Mari cineaști români la marele Festival
Cap în cap 30 mai 2012 Niciun comentariu la Mari cineaști români la marele Festival 0Din 2004 încoace, în fiecare an, „Noul Cinema Românesc” a fost reprezentat, într-o secțiune sau alta (de la competiția oficială pînă la secțiunea paralelă „Quinzaine des Réalisateurs”), prin lungmetraje și / sau scurtmetraje, la Festivalul de la Cannes. Așadar, putem vorbi de nouă ani de prezență românească neîntrerupă la cel mai mare festival de film al planetei.
După cum știm, cele mai importante distincții le-a obținut Cristian Mungiu, cu al doilea și al treilea lungmetraj al său: în 2007, „4 luni, 3 săptămîni și 2 zile” (care a fost primul lungmetraj românesc selecționat în competiția canneză, după „Prea tîrziu” al lui Lucian Pintilie în 1996) a obținut primul Palme d’Or pentru un lungmetraj autohton și Premiul FIPRESCI, iar zilele trecute, „După dealuri” a primit premiul pentru „Cel mai bun scenariu” (Cristian Mungiu) și pe cel pentru „Cea mai bună actriță” (ex-aequo, Cristina Flutur și Cosmina Stratan). Totuși, consider că drumul succesului pe Croazetă pentru filmele românești recente a fost deschis, în 2005, de „Moartea domnului Lăzărescu”. Atunci, al doilea lungmetraj al lui Cristi Puiu (al cărui debut din 2001, „Marfa și banii”, fusese prezentat în „Quinzaine des Réalisateurs”, la fel ca „Occident” de Cristian Mungiu în anul următor) a obținut premiul secțiunii canneze „Un Certain Regard”, plus alte cîteva zeci de distincții internaționale, aducînd în atenția întregii lumi a filmului fenomenul numit inițial „Noul Val Românesc”, iar ulterior – mai corect – „Noul Cinema Românesc”. Pe drept cuvînt, s-a afirmat că moartea lui Dante Remus Lăzărescu a echivalat cu o renaștere a filmului autohton, după un deceniu și jumătate de haos.
Iată că, după șapte ani, formula realistă impusă de Cristi Puiu (sprijinit la început de coscenaristul Răzvan Rădulescu, devenit între timp și el regizor), caracterizată prin situații veridice, personaje vii și dialoguri autentice, cadre-secvență lungi și filmări „din mînă”, refuzul programatic al decupajului analitic sau al muzicii nondiegetice (în încercarea de a spune poveștile de pe ecran într-un mod cît mai onest, dovedind respect deopotrivă pentru eroi și spectatori), încă mai prinde la juriul și publicul de la Cannes.
Între timp, formula a evoluat la unii cineaști (un bun exemplu ne este oferit de cel mai recent lungmetraj al lui Cristi Puiu, „Aurora”, selecționat în 2010 în secțiunea „Un Certain Regard”), în timp ce pentru alții ea a devenit o modă (căreia trebuie să te conformezi pentru a avea succes prin marile festivaluri). Eu unul sînt convins că deja festivalurile de la Cannes, Berlin sau Veneția nu mai așteaptă atît „noul mare film românesc”, cît „noul Puiu”, „noul Mungiu”, „noul Porumboiu” sau „noul Jude”. Astfel spus, „Noul Cinema Românesc” are astăzi șansa de a impune cîțiva autori de cinema în elita filmului european.
Mihai FULGER
Adaugă un comentariu