Femeia cu pușca în mînă: Liviu Dragnea
Cap în cap 18 noiembrie 2013 Niciun comentariu la Femeia cu pușca în mînă: Liviu Dragnea 7
Cînd a elaborat legea descentralizării, Liviu Dragnea s-a purtat ca o femeie care trage pentru prima data cu pușca: a închis ochii și, cu mîna tremurîndă, a apăsat pe trăgaci, în speranța că glonțul își va găsi el calea către țintă. Sau nu.
Pînă și un neofit poate depista rapid, fără să intre adînc în intimitatea textului de lege, cîteva neajunsuri majore ale proiectului. Unul este pripeala cu care s-a lucrat. În primul draft oferit opiniei publice, în capitolul privind descentralizarea sistemului de sănătate, la pagina 46, scria că „Ministerul Agriculturii asigură controlul și îndrumarea direcțiilor agricole județene”. Cei care au scris legea au copiat articolul similar din capitolul privind agricultura, de la pagina 5, și l-au plantat în capitolul privind sănătatea, dar au uitat să mai schimbe numele ministerului. Eroarea a fost corectată în versiunea finală, dar ea stă mărturie asupra seriozității inițiatorului.
Generator de frisoane e și caracterul profund discreționar și negociabil al domeniilor care vor fi descentralizate, ceea ce arată că la baza legii nu stă un concept coerent, o politică publică unitară. Ministrul Internelor, Radu Stroe, s-a opus descentralizării Poliției, iar Liviu Dragnea s-a conformat și a renunțat să transfere atribuții polițienești către autoritățile locale. Și poate că e mai bine așa. Delegarea oricărei autorități de forță către administrațiile județene este un pericol în sine, cînd știm foarte bine cine stă la primire.
La Ministerul Muncii, situația e și mai hazlie. În proiectul inițial, Liviu Dragnea viza descentralizarea doar a unei părți, mai exact cea care se ocupă de prestațiile și plățile sociale, pentru că titularul portofoliului, Mariana Câmpeanu, se opusese public la o descentraliziare totală. Pentru ca după două săptămîni să vedem că, în versiunea finală a proiectului, Ministerul Muncii a dispărut cu totul din planul de descentralizare.
Dar problema cea mai gravă pe care o ridică proiectul este cea privind patrimoniul public și privat al statului, care se sparge în 42 de entități și se transferă mecanic către județe și municipiul București. Pînă acum, orice afectare a acestui patrimoniu (schimbare din regim public în regim privat și invers, concesionări, închirieri, vînzări – într-un cuvînt tranzacții) se făcea prin hotărîre de guvern, obligatoriu publicabilă în Monitorul Oficial. Acum, aceste lucruri se pot face prin simple hotărîri ale Consiliului Județean, a căror publicare nu este obligatorie. În versiunea inițială, aceste tranzacții se puteau face cu avizul ministerului de resort. Ulterior, Liviu Dragnea a revenit și, în versiunea finală, a statuat că aceste tranzacții se fac doar prin hotărîre de guvern. A rezolvat el problema? Cîtuși de puțin.
Transferul de proprietate se face laolaltă cu toate prerogativele pe care le presupune proprietatea, printre care se numără și dreptul proprietarului de a dispune după bunul plac de propriul patrimoniu. A condiționa acest drept de existența unei hotărîri de guvern înseamnă a afecta un drept constituțional. Și e ușor de intuit că, după intrarea în vigoare a legii, se vor găsi niscaiva baroni locali care să conteste la Curtea Constituțională, cu șanse de succes, exact acest articol și să capete dreptul absolut de a dispune după bunul plac de patrimoniul ce le-a fost încredințat cu atîta ușurință. Nu-mi rămîne, pentru Liviu Dragnea, decît un sfat: inspiră adînc, expiră cam două treimi din aerul din plămîni, ține-ți respirația, pune pe aceeași linie cătarea, cuiul cătării și ținta, după care apasă ușor trăgaciul. Așa se trage cu pușca.
Liviu AVRAM, redactor-șef adjunct la „Adevărul”
Adaugă un comentariu