Mașinăria de PR din spatele Premiilor Academiei

Cap în cap Niciun comentariu la Mașinăria de PR din spatele Premiilor Academiei 6
Mașinăria de PR din spatele Premiilor Academiei

Într-un interviu recent, Michael Sha­nnon, unul dintre marii actori de compo­zi­ție care nu a reușit încă să cîștige vreun premiu al Academiei Americane de Film, întrebat ce a însemnat pentru el să fie nominali­zat la Oscar, a dat un răspuns cu care par să fie de acord mulți dintre colegii săi de breaslă – Oscarul continuă să fie o chestiune de prestigiu, la care mulți actori visează de mici, dar a fi acolo, cîștigător sau pe lista scurtă, nu îți aduce automat orice rol îți do­rești, nici nu îți garantează o carieră înde­lungată la Hollywood. Totuși, Oscarul ră­mîne medalia olimpică de aur a industriei filmului. Întrebați-l pe Leonardo di Caprio.

Felul bizar (arbitrar?), în care funcțio­nează gusturile și voturile membrilor Aca­demiei e însă un subiect inepuizabil de dis­cuții. Pe lîngă eterna contro­ver­să legată de rasă (niciun no­minalizat de culoare anul a­ces­ta) și de egali­tatea de oportunități între femei și bărbați (nu există suficiente roluri pentru femei trecute de 40 de ani), proble­me apar și cînd te uiți la cei care ajung pe liste. Pe unii actori par să urmărească peste tot rolurile de Oscar – pentru Meryl Streep e suficient să se ridice din pat ca să fie nominalizată; Jennifer Lawrence are nevoie doar de regizorul David O. Russell. E­mma­nuel Lubeszki e la al treilea Oscar consecutiv. Pe de altă parte, unul dintre cei mai buni directori de imagine, Roger Deakins, de 13 ori nominalizat, nu a cîștigat niciodată. Al­fred Hitchcock și Stanley Kubrick nu au luat niciun Oscar, iar Martin Scorsese l-a primit în cele din urmă pentru „The Departed”, mai mult în chip de consolare. Și nu este singur în acest grup select – anul acesta, le­gen­darul compozitor Ennio Morricone a pri­mit primul Oscar competițional la 87 de ani și după 500 (!) de filme. În anul în care „Dances With Wolves” a fost desemnat cel mai bun film, „Goodfellas” a fost lăsat de­oparte. Victoria lui „Crash” în 2005 con­tinuă să revolte lumea și în ziua de azi. Și lista poate continua.

Și atunci, care mai e relevanța și fasci­na­ția Oscarului, dacă Academia tolerează astfel de nedreptăți? Și mai ales, care e cauza lor? Cum e posibil să cîștige Oscarul pentru cea mai bună piesă originală „Writing’s on the Wall” a lui Sam Smith care este, la modul obiectiv, de neascultat?

Unul dintre răspunsuri se află în uriașa mașinărie de PR din spate. Dincolo de nu­mele din plicurile cu nominalizați sînt gru­puri de lobby, producători influenți ca frații Weinstein, rămași cu mîinile goale anul a­cesta, dar care au făcut din „Shakespeare In Love ” filmul care a bătut „Saving Private Ryan”. Calendarele de lansări sînt aranjate intenționat pentru maxim de expunere în lunile ce preced nominalizările, subiectele sînt alese dintre cele cu lipici la votanți – po­vești adevărate, adaptări de bestseller-uri, scenarii al cărui mesaj ajunge la cît mai mul­tă lume, se organizează baluri și lansări cos­tisitoare și se plătesc bani grei pe publicitate. Totul este calculat, pragmatic și, de ce­le mai multe ori, previzibil.

Anul acesta, „Spotlight” a luat Oscarul nu pentru că era cel mai bun film de pe listă – acela a fost „Mad Max: Fury Road” – ci pentru că „The Revenant” nu a avut un scenariu care să poată fi nominalizat și premiat, iar „The Big Short” a provocat prea mul­tă confuzie printre votanți. Di Caprio a tre­murat de frig, s-a luptat cu un urs generat pe calulator, a mîncat ficat de bizon și a sufe­rit pentru artă, așa că faptul că Eddie Red­mayne s-a îmbrăcat în femeie nu a mai fost de-ajuns. E un calcul destul de simplu, care e făcut în fiecare an de cei care dau undă verde și finanțează aceste filme și care, de cele mai multe ori, funcționează. Există și fil­me care apar de nicăieri și obțin nomi­nali­zări și premii împinse, în mare parte, de pro­pria calitate, dar lupta de la vîrf nu se dă a­proape niciodată între ele.

Pînă vor ajunge sinonime cu valoarea și reprezentativitatea – se anunță schimbări dra­matice în sistemul de votare pentru a contra­cara o parte din controversele recente ale că­ror efecte rămîn de văzut –, Oscarurile ră­mîn un simbol al spectacolului hollywoodian și o demonstrație de forță pentru o in­dustrie de miliarde de dolari.

Text scris de Dragoș Marin, critic de film

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top