După Cannes
Cap în cap 30 mai 2012 Niciun comentariu la După Cannes 1În ultimii ani, s-a creat o obișnuință ca la fiecare ediție a Festivalului de Film de la Cannes să existe cel puțin un film în vreo secțiune paralelă sau, așa cum s-a întîmplat și anul acesta, chiar în secțiunea oficială. După ce a cîștigat Palme d’Or în 2007, cu „4 luni, 3 săptămîni și 2 zile”, regizorul Cristian Mungiu revine cu o poveste adaptată după romanele non-ficționale ale Tatianei Niculescu-Bran, legate de tragedia de la Tanacu. La ediția a 65-a a Festivalului de Film de la Cannes, Cristian Mungiu a fost premiat cu premiul pentru scenariul filmului „După dealuri”, iar Cosmina Stratan și Cristina Flutur au primit premiile de interpretare feminină.
Cristian Mungiu în speech-ul de la ceremonia de decernare a premiilor a spus „Este minunat să fim aici împreună, dar să nu uităm că aceasta este o poveste adevărată, inspirată de întîmplări reale, și să nu uităm că au suferit oameni. Dacă nu putem să reparăm trecutul, avem speranță în viitor”. Și de fapt, povestea din filmul lui Mungiu se oprește la acest caz, fără să încerce să acuze definitiv pe vreunii dintre protagoniștii tragediei, ci doar să încerce să dibuiască sursa răului. Meritul scenariului pentru care a luat premiu stă în echilibrul cu care a cîntărit vina, lașitatea, limitarea sau neputința fiecărui personaj, mai ales cel al preotului.
Noul lungmetraj al lui Cristian Mungiu, „După dealuri”, urmărește două prietene care au crescut împreună la orfelinat, iar drumurile lor s-au despărțit, odată ce Alina (Cristina Flutur) a plecat să muncească în Germania, iar Voichița a intrat în mînăstire (Cosmina Stratan). Ele se reîntîlnesc, Voichița nu mai vrea să plece în Germania să-i fie alături Alinei, iar Alina se încăpățînează să stea alături de ea și să afle motivele pentru care nu mai vrea să plece din mînăstire. De aici lucrurile scapă de sub controlul fetelor și intră sub controlul maicilor și ale preotului care conduce mînăstirea.
Spre deosebire de „4 luni, 3 săptămîni și 2 zile”, filmul premiat are o perspectivă și un univers mult mai limitate, fiind vorba despre un caz cu date aproape precise circumscris unor cutume sau obiceiuri canonice în care măsura umană se destabilizează. Deși în conferința de presă de la Cannes, Mungiu a invitat spectatorii să uite filmul de dinainte, noul său film are foarte multe similitudini, de la acest trio (cele două prietene vs. bărbatul), suferința aproape martirică din ambele povești, cadrul celebru al mesei este folosit și aici, cu aceeași figură centrală rătăcită și inadecvată, cinematografic, filmul este plin de compoziții și de mizanscene foarte lucrate, iar dramaturgic, de pildă face din preot unul dintre cele mai echilibrate personaje din filmele lui, un individ cu intenții bune și cu un discurs justificat și greu de acuzat.
Filmul va fi privit din două perspective și va fi cîntărit cu două unități de măsură: pe de-o parte, sînt românii, care au asimilat deja povestea și cunosc, cît de cît, limitarea și neputința intelectuală a acestor oameni din colțuri uitate de lume, pe de altă parte, sînt străinii, care (ca și în cazul lui „4,3,2”) sînt cutremurați de excepționalul tragic al unor astfel de povești. Mulți au văzut și vor vedea un atac la adresa Bisericii Ortodoxe, însă Mungiu nici în intenție, nici în ce a realizat în film nu arată cu degetul spre ortodoxie, ci spre niște oameni, măicuțe și preot, care nu au fost în stare, din diferite motive, să asculte, să înțeleagă sau, cel puțin, să acționeze cu bunătate și umilință, deși intențiile lor au fost să facă bine și să ajute.
Pentru cele două actrițe, Cosmina Stratan și Cristina Flutur, premiile vor fi un excepțional punct de pornire în cariera lor, un debut onorat cu un astfel de premiu nu se întîmplă foarte des. Deși, premiul de interpretare feminină ar fi putut merge la Emmanuelle Riva, din filmul care a căștigat Palme d’Or, „Amour”, regizat de Michael Haneke, sau la Marion Cotillard, în „Rust and Bone”, al lui Jacques Audiard, juriul condus de regizorul italian Nanni Moretti a ales ca cele două românce să fie răsplătite pentru performața lor, deși judecînd foarte radical ele nu ar trebui privite chiar ca un cuplu inseparabil, cu egală importanță actoricească.
Se știe foarte limpede că filmele românești au mai mulți spectatori în sălile din străinătate decît în cele autohtone. Cele trei premii (unul pentru scenariu și două de interpretare) vor face ca filmul lui Cristian Mungiu să fie distribuit cu succes peste tot în Europa și nu numai, iar interesul pentru cinematografia românească să mai fie menținut la foc cald. Dincolo de bucuria de avea din nou Palme d’Or (și nu doar unul!), se întrezărește un pericol în care se află regizorii tineri care vor avea din nou pe tavă o rețetă de succes, e drept. Filmul lui Cristian Mungiu ar trebui privit și discutat pentru ce este el în sine, independent de contextul mediatic al poveștii conținute în film și, mai ales, dincolo de premiile pe care le-a luat la Cannes și pe care, probabil, le va mai lua de acum încolo. Filmul lui Cristian Mungiu ar trebi să fie un avantaj de imagine și de motivare, nu un element care să le obstrucționeze altor regizori nici talentul, nici curajul. Așa cum s-a întîmplat în 2005, odată cu filmul „Moartea domnului Lăzărescu”, regizat de Cristi Puiu, care pentru mulți a fost piesa care i-a urnit și a făcut să crească noul cinema românesc, și așa cum după ce Cristian Mungiu a luat Palme d’Or în 2007, cu „4,3,2”, mulți s-au încrezut în acest mod cinematografic de a spune o poveste, tot așa succesul pe care „După dealuri” îl va avea în continuare poate genera din nou mode. Nu e nimic de blamat, este o chestiune naturală, pînă la urmă, însă pentru o cinematografie mică cum este cea românească, mă refer în primul rînd la numărul scăzut de producții, o sumă de filme care vor apela la cazuri spectaculoase sau tragedii de tipul Tanacu, vor face ca automat plaja de opțiuni estetice și dramaturgice să se limiteze.
Ileana BÎRSAN
Adaugă un comentariu