză provizorie de 24 de ore. Familia regală se îndreaptă spre Piteşti, în drum spre Curtea de Argeş, unde voia să asiste la o slubă religioasă. Între timp, la emisiunea Actualităţi a Televiziunii se anunţă că ex-regele României a intrat clandestin în ţară, iar prezenţa lui este indezirabilă. (…) În consecinţă, pe autostrada Bucureşti-Piteşti, la km. 110, se improvizează un baraj cu vehicule militare şi tractoare pentru capturarea indezirabililor. Suita regală este somată, sub ameninţarea cu arma, să oprească şi este condusă apoi, tot sub ameninţarea armelor, la aeroportul Otopeni, unde ajunge la miezul nopţii.” Faptele par decupate dintr-un scenariu de thriller poliţist cu Bruce Willis în rolul principal. Aşa cum fusese obligat de comunişti să abdice şi să părăsească ţara în decembrie 1947, sub ameninţarea armelor, tot aşa era întîmpinat Regele în decembrie 1990, de noua generaţie de comunişti care, culmea ghinionului, confiscaseră la noi revoluţia anticomunistă.
De ce cred că această scenă este simbolică pentru toată istoria noastră postdecembristă? Pentru că atunci s-au aflat, după mai bine de 40 de ani, față în față cele două Românii, scindate în 1947: una care încercase dramatic să păstreze normalitatea, în pofida numeroaselor vandalizări ale democrației cărora fusese silită să li se opună (naziste, legionare, comuniste – experiențe la fel de vinovate și de blamabile ale ororii); cealaltă – provenită direct din comunism, vicleană, pregătită să confiște puterea și să profite de pe urma naivității politice a unui popor spălat pe creier jumătate de secol.
Mai era poporul român cel pe care Regele fusese silit să îl părăsească în 1947? Monarhul credea că da, în ciuda atîtor zeci de ani și de suferințe și de manipulări.
Am recitit în zilele care s-au scurs de la moartea Regelui Mihai „În fața neamului meu”, cartea-dialog cu scriitorul Mircea Ciobanu. Pentru că l-am respectat mult pe Rege și cred că s-a încheiat cu el orice șansă de reprezentare simbolică pe care o mai aveam. Nici o altă persoană nu ne mai poate reprezenta simbolic de acum. Asta o poate face un monarh, nu un politician modern, oricît de carismatic și onest ar fi el (nu e cazul nostru, azi!). Zic așa pentru că monarhia e din altă lume, încă nesecularizată. O lume pentru care Regele este unsul lui Dumnezeu. De aici inactualitatea ei. Trecem… Și m-am uitat cu atenție la unele fotografii ale lui. În toate, absolut în toate, chiar și în cele în care apare în mijlocul unei mulțimi care îl aclama, Regele pare și chiar este foarte singur. Definitiv singur. Irevocabil singur. O singurătate în care a rămas prins, ca într-un doliu perpetuat, de la finele războiului. Or, asta e o mare calitate. Și e semnul demnității lui. O demnitate dramatică. Să revin. Citesc altfel acum spusele Regelui. Pricep altfel ți faptele lui. Și mi-am dat seama de ce. Așa se întîmplă de cîte ori moare un om care avea un loc stabil în imaginarul meu. Faptele și cuvintele lui capătă altă pondere. Mi-am dat seama, ziceam, de ce. Pentru că moartea pune o pecete pe faptele și vorbele și eventual pe scrisul nostru. (Citiți literal: pecete, ceară roșie, tot tacîmul…) Le consacră. Le autentifică. Le dă BT-ul. În orice caz, le o-fi-ci-a-li-zea-ză. Le mută în istorie.
Odată cu moartea ultimului Rege România s-a despărțit de o parte dramatică, dar demnă din istoria sa.
de prof. univ. dr. Bogdan Crețu, director al Institutului de Filologie Română „A. Philippide” și critic literar.
Adaugă un comentariu