Mașinăria de PR din spatele Premiilor Academiei
Cap în cap 7 martie 2016 Niciun comentariu la Mașinăria de PR din spatele Premiilor Academiei 6Într-un interviu recent, Michael Shannon, unul dintre marii actori de compoziție care nu a reușit încă să cîștige vreun premiu al Academiei Americane de Film, întrebat ce a însemnat pentru el să fie nominalizat la Oscar, a dat un răspuns cu care par să fie de acord mulți dintre colegii săi de breaslă – Oscarul continuă să fie o chestiune de prestigiu, la care mulți actori visează de mici, dar a fi acolo, cîștigător sau pe lista scurtă, nu îți aduce automat orice rol îți dorești, nici nu îți garantează o carieră îndelungată la Hollywood. Totuși, Oscarul rămîne medalia olimpică de aur a industriei filmului. Întrebați-l pe Leonardo di Caprio.
Felul bizar (arbitrar?), în care funcționează gusturile și voturile membrilor Academiei e însă un subiect inepuizabil de discuții. Pe lîngă eterna controversă legată de rasă (niciun nominalizat de culoare anul acesta) și de egalitatea de oportunități între femei și bărbați (nu există suficiente roluri pentru femei trecute de 40 de ani), probleme apar și cînd te uiți la cei care ajung pe liste. Pe unii actori par să urmărească peste tot rolurile de Oscar – pentru Meryl Streep e suficient să se ridice din pat ca să fie nominalizată; Jennifer Lawrence are nevoie doar de regizorul David O. Russell. Emmanuel Lubeszki e la al treilea Oscar consecutiv. Pe de altă parte, unul dintre cei mai buni directori de imagine, Roger Deakins, de 13 ori nominalizat, nu a cîștigat niciodată. Alfred Hitchcock și Stanley Kubrick nu au luat niciun Oscar, iar Martin Scorsese l-a primit în cele din urmă pentru „The Departed”, mai mult în chip de consolare. Și nu este singur în acest grup select – anul acesta, legendarul compozitor Ennio Morricone a primit primul Oscar competițional la 87 de ani și după 500 (!) de filme. În anul în care „Dances With Wolves” a fost desemnat cel mai bun film, „Goodfellas” a fost lăsat deoparte. Victoria lui „Crash” în 2005 continuă să revolte lumea și în ziua de azi. Și lista poate continua.
Și atunci, care mai e relevanța și fascinația Oscarului, dacă Academia tolerează astfel de nedreptăți? Și mai ales, care e cauza lor? Cum e posibil să cîștige Oscarul pentru cea mai bună piesă originală „Writing’s on the Wall” a lui Sam Smith care este, la modul obiectiv, de neascultat?
Unul dintre răspunsuri se află în uriașa mașinărie de PR din spate. Dincolo de numele din plicurile cu nominalizați sînt grupuri de lobby, producători influenți ca frații Weinstein, rămași cu mîinile goale anul acesta, dar care au făcut din „Shakespeare In Love ” filmul care a bătut „Saving Private Ryan”. Calendarele de lansări sînt aranjate intenționat pentru maxim de expunere în lunile ce preced nominalizările, subiectele sînt alese dintre cele cu lipici la votanți – povești adevărate, adaptări de bestseller-uri, scenarii al cărui mesaj ajunge la cît mai multă lume, se organizează baluri și lansări costisitoare și se plătesc bani grei pe publicitate. Totul este calculat, pragmatic și, de cele mai multe ori, previzibil.
Anul acesta, „Spotlight” a luat Oscarul nu pentru că era cel mai bun film de pe listă – acela a fost „Mad Max: Fury Road” – ci pentru că „The Revenant” nu a avut un scenariu care să poată fi nominalizat și premiat, iar „The Big Short” a provocat prea multă confuzie printre votanți. Di Caprio a tremurat de frig, s-a luptat cu un urs generat pe calulator, a mîncat ficat de bizon și a suferit pentru artă, așa că faptul că Eddie Redmayne s-a îmbrăcat în femeie nu a mai fost de-ajuns. E un calcul destul de simplu, care e făcut în fiecare an de cei care dau undă verde și finanțează aceste filme și care, de cele mai multe ori, funcționează. Există și filme care apar de nicăieri și obțin nominalizări și premii împinse, în mare parte, de propria calitate, dar lupta de la vîrf nu se dă aproape niciodată între ele.
Pînă vor ajunge sinonime cu valoarea și reprezentativitatea – se anunță schimbări dramatice în sistemul de votare pentru a contracara o parte din controversele recente ale căror efecte rămîn de văzut –, Oscarurile rămîn un simbol al spectacolului hollywoodian și o demonstrație de forță pentru o industrie de miliarde de dolari.
Text scris de Dragoș Marin, critic de film
Adaugă un comentariu