Lucian DÎRDALĂ: Apropierea alegerilor prezidențiale din toamnă a făcut ca presiunea internă să fie și mai crescută în campanie
Cap în cap 19 mai 2014 Niciun comentariu la Lucian DÎRDALĂ: Apropierea alegerilor prezidențiale din toamnă a făcut ca presiunea internă să fie și mai crescută în campanie 17Cum vi s-a părut campania electorală?
Campania electorală a atins în foarte mică măsură problematica europeană și s-a concentrat pe politica națională și pe liderii de vîrf. A avut un caracter demagogic, în cea mai mare parte, caracter punctat și de tendințe naționaliste și autohtoniste, de altfel foarte bine reflectate în materialele electorale. Din punctul meu de vedere, campania reproduce imaginea Uniunii Europene ca fiind o mătușă bogată datoare să ne ofere fonduri, o mătușă care ne impune coduri de comportament ce nu ne fac foarte mare plăcere, dar pe care trebuie să le respectăm. Cred că este o imagine sugestivă a modului în care se vede UE într-o bună parte a societății românești. Cel mai vizibil partid a fost, evident, Partidul Social Democrat împreună cu aliații săi. A fost o utilizare intensă a resurselor guvernamentale de către PSD, mă refer la resurse ale ministerelor, agențiilor guvernamentale și din teritoriu. Nu sînt singurii care au recurs la astfel de trucuri, dar pe fond cred că PSD a valorificat avantajul de care dispune: puterea și guvernarea.
Credeți că mesajele electorale au motivat și publicul nehotărît sau duminică la urne se va prezenta doar acel electorat deja format?
Întotdeauna campania mobilizează într-o oarecare măsură electoratul. În lipsa unei campanii, ar trebui să ne așteptăm la o rată de participare și mai mică. Nu este însă o campanie care să încurajeze participarea avizată a cetățeanului și aici România nu e la prima abatere, la fel s-a întîmplat și în 2009. Acum, însă, apropierea prezidențialelor din toamnă a făcut ca presiunea internă să fie și mai pronunțată. România va avea, cel mai probabil, o prezență redusă la vot, ceea ce, pe de o parte este rău din punct de vedere democratic, dar pe de altă parte, dacă cetățeanul nu are o părere formată, este mai bine să nu și-o exprime, decît să meargă la vot stimulat de cadourile electorale ale partidelor.
Dar la nivel european cum credeți că va arăta prezența la urne?
La nivel european, prezența la vot va fi mai intensă. Sondajele de opinie sugerează o prezență mai bună ca în 2009, în mare măsură din cauza nemulțumirilor existente în numeroase țări, în numeroase segmente de populație, ca urmare a crizei financiare sau din alte motive, europene și mai ales interne. Este de așteptat ca scorul bun al partidelor eurosceptice să rezulte și dintr-o mobilizare mai intensă a acestui tip de electorat. Votul anti-sistem sau votul împotriva forțelor convenționale în Franța, Marea Britanie sau chiar în Italia s-ar putea să ducă la o cifră mai mare a prezenței la vot.
Se discută în spațiul public despre o nouă direcție impusă și de Tratatul de la Lisabona după aceste alegeri europarlamentare. Cum credeți că se va contura practic aceasta?
Tratatul de la Lisabona este în mare măsură aplicabil, dar sigur că din punct de vedere instituțional mai sînt elemente ce vor intra în vigoare abia acum, odată cu noua legislatură. Termenul de „nouă direcție” s-ar putea să fie un semn de wishful thinking, în sensul că țările membre sînt obligate să reflecteze la viitorul uniunii, la posibilitatea unui nou tratat care să prevadă, spre exemplu, o integrare fiscală mai pronunțată. Cred că „noua direcție” vine în primul rînd pe fondul dorinței de desprindere de moștenirea crizei, de pesimismul accentuat și de adversitățile care au ieșit la lumină în ultimii ani.
Adaugă un comentariu